بازدید 19730

جديدترين جت رادارگريز چين رونمايي شد

برخاستن و پرواز اين هواپيماي سياه‌رنگ، همچنين به ادعاهايي منجر شده، از جمله اين كه اين هواپيما از روي هواپيماهاي به سرقت رفته آمريكايي يا روسي ساخته شده كه چين به شدت آن را تكذيب كرده است.
کد خبر: ۲۴۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷ 19 May 2012
جديدترين جنگنده رادارگريز چين در شهر چنگدوي اين كشور رونمايي شد.

به گزارش ايسنا، اولين پرواز هواپيماي «قدرت اژدها» (J-20 Might Dragon) مي‌تواند هشداري براي نيروي هوايي آمريكا باشد كه در حال حاضر گرفتار چند مشكل در جت‌هاي خود از جمله مشكل سيستم اكسيژن است كه به مرور به مسموميت خلبانها پراخته است.

برخاستن و پرواز اين هواپيماي سياه‌رنگ، همچنين به ادعاهايي منجر شده، از جمله اين كه اين هواپيما از روي هواپيماهاي به سرقت رفته آمريكايي يا روسي ساخته شده كه چين به شدت آن را تكذيب كرده است.

به گفته سايت وايرد، مجموعه كنوني جت‌هاي جنگنده آمريكا به دلايلي همچون اعتصاب كارگري، سرریز هزینه و معایب طراحی مرگبار، در تقلا هستند.

در ابتداي اين ليست، جنگنده رپتر F-22 لاك‌‌هيد آمريكا كه جديدترين جنگنده رادارگريز با هزينه ساخت 6607 ميليون دلار قرار داشته كه به دليل سيستم اكسيژن معيوب در طولاني‌مدت خلبانان را مسموم مي‌كند.

در همين حين، كارگران كارخانه F-35 لاك‌هيد در حال اعتصابي هستند كه به نظر پاياني ندارد. ساخت اين جنگنده به دليل هزينه بالاي آن طي سالها بارها به تاخير افتاده است و اين تاخير به معني افزايش هزينه ساخت هزاران جت جديد تا صدها ميليارد دلار است.

چين ابتدا مدعي شده بود كه جنگنده J-20 تا حداقل سال 2017 آماده نخواهد شد و آمريكا در مخالفت با آن، اين زمان را براي سال 2020 يا بعد از آن پيش‌بيني كرده بود.

با اين حال، پروازهاي آزمايشي نشانگر نزديك بودن زمان تكميل اولين مدلها بوده و به نوشته سايت وايرد، چين از سيستم آزمايشات محتاطانه جتها در طول يك دهه اجتناب مي‌كند.

در عوض اين كشور آزمايشات مقدماتي را انجام و سپس جتها را در اختيار ارتش قرار داده و با تامين بازخورد به ارتقاي نسل بعدي مي پردازد.

آمريكا تلاش مي‌كرد از اين مدل براي جت F-35 تقليد كند، اما با معايب طراحي روبرو شده كه با هزينه‌هاي ميليارد دلاري براي ارتش خاتمه يافت.

به گفته وايرد، دولت چين از موتورهاي وارداتي روسي براي نيروبخشي به جنگنده جديد خود استفاده كرده كه مي‌تواند به مشكلاتي در آينده و تاخير در پروازهاي جتهاي جنگنده منجر شود.

سال گذشته چين در پي دستگيري نوشير گواديا، يك مهندس سابق هندي آمريكايي بمب‌افكن رادارگريز B-2 براي افشاي اسرار نظامي به چين گرفتار يك منازعه بين‌المللي شد. گواديا براي اين جرم به 23 سال زندان محكوم شد.

در پي رونمايي از J-20، كشورهاي ديگر كه با ترديد به توليد و آزمايش سريع اين جنگنده مي‌نگريستند، مدعي دزدي بودن اين فناوري شدند.

يكي از ادعاهاي شگفت‌آور اين بود كه چين به اطلاعات ارزشمندي از بخشهاي يك بمب‌افكن رادارگريز نايت‌هاوك F-117 آمريكايي كه در جريان جنگ كوزوو در سيبري سرنگون شده بود، دست يافته است. اين بمب‌افكن تنها نوع اين هواپيما بود كه سرنگون شد.

چين تاكيد كرده كه جنگنده جديد آن كار طراحان و مهندسان اين كشور است و اينكه اين اولين بار نيست كه رسانه‌هاي خارجي به لكه‌دار كردن فناوري‌هاي جديد نظامي اين كشور پرداخته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل