بازدید 4913

دادسرا مرجع صدور حكم نيست

کد خبر: ۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۸ 29 November 2007

اصولا به هيچ وجه دادسرا مرجع صدور حكم اعم از برائت و محكوميت متهمان نيست.

پرويز رضايي، حقوقدان و كارشناس حقوق جزا در گفت‌وگو با فردا، درباره اعلام برائت حسين موسويان از سوي دستگاه قضايي و به‌كارگيري اين اصطلاح از سوي ديگر مقامات رسمي و دولتي گفت: اصولا استفاده از عبارت «برائت» در اين‌گونه موارد كه پرونده در دادسرا مورد رسيدگي و صدور قرار شده، نوعي تسامح در بيان است.

وي افزود: اقدام دادسرا پس از رسيدگي به پرونده، صدور يكي از قرارهاي نهايي است كه در دادسراها توسط داديار پرونده و يا بازپرس صادر و با تأييد و موافقت دادستان منتهي به صدور كيفرخواست و فرستادن پرونده براي رسيدگي به دادگاه مي‌شود. به هر حال، اين دادگاه است كه حكم برائت و يا محكوميت متهم را صادر مي‌كند.

اين كارشناس حقوقي، همچنين به تفاوت آثار و پيامدهاي قرار منع تعقيب كه در دادسرا صادر مي‌شود و حاكي از عدم انتساب جرم به متهم و يا جرم نبودن فعل مرتكب است، با حكم برائت صادره از سوي دادگاه گفت: حكم دادگاه چه به عنوان محكوميت و يا برائت پس از قطعي شدن، اعتبار امر مختومه را داشته و به جز در موارد استثنايي و اعاده دادرسي قابل رسيدگي دوباره نيست؛ در صورتي كه قرار منع تعقيب فاقد چنين اثري است و با كشف دلايل جديد، قابل رسيدگي و طرح دوباره موضوع در دادسراست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس