آژانس اطلاعات نظامی روسیه، GRU، میپندارد که
خرابکاری احتمالی آمریکاییها، باعث شده است که پرواز نمایشی هواپیمای سوپرجت 100
شرکت سوخوی ـ که تنها امید روسها برای ورود به بازار هواپیماهای مسافربری است ـ به
سقوط و مرگ 45 سرنشین آن ختم شود.
به گزارش «تابناک»، این خبر را کریسچن ساینس مونیتور به نقل از کومسومولسکایا پراودا، روزنامه مشهور روسیه منتشر کرده است؛ متخصصان هوانوردی روسیه، تاکنون نظریه خرابکاری منجر به سقوط هواپیما را رد کردهاند، ولی پذیرفتهاند که حدس و گمانها در این باره در حال گسترش است، زیرا در حالی که همه سیستمهای هواپیما درست کار میکردهاند، به صخرهای با ارتفاع تقریبی یک مایل برخورد کرده است.
نشریه روس به نقل از یک ژنرال سرویسهای اطلاعاتی روسیه ـ که نامش فاش نشده است ـ مدعی شده که اختلالات عامدانه الکترونیکی علیه تجهیزات هواپیما، محتملترین دلیل سقوط آن بوده است!
وی گفته که «ما در حال تحقیق درباره نظریه خرابکاری صنعتی هستیم» و ادامه داده است، روسیه مدتها فعالیتهای متخصصان الکترونیکی آمریکا در فرودگاه جاکارتا را زیر نظر داشته است.
مقام روس مدعی شده است: «ما میدانیم که این آمریکاییها تجهیزاتی دارند که میتوانند ارتباط بین هواپیما و زمین را قطع کند و باعث اختلال در عملکرد هواپیما شود؛ برای نمونه، هواپیما در ارتفاع خاصی پرواز میکند، ولی تجهیزات آن به دلیل اختلال ارتفاع، اشتباه دیگری را نشان میدهد».
بنا بر این گزارش، تحقیقاتی که تاکنون روی مکالمات ضبط شده از کابین خلبان در جعبه سیاه هواپیما انجام شده، نشان میدهد که در دقایق پایانی پرواز منجر به سقوط هواپیما، هیچ نقصی در عملکرد هواپیما دیده نشده است، ولی قسمت ضبط مؤلفههای پرواز که بر عملکرد سیستمهای پروازی و موتور هواپیما نظارت میکند، هنوز در محل سقوط هواپیما پیدا نشده است.
گفتنی است، تاکنون در این منطقه جنگلی، دستکم هفت سانحه هوایی رخ داده است.
پرسش اصلیبزرگترین پرسش درباره این سانحه هوایی این است که چرا «الکساندر یابلونتسف»، خلبان هواپیما، که یکی از مجربترین خلبانان روس در پروازهای آزمایشی بود، تقاضای کاهش ارتفاع در منطقهای بسیار بد آب و هوا را کرده و چرا برج مراقبت فرودگاه جاکارتا با این درخواست موافقت کرده است؟!
یک مقام مسئول در شرکت سوخوی گفته است: «شاید خلبان ندیده که هواپیما مستقیم به سوی یک صخره میرود، ولی از سوی دیگر، ما نمیتوانیم احتمال خرابکاری را از نظر دور داریم تا هواپیما بازار خود را از دست دهد». این در حالی است که شرکت سوخوی، تاکنون هیچ یک از تقاضاهای پیشین برای خرید این هواپیما را رد نکرده است.
بنا بر این گزارش، هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ شرکت سوخوی، با ظرفیت صد مسافر و برای مسافتهای متوسط ساخته شده و قیمت پایین و ۳۵ میلیون دلاری، آن را جایگزینی ایدهال برای شمار بسیاری از هواپیماهای قدیمیتر ساخت. شوروی سابق نشان میداد و امید میرود که رقیبی جدی برای محصولات مشابه ساخت کانادا و یا برزیل باشد.
برخی از متخصصین صنعت هوانوردی با توجه به اینکه هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ، رقیب هواپیمای روس تلقی نمیشوند، ادعای مقامات روس را داستانسرایی میدانند، به ویژه از این جهت که شرکت بوئینگ هم در تولید سوپرجت ۱۰۰ نقش داشته است.
در این باره باید گفت، این نخستین بار نیست که مقامات روس، یک رخداد را ناشی از خرابکاری رقبای خود میدانند.
در آغاز امسال، ولادیمیر پوپوفکین، مدیر آژانس فضایی روسکاسموس اشاره کرده بود که ناکامی کاوشگر پیشرفته Phobos-Grunt در مأموریت خود به اقمار مریخ، ناشی از اختلالاتی بوده که ایالات متحده ایجاد کرده و از دید روسها پنهان مانده است.
در پایان یادآور میشود، چنین اتهاماتی، همواره بیپایه نبوده است؛ در سال ۲۰۰۴، یکی از مقامات سابق نیروی هوایی آمریکا و مشاور ویژه رانلد ریگان، رئیسجمهور سابق آمریکا در کتابی با نام«At the Abyss: An Insiders History of the Cold War» اشاره کرده است که «در دهه ۱۹۸۰، سازمان سیا از جنگ سایبری استفاده کرد تا در کار یک خط لوله ـ که گاز شوروی سابق را به اروپای غربی منتقل میکند ـ خرابکاری کند؛ این خرابکاری به انفجار بزرگی با قدرت سه کیلو تن منجر شد که بخش زیادی از خطلوله را از بین برد»؛ هرچند برخی منتقدان این اتهام را بیپایه دانستند!