بازدید 25203
بانک مرکزی در فاصله نرخ ارز رسمی و غیررسمی

حالا که شریک دزد نیست، رفیق کدام قافله باشد؟

بر پایه آمارهای سال پیش، دولت نزدیک 3 میلیارد دلار ارز مسافرتی به توریست‌های ایرانی خواهد داد، در حالی که به جز دانشجویان و صنف‌های اینچنین، توریست‌هایی که به خارج از کشور می‌روند، از اقشار مرفه جامعه هستند. در چنین حالتی، سفر به مشهد، گران‌قیمت‌تر از سفر خارجی کشور خواهد بود.
کد خبر: ۲۲۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵ 30 January 2012
سرویس اقتصادی ـ نوسانات نرخ ارز و پافشاری بانک مرکزی بر نگاه داشتن نرخ دلار در برابر عدد 1226 تومان، باعث شده است که بازار ثانویه‌ای پدید آید که از دید دولت غیر قانونی است و بازار سیاه نامیده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، اگر سخت‌گیری‌های بانک مرکزی ادامه داشته باشد، دو دسته هستند که به احتمال فراوان، مجبورند ارز خود را غیررسمی تهیه کنند؛
دسته نخست، دزدهای ماجرا هستند؛ قاچاقچی‌هایی که اگر مکانیزم‌های جدید بانک مرکزی خوب کار کند، به ارز با نرخ پایین برای قاچاق دسترسی نخواهند داشت و آن گونه که از سخنان مسئولین اقتصادی کشور هم برمی‌آید، این گروه یکی از اهداف اصلی تدابیر اخیر دولت هستند؛ بنابراین، حق این است که در این راه تا جایی که می‌شود، از بانک مرکزی حمایت شود تا از آسیب قاچاق به اقتصاد کشور کاسته شود.

دسته دوم متقاضیان ارز، مسافران و محصلین خارج از کشور هستند که ارزی که در بیرون از کشور نیاز دارند، بیشتر از سهمیه ارز تعیین شده از سوی دولت است. این میزان پیش از این 1000 دلار بود و امروز آقای بهمنی، افزایش آن به 1500 دلار را اعلام کرد.

بخشی از این ارز، نصیب قافله مسافرانی خواهد شد که در سال و به ویژه در روزهای تعطیل، ایران را به سمت مقاصد گردشگری چون تایلند، ترکیه و امارات ترک می‌کنند. این آمار در سال 2010 به ترتیب 160 هزار، یک میلیون و نیم و 250 تا 350 هزار نفر بوده است.

این به این معناست که در سال 2010، نزدیک دو میلیون ایرانی به مقصد این سه کشور، ایران را ترک کرده‌اند. اگر این آمار در سال جاری تکرار شود، به این معنا خواهد بود که دولت برای این میزان گردشگر، باید 3 میلیارد دلار ارز مسافرتی اختصاص دهد.

شرایط گردشگری در ایران به گونه‌ای شده است که مسافرت به ترکیه و دبی ارزان‌تر از مسافرت معمول داخلی تمام می‌شود. بخشی از این مسأله، ناشی از ضعف داخلی در حوزه گردشگری و هتلداری و خطوط هوایی و امثال آن است، اما نمی‌توان انکار کرد که بخش دیگر مشکل ناشی از قیمت غیر واقعی دلار است.

به حساب ساده و با توجه به تفاوت امروز نرخ دلار در بازار و نرخ دلار مسافرتی که نزدیک 500 تومان است، دولت بدون این که دلیلی وجود داشته باشد، در حال پرداخت سالیانه هزار میلیارد تومان یارانه به قشر نسبتا مرفه توریست به قیمت تضعیف روزافزون گردشگری و اقتصاد داخلی است.

در پایان باید گفت، نمی‌توان منکر ضرورت پرداخت ارز مسافرتی به اقشاری چون دانشجویان و یا بیماران شد، اما آیا توجیه برای ادامه پرداخت ارز مسافرتی به این توریست‌ها هست؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۳۸
كدام توريست مرفه عزيز؟! آن توريست مرفهي كه مي‌فرماييد به اين 1000 يا 2000 دلار مرحمتي دولت هيچ نيازي ندارد!! نكند مثل مني كه براي ديدار فرزند دانشجويم ناچارم افزون بر 1000 يا 2000 دلار از بازار آزاد _ و به تازگي «سياه» ــ ارز تهيه كنم از توريست‌هاي مرفه ــ لابد بي‌درد! ــ هستم كه خود خبر ندارم!!! انصاف داشته باشيد و كمي پيش از سخن گفتن و نوشتن بيشتر بينديشيد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
بخشی از سفرهای توریستی ضروری نیست، ارزی که به سختی بدست میاد نباید به این سادگی از دست بره
احمد
| Netherlands |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اگه پسر شما بورسه که وضعش خوبه بگو دعوتت کنه، اگه هم نه انقد داشتی که بدی بره درس بخونه، یکم دیگه سر کیسه رو شل کنی میتونی بری پیشش
میرزا رضا تبریزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
قشر دردمند جامعه هنوز بچه اش رو نمی تونه تو دانشگاه آزاد داخل ثبت نام کنه . اونوقت شما که بچه تون خارج تحصیل می فرمایند حتما جزو قشر دردمند جامعه هستید. خدا انشاءالله به بچه تان و شما اجر جزیل عنایت فرماید و دولت هم چشمش کور دندش نرم موظف هستند که 1000 یا 2000 دلار ناچیز به نظر شما را در کمال عدالت اجتماعی به شما هموطن جزو قشر نامرفه پرداخت نماید. الحق که ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اگر احتیاجی ندارد پس چرا میگیرد؟ فکر کنم تا حالا به فرودگاه امام خمینی نرفتید . همونها که میگین احتیاجی ندارن تو صف ایستادن . نشنیدی که میگن ادم هرچه پولدارتر حریص تر . بالاخره تفاوتش کم نیست که ، یا اصلا نباید بدن یا اگه میدن باید تا سقف خروج بدن تا ریشه دلار بازار سیاه کنده شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
مگه دانشگاه های خودمان چشونه؟ همینجا هم ارزونتر هست هم بهتر تازه خرج دیدار هم کمتره ، اگر هم کسی بورسیه باشه که دولت خرجش را میده تازه کسی که برای خدمت به وطنش میره بورسه خارج چند سال هم میتونه دوری خانواده را تحمل کنه ، بابا های ما هم همینطور درس خوندن ، اگر هم اونقدر بالغ نشده که نمیتونه بدون پدر مادر چهار سال درس بخونه پس رفتنش هم اشتباه است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
منم پسرم چند ساله خارج از كشور زندگي مي كنه الان چند ماهه كارشو از دست داده. از من خواسته يه كم پول براش بفرستم. موندم چي كار كنم.
H
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
رفتن شما پیش فرزندتان هم فال هم تماشا!!!اگر نداشتی نمی رفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
از این 2 میلیون نفر چند نفر شرایط شبیه به شما دارن؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اصلا کلا دلار را جمع کنید به جاش تخم مرغ و ماست و پنیر ببرند ملت خارج اونجا بفروشند مثل زمان معاملات پایاپای! بعضیها انگار به زور میخواهند گردشگری داخلی ایجاد کنند. مشکل از دلار نیست، همه میدانند با زور مردم به گردشگری نمیروند به انتخاب می روند. در ثانی هر کسی حق دارد با درآمد و دسترنج خود آنگونه که می خواهد فرزندش را به خارج بفرستد و خود به دیدارش برود. مساله هم این نیست که دلار ارزان بگیرد. هزینه واقعی پرداخت کند اما نه در بازار قاچاق. محترمانه و در محل قانونی و رسمی. مساله این است برادر H!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
نظر جالبی دادها مگر در سال چن بار میری دیدن فرزندتون؟ خب فرزند رو بگو بیاد ایران دیدار شما ارزآوری هم داره نه؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
این هم شده بهانه و ترفند
چرا فرزندتان نمی آید به شما سر بزند؟
چرا فرزندتان در ایران دانشگاه نمی رود؟
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
عجب نظراتی!کسی که بورسه وضعش خوبه یا مگه دانشگاههای خودمون چشونه؟ً!!!!
خدمتتون عرض کنم بنده با لیسانی شریف و فوق تهران و معدل 17.5 تو ایران بیکار بودم یه مدت. بعد اینکه به این و اون رو انداختیم تویه کارخونه دستکش یه بار مصرف با ماهی 300-400 کار پیدا شد که ترجیح دادم به جای اتلاف عمر و وقت جمع کنم پاشم بیام خارج از کشور. از طرف دولت هم بورس نیستم و امیدوارم بدونید این بورس برای از ما بهتران هست.
اون دوستی هم که گقته مگه دانشگاههای ما چشونه لطف کنه بگه چه مدرکی از کجا داره. آیا یه نصفه نیمه کار ریسرچ کرده تو ایران؟ و آیا میدونه دانشجو دکترا بودن و روزانه 8 ساعت تو دانشگاه کار کردن بدون درآمدی از طرف دانشگاه چه معنی میده؟
ناشناس
| United States |
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
جناب غیر مرفه!
مساله اینه که طرف ارز رو میگیره و میره مسافرت و بر میگرده مابقی اش رو میفروشه تازه سود هم میکنه!
ناشناس
| United States |
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
مطمئنا خبر نداری
الان به بیل گیتس هم بگن مرفهی بهش بر میخوره!
حسین خان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
مشتی پسرت اونور درس میخونه میگی کدام مرفه!!!
پس ما که به سختی خرج دانشگاهمون تو شهر خودمونو میدیم اسممون چی میشه!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
دوست عزیز از کانادا من در دانشگاه ازاد اسلامی نجف اباد عمران خوندم شرایط خارج رفتن هم داشتم ولی اولا سطح علمی دانشگاه های خودمون از دانشگاه های مالزی و هند و ... بهتر هست ثانیا کار پیدا کردن ربطی به دانشگاه نداره و فکر هم نمیکنم کسی که در خارج کار میکنه مستحق گرفتن ارز باشه که شما به هم ربط میدیش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
آقای احمد حالم از این تحلیل های مثل شما بد میشه . همش چشمتون دنبال جیب کسی هست که بیشتر از شما داره برادر خودت کار کن در بیار . سر کیسه رو شل کن و .... آخه یعنی چی ؟ تو هم خوب برو . مگه تو سوریه و مکه و کربلا نمیری ؟ پس تو هم مرفحی و باید حالا که داری و میری سفر سر کیسه رو هم شل کنی که دلار مسافرتی بهت ندن ؟ مگه دلار آزاد از کجا فکر کردی میاد ؟ از همین بانک مرکزی کی این وسط 500 تومن و میخوره ؟ خلاصه یه مقدار دلمونو بزرگ کنیم خدا به اندازه ی دل هر کی بهش میده
این تحلیل های کم ارزش و بدون پشتوانه علمی باعث تعجب است. یکی از وظایف هر دولتی ارائه خدمات به مردم آن کشور جهت بالا رفتن کیفیت است. مسافرت های خارج از کشور به خاطر ارائه خدمات خوب و ارزانتر از داخل است و حق انتخاب از حقوق اولیه مردم. شما اگر راست می گویید شرایط رقابت در تورهای داخلی و خارجی را فراهم کنید بعد ارائه راهکار نمایید. من سالی یکبار به مسافرت خارج از کشور می روم. نه برای بقول بعضی از شما برای خوشگذرانی و لاقیدی برای استراحت. نحوه برخورد ارائه کنندگان خدمات از مهماندار هواپیما گرفته یا کارگر هتل را با داخل مقایسه کنید بعد اگر دوست داشتید به مردم هم حق انتخاب بدهید. فقط یکسر تا هتل های کیش بروید بعد تحلیل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
به همه سرویس بده یا این که پول همه رو بده به یه عده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
کدام کشوری تو دنیا هست که به مسافرانش ارز ارزان بده برای سفر به خارج با کیفیت بالاتر ؟ لطفا اسم اون کشور را به ما هم بدین
ناشناس
| United States |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
باید اصلا بازار فروش ارز به بورس بیاد . اصلا ارز مسافرتی و وارداتی برای موقع ضروری و کالای ضروری باشه. بقیه اش ارز آزاد که کمتر به مردم فشار بیاد. صادر کننده ها هم آزاد باشند ارزشان را وارد بازار کنند و بفروشند.
قول میدم در سال کل ارز واردات کالا و خدمات ضروری بیش از 40 میلیارد نیست و کل ارز واردات غیر ضروری و خدمات و توریست و ... هم 40 تا نمیشه که اونهم با صادرات غیر نفتی که 40 تا هست پر میشه.
خاک بر سر ما کنن با این ملت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
من این ملت را روی سرم میزارم ، قانون درست بزاریم و به ملت توهین نکنیم
من وارد کننده رو بگو که تاچند ماه قبل همون 2000 دلار ارز ناقابل مسافری رو میگرفتم و بقیش هم از بازار آزاد تهیه میکردم و خرج واردات قانونی میکردم . هیچکس که به واردات ما ارز نمیداد که .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
اینایی که منفی دادن یعنی چی ؟راست میگین بجای منفی دادن به واردات من ارز دولتی بدین
تور دوبی به طور متوسط 800 هزار تومان است .مابه التفاوت دلار دولتی و ازاد انقدر است که شما مجانی میتوانید به خرج بیت المال بروید دوبی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
یک پیشنهاد. اصلا به مسافران امارات، ترکیه و تایلند ارز مسافرتی ندید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
یک پیشنهاد بهتر ، اصلا ارز مسافرتی ندین ، برای دانشجوها و بیماران که مجبورن برن خارج فقط وزارت های مربوطه ارز بدن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
یک پیشنهاد بهتر تر! هر کی میره خارج همچین یه هزار دلار ازش بگیرید حالش جا بیاد دیگه نره
اصلاح میکنم :
عاقل مباش که غم دیوانگان خوری
دیوانه باش که غمت عاقلان خورند
پاسخ ها
بهمن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
عاقل مباش تا غم ديوانگان خوري
ديوانه باش تا غم تو عاقلان خورند
دولت دلار ارزان میدهد که 1.5 میلیون نفر!!! در سال برن ترکیه بگردن و شیراز و اصفهان و آذربایجان خودمون مگس بپرونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
فکر نمی کنم . ماشا الله شرشان شلوغ هم هست . شیراز و اصفهان در ایام مسافرتی جای سوزن انداز نیست . شما مطمئنی شیراز و اصفهان رو با جای دیگه ای اشتباه نگرفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
حقشونه مگس بپرونن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
خودم خدا شاهده تو هتل پنج ستاره وسط صبحانه در کیش چندین عدد سوسک دیدم مسئول هتل عین خیالش نبود عکسش رو هم گرفتم ینظرم یه خورده خلوت بشه بهتره عوض مگس سوسکهای هتل های پنج ستاره رو جمع میکنند
خیلی خوب بود این صحبت. واقعا این ول باید یا به دانشج.ها داده شود یا برای رونق گردشگری داخلی خرج شود. اینکه یک عده بروند دوبی حال کنند و خانواده یک دانشجو برای ارز در وزارت علو در صف بایستد انصاف نیست. این را لطفا دنبال کنید .تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
کی گفته, اون دانشجویی که شما می گید از اونی کسی که میخاد بره دبی حق بیشتری از این مملکت داره.
جریان این سوبسیدهاست که میگه فقیرها از ثروتمندها حق بیشتری دارند , رو چه حسابی این حرف زده میشه. اگرچه در نتیجه اینجور طرز فکرها و قانونها آخر سر هم پدر همون فقیر مادر مرده در میاد
نمی توان بسادگی خیلی از فعالان واردات اقلام مورد نیاز کشور را قاچاقچی خواند! هم اکنون با توجه به بسیاری از محدودیت ها بعلت تحریم ها ، بانکها امکان ارسال حواله بانکی به دیگر کشورها و یا گشایش اعتبار بانکی را ندارند و یا اینکه کشورهای مبدا بانکهای ایرانی را تحریم کرده و امکان مبادلات ارزی نیست گیرم که ما ارز را از بانک بعد از ثبت سفارش بخواهیم! این ساده اندیشی است که مکانیزم فعلی را در این زمان کامل و جامع بدانیم.
پاسخ ها
رادمهر
| Germany |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
قربون دهنت. این مشکل خیلی از ما وارد کننده ها است!
بانکها به علت تحریمات امکان باز کردن ال سی را ندارن و ما مجبوریم جهت واردات اقلام مورد نیاز جامعه! ارز را از بازار سیاه یا آزاد تهیه کنیم و حواله بزنیم.........
اصلا فلسفه دادن ارز براي سفرهاي تفريحي چيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
شما کتاب فلسفه ویلدورانت رو بخون متوجه می شی آره عزیز من!
کاملاً موافقم.

با اختلافی که بین ارز دولتی و آزاد ایجاد شده بود، دولت قبلاً پول بلیط هواپیمای مسافرین را میداد.

گناه آن کسایی که حقوقشون به خرج ماهانه هم نمیرسه و با اتوبوس هم نمیوتونن مسافرت برن چیه؟
اگه نرخ ارز برای مسافرین دوبی و ترکیه 2 برابر بشه اونها هم پولشون رو جمع می کنن و بجای سالی یکبار دو سالی یکبار میرن ! این که نشد راه حل!
بانک مرکزی باید برای دانشجوها و بیماران ارز منطقی تصویب کنه خرج یه دانشجو به مراتب بیشتر از مقداریه که بانک مرکزی میخواد بده و لذا بقیشو باید با هزار بدبختی تهیه کرد که منجر به بازار سیاه میشه
باباجون! سفر خارجی هزاران دلیل می تونه داشته باشه. حالا چون تو کشور ما فقط دانشجو و بیمار رو مسافر موجه به حساب میارن بقیه همه ناخواسته تو اون دسته مسافران تفریحی جا می گیرن! بعد هم نتیجش این می شه که یکی مثل شما میاد واسه خودش آمار می ده و نتیجه گیری می کنه. خیلی از این افرادی که از دید شما مسافر تفریحی حساب می شن اتفاقا برای شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت، شرکت در سمینارهای شغلی، بازدید از نمایشگاه هایی که مربوط به حرفه و تخصصشون می شه به این کشورها سفر می کنن و این 1000 دلار حتی گاهی اندازه خرج ثبت نام دوره آموزشی و سمینارشونم نمی شه ولی به خاطر علاقه به کار و حرفشون حاضرن از جیب خرج کنن بعد شما با این حرفها می خواین اینها رو از همون 1000 دلار هم که تازه به قول خود آقایان نرخ رسمی است(یعنی دادنش منتی نداره) محروم کنن؟
مسئولین انتظاراتی دارند ها!!!!
سفر زیارتی به جای خود، اما چطور انتظار دارید پولی که توریست ایرانی در ترکیه و دوبی و مالزی و... خرج میکنه تو مشهد و اصفهان و ... خرج کنه!؟ ناسلامتی یه کشور 70-80 میلیونی هستیم ولی آیا یه مکان تفریحی در حد و اندازه این جمعیت و این کشور داریم؟؟ بزرگ ترین و بروز ترین شهر بازیمون کی ساخته شده؟؟؟ چندتا هتل 5ستاره واقعی داریم؟؟؟معروفترین تورنمنتی که تو کشورمون برزگرا میشه چیه؟ چندتا نمایشگاه اینترنشنال واقعی و به روز تو کشورمون برگزار میشه؟؟آیا یه فستیوال شاد جهانی دارم؟؟؟
به نظرم حتی اگه دلار مسافرتی 10 برابر هم بشه تو گردشگری ایران تاثیری نداره
واقعا چه لزومی دارد شب عید این همه توریست از مملکت خارج شوند و برای کنسرت فلانی و فلانی به مالزی - دوبی و ترکیه و اذربایجان بروند . با مملکت خود چه می کنیم . دولت هم ارز دولتی میدهد جالب است .
پاسخ ها
رادمهر
| Germany |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
شما را نمیدونم ! ولی هر کسی برای کنسرت به خارج از کشور نمیرود!!!
یه کم فهم هم بد چیزی نیست!
من که اگه دلار مسافرتی 5000تومن هم بشه باز پولهامو جمع می کنم میرم ترکیه،والا به خدا با این صنعت توریستتون،تابستون با خانواده رفتم کیش تو هتل 5 ستاره اینقدر سوسک کشتم خسته شدم ،در مقابل هتل های ترکیه 1 ستاره هم نبود
دولت ما اگر عاقل بود چه مي شد؟
به نظر من هم که سالی یک یا دو بار سفر تفریحی به خارج از کشور میرم نباید به مسافر ارز ارزان داد ولی باید نرخ ارز به واقع تک نرخی شود و همه از یک قیمت استفاده کنند برای مبادلاتشان تا به مرور هر چیزی جایگاه خودش رو پیدا کنه اینجوری یک بام و دو هوا که نمیشه زندگی و کار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
گل گفتی
کدوم توریست مرفه؟وقتی مسافرت داخلی از مسافرت خارج گرانتر است پس اونی که مسافرت داخلی میره مرفه تره که!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
فقط خودتو میبین یو اطرافت رو
کدوم توریست مرفه!
مردم 80 درصد سفر مشهد هم نمیتونند برند آقا میگه کدوم توریست مرفه!
لطف کنید به جای واقعی کردن قیمت ارز نرخ هتل ها رو واقعی کنید که هزینه سفر به مشهد واقعی شه
دولت عزیزکنترل دلار را برای 3درصدازمردم در دستش نگیره دیدگاه دولت بایست به ایران و کل مردم ایران رویکرد داشته باشه ما به راه و پل سازی و تحقیقات علمی وسد سازی و ....نیاز بیشتر داریم تا به فکر مسافرت قشر کمی از مردم گفتنی زیاد است ولی جاش نیست.
من توی ایران درس خوندم حالا که بعد از چندین سال درس خوندن می خوام برم مسافرت خارجی نباید ارز بگیرم، ولی دانشجویان که خارج کشور درس می خوانند باید ارز بگیرند، آخر کجای این حرف شما عدالت است؟
خوب این دانشجویان هم توی همین ایران درس بخوانند، اتفاقا اون افرادی که برای تحصیل خارج می روند مرفه هستند نه من و امثال من.
لطفا درج کنید.
حالا ارز چیه؟!
والا
دوستان یک نکته اساسی را نادیده نگیرید. این مکانیزم پرداخت ارز ظاهرا اسانترین راه است برای تزریق ارز به بازار که قیمتها را کنترل کنند (اگر نامش را کنترل بشود گذاشت). بالاخره آقایان مدیران اقتصادی مملکت باید یک کاری برای این نابسامانی بازار میکردند که معمولا طبق عادت میروند سراغ آسانترین شیوه مدیریت. از آنجائیکه این ارز نفتی است و راحت بدست می اید و هیچکس هم از مدیران در مورد نحوه هزینه کردنش سوال نمیکند بقول معروف خرج که از کیسه ملت اسان بود مدیر اقتصادی شدن آسان بود تازه اگر بشود اسم این عملکرد را مدیریت گذاشت. در واقع مدیران کشور باید بروند راههای اصولی برای پاسخگویی به تقاضاهای مفید و قانونی برای ارز را پیدا کنند به نحوی که بهره اش تا حد ممکن به اقتصاد خودمان برسد نه اینکه به توریسم و تجارت چمدانی از جیب ملت کمک کنند. این کار یک تصمیم سیاسی است برای جبران سوء مدیریت اقتصادی دولت با هزینه کردن از کیسه ملت که فقط خرج اداره شرکتهای هواپیمایی خارجی را میدهد. کاش اقلا یک شرط و شروطی میگذاشتند برای دادن این ارز مسافری که تا حد ممکن به مسافران واقعی میرسید.
شما را قسم میدم به هرکی اعتقاد دارین بخدا دیوانه داریم میشیم 2 ماهه که میخوام 20هزار دلار لوازم کشاورزی و راحتتر بگم سمپاش بیارم که کشاورز منتظره نمی تونم بیارم الان وقت کشاورزی داره شروع میشه از کجا بگیرم با ارز ازادم بیچاره کشاورز نمی تونه بگیره خواهشمندم یکی منو راهنمایی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
تو داخل کلی تولید کننده سمپاش داریم
خواستی شماره میدم
دولت اگر دلار هم ندهد بازهم توریستهای وطنی ترجیح میدهند به خارج بروند چون با ارز آزاد هم باز قیمتها قابل قیاس هستند و هم اینکه سرویسهای استانداردی دریافت می کنند.
تور ترکیه نزدیک به ششصد هزارتومان ، مبلغ دریافتی هزار دلار که با فروش در بازار ازاد مبلغ نزدیک به هشتصد هزار تومان استفاده خواهد نمود . یعنی در صورتی که با تور سفر نماید دویست هزار تومان نیز برایش باقی خواهد ماند که صرف غذا نموده یعنی تور مجانی و خودم با یکی از این تورها همراه شدم و خدا پدر دولت را بیامرزد که باب مجانی سفر کردن را حداقل برای ما باز کرد بودجه ما به مشهد که نمی رسید سالی یکبار را به ترکیه که می توانیم برویم با خرید لباس و فروش ان در تهران سودی هم خواهیم برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
خدا آدمهای سودجو و فرصت طلب را نیامرزد که از اشتباهات دولت سو استفاده میکنند و ضررش به ملت تحمیل میشود
من واسه اولین بار مقالم تو بزرگترین کنفرانس مربوط به رشتمون توی زوریخ پذیرفته شده، 350 یورو باید ورودی بدم، یه 600 فرانک هم هتل و پول بلیط هواپیما. حالا تو این اوضاع و احوال نمیدونم باید چیکار کنم؟ رفتم بانک می گم 350 یورو می خوام حواله کنم واسه همایش می گه برو بابا عرض کجا بود. من عضو هیج کجا هم نیستم، تازه فارغ اتحصیل شدم نه دانشجو ام و نه تو اداره ای جایی کار می کنم. حالا انصافا منی که ارز رو الان می خوام واسه رزرو هتل و صبت نام همایش آیا بعد گیت فرودگاه به دردم می خوره؟
پاسخ ها
ارز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
عزیزم، فارغ التحصیل زوریخی مریخی"""""" ارز نه عرض
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
میخوای پول همایش رو بدی از بانک اونم با ارز دولتی ؟ شما تازه رسیدی ایران ؟؟ فکر کردی آلمانه اینجا ؟ نمی دونی تحریمه ؟! راه حل : ایمیل بزن به کنفرانس و بگو on spot میدی پول کنفرانس رو و اگه تونستی تو فرودگاه ارز مسافری بگیر ببر اونجا بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
خدا به دادمون برسه با اين فارغ التحصيل ها
مجيدجان : ثبت نام نه صبت نام ، ارز نه عرض
اون بزرگترين كنفرانس ديگه چي هست كه مقاله شما رو پذيرفته.انگليسي شما هم به اندازه فارسي قوي هست؟ يا ديپلم هم نداري؟
بنده راننده هستم ودر خط ترانزيت فعاليت ميكنم براي هر بار خروج از كشور ،كشور مقصد بابت حق ورودي كه به آن دوزبلاغ ميگويند، دلار ميگيرد بفرماييد افرادي امثال بنده دلار مورد نياز خود را چگونه تهيه نمايند.
خوب عزيزم اگه اينطور كه با1000 دلار مجاني در مياد يه چيز هم به نفعت چرا شما نميرويدو
حسرت ديگران را ميخوري .تو هم برو راه بازه
پاسخ ها
sara
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
آفرین
.آیا پرداخت ارز ارزان به مسافرانی که اغلب به منطور گردش وتفریح به خارج سفر می کنند از جیب بیت المال شرعا و قانونا درست است و مردم راضی هستند با این کار نه گیرندگان ارز راضی هستند ونه مردم و نه ارزش ارز پایین می آید .
خارج و بییارید ایران تا خارج نریم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
باشه اراده کن همین الان میگم برج ایفلو واست بیارن
با این حساب مردم خارج نباید مسافرت خارج از کشورشون برن!!
اگر دلار 10 هزار تومان و سفر به کیش و شمال مجانی هم بشه...من یک نفر حاضر نیستم یک روز از تعطیلاتم را در داخل کشور بگذرانم!
درسته دلیلی ندارد دولت دلار را به قیمت پایین بدهد به دست دلالان و قاچاقچیان و توریست های تایلند و دوبی
واقعا ارز یک کشور اسلامی باید به کشوری معلوم الحالی مثل تایلند برود
حالا دیگر قاچاق کالا با ارز 1850 تومان دیگر صرف نمی کند
حالا دیگر تایلند رفتن و ریخت و پاشش کردن با دلار 1850 توجیه عقلانی ندارد
حالا دیگر خواندن رشته ایی در خارج از کشور در حالی که در کشور بدون کنکور در حال پذیرش است معنی ندارد

من از دولت می خواهم بیشترین انرژییش را جهت تامین ارز به واردکنندگان کالاهای اساسی مانند برنج و..... بگذارد و یا بیماران
حفظ سرمایه ارزی در این شرایط وظیفه ای مهمی است
پاسخ ها
تاجر انبه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
بنظر من انبه هم جزو کالاهای اساسی است مثل برنج!
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
مانند برنج و چاي و ميوه و.... بنويس خجالت نكش آقاي وارد كننده تا پدر كشاورز و توليد كننده در بياد .
درسته دلیلی ندارد دولت دلار را به قیمت پایین بدهد به دست دلالان و قاچاقچیان و توریست های تایلند و دوبی
واقعا ارز یک کشور اسلامی باید به کشوری معلوم الحالی مثل تایلند برود
حالا دیگر قاچاق کالا با ارز 1850 تومان دیگر صرف نمی کند
حالا دیگر تایلند رفتن و ریخت و پاشش کردن با دلار 1850 توجیه عقلانی ندارد
حالا دیگر خواندن رشته ایی در خارج از کشور در حالی که در کشور بدون کنکور در حال پذیرش است معنی ندارد

من از دولت می خواهم بیشترین انرژییش را جهت تامین ارز به واردکنندگان کالاهای اساسی مانند برنج و..... بگذارد و یا بیماران
حفظ سرمایه ارزی در این شرایط وظیفه ای مهمی است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
با دلار 2000 تومان هم می ریم تایلند و ترکیه و اروپا تا کور شود هر آنکه نتواند دید!!
پرداخت ارز ارزان (با سوبسید) به برخی افراد (چه مسافر و غیر مسافر) کار اشتباهی است و نوعی رانت است ولی اینکه دولت اصرار دارد که ارز تک نرخی است و ارز بازار آزاد نیز قاجاق محسوب می شود کار بدتری است بلاخره اگر شخصی به هر دلیلی خواست به خارج کشور برود و به ارز نیاز داشت باید از کجا ارز بگیرد!!! از بازار آزاد که قاچاق است؟!!
دلار ارزون به هر شکلش یعنی رانت ، بابا هنوز نفهمیدیم دلار ارزن یعنی ترویج پورسانت خارجی،یعنی گرون خریدن یعنی چین و کشور هائی امثال اون کفش و تو ایران به قیمت هفت هزار تومان جفتی فروختن و.....ای کاش قبل از یارانه ها ارز رو جلوشو آزاد می گذاشتن وبه جاش با روش های شناخته شده از تولید حمایت معقول می کردن........
با سلام
بنظر من ارز دولتی راباید فقط به دانشجویان و بیماران و کنفرانس های علمی که دست آورد مثبتی برای مردم دارد ، اختصاص داد و اینکه به هر مسافری ارز بدهیم کار درستی نیست وکمک به سفر های بی هدف وصوری است، ضمناض دلار را با سوبسید پائین نگهداشتن بنفع دلالان است چون قیمت معادل یورو وپوند وسایر ارز ها افزایش یافته وبا تبدیل دلار به ارزهای دیگر وفروش آن ها (تبدیل به ریال) کلی برای دارندگان دلار منفعت دارد .آقای بهمنی نباید با ثروت ملی بازی کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
کسی که برای تفریح دوست داره بره خارج باید از کجا ارز تهیه کند؟؟؟؟
بره ارز قاچاق بگیره و قانون شکنی کنه؟؟؟
مطمئن باشید هر کس به خارج از کشور برود حتما بخش اعظمی از دلارها رو خرج خواهد کرد. من که می خواهم بروم دبی یا ترکیه یک امتحان برای دریافت مدرک بین المللی در رشته تخصصی کامپیوتر بدهم حداقل هزینه آزمون از 400 دلار شروع میشه تا 1200 دلار (مدارک مایکروسافت و سیسکو)
در ضمن دانشجوبان فوق و دکتری باید در کنفرانس و یا مجلات مقاله چاپ کنند پس تکلیف این دسته از افراد چی میشه ؟
داشتن یا نداشتن ، مسئله این است. پولدارها موافق ، کم پولها مخالف
اینهمه مساعدت جهت سفر برخی به کشورهای تایلند و ترکیه و انتالیا جهت خوشگذارنی و... ایا درست است . ایا میدانید در ترکیه و تایلند چه میگذرد و این دلارها در چه راهی خرج میشود ؟ شاید میدانید و به روی مبارک نمیاورید . حال که میخواهند برای .......بروند حداقل دلار را با قیمت ازاد ان تهیه کنند نه از جیب مردم و به کام یک عده که تا سوار هواپیما شدند لباس هایشان را به حداقل رسانده و هزار جور ارایش می کنند.
اه دلار تک نرخیه و بازار سیاه وجود داره دیگ ه چیزی به نام سوبسید معنی نمیده. مگر اینکه بگیم قیمت دلار بیشتر از اینیه که دولت داره میده بعدش دوباره به تناقض در دلار تک نرخی میرسیم . حالا شما بفرمایید ما کدوم حرف رو باور کنیم.
به نظر شما دانشجوهای بورسیه که بورسیشون زیر خط فقره اکثر کشورهای دنیاست و معمولا وضع مالی خوبی هم ندارند تو ایران (مثل بسیاری از نخبه های شهرستانی دانشگاه های تهران که زحمت کشیدن و از خارج (نه وزارت علوم) بورس دارن) نیازمند ترند یا آقایانی که سال هاست با ارز دولتی و هزار کلک بنز و ب ام و و میوه و ماشین آلات وارد میکنند و اقلا ۲ برابر قیمت تو بازار میفروشن ؟ برید ببینید تو صف ازز دانشجویی بچه پولدار بیشتره یا صف ال سی و دوستان اتاق های بازرگانی ...انصاف هم چیزه خوبیه ...قانون که نداریم اقلا خودمون به هم رحم کنیم ...
اولا لازم است یه توضیحی در خصوص مقاله بالا عنوان نمایم چون بنده به عنوان یک وارد کننده مرتب در جریان وضعیت ارز می باشم. واقعیت این است که در حال حاضر دولت یک سیاست انقباضی جهت ارائه ارز را در پی گرفته است اینکه دلیل آن چیست به موضوع بحث حال مربوط نمی شود اما همین سیاست انقباضی جهت تخصیص ارز چه به واردکنندگان و چه سایر مصرف کنندگان موجب افزایش نرخ ارز گردیده است . در حال حاضر علی رغم اظهار دولت مبنی بر ارائه ارز به واردکنندگان و مسافران اتفاقا فقط تنها ارز در اختیاز مسافران عملی گشته که به گمان اینجانب به علت حجم کم درخواست ارز در مقایسه با واردات می باشد. اما از شنبه این هفته و بعد از سیاست تک نرخی شدن تا به امروز هیچ بانکی حواله ارزی جهت واردکنندگان اختصاص نمی دهد. خواهشمند است نویسندگان مقاله های سایت تابناک قبل از اظهار نظر در مورد تخصیص ارز برای واردات از طرف دولت یک تماسی با تمام بانکهای ایران داشته باشند بیگمان متوجه خواهند شد هر بانکی به دلایل مختلف از انجام حواله ارزی امتنا می ورزند . پس در حال حاضر هیچ ارزی به وارد کننده تخصیص نیافته و بیشتر حرف است تا عمل . لازم به توضیح است در طول این چند سال 80% ثبت سفارشات قانونی جهت واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز بوده و تنها 20% به صورت گشایش اعتبار انجام می شده. این بدان معنی است که 80% واردات از راهکار قانونی گمرکی اما با حواله ارزی از طریق صرافی ها انجام می شده است اینکه چرا درصد کمتری از طریق گشایش اعتبار انجام می شده به دلیل عدم قبولی اعتبارات اسنادی توسط اکثر فروشندگان خارجی و نیز سخت بودن و زمانبر بودن پروسه گشایش اعتبار است. خوب تصور بفر مائید در حال حاضر حجم 80% واردات نیاز به ارز دارند و این ارز یا باید توسط مکانیسم حواله ارزی از طریق بانک با نرخ ارز مرجع انجام گردد یا توسط صزافی ها و طبیعی است وقتی در حال حاضر هیچ بانکی حواله ارزی انجام نمی دهد واردکنندگان ناچاراند دست به دامان صرافان گردند. تمام این توضیحات برای این بود که شما نویسندگان تابناک و مردم مطلع باشند که صحبتهای دولت محترم در خصوص تامین ارز برای واردکنندگان فقط یک حرف است . و تست آن نیز سوال از مجموعه بانکی در خصوص انجام حواله ارزی است که بی شک با جواب منفی مواجه خواهید گردید. دوما در خصوص ملت با فرهنگ ایران جای بسی تاسف است که به جای غمخواری در این شرایط مرتب به سخنان همدیگر حمله می کنیم بیائید کمی متفکرانه تر سخنرانی کنیم . از شما دوستان تابناک هم خواهشمندم حد اقل این پیام مرا پخش نمایند.
مساله اینه که طرف ارز رو میگیره و میره مسافرت و بر میگرده مابقی اش رو میفروشه تازه سود هم میکنه!
سفر خارجی فقط برای مدیران!!!! که حالشو ببرن سفر داخلی علی اباد کتول وغیره برای بقیه مردم که زبانم لال داخل ادم......
واقعا مطلب جالبی است . بابا بنظر من اصلا اعلام کنیم که ما از امروز یک کشور اسلامی - کمونیستی هستیم . مثل چین و شوروی و باید کنترل کامل دلار را داشته باشیم . ایبنطوری صرفه جویی زیادی هم در ارز میشود
خانواده اي كه پول داشته تا فرزندش رو بفرسته خارج از كشور درس بخونه يعني مرفه
اون فرزند هم اگر لياقت داشته باشه از خارج از كشور بورس مي گيره در غير اينصورت مطمئن باشيد حتي در ايران نتونسته دانشگاه آزاد هم قبول بشه كه رفته خارج از كشور.هدف اكثر اونها هم اقامت گرفتن و زندگي كردن خارج از ايران هست و بيشترشون از وضعيت حكومت ايران راضي نيستند.حالا با اين موارد آيا لازم هست كه اين دانشجو از ارز دولتي سهميه داشته باشه؟
با توجه به خطراتی که سفرهای داخلی دارد از جمله می توان به جاده های خطرناک راننده های خطرناک کمبود امکانات از جمله سرویس بهداشتی و ... وجود رستوران های غیر بهداشتی و عدم نظارت بر آنها و هزینه های سنگین اقامت در هتل های بی کیفیت و موارد بسیار دیگر آیا خود شما رغبت می کنید؟
دولت بايد ارزدولتي رو حذف كنه چون در كشورمان هم دانشگاههاي خوب داريم هم دكترها و بيمارستانهاي خوب
من کارمند از قشر متوسط که یک سال تمام زحمت میکشم حق دارم چند روز از سال رو برم یک جایی که به هم خوش بگذره . خستگیم دربره به خدا هموم دبی برای من از شیراز و اصفهان ارزونتر که هست هیچ امن تره یک نفر بهت نگاه نمیکنه متلک نمیندازه . دولت مقصره که ارزو یک نرخی نگه نمیداره تا این اختلافها پیش نیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
اگر از اینهمه شعور بمیرم کمه. آدم با فرهنگ عوض اینکه بخوای امنیت و فرهنگ و رفاه.... مردمت بالا تر بره میخوای ارز بهت بدن بری بیرون نفس بکشی و ریخت مردمت رو نبینی؟؟؟
اگراینطوری عمل میکنی یک اشتباهه و اگر اینو به زبون میاریو و خودتو محق میدونی هزار اشتباهه.
دلم پره از دست این مردم.
از ماست که بر ماست.
شکممون پر باشه، بچمون کارش راست باشه، اوضاعمون درست باشه، گور بابای بقیه. این نتیجشه که میان با کمال پررویی این کامنت هارو میدن و بقم لایکش میکنن.
sara
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
منم با شما صددرصد موافقم
با این پیشرفت های علمی و این همه دانشگاه در کشور، برای چی باید دانشجو بره خارج درس بخونه یا بیمار بره خارج از کشور معالجه؟ مگه پزشکان و دانشگاههای خودمون چشه؟!!
ما کشوری با ذخایر فراوان یعنی نباید شرایطی فراهم بشه که مردم چه داخل چه خارج هر جا که می خواهند برن مسافرت. اصلا ما تو قرآن داریم "سیرو فی الارض" . موضوع مدیریت ضعیف منابع است نه اینکه چرا یه عده میرن سفر! اگه یه کشور بی پول بودیم اونوقت یه حرفی.
خوب مردم رو به جون هم انداختيد
هر کسی از ظن خود شد یار من
ملت خواب.ملت خود بین.ملت منفعت خود طلب.
هنوز اندر خم یک کوچه ایم
از این لیست مسافران عربستان را از قلم انداختید.
شتر سواری که دولا دو لا نمیشه
نظرات را خوندم. من خودم تا حالا بجز یکبار مکه سفر خارجی نرفتم. پولشم ندارم برم. ولی برداشتم اینه که نظرات کاربران بیشتر از روی حسادت بود!!!! به جای این حرفا از دولت محترم بپرسید که اگر ارز تک نرخیه چرا تو بازار آزاد که الان اسمش رو گذاشته سیاه به همون تک نرخ نمیفروشه که این مشکلا پیش نیاد! اگر قیمت ارز همون 2000 تومنه چرا 1230 میفروشه.
چرا ما ایرانیا اینقد تنگ نظر شدیم که وقتی یه پولدار می بینیم بدون اینکه حتی بدونیم از راه حلال یا حروم به دست اورده باشه،دوس داریم سر به تنش نباشه...بابا خوب تو هم می تونی برو پولدار شو...اکثر افرادی که پولدار شدن سالها زجر کشیدن و با سختی ها جنگیدن...برید کتاب رقص عقابها رو بخونید...
تازه فهمیدم تابناک رو کیا میخونن. عمری در جهالت بودیم. شکر که در آمدیم.
چقدر ساده ایم ما ملت ایران ... بنده خدا ها نمیدانند کشور های اروپایی و امریکا که دچار بحران مالی شده اند در حال انتقال این بحرانها و تورم های اقتصادی خود به کشور های جهان سوم و در حال توسعه مثل ایران هستند و کارشناسان اقتصادی ما هم که سرشان را زیر برف کردند و میگویند همه چیز آن است که مامیبینیم ...
برادرمن چرا متوجه نیستی وقتی ارز غیر یارانه ای 1850 تومانه یعنی سقوط آزاد ریال و افت ارزش پول ملی ... ریشه مبارزه با قاچاق هم این نیست که شما می گید راه حلش پائین اوردن تعرفه های گمرکی هست شما بینید در حال حاضر تولید داخلی قدرت پاسخ به تقاضای باراز رو داره ؟همین باعث تورم وبالارفتن قیمت کالای داخلی میشه ... درخصوص گردشگران هم که به نظر من خیلی طالبانی نظر دادی تابناک.
چرا به کسی که مسافرت خارجی می رود باید ارز دولتی یا به عبارتی یارانه مسافرت خارج کشور داد.. مطابق با کدام منافع ملی و اسلامی است؟؟؟
شاید خودشان آقازاده خارج دارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار