بازدید 7216
وزير دفاع:

ايران از منافع خود در خليج فارس كوتاه نمي‌آيد

کد خبر: ۲۲۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰ 14 February 2012
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه "خليج فارس از لحاظ نظامي، ‌اقتصادي،‌ علمي و فرهنگي مورد اهميت است"، تاكيد كرد: تلاش دشمنان براي ناديده گرفتن نقش كشور ما در خليج فارس تلاشي بيهوده و عبث است.

به گزارش ايسنا سردار احمد وحيدي در اولين كنفرانس بين‌المللي اقيانوس‌شناسي خليج فارس و نهمين همايش علوم و فنون دريايي، با بيان اينكه "دشمنان نمي‌توانند نقش عمده ايران در سياست‌هاي منطقه و بين‌المللي را تضعيف كنند"، گفت: اين تلاش دشمنان بيهوده است، چراكه جمهوري اسلامي ايران از منافع خودش در خليج فارس كوتاه نمي‌آيد و همچنين با "امنيت وارداتي" كه همان "ضد امنيت" مقابله مي‌كند.

وي همچنين با بيان اينكه "وجود جزاير فراوان و ويژگي‌هاي جغرافيايي خليج فارس اهميت ويژه‌اي به اين منطقه داده است"، افزود: تنوع حوزه‌هايي كه در خليج فارس وجود دارد، لزوم بررسي پديده‌هاي اين منطقه را براي ما روشن مي‌كند.

وزير دفاع در ادامه، با بيان اينكه "مديريت موثر بر اقيانوس‌ها بدون شناخت دقيق آنها عملي نيست"، گفت: اقيانوس‌شناسي امروز جزو علوم برتر قلمداد مي‌شود و البته دانسته‌هاي دنيا نسبت به آنچه كه شناخته نشده بسيار كم است. رشد و توسعه در هر كشور، در واقع رشد و توسعه‌اي است كه از بهره‌گيري صحيح از درياها به دست مي‌آيد. كارآفريني درياها نسبت به كشاورزي ‌٥/١ برابر و ارزش‌آفريني آن ‌٥/٢ برابر است كه اين امر نشان‌دهنده اهميت درياهاست.

وحيدي با اشاره به اهميت اقتصادي منطقه خليج فارس نيز اظهار كرد: كشورهاي غربي تا به حال تلاش كرده‌اند خليج فارس را به عنوان يك منطقه امنيتي حفظ كنند اما بايد به اين منطقه از لحاظ اقتصادي نگاه كرد.

وي همچنين با اشاره به حضور تعداد زياد نيروهاي نظامي و ناوهاي جنگي در خليج فارس تصريح كرد: حجم وسيع نيروهاي انباشته شده در خليج فارس، منطقه را به يك انبار تسليحات تبديل كرده و به دنبال آن، ظلم بزرگي از جانب آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي در خليج فارس انجام گرفته است.

وزير دفاع از نهادينه كردن برخي رويه‌هاي غيرحقوقي در خليج فارس انتقاد كرد و گفت: يكي ديگر از كارهاي اشتباه در منطقه خليج فارس، نهادينه كردن رويه‌هاي غيرحقوقي است، به صورتي كه برخي كشورها در امور كشورهاي حوزه خليج فارس دخالت نظامي مي‌كنند و كشورهاي ديگر نيز با سكوت خود اين رويه را تاييد مي‌كنند. حدود سي سال است كه كشورهاي اين حوزه به دليل سلطه‌جويي‌هاي كشورهاي غربي دچار جنگ‌هاي فراواني شده‌اند و كساني كه گفته‌اند براي برقراري امنيت آمده‌اند، خودشان امنيت را به خطر مي‌اندازند.

وحيدي در پايان، با بيان اينكه "نمي‌توان تاثيرگذاري در منطقه و دنيا را بدون توجه به قدرت دريايي بيان كرد"، اظهار كرد: دريا در آموزه‌هاي ديني ما نيز مكان ارزشمندي داشته است و همچنين در نظريات قدرت، به دريا اهميت ويژه‌اي داده شده و اين يك واقعيت است كه كساني كه در دريا قدرتمند بوده‌اند، به ميزان تداوم قدرت دريايي خود، تداوم قدرت استعماري داشته‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر