بازدید 29836
مؤسسه باسل اعلام کرد:

ایران، دارای بالاترین ریسک پو‌لشویی در جهان

پولشویی یعنی فرایندی که بر پایه آن پول‌های کثیف و غیر قانونی، مشروعیت می‌یابند. چنین وضعیتی بنا بر جدیدترین آمارهای ارائه شده در ایران بیش از هر جای دیگر است. ریسک بالای پولشویی در یک کشور، به معنای بالا بودن احتمال و امکان انجام پولشویی در آن کشور است.
کد خبر: ۲۴۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶ 05 May 2012
مؤسسه «باسل» سوئیس، به تازگی آماری درباره ریسک پولشویی در کشورهای گوناگون منتشر کرده که بنا بر آن، ایران دارای بالاترین ریسک پولشویی در جهان است. ریسک بالای پولشویی در یک کشور، به معنای بالا بودن احتمال و امکان انجام پولشویی در آن کشور است.

به گزارش «تابناک»، بر پایه آمار منتشره در مؤسسه حکومتداری باسل در سوئیس، ایران و نروژ در دو سر متفاوت طیف پولشویی بوده و به ترتیب، دارای بالاترین و پایین ترین ریسک پولشویی در جهان هستند.

«سلوان لمن»، مدیر پروژه مؤسسه باسل درباره این آمار گفته است: هدف از این رتبه‌بندی، ایجاد یک استاندارد جهانی برای برآورد درست ریسک است که منحصراً به موضوع پولشویی اختصاص داشته باشد.

لمن با بیان اینکه ردیابی پولشویی دشوار است و این امر ریسک‌های قانونی و اعتباری فراوانی را متوجه مشاغل و نیز نهادهای مالی می‌کند، اظهار داشته که نیاز شدیدی به ارائه این آمار و رتبه‌بندی وجود داشته است.
پولشویی فعالیتی غیرقانونی است که در طی انجام آن، سود و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون، مشروعیت می‌یابد؛ به عبارت دیگر، پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز تبدیل شدده و در بدنه اقتصاد جایگزین می‌شود. بنا به تعریف قانون مبارزه با پولشویی در ایران، جرم پولشویی عبارت است از: 1. تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به این که مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجهٔ ارتکاب جرم به دست آمده باشد؛ 2. تبدیل، مبادله، یا انتقال عوایدی به منظور پنهان کردن منشأ غیرقانونی آن با علم به این که مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به مرتکب به گونه‌ای که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود؛ 3. اخفا یا پنهان یا کتمان کردن ماهیّت واقعی، منشأ، منبع، محل، نقل و انتقال، جابجایی، یا مالکیّت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجهٔ جرم تحصیل شده باشد. این عمل، یک روش معمول و منطقی برای به دست آوردن سود از فعالیت‌های غیرقانونی برای مجرمان است. خلافکاران از طیف وسیع اعمال غیر اخلاقی و غیر قانونی مانند استفاده از رانت شرکت‌های دولتی در ایران و حذف منبع پول و همچنین قاچاق مواد مخدر، تقلبات، ثرو‌ت‌های قابل مصادره، گروگان‌گیری، قمار و همچنین اهدای پول به سازمان‌های تروریستی و حتی تقلبات مالی در اینترنت و یا دیگر ابزار اطلاع رسانی سودهای کلانی را به دست می‌آورند.

وی در این باره گفته است: «به طور کلی، برآورد ریسک کشوری، سنگ بنای هر سیاست ریسک و یک نیاز تنظیمی ضروری است».

امتیازات مربوط به هر کشور در این رتبه بندی، از پانزده شاخص در دسترس، از جمله ارزیابی چهارچوب ضد پولشویی آن کشور اقتباس شده است؛ از این جمله، می توان به گزارش‌های نظارتی منتشره از سوی «نیروی وظیفه عملیات مالی» اشاره کرد که یک کنسرسیوم جهانی از وزرای دولت‌هاست و وظیفه مبارزه با پولشویی و عملیات مالی گروه‌های تروریستی را بر عهده دارد.

به گفته لمن، تلاش دیگر این مؤسه این بوده که یک «تصویر کلی از ریسک کشوری» ارائه داده و استانداردهای مالی و شفافیت مالی هر کشور را هم‌راستا با ریسک سیاسی آن در نظر بگیرد.

از میان 144 کشور موجود در این فهرست، 32 کشور در «محدوده قرمز» هستند؛ به این معنا که کشورهای یادشده دارای بالاترین میزان ریسک هستند. پس از ایران که به عنوان دارنده بالاترین میزان ریسک شناخته شده، کنیا، کامبوج، هائیتی و تاجیکستان در این محدوده قرار دارند.

نروژ و استونی، تنها کشورهایی هستند که در این فهرست با نام کشورهای دارای «ریسک پایین» ارزیابی شده‌اند.

به این ترتیب، بیشتر کشورهای موجود در لیست نامبرده، در طبقه‌بندی «ریسک میانه» قرار دارند. در این میان، از نظر بالاترین میزان ریسک، آمریکا رتبه 98 و سوئیس رتبه 72 را از آن خود کرده‌اند؛ جالب اینکه وضعیت کشورهایی چون قزاقستان و مصر در این زمینه از سوئیس و آمریکا بهتر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۹
انتشار یافته: ۲۹
آمارش صد در صد سیاسی و صهیونیستی است، امریکا را هم به خاطر رای نیاوردن اوباما رتبه اش را پائین تر از مصر و قزاقزستان قرار داده.
پاسخ ها
دانشجوی ارشد مهندسی مالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
دوست عزیز شما چقدر با قوانین و مقررات و استاندارد های بزرگترین موسسه مرجع مقررات بانکی دنیا که استاندارد های معتبر بانکی را معرفی میکنه آشنایی دارین که اینقدر صریح این آمار رو زیر سوال میبرید!!!!
یعنی واقعا موسسه به این بزرگی اعتبارش رو به این راحتی و در این حد پایین بیاره.
منکر دشمنی امریکا و اسرائیل با کشورمون نیستیم ولی نه اینکه هر آماری رو به ضررمون دیدیم سریع تکذیب و مرجع اون رو نامعتبر بخونیم. این فقط گول زدن خودمون و در جا زدن تا ابد در اشتباهاتمون هست!!!!!
بدون شک سیستم های مدیریتی بانکهای ایران اکنون دارای خلع و مشکلات هستند...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
دانشجوی ارشد بهتر هست کمی فکر کنی وقتی بانک مرکزی رو تحریم می کنند یعنی نباید در ان کشور سرمایه گذاری شود دادن این امار کاری نداره که
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
چطور کشورهایی که درآمد آنها از مواد مخدر است مثل افغانستان و کلمبیا و ... یا کشورهایی که اصلا حکومت مرکزی ندارند مثل خیلی از کشورهای آفریقایی این رتبه را ندارند آنگاه ما را به این رتبه مفتخر می کنند. ما ایرانی ها فقط منتظریم یک نفر ضد نظام ما حرف بزنه بعد شروع می کنیم آی خدا ای پیغمبر همه چیز از بین رفت همه کس فاسد است و ... خواهش برادرانه من این است که کمی شک کنید. نظام اقتصادی ما مشکل دارد اما حقیقتا از بنگلادش و افغانستان و میانمار و خیلی های دیگر جلوتریم.
براي يك كشور كه ادعا داريم قوانين ما اسلامي است و ما الگو هستيم آيا عيب نيست. عيب كار كجاست؟ چه كسي بايد پاسخگو باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
یعنی رتبه ما از افغانستان و پاکستان هم کمتر است؟ بورکینافاسو ، سومالی ، بنین ، یا کلمبیای کوکائینی ها وضعشان از ما بهتر است ؟؟؟؟؟؟
من باور نمی کنم.
بالاخره به قله ها رسیدیم
حیف از تو ای ایران ما حیف
هورا بالاخره توی یه کاری اول شدیم ...با سپاس فراوان از مسئولین عزیز
از نگاه غرب تمام کارهایی که در ایران با هدف دور زدن تحریم ها صورت می گیرند به نوعی پول شویی هستند.
چرا که مبادله قانونی با ایران و تحصیل عواید نفتی با توجه به تحریه ها ممنوع است.
بنابر این بدیهی است که ایران ریسک بالایی داشته باشه!
متن خبر دقیق مشخص نکرده بالاخره پول شویی در ایران به سادگی انجام می شود یا دارای ریسک بالاست! یا منظور از این ریسک با ریسک سرمایه گذاری متفاوت است؟!
کسب این مقام پرافتخار را به مردم شجاع ایران زمین تبریک عرض می نمایم و ...
حالا پول شوئی یعنی چی .توضیح بدین.
من نفهمیدم خوبه یا بده؟
آخه میدونید کشور ما اسلامیه - بانکداری اسلامیه - ربا و رشوه هم اصلا" و ابدا " وجود خارجی نداره . اما خوب دیگه رقابته چه میشه کرد بلاخره یه جا باید نفر اول بشیم
هر دم از این باغ می رسد گلی
خدایا به داد مسلمونا برس
من متوجه نشدم، الآن ريسك بالا باشه بهتره يا پايين باشه؟؟ ريسك بالا يعني كسي كه پول شويي ميكنه خطرناكه واسش يا اينكه يعني احتمال پول شويي تو اون كشور زياده؟
نکته اصلی اینکه پولشویی عمدتا" به تطهیر پول ناشی از مواد مخدر-قاچاق سلاح و فحشای سازمان یافته گفته می شود. ما که همه دنیا مارا تحریم کرده اینجور پولهااز کجا وارد کشور می شود؟ اصلا" می شود؟ سازمانهای نظارتی ما آیا به وظایف خود درست عمل می کنند؟ مبنای آماری این سازمان داده چه بوده که ما را در این رتبه قرار داده؟ بسیاری از اطلاعات اقتصادی برای نهادهای داخلی به زحمت قابل حصول است (یک بار برای انجام پایان نامه یا گزارش مطبوعاتی به نمایندگی های سازمان مدیریت مراجعه کنید، متوجه می شوید)، چطور یک موسسه خارجی می تواند چنین اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد؟
متاسفم برای کشورم که ... چرا باید پول کثیف در اینجا تمیز شود؟؟؟؟؟
خوب مبارکه انشالله بالاخره تو یه چیز رتبه اوردیم!!
درسته وضع خرابه ولی این دیگه مسخره است که آخر باشیم . آخه کنیا مگه بانکم داره؟
و همچنین بسیار نامردانه است که بانک های ایرانی را که ارتباطشان با خارج تقریبا قطع است را با بقیه بسنجند.
همانطور که نام تاریخی خلیج فارس را براحتی جعل می کنند و نام جعلی آنرا بکار مبرند این آمار و ارقام منفی را نیز می توانند تولید کنند و به ما نسبت دهند. این کار صرفاً سیاسی و غیر واقعی است.
تخلف۳۰۰۰میلیاردی شاهدی بر صحت این خبر
پس چرا وقتی موسسات بین المللی نمای خوبی نشان می دهند به آنها اسناد می کنید؟ان موقع سیاسی نیست؟لطفا واقع بین باشید.
عزیزم ، جانم چشم نداری ببینی حد اقل تو یک کار ما تو دنیا اولیم ، ای بخیل .. ای حسود
البته جهت اطلاع باید بگم اگر رتبه سایر موارد را اعلام کنند خیالت راحت باشه بازم اولیم .............................................
ازخداوندبزرگ میخواهیم چه این آماردرست باشد یا نباشدامور مارا اصلاح کند ودست پولشویان را از اقتصاد کشور پرافتخارمان کوتاه کند چرا که جای جای این کشور آغشته به خون شهیدان است و امروز پرچمدارحکومت شیعی دردنیاست وضعیف کردن وضعیف نشان دادنش خیانت به مکتب تشیع است.
در بسیاری از کشورها وقتی از یک میزان بیشتر نقدینگی وارد حساب شخصی می شه محسوس یا نامحسوس مورد بررسی قرار میگیره ولی در کشور ما یا اینگونه نیست و یا میزان این شاخص نقدینگی این قدر بالاست که شامل خیلی ها نمیشه
كاربران محترمي كه به اين امار ايراد مي گيرند ميشه بفرمايند كه چطور امكان دارد كه بتوان بمدت چند سال ميليونها ميليون فساد مالي ايجاد كرد ولي كسي متوجه نشود؟ 3000 ميليارد ريال، 100 ميليون يورو كه تازه اين قله كوه يخي است. اينكارها فقط درايران امكان دارد.
چرا هيچ وقت توي خبراتون لينك منبع اصلي خبر رو نمي ذارين؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر