بازدید 15952

نقش آصف شوكت در حمایت از حزب الله

کد خبر: ۲۶۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۹ 29 July 2012
سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود از 'آصف شوكت' به عنوان یكی از شهدای بزرگ سوریه در كمك به حزب الله یاد كرد و گفت:'سوریه پل ارتباطی میان ایران و مقاومت و به عبارت بهتر، حامی اصلی مقاومت در سطح نظامی ویژه است.'؛ امری كه ما در این یادداشت به دنبال رمز گشایی از آن هستیم.

به گزارش ایرنا از بیروت، دبیركل حزب الله حتی موضوع حمایت سوریه از حزب الله را به شكلی فراتر مطرح كرد و گفت: 'مسئولان سوریه همواره در راستای تقویت مقاومت در لبنان و فلسطین، خود را به خطر انداخته و جانفشانی كرده اند و زمانی كه كشورهای عربی از ورود كمك غذایی و جمع آوری كمك های مالی برای غزه جلوگیری می كردند، دمشق سلاح و غذا به غزه می فرستاد و برای این امر خطرهای زیادی را می پذیرفت.'

اما در این میان قطعا نمی توان نقش آصف شوكت شخصیت بارز امنیتی سوریه را كه در انفجار اخیر مركز شورای امنیت ملی سوریه همراه با تعداد دیگری از مسئولان امنیتی این كشور كشته شد،نادیده گرفت.

كسانی كه شوكت را به خوبی می شناسند، تصویری خاصی از این شخصیت در ذهن دارند؛ شوكت در نظر دوستان، شخصی متواضع، اجتماعی، وفادار و سخنگویی بارز بود.

وی با دوستان خود به دور از پروتكل های رسمی رفتار می كرد و جایگاه اجتماعی و سیاسی او، نتوانست در شخصیت انسانیش تأثیری داشته باشد.

یكی از دوستان لبنانی شوكت كه نخواست نامش فاش شود، در وصف وی می گوید: شوكت، توانست ویژگی های نظامی، سیاسی، فرهنگی را یك جا در خود جمع كند؛ وی نسبت به سیاست خارجی سوریه و نیز مسایل لبنان و فلسطین و به طوركلی مسایل منطقه ای، احاطه كامل داشت.

شوكت به دقت، نظم و سنجیدن امور در كارها معروف بود و می توانست میان كار سیاسی و كار نظامی و امنیتی هماهنگی كامل ایجاد كند.

شوكت، مسئولیت منتقل كردن سكوهای موشك های دور برد و دیگر اسلحه های ضد موشكی ساخت روسیه و چین به داخل لبنان را برعهده داشت؛ وی تقویت قدرت نظامی حزب الله در لبنان را به خوبی انجام می داد.

شوكت با برعهده گرفتن مسئولیت های مختلفی از جمله رییس سازمان اطلاعات ارتش سوریه طی سال 2005 میلادی توانست نقش بسزایی را در رویارویی با هجوم غرب علیه سوریه ایفا كند.

شوكت با انتقال موشك های دوربرد به سوریه در واقع، معادله توازن قوا در منطقه را تغییر داد و در جنگ سی و سه روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، توانست مقاومت را به انواع موشك های دوربرد مجهز كند؛ موشك هایی كه توانستند قلب شهرها و روستاهای رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند و حتی نیروهای ویژه ارتش سوریه طی این جنگ توانستند، انواع موشك ها را از طریق گذرگاه های كوهستانی منطقه ' بقاع' در مناطق مرزی میان سوریه و لبنان به رزمندگان مقاومت منتقل كنند.

نقش شوكت در یاری رساندن به مردم فلسطین كمتر از نقش وی در یاری رساندن به مردم و مقاومت لبنان نبود؛ شوكت نقش مهمی را در بازسازی ساختار جنگی نیروهای مقاومت در فلسطین و غزه بر عهده داشت.

یكی از مسئولان ناظر بر دوره های آموزش نظامی گروههای مختلف فلسطینی پیرامون نقش شوكت در تربیت و آموزش نیروهای رزمنده فلسطینی می گوید: شوكت بر آموزش و تربیت نیروهای برجسته نظامی در فلسطین و غزه به خصوص نیروهای گردان 'صلاح الدین' نظارت و اشراف داشت؛ این گردان در كنار سایر گروههای فلسطینی در جریان رویارویی با حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال 2008 میلادی نقش مهمی برعهده داشت.

شوكت همدوش با 'عماد مغنیه' سردار شهید مقاومت اسلامی در لبنان به آموزش رهبران نظامی مقاومت فلسطین در سوریه ی پرداخت؛ برخی از این افراد نیز در لبنان آموزش دیده بودند.

چه بسا دشمنان گمان می كردند با ترور عماد مغنیه و آصف شوكت قادر به نابودی معادله توازن قوا و نیز از بین بردن پیمان سه جانبه لبنان، سوریه و ایران در معادلات منطقه ای هستنند؛ غافل از آن كه این پیمان در سطح منطقه ای و جهانی مورد حمایت روسیه و چین قرار گرفته است.

این پیمان توانست حتی در دوران حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان كارایی خود را به نحو احسن نشان دهد.

در رابطه با نقش آصف شوكت در رویارویی با بروز ناآرامی ها در سوریه هم می توان گفت كه وی به عنوان معاون وزیردفاع سوریه بر عملیات ارتش در مرحله اخیر نآارامی ها به خصوص در درگیری های شهر 'حمص' و 'باب عمرو' اشراف مستقیم داشت و در صدد حمله همه جانبه ارتش علیه مخفی گاه های گروههای مسلح در سوریه به ویژه در حمص بود.

شوكت توانسته بود با برخی از نیروهای نظامی جدا شده از نظام گفتگو و ارتباط برقراركند و آنها را نسبت به بازگشت به صفوف ارتش سوریه قانع كند؛ وی با همین شیوه توانست معركه شهر 'زبدانی' در سوریه را پایان دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار