بازدید 13692
کاهش تولید صنعتی و کشاورزی به سود دلالی و واسطه‌گری

ایرانیان از وضعیت «حساب ملی ایران» خبر دارند؟

وضعیت حساب ملی ایران چگونه است؟ حساب‌ ملی‌ که محاسبه‌ مهمترین‌ متغیرهای جریانی‌ اقتصاد‌ همچون تولید، مصرف‌، تشکیل‌ سرمایه‌، صادرات‌، واردات،‌ درآمد و رشد اقتصادی در یک‌ دوره‌‌‌ معین‌ از زمان‌ است، وضعیت اقتصاد ایران را آنچنان که مسئولان می‌گویند، نشان نمی‌دهند، رشدی توخالی و دروغین!
کد خبر: ۲۲۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹ 23 February 2012
با مراجعه به سایت حساب‌های ملی سالانه، می‌توان به راحتی تضعیف تولید را در کنار تقویت دلالی (عمده فروشی و خرده فروشی) دید. واقعیتی که پذیرفتن آن هر چند در آمارهای بالای رشد اقتصادی پنهان می‌شود، نتیجه‌اش بی ارزش شدن آمارهای رشد اقتصادی است.

به گزارش «تابناک»، بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 89 با نفت معادل 6.5 درصد و بدون نفت 7.3 درصد اعلام شده است.

با دقیق شدن بسیار کوتاه در سایت حساب‌های ملی که آدرس آن در پایان این یادداشت خواهد آمد، نرخ رشد کشاورزی و صنعت کاهش داشته و این در حالی است که فعالیت‌های عمده فروشی و خرده فروشی از نرخ رشد منفی چهار دهم درصد به نرخ رشد مثبت 2 درصد رسیده و توانسته است حجم 13 درصدی کیک تولید ناخالص ملی ایران را از آن خود کند.

بنا بر این گزارش، نرخ رشد بخش کشاورزی در سال 88، 12 درصد بوده که این نرخ در سال 89 به نزدیک شش و نیم درصد تقلیل پیدا کرده است (بنا بر قیمت پایه). همچنین نرخ رشد بخش صنعت در سال 88، 6 درصد بوده که در سال 89 این نرخ به نزدیک چهار و نیم درصد تقلیل پیدا کرده است.

با وجود کاهش نرخ رشد بخش کشاورزی و صنعت، نرخ رشد عمده فروشی و خرده فروشی از منفی چهار دهم درصد به مثبت 2 درصد در سال 89 افزایش پیدا کرده است.

اینها در حالی است که با توجه به اینکه تولید متکی بر بهره‌وری صورت نمی‌گیرد، به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این تولید کنونی نیز عامل افتخار نیست، چرا که عامل ایجاد مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران و به دنبال آن، تورم ساختاری و کسری بودجه ساختاری دولت شده است؛ به این معنا که به باور کارشناسان اقتصادی، رشد بدون بهره‌وری خودش خودش را از طریق ایجاد مشکلات ساختاری به علت ناکارآمدی، وابستگی و تورم ساختاری نابود خواهد کرد.

مسئولان اقتصادی و مردم باید بدانند که آمار، ارقام و کمیت‌ها نمی‌تواند عامل افتخار باشد؛ البته راه دستیابی به این نرخ رشد‌ها بسیار مهم است. اگر در راه رشد، بهره‌وری و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی فدا شود، به رشد توخالی دست پیدا کرده‌ایم؛ رشدی که عامل رونق واقعی کشورهای توسعه یافته و رونق دروغین و خیالی کشور ما می‌شود.

خوانندگان می توانند برای مشاهده آمار حساب ملی ایران و میزان رشد اقتصادی به نشانی زیر مراجعه کنند:
http://www.amar.org.ir/Default.aspx?tabid=197


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۲۵
مگه شماها میزارین ملت ایران چیزی بداند ماشالا چه رویی دارین یک از یک پرروتر می دانم همتون روز قیامت شرمنده هستید از ظلم به بندگان خدا
بررسی آمار اقتصادی و تجزیه و تحلیل آن در تخصص متخصصان اقتصادی است. مردم عادی درآمدشان را با توجه به افزایس قیمت ها مقایسه می کنند آنگاه کاهش قدرت خرید خود را در نظر می گیرند و اظهارنظر می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
مردم عادی خودتی!
ما هممون کارشناس اقتصادی هستیم!!!
تا چشم حسود درآد...
میلیاردر بالقوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
کاملا موافقم. اکثر مردم نرخ رشد اقتصادی برایشان مفهومی ندارد. کسی که ماهانه 500 هزارتومان درآمد داشته. و هرسال 5 الی 10 درصد افزایش حقوق را تجربه میکند(درحالی که درصد تورم واقعی حداقل 2 برابر درصد افزایش حقوق وی است) روز به روز دارد فقیرتر میشود. حالا بیا قسم بخور ما رشد اقتصادی داشتیم. او که این رشد را در جهت منفی تجربه کرده اگر خیلی خیلی نجیب باشد در برابر حرف تو تنها سکوت میکند و سر تکان میدهد.
من که خودم در کار پخش لوازم خانگی هستم و با تولیدکنندگان در ارتباطم به وضوح شاهد افت تولید و شرایط سخت واحدهای تولیدی و عدم رسیدگی به مشکلات آنان و نگرانیهایشان و افزایش آمار بیکار شدن کارگران به ویژه پس از هدفمندی یارانه ها و به هم ریختن بازار دلار هستم و متاسفم که رسانه های به اطلاح ملی با ارائه آمار غیر واقعی سعی در نشان دادن خلاف این مطالب هستند. تا وقتی به واقعیت شرایطمان پی نبریم اوضاعمان روز بروز بدتر می شود.الهم عجل لولیک الفرج
دقیقا همینه، با یک سری عددها سعی می کنن بگن که کشور در وضع اقتصادی مناسبی به سر میبره در صورتی که اوضاع بسیار افتضاح تر از این حرفها است، برای مطمئن شدن بایستی تمامی فاکتورهای اقتصادی رو کنار هم چید و تحلیل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
چطور باید به این رفتار دروغ مآبانه اعتراض کرد؟!
بازم حرف سیاسی از خودت در کردی؟...
حرفه حق جواب نداره-مرسی-عالی بود
فردا این سایت هم فیلتر میشه !
مشکل دولت اینه که درک درستی از اتفاقاتی که در جامعه به طور واقعی اتفاق میافته نداره و به همین آمار های خیالی بسنده می کنه به عبارت دیگر جامعه به یه سمت دیگه داره می ره و دولت هم به با خیالات به یه سمت دیگه و هرچقدر فاصله بین این دو تا زیادتر می شه وضع اقتصاد هم خراب تر میشه
مشکل دولت اینه که درک درستی از اتفاقاتی که در جامعه به طور واقعی اتفاق میافته نداره و به همین آمار های خیالی بسنده می کنه به عبارت دیگر جامعه به یه سمت دیگه داره می ره و دولت هم به با خیالات به یه سمت دیگه و هرچقدر فاصله بین این دو تا زیادتر می شه وضع اقتصاد هم خراب تر میشه
دوست من يك واحد مرغداري گوشتي دارد. چند روز قبل با فروش توليدش ، با محاسبه درآمد هزينه اش معلوم شد 58 ميليون تومان تومان هزينه كرده و كل فرشش 52 ميليون بود . دوندگي و استرس و زحمات و خواب سرمايه و........هم هيچ. اين است گوشه اي از و ضعيت توليد بعد از هدفمندي يارانه ها.امارها با واقعيتي كه مردم با ان روبرو هستند ، مطابقت ندارد.
این دلارها را هم حالا دار میدن به یک مشت دلال خودی و نیجش وضیت مردم با قدرت خرید نصف قبل تا کی چماق دولت و حکومت بالای سر ملت ارز تک نرخی فقط به سود دولت ذلار ازاد قاچاق برای ملت یا دلالهای غیر خودی واقعا خجالت داره !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
احتمال" زمان تایپ نظرت، خیلی عجله داشتی!
در هر صورت، خسته نباشی!.
من که نگاه کردم چیزهایی که شما می گفتید رو پیدا نکردم، بنا به آدرسی که دادید رشد بخش صنعت از ۵.۶ به ۶ افزایش و رشد واسطه گری از ۲۴.۷ به ۱۰ کاهش یافته!
يا شما داريد دروغ ميگيد يا رفتن آمار رو عوض كردن چون من فايل رو دانلود كردم و حتي يك مورد مشابه هم نداشت.
باالاخره یک حرف راست خوندیم
تجربه نشان داده که این همه شعار و فریادی که هرروز از وطن پرستی و ... در کوچه و بازار و تلویزیون و ... میبینیم یعنی کشک. و وقت عمل همه به فراتر از نوک دماغ خود فکر نمیکنند! غیرت کشک ایران کشک همه چیز کشک فقط منافع شخصی را بچسب.
خوشحالم چیزهایی می خوانم که نشان از بلوغ عقلی و فکری جامعه دارد. خیلی عالی بود ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
اگه جامعه به بلوغ عقلی و فکری ! رسیده بود که دیگه این مسایل پیش نمی اومد!...
جالبه خودتون می نویسید وخودتان جواب می دهید وخودتان هم قضاوت می کنید حال ملت کجای این چرخه وجود دارد؟
تابی تورو هم فیلتر میکنن
سوء استفاده از مباحث تخصصی به صورت عامیانه برای سیاه نمایی
تابناك جان قراره از ليست خاصي حمايت كني؟ و بعد مي‌خواي بگي اگه به اين ليست رأي بديم، مشكلات ساختاري اقتصادي حل مي‌شود؟ آره؟
من کارفرما با این حال و روز مملکت ورشکست هستم ماندم بروم زندان و یا به روش ژاپنی ها خودم را خلاص کنم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس