بازدید 72713
تصمیم زشتی که بر خلاف مبانی دینی و ملی‌مان است:

شما حق ندارید اینجا شادی کنید!

وقتی با یک معضل اجتماعی روبه‌رو می‌شویم، راهکارهای بسیاریی به ذهنمان می‌رسد، ولی شاید راه ساده‌تر فرافکنی باشد؛ امر و نهی می‌کنیم و با پاک کردن صورت مسأله، به دنبال رفع مسئولیت هستیم که انگار خوبی‌ها از صدقه سر دولتی وجود ماست و بدی‌ها از دیگران. این تازه روی بهتر ماجراست. به نظر شما، ممنوع کردن حضور یک عده در یک مراسم عمومی، آن هم بر پایه محل ولادت، چه معنایی دارد؟!
کد خبر: ۲۳۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲ 02 April 2012
روز گذشته، خبری روی خروجی یک خبرگزاری محلی رفت که نه تنها شگفت‌انگیز بود که موجب تأسف و ناراحتی هم بود. خبرگزاری ایمنا با نقل از مسئول کمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان گفت، این ستاد به منظور آنچه «رفاه شهروندان» در روز سیزدهم فروردین خوانده، از حضور گردشگران افغان در پارک کوهستانی صفه جلوگیری خواهد کرد.

ایمنا نوشت: احمدرضا شفیعی با اشاره به حضور پررنگ افاغنه در روز طبیعت در سال‌های گذشته در این پارک کوهستانی و ایجاد ناامنی برای خانواده‌ها اظهار داشت: به منظور رفاه شهروندان نیرو‌های این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز سیزدهم فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، این رویداد در حالی در آخرین روز جشن ملی نوروز رخ داد که همه ما این روز‌هایمان را با پاسداشت جشن بزرگ ملی و باستانی جشن گرفته‌ایم و همواره در ‌ایمیل‌ها و پیامک‌ها به جشن ملی و بزرگمان نازیده و آن را مایه مباهات خود قرار داده‌ایم؛ جشنی که متعلق به همه اقوام نوروز دوست است؛ چه رسد به فارسی زبانان که وجه اشتراک بیشتری هم دارند.

رخدادی که از فرط تکرار چه بسا بسیار طبیعی و عادی هم تلقی شود، ولی جالب اینجاست که از سوی یک مقام مسئول و همزمان با روزهای برگزاری جشن بزرگ نوروز و به عنوان انجام وظیفه رخ می‌دهد؛ آن هم چند روز پس از حضور بالا‌ترین مقام اجرایی کشورمان در جشن جهانی نوروز در تاجیکستان که برخی رؤسای دیگر کشورهای نوروز دوست هم در آن حضور داشتند.

به عبارت بهتر، در کشوری که هم مزین به دین مبین اسلام است و هم پرچم‌داری فارسی زبانان عالم را عهده‌دار شده، درست در روزهای برگزاری جشن ملی، حرکتی رخ می‌دهد که نه تنها کم از نژادپرستی ندارد، بلکه بر خلاف همه آموزه‌های مذهبی و پیوندهای ملی هم به شمار می‌رود.

این در حالی است که افغان‌ها در سرزمینمان تا اندازه‌ای از پیشینه خوبی برخوردار نیستند و همواره بازتاب اخبار ناخوشایند این مهمان‌های ناخوانده واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است؛ اما نمی‌توان از حق گذشت که این مهمان‌ها سال‌هاست که مقیم این سرزمین هستند و اگر‌ گاه رفتار برخی‌هایشان بر خلاف عرف ماست، اگر بعضی‌هایشان موجب نا‌امنی شده‌اند و اگر اگرهای دیگری هست که حضورشان را برنمی‌تابیم، دلیل نمی‌شود که رفتار غیر انسانی با آنها داشته باشیم و توجیه ندارد که رفتاری مانند آنچه در برده‌داری بر سیاهان روا می‌داشتند، از خود نشان دهیم و کار را به آنجا برسانیم که با انتشار رسمی چنین اخباری، تعلق خودمان به معیارهای انسانی را به چالش کشانده و تازه این کار را به عنوان یکی از عملکردهای نوروزی هم به شمار بیاوریم!

درست مثل زمان‌هایی که به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک می‌کنیم؛ اصلا چه افتخاری دارد که به جای اینکه برای شهروندانمان محیط امنی ایجاد کنیم، با حذف عوامل نا‌امنی (!) مثل جلوگیری از حضور این مهاجران افغان، به خود ببالیم که جشن سیزده به در امنی برگزار کرده‌ایم؛ لابد با این اطمینان که در محیط خالی از افاغنه نا‌امنی رخ نمی‌دهد؟!

اینجاست که بد نیست یادآور شویم که امنیت یعنی اینکه همه ـ اعم از شهروند یا مهاجران مقیم در یک خاک ـ بدانند که سرپیچی از قانون چه مجازاتی دارد و موجب چه دست محرومیت‌های اجتماعی می‌شود و بر این اساس بازدارندگی از تخلف ایجاد کنیم. امنیت را باید در ذهن شهروندان و بقیه ساخت، وگرنه با یک تصمیم آنی برای یک روز که نمی‌توان جامعه را امن کرد. انگار خودمان رو گول بزنیم که این مهمان‌های ناخوانده، موجب نا‌امنی هستند؛ اما تنها در یک روز از سال!

روزگار عجیبی است؛ کارهایمان نه بنا بر مصالح ملی‌مان است و نه آموزه‌های دینی؛ نه اخلاق را گرامی می‌داریم و نه مذهب را. وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهیم و رویکردی فرافکنانه در پیش می‌گیریم که ممکن است، خواسته یا نا‌خواسته، سبب شود که متهم به صفت زشت‌نژاد پرستی هم بشویم.

بد نیست که خطاب به آقای مسئول و همفکرانش بگوییم با کمی پایبندی به اصول ملی و دینیمان، حتما خواهید دانست که نه تنها هم کیشان افغان، که حتی آنهایی که با ما اشتراک مذهبی هم ندارند، می‌توانند روز سیزدهم فروردین را گرامی بدارند؛ اصولا نا‌امنی از آنجا سرچشمه می‌گیرد که من و شما به وظایفمان رفتار نکنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۰۶
انتشار یافته: ۱۷۸
نگاه انسانی خوبی بود, متشکرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
من فکر می کنم با توجه به امنیت نسبی دوستان افغانی باید به کشورشان برگردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
موافقم ، با يک برنامه زمان بندی شده برگردند
حقوق کارگر ایرانی هم درست بشه
ساویس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
یادتون باشه ما هم 5 میلیون هموطن داریم که خارج از ایران هستند در دبی در اروپا و .... اگر این رفتار را با مهاجرین کنیم چطور انتظار داریم که با هم میهنان ما در خارج برخورد صحیح شود و از همه مهم تر افغانی ها نزدیکی شدید فرهنگی به ما دارند و اینگونه فقط و فقط دشمن تراشی میشه
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آقای ناشناسی که افاضه فرموده اند درباره وجود امنیت نسبی در افغانستان چه اطلاعاتی دراین زمینه دارند؟!
ناشناس
| Switzerland |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
بهتر نبود که می گفتند ورود مجردها ممنوع فقط خانواده ها حق دارن توی این محل تجمع کنن. راستی اصفهانی ها عجب با افغانی ها لجن
بسیاری از افغان انسانها شریف و دینداری هستند و این نژاد پرستی محض است.
پاسخ ها
سیروان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
متاسفانه این بسیاری شما عده قلیلی را شامل می شود.افغانها چون اغلب در ایران خانواده ای ندارند از آبروریزی واهمه ای ندارند و به راحتی برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
کار بجا و بسیار خوبی هست.

بهتره جست و جو کنید تا با فجایعی که در رابطه با اذیت و آزار ایرانی ها توسط افاغنه ساکن ایران آشنا بشید. بعد متوجه میشید که کار خیلی خوبی هم هست این طرح.
ناشناس
| China |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
دوست کرامی آقای شیروان، شما ببین که ایا چه امکاناتی رو ما برای برادران افعانی فراهم کردیم؟ ما تکلیف اقامتشون رو روشن کردیم؟ تکلیف اجازه کارشون رو مشخص کردیم،؟ گرامی حتی میدونی در کشور ما از رفتن فرزندان اینها به مدرسه جلوگیری شد؟ انوقت شما فکر میکنی از این اقلیت چی میاد بیرون؟ آیا ما با لبنانی ها و سوریه های مهاجر همین رفتار رو کردیم که با فارسی زبانان افعانی کردیم؟ لذا خواهش میکنم علت رو ریشه یابی کن و اینو بدون که افغانی هم مثل با ما ایرانیها دارای یک تاریخ مشترک و زبان و فرهنگ مشترک هست. متاسفانه تاریخ نژاد پرستی به سر اومده
ایرانی
| United Kingdom |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
انسان ها به خاطر نژاد شرافت پیدا نمی کنند،و ایمان ملاک برتری است.
هنوز در یاد گرفتن پایه ای ترین نظرات اسلام لنگ می زنیم،واقعا متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
سیروان درست میگه
بهتره زودتر به کشورشون برگردن
آقا حقشونه کم به ناموس مردم دست درازی و تجاوز کردن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
در ایران کم آدمایی هست که از این اشتبا ه ها می کنند خوب همه جا خوب و بد هست این بدبختا اواره هستند و در میان ان ها ادم خوب و شیعه هم هست نباید با ان ها بد برخورد کرد و این کار ناشایستی است .
بیننده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
من فقط یک نظر کلی دارم درباره این مورد، و اونهم اینه که هر ملتی خوب و بد داره. لزومی نداره که همه افغانیها را با یک چوب بزنیم و از دم همه را آدمهای جانی و متجاوز و ... معرفی کنیم. باید طبق قانون با همه برخورد بشه مخصوصا اونایی که جرم انجام دادن ولی حق اهانت نداریم. فکر می کنید ما خودمون کم آدم خلافکار و مجرم داریم، دوست دارین که بقیه ملتها به خاطر یه مشت جنایتکار ما را آدمهای مجرم و جانی معرفی کنند!
ناشناس
| United Kingdom |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
خیلی این حرف بی انصافیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آمار تجاوز دوستان افغانی به مراتب کمتر از برادران ایرانی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آیا ایرانیان در برخی از کشورها همین کارها را تکرار نمیکنند . مثلا در ژاپن ایزانیها به عنوان دزد معروف شدند اما این برخورد را با ایرانی ها انجام ندادند . بسیار جای تاسف داشت این برخورد
وقتی جای تفریح برای مسلمان داخلی نیست
دلیل ندارد طرف دار مسلمان خارجی که سرمایه این کشور را خارج میکند باشید
قضیه چراغ و مسجد را بزرگ بنویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
ببخشید چمن که خوردنی نیست که از پارک کم بشه چیزی . حرف بیخودی زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
مسلمانی بر مبنای رضایت خدا و مکارم اخلاق است نه سرمایه .
شاید مسئولین محترم میخواستند فاجعه خمینی شهر را توجیه کنند
تبعيض نژادي حاصل تفكري كور و حماقتي ريشه دار است كه متاسفانه بعضا در تمامي سطوح مسئولين استان حتي نسبت به هموطنان اصفهاني و غير اصفهاني ديده ميشود چه برسد به ساير ملتها...
استدلال های شما منطقی نیستند. بدیهی است که مسئولان امر می خواهند با توجه به حوادث گذشته از بروز موارد مشابه پیشگیری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
موافقم
ای ول بابا .افغانی دیگه کی هستش
واقعا ننگ آور و مشمئز كننده است اين حركات
بله درسته
نباید با بی مهری برخورد بشه
خواهش می کنم این مطلب رو بذارید:با احترام به نویسنده مطلب لازم به ذکر است این هم کیشان عزیز الان دهها سال است به بهانه های واهی کشور ما رو ترک نمی کنند و فرصتهای شغلی رو اشغال کرده اند2:با توجه به اینکه تعداد زیادی از انها غیر قانونی در ایران زندگی می کنند انواع جرائم را مرتکب می شوند3:جناب اقای بشر دوست همین دوستان افغان با این همه کمکی که کشور ما میکند جلوی اب را در دریاچه هیرمند گرفته اند و باعث ایجاد خشکسالی گردیده اند4:چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است5:اگر به جای یک هم کیش افغان یک انگلیسی به دختران ایرانی تجاوز می کرد برخورد چگونه بود؟6:اول فکر کنیم بعد حرف بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
خوب باید بیرونشون کنن نه اینکه سیزده به در محروم بشن و شاید به فکر انتقام بیافتن!
بیرون کنن و نذارن بیان ایران ولی حالا که ایرانن نباید بگن اینجا پارک ایرانیه و افغانی نیاد تو!
ناشناس
| United States |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
واقعا گل گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
کاملا موافقم و ممنون از شما دوست عزیز
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
ظاهرا تاوان ضعف برخورد دیپلماتیک وزارت خارجه با دولت افغانستان را باید ما ملت های ایران و افغانستان بپردازیم! جرم و جنایتهای خومان بیشتر است یا مهاحران افغانی؟ برای بیکاری هم فریب تبلیغات بعضی ها را نخورید! اگر همه ی افغانیها هم از ایران بروند اولا جایشان برای کارهایی سخت پر نخواهد شد و ثانیا نرخ کارگران به حدی بالاخواهد رفت که کلا تولید تعطیل شود و سیل بیکاران روانه بازار کارجویی بشود!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
دوستی که میگی بیرون کنن
اخه از در میندازیشون بیرون از دیوار میان
این بدترین نوع نژاد پرستی است.
نژادپرستی نسبت به یک هم زبان
خیلی خوب کردن دستشون هم درد نکنه
ببینم اگه اونها برای خانواده خودت مشکل درست می کردن باز هم همینو می گفتی ...
پاسخ ها
nader
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
چه ربطي داشت؟ اگه ایرانی بود و برای خانوادت مشکل درس میکردن شما مشکل نداشتي؟!!!
معلومه اين ربطي به ایرانی و افغانی بودن نداره
منم از این تصمیم شهرداری اصفهان شوکه شدم باید از این کار خجالت کشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
افاغنه اصفهان کوه صفه را جزیی از خاک خود به لحاظ حمله اشرف افغان به اصفهان میدانند مانند سفارت انگلیس در تهران که به حق انگلیس تبدیل شده است پس این کار ناجا قابل تقدیر است
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
دمت گرم
عرضه ندارن امنیت تامین کنن.
روز 5 شنبه ها ميدونستيد دزد دستگير نميکنن!!!!!
چرا! چون جمعه تعطيل هس بايد غذا شونو تامین کنن! ميبيني فاجعه رو.
آخر شما که این افغانهارا نشناختید که اینطوری ندر پایتخت نشستید و قضاوت می کند شاید 90درصد جرمها وناامنی های استان ما ( سیستان وبلوچستان )
وتفرقه افکنی ها زیر سر همین افغانهاست حالا شما از چند نفر افغانی که معمولا اکثر جوانند وبدون خانواده هم میاند به بوستانها یا پارکها وایجاد مزاحمت برخانواده ها می کنند دفاع می کنید
اگه به شما در این روز توی این کوه توسط افاغنه تعدی یا تجاوز میشد هم همینطور رفتار داشتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
شما خودتون رو بذارین به جای اون ایرانی محترمی که با توجه به رفتار (بخوانید تجاوز و غیره) که بعضی از هم وطنان نامحترمون در بلاد غربت کردن باهاش برخورد میشه، بعد قضاوت کنین. ملاک نباید ملیت باشه، هر کس خطا کرد مجازات بشه و اصولا شرایط طوری باشه که هیچکس نتونه بهقول شما تجاوز یا تعدی کنه.
اصلا نبايد اين افاغنه ي بدون مجوز را به كلان شهر ها راه داد
هيچ نام و نشان درست و حسابي ندارند و در صورت ايجاد مشكل پيدا كردنشان سخت است
بنده به نوبه ي خود خلاف هايي زيادي از اين قشر ديده ام!
زشترين كار ممكن و اين عمل نژاد پرستانه ميباشد و پيگرد قانوني نيز دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
از کدوم قانون صحبت میکنی؟
هر گونه شادی حق هر کس است، اگر دلش خواهد ولی‌ اینها کم جنایت کردند در گوهردشت ۷ نفر را سر بریدند دست زن را با طلاها ش بریدند در پارک اگر چاقو کشید چه کنند مردم این‌ها آرام که نیستند حالا اگر دولت اقدام نه‌ میکرد باز می‌گفتند کشور بی‌ در پیکر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
موافقم. باید بیرونشون کرد اما نه از پارک بلکه از کشور!!!
باید دید آیا واقعا گردشگران افغان بوده اند یا مزاحمان نوامیس و کودکان و ...
باسلام: جهت اطلاع تابناک باید عرض کنم این آقایان افاغنه وبه نظر بنده ... نان ونمک مملکت ماراخوردند وآخر سرنمکدان نیز شکستند درطی این سالهای اخیی در اقصی نقاط کشور به جان ومال وناموس مردم وحشیانه تاختند اصولاً اینها ... آدم شرمش میاد که به اینها به چشم یک همزبان نگاه کند. ودرخواست بنده از مسئولین نظام این هست که بااینها با شدیدترین وجه ممکن برخوردکرده واز ورود این ....... به داخل کشور جلوگیری کنند.چون اینها لیاقت هیچگونه محبتی ندارند.خوبه؟ خبر چندتاجنایت این ناانسانها راخودتان منتشرکردید نکنه یادتان رفته؟بنده به نوبه خودم اقدام این مقام مسئول فوق الاشاره میستایم؟احسنت
جا داره اطلاعاتتون را بیش تر کنید
این افاغنه برای بزرگداشت شخصی در این محل جمع می شدند وجنبه ی تفریحی نبوده
وگرنه شهرما(اصفهان) مکان های دیدنی زیادی دارد
............ ترسو اینجا چکار میکنند برند کشور خودشون
متایفانه ما ایرانیها علیرغم اینکه به مهمان نوازی معروفیم به هیچ وجه مهمانداران خوبی نیستیم و دلایل ان هم بسیار است.
1) در حالیکه فرزندان ایرانی در کشورهای اروپائی می تواند از تحصیلات رایگان هم سطح دیگر اتباع ان کشور برخوردار باشند اما فرزندان افاغنه از این حق برخوردار نیستند.
2) نگاه ما به برادران مسلمان افاغنه بسیار زشت است و درحالیکه بسیاری از مشکلات اجتماعی مربوط به خودمان است انها را به گونه ای مرتبط به ایشان می کنیم
بنابراین اصولا مهمان نوازی ما ایرانی ها مربوط به خودباختگیمان در مقابل دیگران می شود و در مقابل کسانی که احساس قدرت می کنیم نه تنها مهمان نواز نیستیم بلکه تا حد ممکن نیز به ایشان ظلم می کنیم
برای مثال یک خارجی اگر بخواهد از موزه و یا امکانات اقامتی ما استفاده کند ما هزینه چند برابری از ایشان میگیریم و اسم ان را هم مهمان نوازی می گذاریم در حالیکه در کشورهای اروپائی توریست ایرانی و اتباع ان کشور تمایزی ندارند.
لذا می خواهم نتیجه بگیرم که انچه ما ناشی از رفتار افاغنه می پنداریم در واقع انعکاس رفتارهای غیر دوستانه خودمان در مقابل ایشان است
پاسخ ها
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
تحصیل رایگان ؟!! حتما عاشق چشم و ابرومون هستند! برادر اینجانب در اروپا درس میخونه ماهانه 1000 دلار ناقابل 1900 تومنی دارم براش حواله میکنم .
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
برو اروپا تا بفهمی با ایرانی ها مثل بقیه برخورد میکنن یا نه ، جایی از بدنت نسیت که باز رسی کنن ، متاسفانه هیچ جا نرفتی و امدی واسه ما از رفتار اروپایی ها میگی
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آره شما راست میگی. می خوای ما بریم افغانستان اونا بیان اینجا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
معلومه امیر خان از اتباع افاغنه هستند
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
حق با شماست. کشور متمدن بیخود متمدن نشده. امروز توی دنیای به قول آقایان متوحش غرب دیگه نژادپرستی یک حرکت زشت بحساب میاد. آقایان اگر نمی تونن با ساختن فرهنگ و اقتصاد مشکلات اجتماعی رو حل کنن بهتره به طبل پوسیده ی فاشیسم اجتماعی نکوبند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
افاغنه در ایران حتی از تحصیل با پرداخت پول هم محرومند! در عوض ؛ کشورهایی که هیچ هزینه ای برای پناهندگان اف
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
حسن آقا کجای اروپا رفتی که همه جای بدنت رو بازرسی کردن. کار خلافی نکرده بودی؟
کورش جان اگر برادر شما بچه هاش رو بفرسته مدرسه تحصیلشون رایگانه. اگه خودش هم بیاد توی کشور و بره دانشگاه آزاد یا دانشگاه بین المللی باید پول بده. موارد رو با هم اشتباه نگیریم
کجایی کاری برادر تابناک.
دوستان امنیتی از برگزاری مراسم عزای هموطنان شیعه خودمان هم جلوگیری میکنند.
...
آقا چه انسان دوستی ای ؟چه کشکی؟ چطور وقتی همین رفتار با ایرانی ها میشه کسی چیزی نمی گه اما حالا واسه این افغانیها که همین الان تو کشورشون پدر ایرانی ها رو در میارن و راه و بی راه به پرچم ما بی احترامی می کنن شدین دایه مهربانتر از مادر؟این هارو باید بیرون کنن.تا الان هم خیلی بزرگواری کردیم که با تمام گندکاریهاشون نگهشون داشتیم.یه ایرانی یه جا بلند عطسه می کنه به جرم اقدام تروریستی می گیرنش اونوقت اینا راست راست تو کشور راه می رن و به زن و دختر مردم تجاوز می کنن.دم کمیته انتظامی اصفهان گرم
به چند نکته هم باید اشاره کرد :
1- کشور ایران تنها کشور در دنیا بوده که به دلیل جنگ شوروی در افغانستان مرزها را بروی افغان ها باز کرد و افغانها بدون پاسپورت و اطلاعات شناسایی به شهر های ایران سرازیر شدند و کار گرفتند و از مزایایی همچون امنیت و قیمت انرژی ارزان همانند مردم ایران بهره مند شدند.
2- به هر حال ما ایرانی ها هم به هر کشور دیگه سفر کنیم اخرش یک خارجی محسوب میشویم و نباید انتظار داشته باشیم مانند یک شهروند با ما برخورد شود. 3- افغانهای مقیم ایران در ابتدای ورود به ایران به خاطر حس غریب بودن به قول معروف سرشان به لاک خودشان بود ولی امروزه بعضی از افغان تبارها بسیار گستاخانه شده که موجب ازار بسیاری از شهروندان ایرانی شده اند (نمونه هایی از این نوع در بخش حوادث بسیاری از روزنامه ها مشهود است ) 4- در اخر هر کشوری حق دارد نسبت به امور امنیتی و رفاه شهروندان خود محدودیت هایی در رابطه با سایر اتباع ایجاد کند . 5- پارک صفه اصفهان محل اسکان و کمپ مهمانان نوروزی بوده و این اقدام در جهت تامین امنیت مالی و جانی هموطنان ایرانی بوده است.
افرادی که چنین اطلاعیه ای را دادند، باید مورد بازخواست قرار گیرند. رفتار اسلامی و صفت میزبانی که ایرانیان از دیر باز دارند با چنین اقدامات بیخردانه ای مورد پرسش قرار خواهد گرفت.
جرم و جنایت از بسیاری افراد که ملیت ایرانی هم می توانند داشته باشند، ممکن است، سر بزند.
رفتار ما نسبت به افغان ها در بسیاری موارد بوی نژاد پرستی دارد. در ضمن باید زمینه های اموزشی و کار برای افغان ها ایجاد شود که بسیاری از بزه ها از فقدان این دو حاصل می شود.
ان اکرمکم عند الله اتقاکم
خدا را شكر همه مسايل كشور حل شده مانده ممانعت حضور افاغنه در پارك صفه در 13 فروردين!
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
مشکل مملکت ما طرز فکرایی مثل طرز فکر توئه
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
حالم از این نوع حرف زدن به هم میخوره
رویا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
اگه مهمترین مسئله کشور رو هم مطرح کنن امثال شما میان میگن همه مشکلات حل شده مونده همین یکی؟
آپارتاید یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
کدام کشوری درهایش را به روی کلیه اتباع یک کشور باز می کند ولی ایران سخاوتمندانه سالها پذیرای میلیونها افغان بوده و هست
به نظرم بهتر بود افغانی هایی که بدون زن وبچه هستن راه ندن
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آفرین نظر درست همینه
راستي چرا اين افاغنه محترم تشريفشان را نميبرند كشورشان؟
مگر نمي توانند آنجا شادي كنندو نوروز را كنار هموطنانشان جشن بگيرند؟!
شماها تابناکی ها مثل کسانی هستید که گاهی از سوراخ سوزن رد میشید گاهی از در دروازه نه
گاهی بر له وگاهی بر علیه افغانها مینگارید.امان از رکن سوم دموکراسی که ...
درجه امنيت هر استان متفاوت است اگر دراستاني خلافي واقع مي شود ممكن است در استان ديگري اتفاق نيفتد و مسئولين هم به همان نسبت حساس مي شوند بهتر بود از ورود افاغنه بدون
مجوز جلوگيري مي شد چون سايرين با ما در اين گونه مسائل فرقي ندارند
از عدالت و مسلمانی بویی نبرده اند ما الگوی اسلامی بودیم فراموش کردند
وقتی برخی از این نظر ها را خواندم از انسان بودنم خجالت کشیدم. آخر این چه بی منطقی است.
خاک بر سر من که در این زمانه قحطی انسانیت زندگی می کنم. خدا یا مرا بمیران تا شاهد چنین بی احترامی به انسان ها نباشم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
کریم جان من با شما موافقم . وقتی نظرات دیگر دوستان رو خوندم از خودم و از ایرانی بودن خودم ناراحت شدم. ما فریاد می زنیم که همه دنیا بدن ولی به خودمون نگاه نمی کنیم.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آمین یا رب العالمین.
من به اصفهان سفر کردم و در این پارک چادر زدم . اینجا محل اقامت مهمانان نوروزی بود و برای امنیت مسافران اقدامات خوبی صورت گرفت که از همینجا از شهرداری اصفهان تشکر میکنم . اینچنین امکاناتی در هیچ شهر دیگری ندیدم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
چه ربطي داشت؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
نظر کامران درست است. ما هم از تبریز به اصفهان رفتیم و واقعاً از امنیت و امکانات این شهر لذت بردیم. این اقدام هم در راستای تامین امنیت مردم بوده و مورد تقدیر همه ی مسافران بوده است.
يك ضرب المثل دراين مورد ميگه: افغانيها را به ايران راه نميدادند سراغ پارك صفه اصفهان را ميگرفتند!
بنظر من باید افغانیها رو از ایران اخراج کنند .
اي فغان از اينهمه افغان!
يكي نيست اينها رو بفرسته كشورشون؟
دست نویسنده درد نکند. نقد جالب و معقولی بود و به نظرم اوج نقد جایی بود که یک علت اصلی را نوشتید: "اصولا نا‌امنی از آنجا نشات می‌گیرد که من و شما به وظایفمان عمل نکنیم!". واقعا ما اگر توریست داشته باشیم می خواهیم چه کنیم با این تفکر و تصمیماتمان!!
شناسنامه كه براي اولاد افغاني صادر ميكنيد... تو هر شهري كه كوچه و محله مخصوصي براشون احداث ميكنيد... با وجود اينهمه بيكار تو كارخونه هاتون شغل بهشون ميديد...روزي كه خودمون تو پاركها جا نميشيم ناراحت ميشيد چرا اونها رو به پارك راه ندادن... اونها هم كه تمايلي براي رفتن به افغانستان ندارن...بياييد يك كار درست و حسابي كنيد ما بريم افغانستان اونها هم خونواده هاشون رو بيارند و همين جا ساكن بشن.فكر كنم اين كار بيشتر انساني باشه!؟
من از افغانی ها دل خوشی ندارم ولی یک لحظه خودم را جای آنها گذاشتم و یاد سیزده به در سال قبل افتادم که در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس کار میکردم و تقریبا تمامی حاضرین در پارک ها را ایرانی ها تشکیل میدادند. حالا اگر با ما چنین رفتاری بشود چه میکنیم. ضمنا با این روند کاهش ارزش پول ملی بد نیست به فکر آینده هم باشیم. چه بسا سال های آینده به افغانی ها حسرت بخوریم!!
همه كشورهارو محكوم مي كنيم كه نژاد پرستن ولي از خود غافل شديم......
بابا اینا هفت سال خاک اصفهان را به توبره کشیدن .
و در ادامه :

از حضور ترکها در یزد جلوگیری می شه

از حضور اصفهانیها در مشهد

از حضور عربها در رشت

از حضور بچه تهرونیها در خوزستان و...........
بابا افغانی چیه . من خودم ایرانی و اصفهانی هستم رفتن ایام عید به بندر عباس برای رفتن کنار دریا در پارکی بسیار کثیف کثیف کثیف مبلغ 3500 تومان از غیر بندر عباسی ها می گرفتند . از روی پلاک ماشین ها . جالب بود از خود بندرعباسی ها نمی گرفتند. دوستی که ما میهمان او بودیم و قبلا ساکن اصفهان بود پلاک ماشینش شماره اصفهان بود و بیچاره او هم 3500 تومان داد گرچه با لهجه بندری و صورت بندریش نتوانست چند جوانی که نه رسیدی بابت این 3500 تومان می دادند و فقط یک کارت شناسایی آویز برگردن داشتند را متقاعد کند. نیروی انتظامی هم چند متر آن طرفتر هم دکه داشت تا مقر.
اگر به گذشته و پیشینه نه چندان دور فلات ازرشمند ایران نگاه کنید آگاه میشوید که افغانستان بخشی از ایران عزیز بوده است و بر اساس سیاستهای ایران ستیزی انگلستان و البته نادانی دولتمردان وقت از ایران جدا شده است.اگر نگاهی به نامهای استانهای افغانستان بیندازیم بیشتر به ایرانی بودن آن پی میبریم.آری دوستان افغانستان بخشی از ایران بزرگ هست و ما باید نگاه خود را نه فقط به افغانستان بلکه تمام سرزمینهای از دست رفته تغییر داده و بدنبال بازگشت آنها به مام میهن باشیم.
حرکت خوبی بود.افرین به مسولان محترم از ممانعت افاغنه
هر چند ممکنه یه عده از افاغنه تو کشورمون جرایمی مرتکب شده باشن و به خاطر اینکه تو ایران مهاجرن حساسیت بالایی نسبت به کل افاغنه ایجاد شده باشه ولی این دور از انصاف ، دور از مدنیت ، دور از انسانیت و دور از همه اعتقادات دینی و ملی ماست که همه جرایم به کل افاغنه تعمیم بدیم . به خاطر اینکه از زیر بار وظیفه شانه خالی کنیم همچین برخورد نژادپرستانه با انسان هایی داشته باشیم که تنها جرمشون اینکه افغانی هستن !!! همون طور یه افغانی میتونه مخل امنیت بشه یه هموطن ایرانی هم میتونه مخل امنیت سیزده بدر باشه !!!! زمانی که از یک کارگر افغانی سه برابر یه کارگر ایرانی کار میکشیم و یک سوم دستمزد میدیم بهش اون موقع بد نیستن حالا تو سیزده بدر اونا گرگ میشن ما هم بره !!!!!!!!؟؟؟؟ اونا باید برگردن کشورشون ولی ما باید این مطلب قبول کنیم ما نژاد برتر نیستیم !!!!!!!
من فکر نمی کنم همینطور بی دلیل این اتفاق افتاده باشید حتماسالهای قبیل در این قبیل ایام اتفاقی افتاده که مسولین برای جلوگیری از تکرارآن دست به این اقدام زدند
این نژاد پرستی نیست که ما نمی خواهیم ثروتهای ملیمان به دست افاغنه از کشور خارج بشه .همچنین مامعتقدیم مسبب بسیاری از اعتیادهای خانمانسوز همین به قول شما دوستان افاغنه است .تازه بگذریم از این همه قتل و غارت و دزدی که افغانی ها داخل کشور انجام می دهند
بزارید یه مثال بزنم ، دبی شهریه که همه نوع نژادی توش هست از افغان ، ایرانی ، اروپایی ف آمریکائی ،اسرائیلی و ...
همه هم به همدیگه احترام میزارن .چون میدونن اگه کاری غیر قانونی انجام بدن چه جور مجازاتی داره
ما نباید ضعف خودمون رو با گذاشتن یه قانون عجیب غریب پوشش بدیم .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
اتفاقا کمترین امار افغانی هارو داره
هر چند ممکنه یه عده از افاغنه تو کشورمون جرایمی مرتکب شده باشن و به خاطر اینکه تو ایران مهاجرن حساسیت بالایی نسبت به کل افاغنه ایجاد شده باشه ولی این دور از انصاف ، دور از مدنیت ، دور از انسانیت و دور از همه اعتقادات دینی و ملی ماست که همه جرایم به کل افاغنه تعمیم بدیم . به خاطر اینکه از زیر بار وظیفه شانه خالی کنیم همچین برخورد نژادپرستانه با انسان هایی داشته باشیم که تنها جرمشون اینکه افغانی هستن !!! همون طور یه افغانی میتونه مخل امنیت بشه یه هموطن ایرانی هم میتونه مخل امنیت سیزده بدر باشه !!!! زمانی که از یک کارگر افغانی سه برابر یه کارگر ایرانی کار میکشیم و یک سوم دستمزد میدیم بهش اون موقع بد نیستن حالا تو سیزده بدر اونا گرگ میشن ما هم بره !!!!!!!!؟؟؟؟ اونا باید برگردن کشورشون ولی ما باید این مطلب قبول کنیم ما نژاد برتر نیستیم !!!!!!!
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
اینا که نگفتن همه پارک های اصفهان نرن!فقط برای صفه استثنا قائل شدن به خاطر اتفاقاتی که سال های پیش اینجا رخ داده بود.اصفهان هم جای تفرجی کم نداره!بنا براین لزومی نداره این مسئله این قدر بزرگ بشه
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
کی گفته کارگر افغانی یک سوم دستمزد میگیره ؟ایرانی و افغانی روزی 27000 تومان
خاک تو سر این مسئولین بی لیاقت
درکل درخصوص تمام مندرجات بایدعرض کنم هرشخصی که دراین مملکت قانونی زندگی میکندباید طبق مقررات بااوررفتار انسانی به عمل آیدوآقایان ذیربط به مرزهاو عوامل بیگانه توجه وحساسیت بیشتری داشته باشندتابه امنیت مملکت صدمه ای واردنشودوسعی شود ازاقامت عوامل خارجی غیراقتصادی وسرباردر مملکتمان جلوگیری به عمل آیدودراین خصوص مقامات امنیتی به عوامل مردمی خودبیشترتکیه نمایند
خوب بود نظر دهندها شغل خود را منوشتند تا معلوم شود انهائی باحضور افعاغنه درایران مخالفند حاضرند شغل افغانی باهمان دست مزد انجم دهند اقتصاد صنعتی بزرکترین قطب کشور (اصفهان) با خروج این عزیزان نه تنها فلج خواهد شد بلکه فراموش نکنیم که ما خودمان را در مقابل این ملت صاحب نظر نیز میدانیم (سخنان رئیس جمهور را در تاجیکستان بخوانید) نیروهای امیتی می بایست در چهارچوب قانون برخورد نمایند ضمن اینکه سخنگو نیروی انتظامی حتما در این رابطه نظر قانونی وصریح خودرا اعلان نمایند تا بنده ودیگر دوستان اظهار نظر کنندگان توانسته باشیم ادرس غلظ ندهیم
با احترام به همه دوستان و خوانندگان محترم تابناک: رفتارهاي اينچنيني به هيچ وجه مسوق انساني و ديني ندارند. امام علي يک يهودي را ديد که از کار افتاده است دستور دادند که از بيت المال به او بدهند. حال حساب مسلمانان که جداست و به طريق اولي بايد به آنها احترام گذاشت.
طبق قانون کار برادران افغاني فقط مي توانند به کارهاي سخت در کوره ها و سنگبري ها بپردازند کارهايي که با ارزش است و بدون آنها قيمت بسياري از محصولات بالا مي رود.
همانگونه که برادران افغاني در ايران حضور دارند ايرانيان نيز در بسياري از کشورها من جمله افغانستان حضور دارند و بسياري از انها قصد بازگشت به ايران را ندارند.
همانگونه که ديدگاه انسان نسبت به اطرافش و اعمال او باعث نزول برکات بر وي مي شود همانگونه است برخوردي که يک ملت با ملت ديگر مي کند . اگر از ترس فقر ديگران را از کشور بيرون کنيم خداوند نيز برکات خود را از ما خواهد گرفت. اين مساله درست مطابق آيه شريفه اي که مي فرمايد کودکان خود را از ترس فقر و نداري نکشيد خداوند روزي شما و انان را خواهد داد.
برکات خداوند تنها و تنها با اعمال خير يک ملت نازل مي شود اما در اين ميان برخي از اقايان حتي معني نزول برکات بر يک ملت را نمي دانند
بزارید یه مثال بزنم ، دبی شهریه که همه نوع نژادی توش هست از افغان ، ایرانی ، اروپایی ف آمریکائی ،اسرائیلی و ...
همه هم به همدیگه احترام میزارن .چون میدونن اگه کاری غیر قانونی انجام بدن چه جور مجازاتی داره
ما نباید ضعف خودمون رو با گذاشتن یه قانون عجیب غریب پوشش بدیم .
افغانها بچه دزدی هم می کنند. قاچاق اعضا بدن بچه ها به کشورهای خارج و غیره.
واسه اون مسئول متاسفم چقدر بی مایه و بی تدبیره؟ انگار ما ایرانیها خودمون کم مجرم و بزه کار داریم! والله این رفتار زشت نه با آموزه های دینی منطبقه نه با عرق ایرانی بودن ونه با هیچ قانئن انسانی در دنیا! اگه من بجای استاندار اصفهان باشم فردا عزلش میکنم/
با سلام آقايون تابناك اينقدر سنگ افغاني ها را به سينه نزنيد به حد كافي ايرانيها مهمانواز توي اين 33 سال بودن ضمنا جنگ تمام شده و هيچ توجيهي براي ماندن در ايران ندارن با آن كارهاي و خلافهاي انجام دادن(سرقت .تجاوزو مواد مخدر ) به الله اگر ما ايرانيها در افعانستان بوديم تحمل انها به سه سال
هم طول نمي كشيد بايد مسئولان نسبت به برگشت انها به كشورشان اقدام نمايند .
متاسفانه این فقط به مردم افغان این نژاد پرستی صورت نمی گیره بعضی از مردم اصفهان این رفتار بد، عدم خونگرمی و مهمان نوازی با دیگر مردم به خصوص خوزستان ها دارند
اين حرکت ناپسند و زشت در قاموس ايرانين نيست شهر دارد اصفهان بايد از اين حرکت نامعقول از افغانيهای مقيم ايران عذر خواهی کند کارگران افغان در باز سازی کشورمان فعال بودند هميشه بچسم تعدادی انگشت شمار خاطی جامعه را به قياس نمی سنجند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
اوووووووووووووووووووووه!
یعنی چه عزیز؟؟ همه کارامون رو اصول دینه الان که به بحث اسایش زنو بچه مردم میرسه کار زشت میشه و خلاف دین؟؟ به عنوان یه اصفهانی فوق العاده با این کاری که انجام شد موافقم. پاک ماله این مردمه حق مردم ایرانه که یه روز سیزده تو پارک راحت باشن یا نه؟ شما هم سنگ مردم خودتونو به سینه بزنید.اگه این کار انجام شده به خاطر سوابق خود افغانیا بوده تا همینجا هم کلی کارگر ایرانی به خاطر کار کردن این عزیزان از نون خوردن افتادن دیگه بس نیس؟یعنی باید ارامش زن و بچه مونم بدیم بشون تا راضی شن؟
تابناک این "گردشگران افغانت " مرا کشته. یه جور نوشتی آدم یاد فیلم بوروسلی می ندازی اونجا ئیکه رفت تو پارک و نوشته بود ورود سگ و چینی ممنوع.
آقاجون خیلی ساده است برادرای مسلمون افغانی قدمشون رو تخم چشمای ما. اما با خانواده و واقعا گردشگر.
نه یه مشت چش چرون هیز
آقا یه زره به اینورم حق بدید.همش که نمیشه شعبان خوب یه دفع ام رمضون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
بی ادب تر از خود ما ومتلک گوتر وجود نداره بی خود کلاس تذار !
حتی یک .1 نژاد پرستی که در حق افاغنه میشود در حق ایرانیان مقیم در خارج میشود .من از این رفتار مسئولین خجالت کشیدم.افاغنه که در ایران متولد شده اند و بعضا هیچ کسی در افغانستان ندارند و کوچکترین دلبستگی به انجا ندارند از کوچکترین حقوق انسانی برخوردار نیستند.من از همه افغانیان که زمانی هموطن ما بودند وبیشترین نزدیکیهای فرهنگی را با ما دارند عذر خواهی میکنم.
باید تکلیف افغانی های که کارت مهاجرت ندارند مشخص شود بچه های این ها نمی توانند به مدرسه بروند . مشخص است که در اینده بخاطر فقر فرهنگی به بزه کاری روی می اورند . چه بسیار دختران و پسران کوچک افغان که در ارزوی مدرسه رفتن می سوزند اما باید در خیابان ها ادامس فروشی کنند . کار را باید ریشه ای حل کرد
تابي جون ...
توهم...
راستشو بگو...
حتما"تو هم از اوناشي كه بدون مجوز آمدن...
قبل ازانقلاب واوایل انقلاب هم تعدادی پرستار وکارمندوپزشک فیلیپینی وهندی پاکستانی درایران شاغل بودند.اکثریت قاطعشان ادم هایی بسیار متین ومتمدن شریفی بودند.امارفتار روسا وحتی ابدارچی ودربان ادارات هم باانهاشرم اوربود باماها وایرانی های شاغل خیلی فرق داشتند ....توهین وتحقیر وبی اعتنایی های بی دلیل به انها دل مارا به درد میاورد وخجل میشدیم...نزادپرستی شاخ ودم دارد؟ به یک فرنگی نمیشد گفت بالای چشمت ابروست اما دکترهندی بندرت حق نشستن داشتمهندس فیلیپینی انسان دست چندم بود..چرامتوجه نزاد پرستی خودمان نیستیم وزور میزنیم که توجیه کنیم؟ حوصله بکنیم چندتاجوک هم برای هموطنان غیرخودی جور میکنیم . غیر ازاین است؟..مااینیم....
این نژاد آریایی انگار نژاد پرست ذاتی است فقط صورت مسئله فرق میکند
از افغاني هم بگذريم امروز كه با مترو از كرج به تهران مي رفتم زير پل فرديس چادرهاي زده شده كه با وضع خيلي نامطلوب عده اي زندگي مي كردن پرس و جو كه كردم گفتند كه پاكستاني هستن و شما خيلي انها هم سرجهار راهها مي بينيد بدون هيچ مجوزي از مرز گذشتن و رفت آمد مي كنند حالا سوال اينجاست مگر اين مملكت درو پيكر نداره كه همينطور ميرن و ميان و وجهه كشور رو خراب مي كنن ادمهاي با سواد كه براي ما مفيد باشه كه نمياد هرچه گدا و كارگر در پاكستان و افغانستانه براي ايران صادر ميشه شايد اينها هم يارانه مي خوان ؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
دقیقا چند سال پیش همین وضع را ایرانی هایی که برای کار به زاپن میرفتند داشتند !! می شدند مرده شور و نظافتچی و.. البته نمی دونم رفتا زاپنی ها باهاشون به همین شکل ما با افاغنه بود یا نه زاپنی ها با فرهنگ بودن خود را در عمل هم ثابت کرده یودند !!
همچین گفتین گردشگر من فکر کردم این دوستان با تورهای گردشگری از کابل تشزیف آوردند و توی هتل عباسی اقامت داشتند و پلیس اجازه حضور در پارک صفه بهشون نداده. واقعا اجازه نداریم کمی بفکر امنیت شهروندان خودمون باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
شهر وندان خودمان این قدر که از طرف افراد فاسد هم وطن تهدید شده اند از طرف افاغنه تهدید نشده اند کمی صفحه حوادث را بخوانید بد نیست !
جدیدا پاکستانی هم داره زیاد ميشه!!
من یه ایرانیم ولی اگه کارگر افغانی نبود همه کارای سخت و پر مشقت میخابید آخه کارگر ایرانی حال داره مثه یه کارگر افغان کار کنه؟!!اونایی که به کوره های آجرپزی سرزدن میدونن من چی میگم
واقعيت اينه كه بايد هر چه سريعتر همه افغانيها رو بيرون كنن وفقط تعداد محدودي رو با مجوز براي كار راه بدن
با تابناك موافقم، مهاجر بودن صفت بدی نیست، و هیچ کس از شکم سیری مهاجر نمیشود همه آدمهای مهم بنوعی مهاجر بودند ابراهیم علیه سلام حضرت محمد حضرت موسی
حالا تصور کنید امام خمینی که در عراق بود میگفتند ورود ایرانی به پارک صفه ممنوع یعنی از صدام هم بدتریم؟!
دوستان احساسی نشید نگاه خارجیها به ما هم اندکی از ین بالاتر است
ای چه رفتار زشتی هستش که ما نسبت به انسان های دیگه داریم؟
دوستان عزیز یادتون نره که این کسانی که الان اینطور در موردشون صحبت میکنید تا 150 سال پبش ایرانی بوده اند. با ما از یه رگ و ریشه اند و به یه زبان صحبت میکنند.
کجای دنیا قصاص قبل جنایت میکنند که حالا شما اینطور این افغانی ها رو میکوبید؟؟؟
این مثل این میمونه که دولت کانادا ایرانی ها رو از ورود به پارک محروم کنه ، چه حسی پیدا میکنید اون زمان؟
توهین به بشریت برای پاک کردن صورت مسئله؟
مگه کسانی که تو خمینی شهر به زن های شوهر دار تجاوز کردند افغانی بودند؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
اول از کانادا بیا اینجا شرایط را ببین بعد نطق دمکراسی و حقوق بشر سر بده
واقعا که مردم نژادپرستی هستیم. اگه تو یه کشور دیگه به ایرانی ها اینجوری توهین بشه، فریادمون آسمون رو کرد می کنه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
بنده خدا الان چنتا ایرانی رو تو شرق اسیا گرفتن میگن بمب گذاشتین.یکی دیگه رو تو امریکا گرفتن میگن خواستی سفیر عربستان رو ترور کنی کدوم ایرانی تا حالا سفیر ترور کرده یا بمب گذاشته؟ صدای کی به اسمون رسید به خاطر اینایی که گرفتن؟ اما افغانیا تو ایران هر کاری بگی کردن.برام خیلی عجیبه یه اقدام درستم که انجام شده اینجوری نظر مخالف میدید!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
فک کنم کشور های دیگه سفر نکردی شما که اینو می گی!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
ایرانی ها غیر مجاز نمیرن جایی، اگه هم برن حقشونه که همچین رفتاری باهاشون بشه
بنده به نوبت خود از مدیریت انتظامی استان اصفهان کمال تشکر را دارم
در یک روی سکه حرف شما حک شده هست که نبود مهاجران غیر قانونی دلیلی بر وجود امنیت نمی باشد ولی این تصمیم باتوجه به فیدبک سالهای قبلی گرفته شده هست با نگاهی به امارهای درون سازمانی می توان نقش مهاجران غیر قانونی را در جرم های خشن به عینه دید
اصل حرکت جالب بوده ولی شاید با کمی الفاط اسلامی می شد اینطور بیان کرد که حضور مهاجران غیر قانونی که به صورت مجرد می باشند ممنوع می باشد
ولی باید به یک نکته هم توجه داشت کم کردن کوچکترین عوامل ناامنی قدمی بزرگ در راه سخت ایجاد امنیت برای کشور می باشد
به نظر بنده کلیه خانوار های حضور یافته در پارک صفه از این اقدام مدیریت شهری اصفهان راضی بودند
بابا چی میگید شماه رسانه ایها وقتی سیل می اد جنگ میشه قحطی هست بیکارن گشنن میشن همزبان همنژاد و هم دین اما وقتی اونا دارن هرویین و تریاک صادر می کنن جوانان این مردم و تو مرز می کشن دست درازی به ناموس ایرانی می کنن یاده این چیزا نیستن اگه بد بختن خودشون مقصرن ما برایه اینکه بد بخت نباشیم جونامونو تو خرمشهر و اروند قربانی کردیم اما اونا سر جلو امریکا شوروی طالبان و پاکستان خم کردن . و در ضمن بین فریاد هیهات منذله.... ما مریدان حسین تا فتوای این بی دینان در مورد حلال بودن خونه ما خیلی فرقه. عمو برو بین با ناموست چه کردن با جونت چه کردن ....
از نژاد پرستی متنفرم.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
درود بر تو گرامی ، زیبا ترین جمله رو تو بیان کردی. از نژاد پرستی متنفرم
حالا تابناک نظرات بیننده هات رو ببین تا بدونی که این افغانی ها مورد نفرت اکثر ما ایرانی ها هستن. حالا اگه دست من بود که اول همچین بلایی سرشون میاوردم که صدای سگ بدن تا تلافی همه اون جنایت ها و تجاوزاتشون سرشون در بیاد بعدش مثله یه تیکه اشغال بو گندو پرتشون مبیکردم تو مملکت اشغالشون. میدونم جرات انشار همچین نظراتی رو نداری. البته همه هم وطنا بدونن من نظرمو بدون نقطه چین نوشتم اگه نقطه چینی دیدین کار دوستان تابناکیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
لرد نژادپرست
ناشناس
| Romania |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
بابا تو دیگه کی هستی!!!
مشتی ،حسابی داغ کردی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
ادب و انسانیتت کجا رفته هموطن؟!!...این بود آموزه های اسلامی و این بود رفتار و فرهنگ کوروش کبیر؟!..تا یه جایی کمی درست!, افغانیها مورد انتقاد هستند ولی نباید به همشون نسبت داد و همه باید سعی کنیم از افراط و زود قضاوت کردن دوری کنیم و به قانون و اخلاق پایبند بشیم..مرگ بر نژاد پرستی در سرتاسر دنیا!
اصفهان زمانی پایتخت افاغنه بوده واثار زیادی از انان در اصفهان باقیست بنابر این اصلا قابل قبول نیست اقلا در اصفهان ای بد رفتاری اتفاق می افتاد
واقعا متاسفم واسه این کارشون و بیشتر متاسفم واسه کامنت بعضیا
بنام خدا / اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم ضرر و زیانی که مردم ایران از کشور افغانستان دیده اند از هیچ کشور دیگری در جهان ندیده اند شما یک نگاهی به همین معتادان دور وبر خود بیندازید و بعد قضاوت کنید و قبل از حمله آمریکا به افغانستان ما مردم شرق کشور از دست همین برادران افغان در عذاب بودیم و جوانان را گروگان گرفته و به کوه میبردند و تقاضای پولهای هنگفت میکردند
قانون اخلاقی هرآنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند در تمامی ادیان و اکثر مکتبهای اخلاقی مورد پذیرش است. حال با توجه به این اصل آیا ما می پسندیم که چنین رفتاری را با ایرانی ها ساکن آمریکا انجام دهند به عنوان مثال؟ درست است که مهاجرت (و مهاجرت غیرقانونی) مشکلاتی را برای کشورها به وجود می آورد و دولتها در دفاع از منافع ملی خود مجبور به وضع قانون می باشند ولی برخورد سلیقه ای (و خارج از چارچوب قانونی: تا جایی که بنده می دانم چنین امری نیازمند قانونی کشوری است و نه بخشنامه استانی) با یک ملت ، قومیت ، نژاد و یا مذهب باعث ایجاد ملاکهای دوگانه می شود که در نهایت به جز کاشتن تخم کینه و نفاق نتیجه در بر نخواهد داشت. آیا می توانیم به این باور بیاندیشیم که همه ما اهل یک وطنیم و آن این کره خاکی است؟
باراک حسین اوباما، مسلمان زاده سیاه پوست آفریقایی رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
مردم ایران هم درکشورخودشان حق دارند امینت وآسایش داشته باشند.یا نه؟
درکتابهای خالد حسینی نویسنده افغانی ذلت
بسیاری که هموطنانش بعد از سقوط ظاهرشاه
از جانب قوای اشغالگر شوروی و طالبان و .....
متحمل شده اند به زیبایی بیان کرده و شاید
بتوان عصیانگری و لجام گسیختگی بعضی از افاغنه را در ایران بازتاب آن تحقیرها دانست .
اما نباید همه مشکلات را به گردن آنها انداخت
خیلی مهم است که بزرگوار اعلام نظر کننده در امور تخلفات درک درستی از مفاهیم روش تحقیق در علوم انسانی و تخصصهای مرتبط دیگر از جمله امار و ازمونهای اماری و هم رده داشته باشد.
برای مثال مطرح میکنید بیشترین امار اسیب و تصادف خودرو در کشور از پراید است. حال انکه اگر بررسی کنید از 100 خودرو چه تعداد پراید-ماکزیما-پرادو-لامبورگینی و ... اند. در اینصورت انالیز های اماری از جمله مربع کای مشخص میکند از تعداد 2 پرادو در 100 خودرو که یکی به نحوی تصادف و سانحه دیده بیشتر از 20 خودرو پراید در 100 خودروی بررسی شده معنی دار است و امار سانحه خودرو پرادو بیشتر از پراید در کشور است که ابتدا عکس ان مطرح شده بود.
نیز اینگونه تحلیلها اساس پیشرفتهای علمی و اخذ تصمیمهای درست است. اگر به جرم و جنایت از هموطنان خود توجه کنید امکان دارد بیشتر از جرایم این قشر افاغنه باشد.
من یک افغانی هستم که افتخار مهمان ناخوانده بودن در سرزمین شما را ندارم و ساکن کابلم. از این همه دشنامهایی که در ستون نظریات نثارمان شد خدا وکیلی به خودم لرزیدم. من چند برادر و خواهرم در چند کشور غربی زندگی می کنند به خدا قسم می خورم همان مسیحیان و یهودیانی که همکیش ما نیستند این نگاه غیر انسانی که شما دارید را ندارند. فکر کرده اید پدیده ناخوشایند مهاجرت تنها در ایران وجود دارد تمام دنیا با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. با این دید شدیدا نژادپرستانه چرا از اسرائیل بد می گویید
خیلی هم کار خوبی کردند...برن کشور خودشون رو آباد کنند...
عجیب است مردم کشوری که خود را ام القرای جهان اسلام دانسته و پرچمدار اخلاق مداری می دانند اینگونه به راحتی انسانیت به لجن کشیده می شود. همینطوری سر خود را در لاک فرو ببرید و چشم و گوش بسته دیگران را به باد ناسزا بگیرید. اگر یک بررسی کوتاهی در میان سایر ملتها داشته باشید می فهمیدید که چنین اقدامات کوری چه تاثیر ویرانگری در تغییر نگرش ملتهای منطقه نسبت به ملت ایران داشته است. چرا ثمرات میهمان نوازی خودتان را هدر می دهید با صرف این همه هزینه در این 33 سال فقط سر آخر نفرت عایدتان می شود. کاشکی مسلمان بودن را از غربیها یاد می گرفتیم که حتی یک سیاهپوست آفریقایی مسلمان زاده را به ریاست جمهوری خودشان هم تعیین کردند. آن کسی که افغانیهای بخت برگشته را با لفظ سگ یاد کرده مطابق شان خودش حرفی زده ولی تابناک نباید منتشرش می کرد
دوستان اصفهان مال شماست و ما مهاجری بیش نیستیم ولی کجا شد ان جملات قشنگ که میگفتید بیایید شادیهایمان را تقسیم کنیم
علی علیه السلام : مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو یا همسان با تو در خلقت
قضیه افغان ها در اصفهان ریشه تاریخی دارد ، برمی گردد به حمله افغان ها در زمان شاه سلطان حسین و70 سال ظلم آن افغان ها
اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است . بسیار کار درستی است که مسولان به فکر حفظ امنیت و آرامش مردم باشند و چه کار خوبی انجام دادند این مسولان اصفهانی که شاید برای یک بار هم که شده مردم خودمان بر سایر هم کیشان و مردم دوست و برادر ارجح دانسته شد . آفرین بر این شعورتان
بی بی سی این خبر را مکررا و با آب و تابی اعلام میکرد که از خودم خجالت کشیدم
حتما یه چیزی دیدند که ورودشون رو ممنوع کردند از نظر بنده باید برخورد شدیدتری با مهاجران غیر قانونی بشه تعدادشون خیلی زیاد شده.
اصفهان تافته جدابافته است اين هموطنان اصفهاني گاهي تصميماتي مي گيرند كه در قانون پيش بيني نشده فرقي هم نمي كند ظاهرا يك سليقه اي در اصفهان هست و يك اعتماد به نفس كاذبي براي انجام كارهاي خارق العاده كه مثلا آفتابه گردن اراذل انداختن هم يكي از آنهاست . به هرحال كجاي قانون گفته است جلوي حضور يك نژاد خاص را در يك برنامه عام مي توان گرفت؟ من از اين گونه رفتارها يك نتيجه مي گيرم و آن اينكه اصفهان علي رغم برخورداري از ميراث ارزشمند تاريخي و فرهنگي هنوز آمادگي لازم را براي پذيرش عنوان پايتخت فرهنگي و مرمز گردشگري ندارد. والسلام
بابا جون هر كاري مي خواين بكنين يه كمي سياست و تدبير و سليقه چاشنيش بكنيد
احسنت به اين رفتار ايرانيان با غيرت
عزیزانی که می گویند کار این مسئول عزیز درست بوده و دلیل می آورند باید به آنها بگویم اگر فلان کشور با ما این کار را می کند و اشتباه است ما نباید همان رفتار را داشته باشیم. اشتباه اشتباه است مخصوصا اگر اعتقاد داشته باشیم.عزیزان اگر ما مدعی هستیم که با تمدن هستیم نباید مثل دیگران اشتباه کنیم. صحیح این بود که با حضور پررنگ نیروی انتظامی اتفاقا اینجا پیشگیری می کردیم از جرایم. عزیزان این می شود پیشگیری نه حذف کردن.
وقتی میایند تحت نام ترویج گردشگری ویزای 60 کشور را لغو می کنند آیا تعجبی دارد که افاغنه و گداهای پاکستانی و امثال آنها در شهرها و پارک های ایران جولان بدهند و مزاحم مردم ایران بشوند؟ خنده دار اینجاست که همه این کشورهایی که ویزا برای آنها لغو می شود از کشورهای فقیر و درمانده آسیا و آفریقا و اخیرا آمریکای لاتین هستند که مردم آن کشورها از خدا می خواهند یک بلیط خریده و راحت به ایران بیایند و در ایران هر کاری دلشان خواست بکنند. ظاهرا این مسئولین به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند امنیت و آسایش خود مردم ایران است. چرا ویزا را برای مردم کشورهای ثروتمند و پیشرفته لغو نمی کنند؟
کار زشت و نژاد پرستانه کرده اند در دین مبین اسلام نباید قاص قبل از جنایت کرد اگر به هر دلیلی تو ایران هستند ضعف ماست در میان همین افغانی ها شاید کسانی باشند که پیش خدا از من و شما بیشتر آبرو داشته باشند کار زشت زشت است و توجیه آن احمقانه
آقای لرد محترم یه ذره ادب داشته باش. فکر نکن ایرانی ها تو کشورهای دیگه کار خلاف انجام نمیدن. متاسفم برای ادب نداشته شما.اونا هم مثل من و تو انسان هستند و مهمتر اینکه مثل من و تو مسلمان هستند.
به آقای مسوول نمیشه زیاد ایراد گرفت زیرااز کامنت های بالا متاسفانه این نتیجه حاصل میگردد که بشدت مردم نژاد پرستی هستیم.پس نباید زیاد شاکی باشیم که در جایی یا گوشه ای از دنیا علیه یک هموطن برخورد تبعیض آمیز یا نژاد پرستانه صورت بگیرد. از دیدن بیشتر کامنت های بالا فقط باید شرم کرد. بقول سهراب چشم هارا باید شست......
تابناک میذاشتی 1 هفته دیگه واسه این اقدام زشت موضع می گرفتی !! خیلی دیر بود
بالاي غيرتناً كسي را سراغ داريد كاراهايي كه همين افاغنه در مملكت عزيزما انجام ميدهند حاضر به كار باشند ؟باور كنيد نه ، پس بهتر است احساسي باقضيه برخورد نكنيم قبول كنيم اين تصميم بدون فكر وبي تدبيرانه بوده است بياييد در سال جديد با اتكا به باورهاي منطقي تصميم و در صورت نياز از پيشكسوتان در امر مورد نظرمشاوه بگيريم
آقای تابناک چه خوشت بیاد و چه نیاد اونها هیچ حقی در این سرزمین ندارند.می فهمی؟هیچ حقی ندارند.
باید به کمک نیروی انتظامی به انها جا داده میمشد تا انها در روز جشن ملی شان منند ما خوش باشند.برادرم سالها پیش به نروز رفته بود میگفت سال اولی که انجا بودیم خواستیم چهارشنبه سوری بگیریم علاوه بر اینکه مانعمان نشدند ماشین اتش نشانی هم امد که اگرمشکلی پیش امد کمک کند
یه چیزی به اسم نژادپرستی شنیدی نمیدونی چیه؟ اینها را باید کلا از ایران بیرون کرد نه از پارک صفه.
ای لرد کمی دیگر هم فحاشی کن نشان ازتربیت خانوادگی ات میده.
مشکل افغانها اینه که حاضر نیستن تو کشورشون وایسن و با اتحاد و یکدلی شر بیگانه ها رو از کشورشون کم کنن

بجای مبارزه کشورشونو تحویل اجانب دادن و به کشورهای همسایه مهاجرت کردن

برعکس، ملت عراق با اینکه 8 سال با ما جنگید ولی ایرانیها نگاه مثبت تری به اونها دارن
برخورد قاطع با مهاجران غیر قانونی و یا افراد خلافکار را هر عقل سلیمی تایید می کند اما موضوع با کیفیتی که بیان شده بیانگر یک عمل زشت و غیر انسانی است.
تمام شهر هاي ايران پرشده از اتباع افغاني تا كي بايد اين وضع رو تحمل كنيم خود اتباع افغاني شرايط كشورشون و شرايط كشوري كه به آن ها پناه داده رو درك نمي كنن هر مادر افغاني با اين شرايط اقتصادي ايران كه خود ايراني ها اكثرا تك فرزندي هستند به طور متوسط چهار تا پنج فرزند مي ياره اخه چرا زماني افغانستان هم مثل ايران همه از نژاد آريايي ها بودند مثل پشتون ها ( نژاد غالبا آريايي ) با اومدن مغول ها ( اجداد هزاره ها) و توليد مثل قارچ گونه شون باعث تغيير نژاد در افغانستان شدن حالا با راه يابي به ايران اين نژاد مغولي فرصت طلب با توليد مثلي قارچ گونه در حال تغيير نژاد در ايران هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار