بازدید 11721

نظر آیت‌الله سبحانی درباره قسم خوردن

کد خبر: ۲۶۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰ 30 July 2012
طبق آیات قرآن می‌توان به غیر خدا هم قسم خورد و این قسم گاهی برای عظمت و اسرار موجود در «مقسم به» است و گاهی برای بیان قداست آن می‌باشد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی، ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه مبارکه حجتیه قم با اشاره به آیات ابتدایی سوره تین، گفتند: در سوره «والتین» خداوند به انجیر، زیتون، کوه سینین و سرزمین مکه قسم خورده است که معلوم می‌شود می‌توان  به غیر خدا هم قسم خورد.

معظم‌له ادامه دادند: وهابیون می‌گویند به غیر خدا نمی‌توان قسم خورد، در حالی‌که اگر این کار شرک بود خداوند هم در قرآن به غیر خود قسم نمی‌خورد.

ایشان خاطرنشان کردند: گاهی خداوند می‌خواهد با قسم خوردن، عظمت و اسرار موجود در اشیا را بیان کند و فکر ما را به آن متوجه کند مثل قسم به انجیر که بیانگر اسرار موجود در آن است.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه دادند: گاهی خداوند برای بیان قداست مواردی، به آنها قسم می‌خورد مثل قسم خوردن به سرزمین مکه.

ایشان سپس به بیان خواص انجیر پرداختند و گفتند: انجیر غذای کاملی است و در گذشته غذای برخی علما انجیر بود، یکی از بیماری‌هایی که در عصر حاضر دامن‌گیر انسان شده پوکی استخوان است که انجیر آن را درمان می‌کند.

معظم‌له به قداست سرزمین مکه اشاره کردند و افزودند: این سرزمین مقدس است و ما حق نداریم به پرنده یا گیاه آن آسیب برسانیم، حتی اگر قاتل به آنجا پناهنده شود نمی‌توان او را قصاص کرد، بلکه باید او را مجبور کرد تا از آنجا خارج شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر