بازدید 11544
۴

ساخت پایگاه پرتاب ماهواره یک تنی در ایران

کد خبر: ۲۲۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۴ 10 February 2012
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام راه‌اندازي فاز اول سامانه رصد ماهواره‌اي در آينده‌اي نزديك از ساخت پايگاه پرتاب جديد با قابليت پرتاب ماهواره‌هايي به وزن يك تن تا سال آينده خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار احمد وحيدي در مراسم گراميداشت روز فناوري فضايي، كه  در هتل المپيك برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: پايگاه پرتاب جديد ماهواره قادر است ماهواره‌هايي را به وزن يك تن در مدار يك هزاركيلومتري قرار دهد.

وي گفت: تقريبا سه چهارم كارساخت اين پايگاه انجام شده كه اميدواريم در سال آينده كامل شود چرا كه پاسخگوي بسياري از نيازهاي فضايي كشور خواهد بود.

وي همچنين از راه‌اندازي پايگاه تست موتورهاي فضايي كه به همت دانشمندان فضايي كشور ساخته شده است در آينده‌اي نزديك خبر داد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه ماهواره‌بر سيمرغ، ماهواره طلوع را به فضا پرتاب خواهد كرد، خاطرنشان كرد: اميدواريم سال آينده با تكميل ماهواره‌بر سيمرغ بتوان ماهواره طلوع را به فضا پرتاب كرد.

وي درباره مشخصات ماهواره طلوع گفت: اين ماهواره بين 90تا 100 كيلوگرم وزن دارد كه به مدار 500 كيلومتري پرتاب خواهد شد.

به گفته سردار وحيدي، مدار 600 كيلومتري يكي از بهترين مدارها براي استقرار ماهواره‌ها است چرا كه اختلالات تششعي در اين موقعيت مداري بسيار كم است.

وي با اشاره به كسب فناوري‌هاي مختلف در حوزه فضايي توسط دانشمندان كشور گفت: كسب دانش فني استفاده از سلولهاي خورشيدي در ماهواره‌ها بومي‌سازي برخي مواد اوليه پركاربرد در ماهواره‌ها است و طراحي و ساخت تراستر ماهواره از جمله موفقيت‌هاي دانشمندان كشور در حوزه فناوري‌هاي فضايي است.

وي با اشاره به طراحي و ساخت ماهواره فجر گفت: اين ماهواره توسط سازمان صنايع الكترونيك ساخته شده كه اميدواريم در چند ماه آينده به فضا پرتاب شود.

وحيدي ادامه داد: ماهواره فجر مجهز به تراستر ماهواره‌اي است كه اين امكان را مي‌دهد تا ماهواره در فضاي خلاء بتواند تغيير موقعيت مداري بدهد. كسب اين فناوري اين امكان را به ايران مي‌دهد كه با استقرار ماهواره‌هاي خود در مدار پارك از طريق آن ماهواره‌هايي به مدار 36 هزار كيلومتر برساند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به راه‌اندازي فاز اول سامانه رصد ماهواره‌اي در آينده‌اي نزديك گفت: اين سامانه قابليت كشف و شناسايي ماهواره‌ها ، تاييد مداري ماهواره‌ها، تاييد صحت عملكرد مكانيزم‌ها، تثبيت مداري ماهواره‌ها، تغيير در سناريو عملياتي ماهواره‌ها، كشف ماهواره‌هاي مستقر در مدار و پيش‌بيني زمان عبور ماهواره فراز كشور را دارد.

به گفته وي سازمان صنايع الكترونيك وزارت دفاع موفق به ساخت سامانه رصد ماهواره‌اي شده است.

وي با اشاره به ماهواره‌بر سفير 1B كه ماهواره نويد علم و صنعت را در هفته گذشته به فضا پرتاب كرد، گفت: ماهواره‌بر سفير1B ماهواره‌بر جديد دانشمندان كشور است كه در اولين پرتاب خود توانست ماهواره نويد علم و صنعت را كه به دست متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود، در مدار قرار دهد.

وي در خصوص ويژگي‌هاي ماهواره‌بر سفير1B گفت: اين ماهواره‌بر مي‌تواند ماهواره‌ مصباح را كه سالهاست كشور ايتاليا براي پرتاب آن مشكل درست كرده است به فضا پرتاب كند.

وي افزود: ماهواره مصباح 65 كيلو وزن داشت كه ماهواره‌بر سفير1B به راحتي مي‌تواند آن را در مدار قرار دهد البته اين موضوع به اين معني است كه ايران در فاصله كمتر از دو تا سه سال توانسته ماهواره‌بري بسازد كه ماهواره‌ مصباح را كه سالهاست بين كشورهاي زورگو پاس داده مي‌شود به فضا پرتاب كند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاكيد بر اينكه ايران در پرتاب ماهواره‌ها به مدار لئو مشكلي ندارد، گفت: با اقداماتي كه در سال آينده در حوزه فضايي انجام خواهد گرفت ايران به تمامي فناوري‌هاي لازم براي پرتاب ماهواره به مدار لئو دست خواهد يافت.

وي با بيان اينكه حدود 75 درصد ماهواره‌هاي جهان در مدار لئو قرار دارند، خاطرنشان كرد: تنها 25 درصد ماهواره‌ها در مدار نئو و جئو قرار دارند بنابراين دستيابي به تمام فناوري‌هاي مورد نياز جهت استقرار ماهواره در مدار لئو يعني طي كردن 75 درصد راه جهت رسيدن به مدار 36هزاركيلومتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
هزاران آفرین بر این دانشمندان وطن.
همیشه سربلند باشید.
جانم فدای میهن.
درود بر دانشمندان فضایی و هسته ای ایران ما با تمام وجود از دانشمندان و سیاستمداران کشور عزیزمان ایران حمایت قاطع میکنیم و اگر کشور یا رژیمی بخواهد کوچکترین تعرضی به خاک مقدس کشورمان ایران یا دانشمندان عزیزترازجانمان بکند با تمام توان آن رژیم را زیرپا میگذاریم و نابود میکنیم پیام ما پیام صلح حقیقی و مبارزه با استکبار جهانی است ما از تمام مظلومان و کشورهای بزرگی که آزادیخواه هستند حمایت میکنیم
فراموش نکنید که خدا باماست و شیاطین با آنها....
خدا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل