بازدید 28418
نخستين بوکسور پرچمدار کاروان المپيک در تاريخ

همه پرچمداران ایران در بازی‌های المپیک

ایران در چهارده حضور، چهارده پرچمدار را در صف اول کاروان ایران در ورزشگاه افتتاحیه بازی‌ها قرار داده است که عموما از کشتی‌گیران و وزنه‌برداران هستند. در میان چهارده دوره حضور تنها در سه دوره غیر ورزشکاران پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک شده‌اند. در باز‌ی‌های ۱۹۴۸ لندن، مصطفی بهاردوست به عنوان نماینده انجمن ورزشی ارتش، در بازی‌های ۱۹۶۰ رم، جعفر سلماسی به عنوان مربی تیم ملی و در بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو، نصرت الله شاهمیر به عنوان رییس فدراسیون شنا، مسئولیت حمل مشعل را بر عهده گرفته‌اند.
کد خبر: ۲۵۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰ 26 June 2012
در نشست روز گذشته (دوشنبه) اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک، علی مظاهزی، بوکسور ملی پوش و کرد کشورمان به عنوان پرچمدار کاروان ایران در المپیک لندن برگزیده شد و به این ترتیب، نخستين بوکسور در تاريخ ورزش پرچمدار کاروان المپيک شد.
   
به گزارش «تابناک»، البته پیش از این، در این مدت، نام‌هایی چون بهداد سلیمی، احسان حدادی، یوسف کرمی و الهه احمدی برای به دست آوردن این عنوان مطرح می‌شد، اما هیچ کدام از این ورزشکاران نمی‌توانستند در مراسم افتتاحیه باشند.

بنا بر این گزارش، در حالی که نوشاد عالمیان، ملی پوش تنیس روی میز هم به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های پرچمداری مطرح بود،‌ سرانجام هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک، علی مظاهری، قهرمان بوکس آسیا را برای این امر برگزید.

در این باره باید گفت که مظاهری مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو و همچنین یک مدال طلا و دو مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.

ایران در چهارده حضور، چهارده پرچمدار را در صف اول کاروان ایران در ورزشگاه افتتاحیه بازی‌ها قرار داده که عموما از کشتی‌گیران و وزنه‌برداران هستند. در میان چهارده دوره حضور، در سه دوره غیر ورزشکاران پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک شده‌اند. در باز‌ی‌های ۱۹۴۸ لندن، مصطفی بهاردوست به عنوان نماینده انجمن ورزشی ارتش، در بازی‌های ۱۹۶۰ رم، جعفر سلماسی به عنوان مربی تیم ملی و در بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو، نصرت الله شاهمیر به عنوان رییس فدراسیون شنا، مسئولیت حمل مشعل را بر عهده گرفته‌اند.

بانوان نیز در دو دوره پرچمدار کاروان ایران بوده‌اند؛ المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا آمریکا که لیدا فریمان، قهرمان تیراندازی کشورمان، نخستین پرچمدار زن کاروان ایران در المپیک و المپیک ۲۰۰۸ پکن که هما حسینی، قهرمان قایقرانی کشورمان، دومین حضور بانوان محجبه به عنوان پرچم‌دار بازی‌های المپیک بود.

ایران تاکنون از ۲۹ دوره برگزاری بازی‌های المپیک در چهارده دوره شرکت کرده است که پرچمداران کاروان ایران در این چهارده حضور به شرح زیر هستند: (البته گفتنی است در سال‌های ۸۰ و ۸۴ ایران بازی‌های المپیک مسکو و لس آنجلس را تحریم کرد)


 

المپیک





 

نام پرچمدار

 

رشته پرچمدار

 

المپیک 1948 لندن





سرهنگ مصطفی بهارمست

نماینده انجمن ورزشی ارتش

المپیک 1952 هلسینکی





محمود نامجو

وزنه برداری

المپیک 1956 ملبورن





محمود نامجو

وزنه برداری

المپیک 1960 رم





جعفر سلماسی

وزنه برداری

المپیک 1964 توکیو





نصرت الله شاهمیر

رئیس فدراسیون شنا

المپیک 1968 مکزیکوسیتی





ابوالفضل انوری

کشتی

المپیک 1972 مونیخ





عبدالله موحد

کشتی

المپیک 1976 مونترال





مسلم اسکندی فیلابی

کشتی

المپیک 1980 مسکو





ایران حضور نداشت

-

المپیک 1984 لس آنجلس





ایران حضور نداشت

-

المپیک 1988 سئول





حسن زاهدی

تکواندو

المپیک 1992 بارسلونا





علیرضا سلیمانی

کشتی

المپیک 1996 آتلانتا





لیدا فریمان

تیراندازی(اولین پرچمدار زن ایران)

المپیک 2000 سیدنی





امیر رضا خادم

کشتی

المپیک 2004 آتن





آرش میراسماعیلی

جودو

المپیک 2008 پکن





هما حسینی

قایقرانی

المپیک 2012 لندن





علی مظاهری 

بوکس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان