بازدید 11082

علی دایی از تویوتا شکایت می کند؟

نکته ابهام برانگیز در سانحه رانندگی معروف علی دایی ، بازنشدن کیسه های هوای اتومبیل آقای گل فوتبال جهان بود.
کد خبر: ۲۳۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴ 18 April 2012
 حالا بعد از یک ماه اعلام شده علی دایی قصد دارد از شرکت تویوتا به خاطر این مساله شکایت کند
 

به نوشته تماشا: با گذشت یک ماه از تصادف معروف علی دایی، اخبار و حواشی آن همچنان ادامه دارد. مهاجم سابق تیم ملی 27 اسفند ماه سال گذشته در مسیر اصفهان به تهران با خودروی شخصی اش تصادف کرد. به سرعت تصاویری از خودروی تویوتا پرادوی او در وب سایت های خبری منتشر شد و شبکه های مختلف تلویزیون بارها به آن پرداختند. نکته ابهام برانگیز این سانحه رانندگی، بازنشدن کیسه های هوای اتومبیل آقای گل فوتبال جهان بود. حالا بعد از یک ماه اعلام شده علی دایی قصد دارد از شرکت تویوتا به خاطر این مساله شکایت کند.

دیروز محمد، برادر علی دایی اعلام کرد: «احتمال دارد وکیل علی آقا از کارخانه تویوتا شکایت کند. پرادو 18 ایربگ دارد که به هنگام حادثه عمل نکرد. تا آنجایی که ما می دانیم این اتفاق مسبوق به سابقه است و پیش از این برای یک پرادو دیگر هم چنین مشکلی پیش آمده است. البته تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم هنوز شکایتی از شرکت تویوتا نشده ولی طبق صحبت ها احتمالا وکیل علی این کار را خواهد کرد.»



فعلا علی دایی با اتومبیل پورشه اش تردد می کند. بعد از تصادف، پرادوی دایی به یکی از انبارهای شخصی او در تهران منتقل شده، می گویند چون شهریار قصد شکایت دارد تاکنون خودرو را به تعمیرگاه نبرده است.


ایربگ های الکی؟

چرا ایربگ های پرادو علی دایی باز نشدند؟ آیا نقص فنی در این مساله دخیل بوده؟ قبلا هم مشابه این اتفاق برای خودروهای چند 10 میلیونی رخ داده؟ برای پاسخ به این سوالات با دو نفر تماس گرفتیم. یک کارشناس فنی خودرو و یک نمایشگاه دار خودروهای ب.ام.و کارشناس فنی خودرو درباره علت بازنشدن کیسه هوای خودروی علی دایی می گوید:

«برای ایربگ هایی که روی خودروهای جدید نصب می شود و با نام SRS معروفند یک سوئیچ در نظر گرفته می شود که با استفاده از آن می توانند سیستم کیسه هوا را روشن و خاموش کنند. باید دید سیستم ایربگ اتومبیل علی دایی توسط او یا شخص دیگری خاموش شده یا نه؛ اگر روشن بوده باشد در این حالت واژگونی باید همه ایربگ ها باز می شده است. البته به دفعات در خودروهای تولید داخل دیده شده در تصادف های شدید به علت کارنگذاشتن چاشنی یا سایر ایرادات فنی ایربگ ها عمل نکرده است.»

نکته مهمی که وجود دارد این است در همه تصادف ها الزاما نباید کیسه هوا باز شود. وقتی شتاب منفی خودرو از یک حدی کمتر باشد ایربگ ها باز نمی شود حتی اگر خسارت واردشده به خودرو به چشم ما زیاد بیاید.

از نمایشگاه داری که نماینده فروش ب.ام.و است می پرسیم آیا شرکت سازنده این حق را برای راننده قائل است که در صورت باز نشدن ایربگ از آنها شکایت کند؟

«از ابتدای ورود ایربگ ها به دنیای اتومبیل این مساله وجود داشته است که معروفترین آن اتفاقی بود که در ایالات متحده برای یک خانواده افتاد و شرکت جنرال موتورز به دلیل عمل نکردن کیسه هوا به خانواده خسارت دیده غرامت پرداخت اما چون شرکت های بزرگ، نمایندگی های ایران را خیلی اصطلاحا تحویل نمی گیرند بعید است شکایت کسی از نمایندگی داخلی به نتیجه برسد.»

از او در مورد تعداد ایربگ ها می پرسیم که آیا تعداد 18 ایربگ واقعی است؟

«خیر تعداد ایربگ ها در بهترین حالت بین شش تا هشت عدد است که عددهای بالاتر صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد. چیدمان آنها هم به این صورت است. دو ایربگ از رو به رو برای راننده و سرنشین، دو ایربگ جانبی از کنار ستون و دو ایربگ پرده ای برای تصادف از کنار در نظر گرفته می شود. در سانحه ای که برای علی دایی رخ داد با این شدت تصادف باید همه ایربگ ها باز می شدند.»


نمایندگی ایران پاسخگو نیست

ایرتویا نام شرکتی است که خود را نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران معرفی می کند. هنگام تنظیم این گزارش با مسوولان این شرکت تماس گرفتیم و توضیح آنها را پیرامون این مساله جویا شدیم. بعد از اینکه تلفن بین چند نفر دست به دست شد، کاشف به عمل آمد دوستان شاغل در بخش روابط عمومی این شرکت هیچ آشنایی با فضای مطبوعات کشور ندارند و اعلام کردند نام «هفت صبح» را تاکنون نشنیده اند! البته بنای ما این است انصاف را رعایت کنیم و دوباره اصرار کردیم اگر توضیحاتی دارند برای انتشار ارایه کنند که در مقابل از ما خواستند به صورت مکتوب و نامه نگاری این کار را انجام دهیم! در هر صورت مطمئنا اولین کسی که از این عدم پاسخگویی و بی مسوولیتی ضرر می کند مدیران این شرکت و همکارانشان هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل