بازدید 2424

بحران حوزه یورو؛ ارائه 3 سناریو و پیامدهای آنها

اعلام کاهش تولید ناخالص داخلی اعضای حوزه یورو از سوی یورو استات، پرسش‌هایی را پیرامون سناریوهای احتمالی یورو مطرح کرده است.
کد خبر: ۲۶۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴ 16 August 2012

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه بروکینگز، می‌توان 6 دلیل مهم را برای پیچیده بودن شرایط کنونی حوزه یورو و تداوم بحران اقتصادی مطرح کرد که عبارتند از:

1- وجود بحران در بخش اقتصاد رقابتی برخی از اقتصادهای حوزه یورو از قبیل یونان و پرتقال؛

2- استمرار بحران مالی در کشورهایی همچون یونان، پرتقال، بلژیک و برخی کشورهای دیگر اروپایی؛

3- وجود بحران در نهادهای سیاسی کشورهایی همچون یونان و ایتالیا؛

4- کاهش اعتبار برخی نهادهای اروپایی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده از سوی کشورهای اروپایی؛

5- وجد بحران بانکی؛

6- کاهش اعتماد سرمایه گذاران به دلیل بحران بدهی کشورهای اروپایی.

با توجه به استمرار بحران اقتصادی در حوزه یورو می‌توان سه سناریو را برای آینده یورو پیش بینی کرد.


1- سناریوی خوش بینانه: حل و فصل تدریجی مشکلات (با 10 درصد احتمال وقوع)

این احتمال وجود دارد که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت‌های اروپایی به مرور زمان بتواند بحران کنونی را مهار کند.

کشورهای اروپایی با اجرای تدابیر ریاضتی موافقت کرده‌اند و سیاست‌ها و تدابیر اقتصادی مختلفی را برای بهبود شرایط اقتصادی خود در پیش گرفته‌اند.

2- سناریوی محتمل: وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی پیش از عملیاتی شدن سیاست‌ها (با 65 درصد احتمال وقوع)

به نظر می‌رسد دولت‌های اروپایی اقدامات مناسبی را برای بازگرداندن اعتماد به بازار انجام نداده‌اند. هر چند دولت‌های اروپایی تعهدات بسیاری برای اجرای تدابیر ریاضتی داده‌اند، اما ملاحظات و پیش شرطهای متعددی را نیز برای اجرای این تدابیر مطرح کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که استمرار بحران در نهایت اعتماد بخش سرمایه گذار در حوزه یورو را از بین ببرد. هم اکنون نشانه‌هایی از این بی اعتمادی در برخی کشورها همچون ایتالیا و اسپانیا مشاهده می شود که می تواند به سایر کشورها نیز سرایت کند.

پیش بینی می‌شود که رهبران اروپایی برای مهار این بحران سرانجام ناچار به تعهد بیشتر برای بازگردان اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای اقتصادی خواهند شد. در این میان، حمایت قدرت‌های بزرگ اقتصاد اروپا به ویژه آلمان از دولت‌های ضعیفتر از طریق بانک مرکزی اروپا و «سازوکار ثبات اروپایی» ضروری به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، دولت‌هایی که دچار بحران شدید اقتصادی هستند باید کنترل بیشتری بر بودجه ملی خود داشته باشند.

3- سناریوی بدبینانه: فروپاشی یورو (با 25 درصد احتمال وقوع)

این احتمال وجود دارد که به دلیل وجود فشارهای سیاسی هر گونه توافق احتمالی میان رهبران اروپایی نیز کارساز نخواهد بود. در نتیجه، کشورهایی همچون یونان، پرتقال، اسپانیا، ایتالیا و ایرلند با بحران غیرقابل کنترل بدهی‌های ملی مواجه خواهند شد و کشوری همچون یونان و حتی برخی دیگر از کشورها ناچار خواهند شد که از حوزه یورو خارج شوند. از این رو، اروپا دچار یک رکود اقتصادی فزاینده و فروپاشی کامل خواهد شد، ایالات متحده با بحران قابل توجهی مواجه می شود، و رشد اقتصادی چین نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار