بازدید 3681

تلاش آمریکا برای خدشه دار کردن روابط ایران وهند

کد خبر: ۲۲۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۶ 09 February 2012

سفیر انتصابی "باراک اوباما" در دهلی نو در جلسه استماع سنای آمریکا تأکید کرد در صورت عهده‌دار شدن این سمت، از هیچ تلاشی برای قطع روابط هند و ایران دریغ نمی‌کند.


به گزارش اکونیوز، خبرگزاری فرانسه نوشت: "نانسی پاول" گزینه انتصابی جدید "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا برای عهده دار شدن سفارت واشنگتن در دهلی نو در جلسه روز گذشته استماع سنای کنگره که برای بررسی وضعیت تأیید وی برگزار شده بود، اعلام کرد: من متعهد می‌شوم که روابط کم‌رنگ شده با هند را از نو بسازم و تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا همکاری‌های ایران و هند را کاهش دهم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال سناتورهای آمریکایی درباره تحریم‌های نفتی جدیدی که علیه ایران به تصویب رسیده است، گفت: چنین اقداماتی قطعا بخشی از نظام تحریمی ما است و ما امیدواریم که میزان واردات نفت هند از ایران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
وی ادامه داد: تضمین اینکه هند به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دلیل عدم توقف برنامه هسته‌ای‌اش پایبند است، قطعا یکی از نخستین اولویت های ما خواهد بود.

این گزارش افزود: در حال حاضر کشور هند با افزایش شدید تقاضا برای انرژی مواجه است و این در شرایطی است که به شدت تحت فشار قرار گرفته است تا به دنبال تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، واردات انرژی و نفت خود از ایران را کاهش دهد و یا کاملا متوقف کند.

این در شرایطی است که روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی که امروز منتشر شد از رشد ۳۷ درصدی واردات نفت هند از ایران طی یک ماه گذشته میلادی و در شرایطی خبرداد که آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه بانک مرکزی ایران و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه نفت ایران اعمال کرده بود.

مقامات عالیرتبه هند از جمله وزیر انرژی و رئیس بانک مرکزی هند طی هفته های گذشته بارها و بارها اعلام کرده اند که واردات نفت خود از ایران را کاهش نخواهند داد.
سناتور آمریکایی: شرکت‌های هندی به دنبال ادامه تجارت با ایران هستند

با این وجود در جلسه روز گذشته سنای آمریکا، "رابرت منندز" سناتور دموکرات در حالی که روابط آمریکا و هند را از لحاظ اهمیت بسیار حساس عنوان می‌کرد، هشدار داد که بسیاری از شرکت‌های هندی به دنبال شرایطی هستند که به آنها اجازه دهد با ایران تجارت داشته باشند.
پاول در پاسخ به منندز گفت: ما نیازمند آن هستیم تا هند را وادار کنیم فعالیت‌های تجاری چنین شرکت‌هایی را متوقف کند، اما در عین حال هند نیز خواسته مشابه ما را دارد و آن این است که ایران به یک کشور غیرهسته‌ای تبدیل شود.

آمریکا همواره سعی دارد با تحت فشار گذاشتن متحدان خود و دیگر کشورهای جهان، آنها را به اجرای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مجبور کند اما در بسیاری از موارد این تلاش‌ها ناکام مانده است. این ها همه در شرایطی است که مقامات آمریکایی در واشنگتن خود نیز به این امر اعتقاد دارند که بدون ادامه تجارت با ایران قادر به ادامه حیات نیستند. در این میان می‌توان به مقاله چندی پیش روزنامه "نیویورک تایمز" اشاره کرد که در آن به هزاران مجوز محرمانه وزارت خزانه داری آمریکا برای ادامه فعالیت‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی با ایران اشاره کرد.

آمریکا و غرب در شرایطی مدعی هستند که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند که جمهوری اسلامی در پیگیری برنامه هسته‌ای خود همواره همکاری کامل و همه جانبه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بارها بر عدم انحراف این برنامه با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر