بازدید 25852

جشنواره بزرگ بختیاری در دامنه کوه آسماری

در این جشنواره زیبای بومی محلی که بزرگ‌ترین اجتماع فرهنگی قوم بختیاری در دهه‌های اخیر محسوب می‌گردد، اجرای ابیاتی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و شعر خوانی شاعران گرانمایه بختیاری، اجرای موسیقی زیبای محلی به همراه نمایش چوب بازی و هنرنمایی سواران بختیاری توجه همه را به سوی خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۲۳۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹ 30 March 2012
بیش از هفتاد هزار نفر از بختیاری‌های سراسر کشور، در سومین دوره جشنواره بزرگ بختیاری در دامنه کوه آسماری شهرستان مسجدسلیمان گرد هم آمدند و ایام نوروز را با شاهنامه خوانی و مراسم‌های محلی جشن گرفتند.

به گزارش «تابناک»، در این جشنواره که عصر روز گذشته با برنامه‌های متنوع فرهنگی و حضور هنرمندان نام آشنای منطقه بختیاری برگزار شد، مهمانان ویژه‌ای از ایل قشقایی و عشایر عرب زبان خوزستان و همچنین مسافران و گردشگران نوروزی حضور داشتند.

«جشنواره بومی محلی آسماری نشینان» که برای سومین بار در بخش گلگیر شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد، ‌ هر ساله با استقبال گسترده علاقمندان به فرهنگ بومی محلی بختیاری و حضور ده‌ها هزار نفری مردم مواجه شده است و حضور گسترده اقشار مختلف مردم و هم تباران بختیاری از استانهای مختلف و مسئولان کشوری و استانی نشان از این امر دارد.
بنا بر این گزارش، دکتر محسن رضایی نیز که در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی ضمن گرامی داشت سال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی» نامگذاری شده است، تصریح کرد: در بحث حمایت از سرمایه‌های داخلی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، سرمایه‌های اجتماعی می‌باشند و اگر بتوانیم مردم را به صحنه بیاوریم چه در بحث تولید و چه در بحث ایجاد اشتغال و سرمایه موفق خواهیم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن اشاره به نقش اقوام مختلف ایرانی در موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران خاطر نشان کرد: از زمانی که جمهوری اسلامی در ایران مستقر شده است اقوام مختلف این مرز و بوم فرصت احیای آداب و رسوم بومی خود را باز یافته‌اند و به مناسبت‌های مختلف ظرفیت‌های فرهنگی خود را به عرصه آورده‌اند.

وی با تاکید بر نقش ویژه نوروز در نزد مردم ایران گفت: پیشنهاد می‌کنم روز پنجم فروردین به عنوان «روز اقوام» نامیده شود تا اقوام مختلف ایرانی بتوانند در هر منطقه‌ای بر اساس سنتهای خود به جشن و سرور بپردازند.

دکتر رضایی در تبیین این موضوع افزود: با تدابیری از این قبیل می‌توانیم هویت اقوام را در کنار هویت ایرانی - اسلامی احیا و تقویت کنیم و در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم و سنت‌ها و نهادهایی که از سوی رضا شاه در ایران از بین رفتند را دوباره احیا کنیم.

در ادامه محمدرضا مکوندی دبیر اجرایی این جشنواره نیز با اشاره به وجود مفاخر متعدد اما مغفول مانده در نزد اقوام ایرانی گفت: در بحث تولیدات فرهنگی و سیاست گذاری توسط متولیان فرهنگی کشور به جای ترویج فرهنگ‌های وارداتی در قالب فیلم و سریال بر متولیان فرهنگی لازم از زندگی مفاخر و سرداران اقوام مختلف ایران و دیگر سوژه‌های ناب در بین اقوام و ایلات ایرانی استفاده کنند.

گفتنی است اولین نشان ویژه قوم بختیاری که نمادی از شمشیر شهید علیمردان خان بود توسط احمدپور (مسئول گروه سردار آسماری) به دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اهدا شد.

همچنین از دیگر نکات قابل توجه این جشنواره، حضور شرکت کنندگان با لباس محلی بود که با سر دادن شعارهایی در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی، این جشنواره را به جشن تجدید بیعت با نظام و رهبری تبدیل کردند.












تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۰
میتونستید زمان و مکان این جشنواره رو دقیق تر اطلاع رسانی کنید.
kare besiar jalebie . age emkanate refahi ham bishtar she arzesh dare
افتخارم بختیاری بودن است
حیف شد امسال ما مسافرت بودیم نتونستیم بریم
جشن بسیار زیبایست برای بختیاریها
تابی خیلی بی معرفتی حالا که تموم شد میگی.جون تابی اگه ته تهرون از این همایشهای بختیاری بود یه ندایی بده.مرس تابی
درود بر پیای بختیاری محسن رضایی
بختیاری قوم بزرگی است . حق دارند بیش از اینها دیده شوند!
سپاسم به درگاه باری بود /که نسبت مرا بختیاری بود/گر ایران زمین بختیاری نداشت/برآنم که از بخت، یاری نداشت
man tatilat ahwaz budam age midunestam hatman dar shahr va diaram sherkat mikardam
چرا گزارش جشنواره طایفه ی شهنی را درج نکردین؟ توی طوایف هم فرق می گذارین؟! اون جشنواره هم با پیام دکتر رضایی برگزار شد. شاید هم از پرستیژ سایت تان کم می شد!!
بنده بختیاری نیستم ولی افسوس میخورم که نبودم.
از پوشش اینگونه جسنواره ها ممنونم. اما لطفا دقت کنید بختیاری نه. لر بختیاری.
شاهنامه خوانی پاسداشت شناسه ملی ایرانزمین است و شایسته است با کوشش نهاد ها ودستگاه های دولتی در پهنه ایرانزمین گسترده گردد.
افتخار مىكنيم كه فرمانده ٨ سال دفاع مقدس اكنون در كنار قوم خود از ارزشهاى وحدت افرين اقوام ايرانى وقوم اصيل بختيارى دفاع ميكند
ایکاش قبل از برگزاری این مراسم اطلاع رسانی کامل میشد
لطفا از قبل زمان و مکان را اطلاع رسانی کنید.
عجب عکاس ماهری، تصاویر شبیه همه چیز هست به جز جشنواره!
بنام خدا

با سلام به همه هموطنان عزیز و با فرهنگ علی الخصوص هموطنان قوم دلیر و راست گفتار بختیاری
از معرفی آداب و رسوم و سنن زیبای اقوام ایرانی بسیار خوشنود و خرسندم انشا الله به همت انسانهای فهیم و فرهنگ دوست و مومن ایران زمین این مسئله تداوم داشته باشد البته با حضور مهمانان وِِیژه سایر اقوام خوب وطن .

یک نکته و درخواست : لطفا در عبارت ذیل که درمتن شما اینچنین درج شده بود :
مهمانان ویژه‌ای از ایل قشقایی و عشایر عرب زبان خوزستان و همچنین مسافران و گردشگران نوروزی حضور داشتند.

بجای لغات عشایرعرب زیان صرفا عشایر عرب استفاده گردد .


دوست و هموطن عرب شما
محمد فرهنگ دوست از خورستان .


" هرچقدر به دیگران احترام وارزش قایل شوید و سعی در شناخت آنان بکنید شما نیز متعالی و ارزشمند تر خواهید شد "
حیف شد امسال ما مسافرت بودیم نتونستیم بریم
جشن بسیار زیبایست برای بختیاریها
لطفا در جشنواره 1392 از خواننده بختياري اميد محمودي دعوت كنيد ممنون ميشيم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار