بازدید 7293

هنیه جزییات توافق حماس و فتح را اعلام کرد

پرونده تشكیل دولت، برگزاری انتخابات، سازماندهی مجدد رفح و مصالحه و پرونده بازسازی ساختارهای امنیتی در كرانه باختری و غزه مواردی بود كه در دوحه مطرح شد.
کد خبر: ۲۲۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۶ 12 February 2012
راه آزادی فلسطین از كدامین میسر می گذرد؟ مذاكره در كنفرانس های سازش یا مقاومت میدانی در برابر اشغالگر،مصالحه فتح و حماس در دوحه قطر آیا موجب به حاشیه راندن مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی خواهد شد؟‌ اسراییل برای رهایی از بدترین باتلاق اقتصادی، سیاسی، امنیتی و هویتی كه هم اكنون در آن گرفتار شده آیا به ماجراجویی جدیدی می اندیشد؟

به گزارش «باشگاه خبرنگاران» اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه دستاورد سفرهای شما طی یك ماه گذشته كه نشان دهنده تاثیر موج بیداری اسلامی برای شكسته شدن محاصره غزه است، چه بوده و ارزیابی شما از این سفرها به كشورهای اسلامی چیست، گفت: شكی نیست سفرهایی كه در ارتباط با كشورهای اسلامی و عربی انجام دادیم با هدف شكستن محاصره غزه انجام گرفته و نتایج این سفرها تاكنون بسیار خوب بوده است؛ چراكه توانستیم یك تایید همگانی سیاسی، تبلیغاتی و مالی در سطح رسمی و ملی اخذ كنیم.

وی با اشاره به اینكه هدف عمده این سفرها، دیدار با سران كشورهای عربی و اسلامی برای تبادل نظر در ارتباط با تحولات مسأله فلسطین و بطور كل منطقه عربی بود، افزود: ما در این سفرها توانستیم حمایت بیشتری در ارتباط با مسأله فلسطین از كشورها بدست آوریم و در اینجا لازم می دانم مراتب تشكر عمیق خود را از این كشورها مخصوصا جمهوری اسلامی ایران تقدیم كنیم، به خصوص كه انقلاب اسلامی از همان ابتدا كنار مسأله فلسطین ایستاده و در كنار نیروی مقاومت بوده است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین خاطر نشان كرد: ما همچنان مشكلاتی را در سرزمین های اشغالی مخصوصا غزه از جمله كمبود برق و بیكاری داریم و بازسازی بعد از جنگ 22 روزه هنوز انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه چرا با وجود سرنگون شدن حسنی مبارك طی یكسال گذشته، همچنان معبر رفح بصورت كامل به روی مردم غزه و فلسطین باز نشده و مردم مجبور به تردد از تونل ها هستند، گفت: شكی نیست كه رژیم سرنگون شده مبارك سهم به سزایی در محاصره غزه داشت و ما رنج فراوانی كشیدیم اما بعد از سقوط این رژیم امیدوار شدیم كه تحولات مثبتی را در ارتباط با غزه و مسأله فلسطین از جمله گذرگاه رفح خواهیم داشت.

هنیه با اشاره به اینكه بعد از گذشت یكسال از سرنگونی مبارك اوضاع تا حدودی بهتر شده و هر روزه 700 شهروند فلسطینی از گذرگاه رفح عبور می كنند، افزود: اوضاع بطور كلی نسبت به دوران مبارك بهتر شده، اما این چیزی نیست كه ما بخواهیم و درخواست ما بیش از اینهاست.

وی ادامه داد: ما می خواهیم گذرگاه رفح بطور كامل به روی مردم فلسطین باز شود و ما بتوانیم علاوه بر عبور مردم، تمامی مصالح ساختمانی و غیره كه لازم داریم را از این گذرگاه عبور دهیم و بتوانیم نیروگاه های منهدم شده خود را تعمیر كنیم، بنابراین آنچه كه الان صورت گرفته خوب است اما انتظار ما از دولت مصر بیش از اینها است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا مصالحه ای كه میان حماس و فتح صورت گرفته به منزله تغییر استراتژی حماس در مقابله با رژیم صهیونیستی و گام برداشتن به سوی سازش است یا همچنان مقاومت جزء اصول حماس خواهد بود، گفت:‌ یكی از پایه های عمده و اساسی ملت فلسطین نیروی مقاومت است، بنابراین ما هیچ غمض عینی در ادامه مقاومت نداریم و در صورتیكه مصالحه ای انجام شود، تنها با هدف تحكیم هرچه بیشتر مبانی مقاومت و برای تامین هرچه بیشتر حقوق حق ملت فلسطین است.

وی با اشاره به اینكه حماس هیچ تغییری در سیاست استراتژیك خود نداده است، افزود: تمام بیداری های اسلامی كه تا به امروز در جهان عرب اتفاق افتاده به روشنی اصالت و راستی راه ما را نشان می دهد، بنابراین تمام ملت های عربی با الهام از پایداری و مقاومت فلسطین تا حكم كردن خط مقاومت در جهان عرب پیش می روند تا پرچم مقاومت را در فلسطین به احتزاز درآوردند.

هنیه با اشاره به اینكه ما مطلقا استراتژی مقاومت را عوض نكردیم، خاطر نشان كرد: شما می دانید كه بدلیل سازش ها است كه رژیم های عربی یكی پس از دیگری در حال سقوط هستند و برای ما استفاده از راه سازش غیرقابل قبول است بنابراین ما تنها راه مقاومت را دنبال كرده و پایداری را ادامه می دهیم.

وی در جواب اینكه موارد توافق شده میان حماس و فتح بر سر چه موضوعاتی بوده است، گفت: پرونده های مطرح شده در دوحه، در واقع موافقت های انجام شده با تمامی گروه‌های فلسطینی در مذاكرات خود در مصر است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین افزود: پرونده تشكیل دولت، برگزاری انتخابات، سازماندهی مجدد رفح و مصالحه و پرونده بازسازی ساختارهای امنیتی در كرانه باختری و غزه مواردی بود كه در دوحه مطرح شد.

وی افزود: در واقع شیوه های اجرایی این موافقتنامه 5 گانه در قاهره انجام شد و آنچه در دوحه انجام شد این است كه باید روابط با سازمان فتح در آینده دستخوش تحولات شود.

هنیه اظهار داشت:‌در دوحه مقرر شد تمام نیروهای حماس را كه در زندان‌های خود دارد آزاد كند و باید آزادی ‌های سیاسی و رسانه های و تبلیغاتی و اجازه حضور نیروهای مقاومت در كرانه باختری را بدهد.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه در برخی خبرها گفته شده خالد مشعل در دور سوم بعنوان رئیس دفتر سیاسی كاندیدا نخواهد شد و آیا این به منزله تغییر در ساختار دفتر سیاسی و ساختار حماس است و یا موضوعی صرفا در چارچوب توافقات حماس داخل و حماس خارج گرفته شده است گفت:‌ خالد مشعل در یكی از اجلاس‌ها با رهبریت حماس ابراز تمایل كرد كه برای دوره آینده ریاست دفتر سیاسی كاندیدا نشود اما این امر تاكنون در جلسه دوحه بحث نشده و این مسئله در حال حاضر مطرح نیست تا ما بتوانیم در آینده در شورای مركزی حماس این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و در صورتی كه شورای ما این مسئله را توافق كرد خالد مشعل می‌تواند برای دوره بعد كاندیدا نشود در غیر این صورت می‌تواند برای چهار سال دیگر ابقا شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه شما همزمان باسی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران شدید؛ انقلابی كه یكی از موضوعات كانونی آن طی سی و سه سال گذشته موضوع فلسطین بوده است ارزیابی تان از موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین چیست افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران موضعی برخواسته از ایمان، اسلام،‌التزام و تعهدات دینی است چرا كه مسئله فلسطین مسئله ای اسلامی بوده و در واقع مسله ای محوری و اساسی برای امت اسلامی است.

هنیه با اشاره به اینكه ما از آغاز پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی می دانیم حضرت امام (ره) جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب كردند افزود: بنابراین ما می‌دانیم قدس در دل هر ایرانی همواره زنده و پابرجاست و در واقع این عقیده به منزله هویت،‌میراث و عقیده‌ای در قلب یكایك ملت ایران درآمده است و ما صمیمانه از حمایت‌های همه جانبه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله فلسطین تشكر می‌كنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه باتوجه به فراگیر شدن موج بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و سرنگونگی دیدگاه‌های وابسته به غرب و حامی رژیم صهیونیستی آیا فلسطین می‌تواند كانون همفكری و وحدت اسلامی شود و شما چه انتظاری در این راه از ملت‌های مسلمان دارید گفت: ما معتقدیم امت اسلامی و عربی امروزه در فضای تمدنی آزادی و حریت به سر می‌برد و ما باید مركزیت این بیداری اسلامی را با محوریت فلسطین و قدس انجام دهیم و در صورتی كه قدس و فلسطین مركز این تحولات باشند به منزله سنگی است كه در آب انداخته می‌شود و موج آن گسترش پیدا می‌كند و فضای بزرگتری را به خود می‌گیرد.

هنیه با اشاره به اینكه صهیونیست‌ها بیش از 60 سال است كه فلسطین را به اشغال درآورده و حتی صلاح‌الدین الایوبی در صد سال قبل نتوانست قدس را آزاد كند مگر با به وحدت رساندن ملت حول محور اسلام افزود: بنابراین فلسطین و قدس محور و جان جهان اسلام است و ما باید تناقضی كه امروزه در امت اسلامی است كه سبب تشتت آن شده حل كنیم البته این اختلاف نظرها فرعی است و مشكل اصلی ما همانا هیمنه آمریكا و رژیم صهیونیستی بر منطقه است.

وی با اشاره به اینكه باید اختلافات را در منطقه اسلامی كنار گذاشته و یكپارچه و متفق به مصاف سلطه و هیمنه آمریكا،‌رژیم صهیونیستی و به طور كلی غرب برویم خاطرنشان كرد: در درجه اول باید منطقه را آرام كنیم و این آرامش جز در قالب پوشش و زیر چتر وحدت محقق نمی‌شود.و این در صورتی است كه مشتركات ما بیش از اختلافات ما است چرا كه خدای ما، دین ما، قبله و كتاب ما یكی است و اهداف عالی و منافع مشترك ما یكی است و ما تمامی این مشتركات قوی ونیرومند را دراختیار داریم .

وی با اشاره به اینكه در سخنرانی خود در سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی به سه محور اساسی اشاره كردم افزود: نباید دخالت‌های غربی و آمریكا در منطقه انجام شود و ما باید راه وحدت اسلامی را دنبال كنیم چرا كه ما آمادگی و استعداد لازم برای برقراری آرامش، برادری و زندگی مسالمت‌آمیز میان اعراب و سایر مسلمانان را داریم.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین با اشاره به اینكه این منطقه و آینده از آن خود ماست افزود: اگر امت اسلامی متفرق باشد این فلسطین است كه زیان می بیند و برنده اصلی این اتفاقات آمریكا و اسرائیل خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه برخی دولت‌های عربی كه تعدادی از آنها نیز سرنگون شده اند به جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی دامن زده و میان شیعه و سنی و دیگر فرق اسلامی جدایی افكنده كه این امر ضربه سنگینی به فلسطین می‌زند و فلسطین را از كانون اهمیت خارج می‌كند پیشنهاد شما برای برطرف كردن این مشكل چیست گفت:‌ مایلیم انقلاب های عربی را در روند و مسیر اصلی خود قرار دهیم و باید این انقلاب ها را از دو مسئله برهانیم اول این كه باید كاری كنیم كه این مهار اسراییل و غرب كه می‌خواهد انقلاب را مهار كند از بین برود و دوم نگذاریم انقلاب‌ها و بیداری‌های اسلامی به یك بحران دوباره در خود كشورهای اسلامی تبدیل شود.

وی افزود: دشمنان غرب در تلاشند كه انقلاب‌ها و بیداری های اسلامی را منحرف كرده و اهداف گذشته خود را بر این كشورها حاكم كنند اما اراده ملتهای عربی و اسلامی اراده‌ای آهنین و پابرجاست.

هنیه با اشاره به اینكه تناقضات اصلی ما در رابطه با پروسه صهیونیست است خاطرنشان ساخت: هیچ تناقضی نباید میان ملت‌های اسلامی در رابطه با مسئله اسرائیل باشد و تنها مذاكره است كه می‌تواند مشكلات را حل كرده و آب رفته را به جوی بازگرداند.

وی با اشاره به اینكه سرنوشت این منطقه و امت این است كه به هم دست اخوت و وحدت بدهند و زندگی مسالمت آمیز با یكدیگر داشته با شند افزود:‌همانطور كه گفته شد مشتركات زیادی میان ما بوده و نقاط اختلافی بسیار كم است به همین دلیل نباید اجازه دهیم برخی كشورهای عربی به عنوان دشمن تلقی شوند و بگوییم این اعراب هستند كه با هم دشمن هستند و اسرائیل خواب راحت كند چرا كه علت تمام این بحران‌ها همانا وجود رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین است و این رژیم غده سرطانی است كه نه تنها سرزمین فلسطین را بلكه فراتر از آن یعنی كل منطقه را تا فرات در نظر گرفته است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در پاسخ به سوالی مبنی براینكه پیشنهاد مقامت اسلامی برای تحقق سیاست های از نهر تا بحر از مسیر گفتگو تامین می شود یا همچنین مسیر مقاومت گفت: نباید هیچ مذاكره‌ای با رژیم صهیونیستی انجام شود در واقع تفنگ تنها پاسخی است كه باید به رژیم صهیونیستی داد و ما در طول تاریخ به این نتیجه رسیده ایم كه كشورهای در بند تنها از راه مبارزه و مقاومت مسلحانه بوده است كه به هدف خود رسیدند.

وی با اشاره به اینكه نباید هیچگونه مصالحه ای با دشمن انجام شود افزود: تمام آرزوی ملت فلسطین این است كه مقاومت را ادامه دهد تا بتوان فلسطین را آزاد كرد و 6 میلیون پناهنده در خارج از فلسطین را به سرزمین‌شان باز گرداند.

هنیه با اشاره به اینكه ظرف 20 سال گذشته مذاكرات انجام شده هیچ دستاوردی نداشته است افزود: تنها از طریق مقاومت توانستیم غزه را آزاد كنیم و از این را ه بود كه توانستیم بیش از هزار نفر از اسرای خود را آزاد كنیم چرا كه مقاومت یك شیوه راستین و یك اصل اصولی و پایدار است.

وی با اشاره به اینكه برخی افراد معتقدند كه ما با مقاومت تنها خود را از بین میبریم و نمی‌توانیم حتی با مقاومت یك وجب از فلسطین را آزاد كنیم اظهار داشت: ما پاسخ‌مان این است كه از راه مقاومت نه تنها می توان سرزمین فلسطین را آزاد كرد بلكه تمامی اسرا را نیز آزاد می‌كنیم و این تازه ابتدای راه است ما تا آزادی تمامی فلسطین ادامه می‌دهیم.

هنیه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینكه مقاومت اسلامی چه واكنشی در برابر هتك حرمت مسجدالاقصی كه طی چند روز گذشته توسط حزب لوكود كه برای سرشكسته كردن مقاومت فلسطینیان انجام شده است نشان می دهید گفت: این اولین بار نیست كه صهیونیست‌ها این كار را انجام می‌دهند و طی سالیان گذشته بارها حملاتی به مسجد الاقصی داشته و آنرا به آتش كشیدند اما هر بار كه دست به این كارهای ددمنشانه می‌زنند جوانان فلسطینی حتی با كفش به سراغ آنها رفتند و روبروی انها ایستادند و خونشان را در زمین مسجدالاقصی ریختند.


وی با اشاره به اینكه انتفاضه‌الاقصی از زمانی شروع شد كه شارون با چكمه‌های سربازان خود وارد مسجدالاقصی شد افزود:‌ من تاكید می‌كنم عزت،‌كرامت و شرافت فلسطین اجازه نمی‌دهد كه صهیونیست‌ها به كارهایشان ادامه دهند و فلسطینیان تصمیم دارند كه با ریختن خون خود و ایثار جان، مال و هرآنچه در اختیار دارند به مصاف صهیونیست‌ها بروند چرا كه سرزمین فلسطین و قدس مال ماست و اشغالگر هیچ آینده ای در سرزمین فلسطین ندارد.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه پیش بینی شما از آینده رژیم صهیونیستی با توجه به اینكه این رژیم در بدترین شرایط خود بوده و عمق استراتژیكش كه كمپ دیویدو رژیم مصر بود سرنگون شده و علاوه بر افزایش مهاجرت معكوس از سرزمین‌های اشغالی هزاران نفر در تل‌آویو به تظاهرات برپاخواسته‌اند چیست گفت:‌ در این جا تاكید می‌كنم اشغالگران اسرائیلی هیچ آینده‌ای بر سرزمین فلسطین ندارند. مشكلات صهیونیست فراتر از كمپ دیوید است.

هنیه با اشاره به اینكه رژیم صهیونیستی برای اینكه پابرجا بماند و امكانات خود را از خارج بیاورد بر روی مصر،‌ایران دوران شاه و ترك‌های لائیك تمركز داشتند گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج شاه از ایران و همچنین از زمانی كه احزاب اسلامی روی كار آمدند صحنه در تركیه تغییر كرده و زمانی كه ناوگان آزادی مورد حمله صهیونیست قرارگرفت ما دیدیم چطور ملت مسلمان تركیه به پا خواستند. امروز هم می‌بینیم از طریق انقلاب مردمی در مصر هم‌پیمانان اسرائیل ساقط شده و موقعیت منطقه ای و فرامنطقه ای تغییر یافته و به دلیل بیداری های اسلامی، اسرائیل در بدترین شرایط خود قرار دارد. در واقع انقلاب های اسلامی و امت اسلامی روبه صعود بوده و اسرائیل روبه افول گذاشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه كه آیا اسرائیل با شكست های پی در پی كه در سال 2006 از مقاومت اسلامی حزب الله لبنان و در سال 2008 از حماس و مقاومت مردم غزه متحمل شده است، دست به ماجراجویی جدیدی خواهد زد یا خیر، گفت: شكی نیست كه مقاومت اسلامی و حزب الله درسی به رژیم صهیونیستی داده اند امكان ندارد این رژیم آن را از یاد ببرد و امروزه لبنان به عنوان دژ مستحكمی در مقابل اسرائیل ایستاده و همچنین مقاومت اسلامی در غزه با ایستادگی خود در جنگ 22 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی سیلی محكمی بر پیكره اسرائیل زدند كه اسرائیل همچنان از این دو شكست خود سرگردان و ناراحت است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین افزود: بنابراین فكر نمی كنم اسرائیلی ها با درس هایی كه از لبنان و جبهه مقاومت در غزه گرفته اند، دست به ریسك جدیدی بزنند و ما یقین داریم آینده از آنِ ملت فلسطین و از آنِ نیروی مقاومت و نهضت رهایی بخش جهان عرب و اسلامی است و امروزه ایستادگی یكپارچه ملت ها، پشتوانه مستحكمی برای ملت فلسطین است.

هنیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ارزیابی اش از فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی از هر گروهی كه مقابل رژیم صهیونیستی بایستد، چیست؟ خاطر نشان كرد: این موضعی است كه برای ما ناشناخته نیست؛ چراكه رهبری و قبل از آن حضرت امام(ره) و ملت مسلمان و انقلابی ایران از فردای پیروزی انقلاب اسلامی از حامیان راستین و قدرتمند فلسطین و آرمان های فلسطین بودند.

وی همچنین با اشاره به اینكه غربی ها گفتند ایران امروزه در محاصره است و در شعب ابی طالب است، گفت: ما دیدیم رهبری فرمودند ما در موقعیت بدر و خیبر قرار داریم كه همینطور است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به اینكه مقاومت حزب الله و مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی كه سبب الگوسازی برای سایر مردم كه منجر به بیداری اسلامی در مصر، لیبی، یمن و بسیاری دیگر از كشورها شد، این بیداری ها چه تاثیری بر موضوع فلسطین می گذارد، بیان داشت: مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین یك نقطه جهش و یك نقطه مركزی برای بیداری اسلامی است و بنده در سخنرانی هایی كه تاكنون شنیده ام به این نتیجه رسیدم؛ چراكه آنان تاكید كردند اگر امروزه ما شاهد نهضتی بر جهان عرب هستیم، اینها در درجه اول برخاسته از بیداری نخستین جهان اسلام است كه پرچم داری آن حضرت امام خمینی(ره) بود.

هنیه با تاكید بر اینكه راه مقاومت، راهی است كه امام(ره)‌ نشان ما داد و راهی است كه از اهداف انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری گرفته اند، اذعان داشت: امروزه شاهد حركت یكپارچه منطقه به سمت و سوی بیداری اسلامی هستیم و ما تواستیم با نیروی مقاومت اسلامی در لبنان اسرایی را از رژیم صهیونیستی بگیریم كه این گرفتن اسرا روزبه روز بیشتر می شود و امروزه می بینیم بیداری اسلامی از مرحله بیداری به مرحله عمل درآمده و دارد پرچم مقاومت را بالا می برد.

وی با اشاره به اینكه ما امروزه در حال ورق زدن تاریخ هستیم، تصریح كرد: ما در حال حاضر یك دوران و عهد جدیدی را شروع كرده ایم كه این دوران جدید مبتنی بر اسلام، اراده ملت ها و مقاومت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل