بازدید 15830

چرا بحران سوریه حل نمی‌شود؟

در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل بحران در سوریه و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور با موفقیت همراه نبوده و ناظران، مجموعه‌ای از عوامل داخلی و جهانی را در این امر کارساز می‌دانند، تحولات روزهای اخیر، این موضوع را که آیا دو طرف اصولاً به دنبال راهکار واقعی هستند یا خیر، زیر سؤال می‌برد.
کد خبر: ۲۵۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲ 09 July 2012
در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل بحران در سوریه و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور با موفقیت همراه نبوده و ناظران، مجموعه‌ای از عوامل داخلی و جهانی را در این امر کارساز می‌دانند، تحولات روزهای اخیر، این موضوع را که آیا دو طرف اصولاً به دنبال راهکار واقعی هستند یا خیر، زیر سؤال می‌برد.

به گزارش «تابناک»، گروه «شورای ملی سوریه» که هم‌اکنون مهمترین گروه اپوزیسیون این کشور به شمار می‌رود، درخواست کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل برای مشارکت ایران در حل بحران سوریه را رد کرده است.

شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار این خبر نوشت: شورای ملی سوریه امروز اعلام کرده است: «ایرانی‌ها نمی‌توانند بخشی از راهکار باشند؛ مگر اینکه موضع خود را به گونه‌ای جدی تغییر دهند».

این اعلامیه در حالی از سوی گروه نامبرده منتشر می‌شود که کوفی عنان چند روز پیش در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لوموند» برای چندمین بار بر لزوم دخالت دادن ایران در حل بحران سوریه تأکید و تصریح کرد، بدون حضور ایران، دستیابی به راهکاری در این زمینه میسر نخواهد بود.

پیشتر نیز عنان در موقعیت‌های گوناگون، یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها درباره سوریه را مشارکت نداشتن همه کشورهای منطقه ـ که دارای نفوذ بر طرف‌های درگیر هستند‌ ـ عنوان کرده بود.

اما اکنون نه تنها شورای ملی سوریه با حضور ایران در روند حل بحران مخالفت کرده، بلکه چند روز پیش نیز در جریان نشست گروه‌های گوناگون اپوزیسیون سوری در قاهره، این گروه‌ها اعلام کردند طرح صلح تصویب شده در ژنو را به این دلیل که مشتمل بر امکان مشارکت اسد و نزدیکانش در تشکیل دولت جدید سوریه است، نخواهند پذیرفت.

نکته قابل توجه در این میان، آن که این اظهارنظر‌ها و مخالفت‌ها، دقیقاً هم راستا با موضع‌گیری کشورهای غربی درباره سوریه ابراز می‌شود. در حقیقت، پیش از اعلام این دو مورد، مخالفت از سوی گروه‌های مخالف سوری، این آمریکا و هم پیمانانش بودند که از سویی با مشارکت ایران در حل بحران و از سوی دیگر با ادامه نقش‌آفرینی اسد در حل بحران سوریه مخالفت کردند.

پیش از این نیز، هنگامی که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان به عنوان دستور کار برقراری صلح در سوریه مورد توجه قرار گرفت، موافقت نکردن گروه‌های مخالف با برقراری آتش بس، موجب شد، این طرح عملاً شکست بخورد و زمینه تشدید درگیری‌ها از سوی هر دو طرف فراهم شود.

در مجموع، در شرایطی که از یک سو، طرح‌های گروه‌های اپوزیسیون و کشورهای غربی، زمینه مورد پذیرش قرار گرفتن توسط دولت اسد را ندارند و از سوی دیگر، طرح‌های تعدیل شده‌تر و واقع‌بینانه‌‌تری که به ویژه از سوی عنان مطرح می‌شوند، نظر گروه‌های مخالف را تأمین نمی‌کند، نمی‌توان دست‌کم در کوتاه مدت، چشم‌انداز روشنی برای حل بحران سوریه متصور بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۱۳
مسالۀ بشار اسد و مخالفانش مسالۀ جنبی است. اصل مساله تلاش صهیونیستها در حذف یکی از مهمترین دشمنانشان میباشد این تفکر پس شکستهای پیاپی آنها در لبنان و غزه پر رنگ شد. آنها مثل همیشه از احساسات افکار عمومی با نشان دادن یک جنگ خونین در سوریه استفاده کردند حربه ای که در استفاده از آن استادند
پاسخ ها
davod
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
پیروزی یا شکست در جنگها پس از جنگ جهانی دوم تنها یک خیال و اهی است. امروزه هیچ دولتی نمی تواند خاک کشور های دیگر را با سلاح اشغال کند. مگر آن که خود مردم آن کشور بخواهند.
همه میدونیم که حمله به سوریه یعنی دسرسی به ایران. پس حالا که همه انها خیلی راحت دارند به این تروریستها کمک میکنند پس جرا ما هم عیر مستفیم نیرو نفرستیم به کمک اسد تا وضع از این هم خرابتر نشده
به دلایل زیر بحران سوریه تا تغییر نظام حل نخواهد شد
1- نقش منفی کشور های عربی و همسایه گانش همچون عربستان و ترکیه
2- فشار کشور های غربی و آمریکا
3- موقعیت استراتژیک جغرافیای سوریه
فکر نمی کنم در زمانی کوتاه مشکل سوریه حل شود ولی امیدوارم انگونه که مردم می خواهند به شود و به نظر می رسد مردم نه بشار را می خواهند و نه اجازه ورود به امپریالیسم می دهند.
اما می دانیم خداوند آینده را برای حق جویان وعده داده است و ظالم در نهایت نابود شدنی ست.
البته یک طرف قضیه هم برادران ناتنی صهیونیست ها ( وهابی ها ) یعنی آل سعود و بعضی شیخ نشین های خلیخ فارس هستند که با دلارهای نفتی که از نعمتهایی خدا برای سربلندی اسلام نصیب کشورهای اسلامی کرده بدست امده ، سعی داران اربابشون امریکا و ... راضی نگه دارن.
با سلام
به گمان بنده به دلایل زیر زمینیه آشتی
ملی در سوریه فراهم نمی باشد.
1- سوریه تنها کشور خط مقدم مقاومت
با رژیم صهیونیستی است.
2- حوادث حادث شده در سوریه ماحصل
توطئه خزان عربی با چاشنی غربی است.
3-خواست کلیدی رژیم غاصب صهیونیستی در راستای حذف یک کشور
عربی دشمن با استفاده از توان دگر
کشورهای عربی(عربستان.امارات و...).
4-ضربه زدن به جبهه ی پایداریست.
5- مهیا سازی انتقال خطوط نفتاز طریق سوریه ودور زدن تنگه هرمز و کانال سوئز.
6-مهار حزب ا...ومحاصره ایران.
7- تسلط بر نفت و گاز خاور میانه وفشار
بر چین و هند و...
8-و...
تا زمانی که اسد روی کار باشه وضعیت همینه حالا که کار به اینجا کشیده یکی از طرفین یا بشار اسد یا مخالفانش با شکست بخورند و صحنه بیرون بشن تا مسئله حل بشه
بدلایل ذیل:

1. سوریه لیبی نیست. محاسبه اشتباه غرب سبب ایجاد نا امن ترین همسایه اسرائیل می شود.

2. غربیها چندان جایگزینی مطمئن ویا حتی روشی مطمئن برای حذف اسد ندارند.

3. حمایت روسیه و ایران از سوریه در مقابل مخالفان غربی باعث یک جنگ فرسایشی طولانی مدت شده است. رابطه با سوریه برای روسیه و ایران کلیدی است.

4. چین نیز بدلایل مشابه از سوریه حمایت کرده و تا عدم تامین همه خواسته های اقتصادی اس توسط غرب همچنان حمایتش را ادامه میدهد.
مخالفین اسد فقط به دنبال حذف اسد هستند وبرای سوریه نگران نیستند. تن به رای مردم هم نمیدهند چون میدونند که مردم اونها را نمیخواند.بنابر این فقط مجبورند مردم را بکشند تا تو دنیا و نزد غربیها و اسرائیل مطرح باشند . امید وارند که با ادامه یه جنگ فرسایشی حکومت سوریه را ساقط کنند. اما اسد خواهد ماند چون اکثریت مردم اونا میخواند.
دشمنان سوریه تا به هدف اصلیشان که تغییر نظام است نرسند ساکت نمیشوند انشاالله خداوند به دولت ضد صهیونیست بشار اسد کمک کند
براي اينكه سياست جهاني بر اينكه اد بايد بره و تازمانيكه بار اسد سر كاره همين آشه و همين كاسه
به دلايل زير:
وجود تضادها در سوريه و منطقه:
1- حكومت سوريه غيردموكراتيك است. اين باعث ميشه كه مخالفاني در درون داشته باشه و از طرفي حاكميت فعلي حداكثر تلاش براي بقاي خود را انجام دهد.
2- حكومت سوريه سكولار است. ياعث ميشه حمايت بعضي طيف متوسط به بالا رو داشته باشه.
3- جبهه مقاومت در برابر اسراييل. باعث ميشه كه حاميان آن حداكثر تلاش را براي حفظ اين جبهه داشته باشند.
4- علوي و شيعه بودن. باعث ميشه حمايت ايران-عراق و حزبا...لبنان رو داشته باشه.
5- نبود جايگزين مناسب و ترس از روي كار آمدن تندروها باعث ميشه حتي بعضي مخالفين از سقوطش چندان راضي ناشند.
6- كشمكشهاي بين الملل و جنگ سرد بين قدرتهاي بزرگ از يك طرف بين روسيه و چين و آمريكا و اروپا و منطقه اي بين جبهه شيعي و تسنن از جمله ايران-عراق-حزب ا...لبنان و عربستان-قطر-مصر
7....
متاسفانه چيزي كه اين وسط براي اين كشورها اهميت نداره خون مردم سوريه است.خدا كنه زودتر اين روزا تموم بشه و صلح و آرامش و آزادي به سوريه و كشورهاي منطقه برگرده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر