بازدید 3525

آب شرب، مشكل جديد خوزستانی‌ها

زهرا كشوری
کد خبر: ۲۶۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳ 11 August 2012
مردم سه شهر بزرگ خوزستان كه پرآب‌ترين رودخانه‌هاي كشور را در استان خود دارند، دربه‌در فروشنده‌هاي دوره‌گرد براي خريد دبه‌هاي 20 ليتري آب هستند. چون طبق بررسي‌هاي آزمايشگاهي، آب شهر آنها بسيار آلوده است و اصلا اگر تحقيق آزمايشگاهي هم نباشد، ظاهر آب فرياد مي‌زند كه آلوده و خطرناك است! مردم مي‌گويند آب شرب خرمشهر آنقدر شور است كه قابل استفاده نيست و اخيرا 37 مورد آلودگي در آب اين شهر گزارش شده است. اين خبر نگران كننده را مدتي پيش «مهرداد پاریان» رئیس مرکز بهداشت خرمشهر داد. تاسفبارتر اين است كه به گفته مردم، آب شرب مردم اهواز هم طعم فاضلاب مي‌دهد،مسئله‌اي كه به اعتراض مردم اين شهر منجر شده است. افتتاح پروژه «غدير»هم به رغم همه وعده و وعيدها نتوانست دردي را دواكند. حالا شهروندان هر سه شهر به دنبال دبه‌هاي 20‌ليتري آب هستند تا بتوانند تابستان گرم خوزستان را تاب بياورند. دبه‌هايي كه بسياري از نمايندگان اين شهرها ازجمله «سيدشريف حسيني» نماينده مردم اهواز اعتقاد داردكه سلامت شهروندان اين استان را نشانه رفته‌اند تا خوزستاني‌ها براي تامين آب نه راه پيش داشته باشند ونه راه پس.

باز هم 10 سال!

خوزستان 10 سال است كه با ريزگردها درگير است. ريزگردهايي كه باعث تولد كودكان فلج شده در اين استان شده است. همچنين اهوازي‌‌ها 10سال است به علت کیفیت پايین آب لوله کشی یا همان آشامیدنی مجبور هستند آب آشامیدنی خود را از فروشندگان دوره گرد تهيه كنند. اما در اين 10‌سال نه تنها مسئله آب شرب‌ آنها حل نشده بلكه فاضلاب‌هايي كه امروز كارون را به يك باتلاق تبديل كرده اند از طريق لوله‌هاي آب وارد منازل آنها شده‌اند. آنطور كه مردم اين شهر گله مي‌كنند آب لوله کشی بخشی از این شهر به‌ويژه در مناطق محروم، بوی تعفن و فاضلاب می دهد.

طرح ‌غدير!

گزارش‌ها مي‌گويند: «طرح بزرگ آبرسانی غدیركه به طول 850 کیلومتر و با هدف آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان در حال اجراست، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60 درصد آب مصرفی شهرستان آبادان را تامین می‌کند.»‌اما با وجود اين اخبار خوشايند، وضعيت اين دو شهر هيچ تفاوتي با شهر اهواز كه همچنان اميدوار به افتتاح اين طرح است نداردمردم آنها هم همچنان به دنبال خريد دبه‌هاي آب از دوره‌گردها هستند. البته هنوز خبري از رسيدن فاضلاب‌ها‌ به لوله‌هاي آب اين شهر نيست‌درحالي كه مردم شهر اهواز به‌ويژه «كوت عبدالله» اين ماجراي تلخ را تجربه كرده‌اند. ماجرا از این قرار است که مردم وقتی لوله آب را باز می کنند با آبی با بوی فاضلاب مواجه می شوند که نه‌تنها قابل شرب نیست که حتي قابليت شست‌وشو هم ندارد. به گفته شهروندان اين منطقه، اين وضعيت در غروب بيشتر خود را نشان مي‌دهد.حالا مردم اين شهر هم مانند آبادان و خرمشهر مجبورند براي درست کردن غذا و شستن دست و صورت هر گالن 20 لیتری آب را 300 تومان بخرند.

«سيدحسيني شريفي» نماينده مردم اهواز هم اين مسئله را تاييد مي‌كند و از مسئولان مي‌خواهد تا فكري به حال مردم خوزستان كنند. البته مشكلات مردم اهواز به اينجا محدود نمي‌شود آنها با مسئله قطعي آب هم درگير هستند. به گفته حسيني قطعي آب را نمی‌توان به سهمیه بندی آب نسبت داد بلکه این امر به علت بروز اشکال فنی بوده است. او مي‌گويد: «به نظر می رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخی مناطق این شهر فرسوده است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.» مسئله‌اي كه ساير شهرها از جمله آبادان را هم تهديد مي‌كند اما همواره از سوي مسئولان تكذيب شده است!

بدترين آب آشاميدني در خاورميانه!

خرمشهر روزگاري به آب شرب خود مي‌باليد اما امروز به گفته «محمد سعید انصاری» نماينده مردم آبادان، بدترين آب خاورميانه را در اختيار دارد! اومي‌گويد: «خرمشهر هنوز که هنوز است پس از 30 سال اوضاع بسیار ناراحت کننده‌ای دارد که جای نگرانی است.» به گفته او مردم خرمشهر از همه دولت‌ها گله دارند. همچنين هرچند مسئولان آب وفاضلاب خرمشهر قول داده‌اند تا قبل از عيد فطر وضعيت نگران كننده آب خرمشهر را بهبود ببخشند اما انصاري مي‌گويد: «وضعیت نابسامانی‌های شهر خرمشهر کم و بی‌ارزش نبوده و بسیار زیاد است که نگرانی بیش از حدی در مورد آنها وجود دارد.من نیز با توجه به سابقه نمایندگی که دارم می‌دانم که خرمشهر و آبادان یکی هستند.در حال حاضر آب آشامیدنی خرمشهر وضعیت به شدت نابسامانی دارد و بعید می‌دانم که تا یک سال آینده نیز این وضعیت درست شود مگر اینکه فرجی صورت بگیرد و دولت تمام توان خود را برای حل مشکل آب خرمشهر بگذارد.» انصاري پروژه آب غدير را هم مانند بسياري از پروژه‌هاي دردسر اجرا مي‌داند كه كمكي به تغيير وضعيت آب در خرمشهر وآبادان نكرده‌اند.

برق هم ندارند

انصاري خبر بد ديگري هم مي‌دهد. مشكلات مردم يكي از ثروتمندترين استان‌هاي كشور به همين جا ختم نمي‌شود. اين استان درحالي كه سدهاي برقي زيادي در خود دارد اما به قطعی برق هم دچار شده‌است. اين مسئله بيش از هرشهري، خرمشهر و آبادان را تهديد مي‌كند: «ما در حال حاضر با مشکل قطعی برق نیز مواجه هستیم و مردم انتقادات و اعتراضات بسیاری به این موضوع دارند.کشش برق در این شهرها ضعیف است و وزارت نیرو قطعا باید توجه خاصی به این امر کند.ایستگاه‌های تقویت برق باید افزایش پیدا کنند و برق را به صورت لازم تقویت کنند چراکه ما تابستان بسیار بدی در پیش داریم.در حال حاضر ‌ اقدامات دیگری صورت می‌گیرد از جمله اینکه در حال تعویض سیم‌های پنج رشته‌ای به کابل هستند که هرچند کار پسندیده‌ای است اما کاری ضعیف است.» به گفته او وزارت نیرو باید در این امر دقت لازم را داشته باشد چراکه در حال حاضر مردم روستاها شب تا صبح بی‌برق هستند و مسئولین اجرایی کشور نباید به علت خودداری از پرداخت حقوق برخی از پرسنل از نگهداری کارمندان شیفت شب خود،به صورت کلی شیفت شب را تعطیل کنند.

و اما آب تهران!

با هركدام از نمايندگان اهواز، آبادان‌يا خرمشهر كه صحبت مي‌كنيد همه يك چيز را يادآوري مي‌كند. مسئله‌اي كه انصاري هم آن را تذكر مي‌دهد: «در حال حاضر خرمشهر بدترین شرایط کشور را دارد. شهری که در آب آشامیدنی با تهران رقابت می‌کرد، در حال حاضر بدترین آب خاورمیانه را دارد که واقعا نگران کننده است.» به نظر مي‌رسد كه آنها هنوز خبر دقيقي از وضعيت آب تهران ندارند. آبي كه چند ماهي است مسئولان تصميم گرفته‌اند براي گندزدايي آن به جاي كلر از «وايتكس» استفاده كنند. وايتكسي كه در ساير كشورهاي دنيا هم استفاده مي‌شود اما نه براي آب شرب بلكه براي آب مصرفي در شست وشو.

اما مسئله حادتر از اين است‌

به گفته «عليرضا‌پرداختي» استاد محیط‌زیست دانشگاه تهران، آب تهران در حال حاضرهم تصفيه نمي‌شود بلكه تنها گندزايي مي‌شود. اومي‌گويد: «وزارت نیرو هم به دلیل ضعف و فرسودگی تصفیه‌خانه‌ها

به جای انجام پروسه تصفیه بیولوژیکی (میکروب‌زدایی) و فیزیکی‌ (کدری آب و اجسام خارجی) و مواد محلول در آب- نمک، گچ، آهک و عناصر سنگین- تنها آب را گندزدایی کرده به دست شهروندان می‌رساند.» بنابراين به نظر مي‌رسد كه سه شهر آبادان، خرمشهر و تهران كه روزگاري به دليل مطلوبيت آب هماوردي مي‌كردند امروز هم در شرايط يكساني در آلودگي آب به سر مي‌برند!

منبع: تهران امروز
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر