بازدید 20978
آغاز پرونده‌های سوءمدیریتی سال جدید:

سازمان سینمایی مجوز می‌دهد، ارشاد استان‌ها باطل می‌کند

با توقیف احتمالی این فیلم‌ها و ورود به بازار قاچاق فیلم، در چشم بر هم زدنی، این دو فیلم از حوزه‌های فرهنگی بیرون رفته و به ابزاری سیاسی و ضد امنیتی تبدیل می‌شوند و از فردای روز، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، موضوع این دو فیلم را دستمایه تحرکات سیاسی خود قرار می‌دهند؛ حال مقصر کیست؟
کد خبر: ۲۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۹ 24 March 2012
پرونده‌های ناهماهنگی مدیریتی در سال 1391، به تدریج گشوده می‌شوند و با سرعتی که این ناهماهنگی‌های مدیریتی در همین آغاز سال به خود گرفته است، باید از هم اکنون دست به دعا برد.

به گزارش «تابناک»، هرچند سینمای کشور در سال جدید، شاهد اکران نوروزی فیلم‌های  محتوا و فاخر نبود، همین فیلم‌های موجود و دم دستی هم، حاشیه‌های فراوانی برای سازمان تازه ساز سینمایی آفریده است.

بنا بر این گزارش، دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» که هم اکنون در حال اکران نوروزی در سینماهای کشور هستند، به تدریج در شهر‌های گوناگون کشور و به دستور مدیریت ارشاد شهرستان‌ها و با استناد به درخواست مردم برای جمع آوری این فیلم‌ها از روی پرده برداشته می‌شوند و گاه مدیریت ارشاد شهرستان‌ها، اقبال نکردن مردم را دلیل لغو نمایش این فیلم‌ها می‌دانند، در حالی که سازمان سینمایی مدعی است، نمایش یا لغو نمایش فیلم‌ها، تنها در صلاحیت مسئولان سازمان سینمایی است.

ناگفته نماند حاشیه‌های این دو فیلم، به درون وزارت ارشاد محدود نشده است و تریبون‌های گوناگون از ائمه جمعه گرفته تا برخی کارشناسان فرهنگی به اعتراض برخاسته‌اند، به گونه ای که خطیب نماز جمعه تهران هم این دو فیلم را مستهجن خوانده و اکران آنها را در شأن وزارت ارشاد اسلامی ندانسته است.

اکنون این پرسش برای افکار عمومی پیش آمده است: چگونه فیلم‌هایی را که مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد برای نمایش آنان مجوز داده‌اند، یکجانبه توسط مسئولان محلی توقیف می‌شوند؟ اگر درخواست‌های مردمی و حساسیت‌های فرهنگی، باعث چنین تصمیمی شده و اگر عمومیت داشته است که باید در یک هماهنگی با مسئولان مربوط یک تصمیم واحد گرفته می‌شد تا این همه حاشیه در همین آغاز سال جدید پدید نمی‌آمد و این گونه نمی‌شد که یک فیلم در یک شهر صلاحیت نمایش داشته باشد و در شهر دیگر نداشته باشد؛ چنین مدیریتی در عرصه فرهنگ مایه شرمساری خواهد بود.

افزون بر این، اگر این فیلم‌ها همان گونه است که خطیب نماز جمعه تهران گفته و این دو فیلم را مستهجن خوانده، چرا مسئولان سازمان سینمایی، اجازه اکران عمومی به این فیلم‌ها داده‌ند؟ مگر اینکه فرض شود که حساسیت‌های بخشی از مردم و ائمه جمعه با حساسیت‌های مسئولان وزارت ارشاد هماهنگی و همخوانی ندارد.

در زمینه مدیریت حواشی این فیلم‌ها هم اکنون ممکن است با توقیف این فیلم‌ها، با توجه به اکران اولیه آنها، با ورود به بازار قاچاق فیلم، در چشم بر هم زدنی این دو فیلم از حوزه‌های فرهنگی خارج شده و به ابزاری سیاسی و امنیتی تبدیل شوند و از فردای روز، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، موضوع این دو فیلم را دستمایه تحرکات سیاسی خود قرار می‌دهند.

این در حالی است که در همان آغاز، وجود اندکی هماهنگی در سطح کلان بین نهادهای فرهنگی، اصولا چنین حواشی و البته پیامدهای بعدی را پدید نمی‌آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰۰
انتشار یافته: ۱۹
تورو خدا تکلیف ملت را روشن کنید بدونن کی توی این کشور مسئوله
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
آقای دست های پشت پرده!
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
هماهنگی بین اداره ها و مسئولین ، رویایی تحقق ناپذیر است که دعا هم کارساز نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
معلومه ، هرکی صبح زودتر از خواب بیدار بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
هركي هركي داداش.
با سلام. من اين دو فيلم رو ديدم. از اين نظر كه يه سري آدمهاي به ظاهر مذهبي كه به نام اسلام و... سوءاستفاده ميكنن. همين
به این میگن هر کی هر کی. با این اوضاع قاراشمیش به نظر میاد این اتفاقات کاملا طبیعی هستند که اگر جلوی کارهای مجوز دار گرفته نشه غیر طبیعی به نظر میاد.
سالي كه نكوست از بهارش پيداست!
واي بر ما!
لیاقت این دوستان همان فیلم فاخر!!! اخراجی ها ست
این یعنی بی قانونی و نشستن سلیقه و قدرت بجای ضوابط.
مسئول نگید بگویید مدعی!
با سلام و عرض تبریک سال نو، حتی مردم عادی و عامی و کم سواد و بیسواد می دانند که انجام هر کاری چه مراحلی دارد .چطور قبل از ساخت فیلم ، پروانه ساخت داده می شود و برای صدور این پروانه شرح فیلم ارائه می شود بعد ساخت آن شروع میگردد اکثرا در جشنواره داخلی دیده می شود و سپس اجازه نمایش یا اکران داده می شود و در تمام این مراحل تنها یک نفر نیست بلکه گروهی از سازمانهای مختلف تصمیم میگیرند و نهایتا اگر لازم باشد وزیر ارشاد دستور نمایش یا کنارگذاشتن از اکران را صادر میکند.نمایش فیلم یک قلم از هزاران مقوله ای است که پس از صرف میلیونها تومان و گاهی میلیاردها تومان هزینه می شود و بناگاه به ورطه نابودی کشیده می شوند.به قول نظر کار بر محترم ، بالاخره باید یک نفر قاطع تصمیم نهایی را بگیرد.روز روزش سینماها خالی از تماشاچی است و معلوم نیست حقوق چند نفری که کار میکنند از کجا تأمین می شود و کافی است یک فیلم ناگهان توقیف شود ...
والسلام
فیلمی که در عرض 3 روز 300 میلیون فروش کرده بعنوان عدم استقبال عمومی بر می دارند ؟! قانون جنگل هم برای خودش قانونی دارد
اگر دردم یکی بودی . چه بودی ؟ چه کارمان درست است که سینما درست باشد از ورزش بگم که الفاتحه . از اقتصاد بگم که الفاتحه . و......
دو تا فیلم درپیت را می خواهند با تبلیغ منفی فروشش را بالا ببرند
فیلم مارمولک و آدم برفی یادمون نره...واقعیت تلخه!
قربون برم خدا رو
يك بوم و دو هوا رو!
یه سئوال: از فردا هرکی از هر فیلمی خوشش نیامد باید تظاهرات کنه و نزاره فیلم اکران بشه؟ مگه مملکت قانون نداره؟ آلان این گروه انصار تو مشهد و چند شهر دیگه جلوی اکران فیلم رو گرفتن! قانونی این کار رو کردن؟ مجوز راهپیمایی داشتن؟ مثلا کسی هم فردا راه بیافته بگه فیلم قلاده های طلا رو پخش نکنید! آن هم میتونه؟ یا چی؟
مقصر تابناكه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار