بازدید 64337

بزرگترین جشن سده دنیا در کرمان +تصاویر

هر چند که گفته می‌شود مشهورترین و بزرگترین جشن سده در زمان مردآویج در سال 323 هجری در اصفهان برگزار شده، اما به اذعان همگان در حال حاضر باشکوهترین جشن سده را کرمانیها برگزار می‌کنند. البته، محمدعلی گلاب زاده، مورخ و پژوهشگر تاریخ معتقد است که جشن سده در کرمان باشکوهترین جشن، نه فقط در ایران، بلکه در دنیا است.
کد خبر: ۲۲۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳ 29 January 2012
کرمانی‌ها به رسم دیرینه خود شامگاه دهم بهمن ماه جاری صدمین روز زمستان از تقویم کهن مصادف با روز مهرایزد را با برپایی آیین سده سوزی جشن می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری جشن‌های مختلف در میان ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ جشن‌هایی با یک ویژگی‌ مشترک و آن اینکه همگی در پیوند با پدیده‌های طبیعی، کیهانی و اقلیمی بوده‌اند. از جمله آن، آیین سده سوزی بوده که با سرور و شادی که به همراه دارد، نمونه کامل یک جشن اصیل و تمام عیار ایرانی است.

به گواه متون تاریخی، سده جشن پیدایش آتش است. روایات متعددی هست درباره دلیل برگزاری این جشن توسط ایرانیان باستان؛ در برخی از روایات تاریخی آمده است که چون صد روز که از زمستان بزرگ می‌گذشت ایرانیان جشن سده را برپا می‌کردند (در تقویم کهن ایرانیان مهرآیین، زمستان ۱۵۰ روزه و تابستان ۲۱۰ روزه بوده است. از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا ۱۰ بهمن که جشن سده‌ است، 100 روز و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ روز و 50 شب بوده ‌است).

برگزاری یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی در کرمان

آنها بر این باور بودند که در این زمان، اوج و شدت سرما سپری شده، به همین دلیل همه در دشت و صحرا گرد هم جمع شده و تلی بزرگ از خار و خس و هیزم فراهم می‌کردند و با فرارسیدن تاریکی شب، آتش می‌افروختند. به اعتقاد ایرانیان باستان، این کار، بازمانده سرما را نابود می‌کرده است.

فردوسی اما، برگزاری جشن سده را از زمان هوشنگ شاه دانسته و در این باره گفته: «هوشنگ پادشاه پیشدادی، که شیوه کشت و کار، کندن کاریز و کاشتن درخت را به او نسبت می‌‌دهند، روزی در دامنه کوه ماری دید و سنگ برگرفت و به سوی مار انداخت و مار فرار کرد. اما از برخورد سنگها جرقه‌ای زد و آتش پدیدار شد.»

جشن سده در کرمان

خلف تبریزی نیز در کتاب «برهان قاطع» آورده است که «کیومرث به یمن وجود سه فرزند اناث و ذکور خود جشنی بزرگ برپا کرد و آتشی بزرگ برافروخت و مردم ایران زمین را مهمان کرد به این دلیل این روز را سده می‌گویند». ایرانیان باستان بر این باور بودند که در این شب ستاره گرما به زمین آمده و دل زمین گرم می‌شود.

به هر دلیل که بوده، جشن سده در طول قرنهای متمادی با آداب و رسوم خاصی توسط زرتشتیان در نقاط مختلف کشور برپا می‌شده است اگر چه از سابقه این جشن تاریخ دقیقی وجود ندارد، اما گفته می‌شود حداقل قدمت آن در ایرن به 400 سال می‌رسد و از زمان صفویان سده سوزی برگزار می‌شده است البته تاکید می‌شود قبل از آن نیز، این آیین برپا می‌شده است.

جشن شکرگزاری زرتشتیان

باشکوهترین جشن سده در کرمان

در این میان، هر چند که گفته می‌شود مشهورترین و بزرگترین جشن سده در زمان مردآویج در سال 323 هجری در اصفهان برگزار شده، اما به اذعان همگان در حال حاضر باشکوهترین جشن سده را کرمانیها برگزار می‌کنند. البته، محمدعلی گلاب زاده، مورخ و پژوهشگر تاریخ معتقد است که جشن سده در کرمان باشکوهترین جشن، نه فقط در ایران، بلکه در دنیا است.

وی به خبرنگار مهر می‌گوید: جشن سده از جمله جشنهای کهن ایران بوده که از دهها سال قبل از اسلام در ایران رواج داشته است.

وی درباره فلسفه برپایی این جشن اظهار می‌دارد: ایرانیان همواره به 4 رکن مقدس که یکی از آنها آتش بوده احترام می‌گذاشته‌اند.

وی می‌افزاید: آیین مقدس اسلام هم برای روشنایی و گرما همواره احترام قائل بوده و می‌توان گفت که در همه ادیان روشنایی و گرمی محترم بوده و ظلمت و تاریکی مذموم.

روشن کردن آتش توسط موبدان

این مورخ و پژوهشگر تاریخ ادامه می‌دهد: پیروان آیین زرتشت نیز همواره عبادات خود را در مقابل نور و آتش انجام می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: این مسئله به معنای آتش پرستی آنها نیست بلکه حرمتی است که آنها برای آتش قائل هستند.

گلاب زاده همچنین با اشاره به برپایی جشن سده در روز دهم بهمن در نقاط مختلف کشور، بیان می‌دارد: اما این جشن به شکوه روزهای نخست، تنها در کرمان برگزار می‌شود.

آیین سده سوزی و تجمع مردم کرمان

وی ادامه می‌دهد: اگر چه در شهرهای دیگر ایران مثل یزد، شیراز و اصفهان نیز این مراسم برگزار می‌شود اما جشن این مناطق از شکوه و عظمت جشنهای کرمان برخوردار نیست.

گلاب زاده می‌گوید: به عنوان مثال در حسن آباد یزد، برای برپایی جشن سده، تنها بر پشت بام‌های منازل آتش کوچکی برافروخته می‌شود مشابه آتشی که ما در چهارشنبه سوری داریم اما در کرمان این مراسم با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه عظمت جشن سده در کرمان در دنیا هم بی نظیراست اظهار می‌دارد: حتی در کشور هندوستان هم که زرتشتیان زیادی دارد، این جشن به شکوه سده سوزی کرمان برگزار نمی‌شود.

بداغ آباد 80 سال میزبان جشن سده است

در همین حال، فردا، دهم بهمن ماه، از ساعت 13 تا 15 جشن سده در خیابان سده شهر کرمان و در باغچه بداغ آباد برگزار می‌شود.


آیین زرتشتیان در جشن سده

مسئول هماهنگ کننده جشن روز سده انجمن زرتشتیان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این جشن 200 سال است که به صورت مداوم و بدون وقفه در کرمان در حال برگزاری است، می‌گوید: در گذشته این آیین در جاده کوهپایه و در محلی به نام "باب کمال" برگزار می‌شده اما 80 سال است که جشن سده در محل فعلی آن واقع در باغچه بداغ آباد در خیابان سده در حال برگزاری است.

ایرج نوذری در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جشن سده امسال بیان می‌دارد: در ابتدای مراسم، گاته خوانی سرودهای زرتشت را داریم و بعد ازآن سرود ملی جمهوری اسلامی اجرا خواهد شد.

وی می‌افزاید: نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی و دکتر فریدون جنیدی هم در مراسم سده سوزی امسال حضور دارند.

نوذری از اجرای گروه سازهای پوستی "اهورا" و نقاله خوانی و شاهنامه خوانی هم به عنوان دیگر برنامه‌های جشن سده کرمان خبر داده و می‌گوید: پس از این، آیین آتش افروزی برگزار خواهد شد.

جشن سده در کرمان

نوذری ادامه می‌دهد: بزرگترین جشن سده در کرمان و نه فقط با حضور زرتشتیان بلکه با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

وی از حضور بیش از دو هزار نفر در آئین سده سوزی کرمان هم خبر داده و بیان می‌دارد: به دلیل محدودیت فضا مجبوریم برای حضور افراد در این مراسم محدودیت ایجاد کنیم.

مسئول هماهنگ کننده جشن روز سده انجمن زرتشتیان کرمان اضافه می‌کند: در حال حاضر، مشکل کمبود فضا را برای اجرای این برنامه داریم.



وی اظهار می‌دارد: چندی پیش هم شهرداری کرمان اعلام کرد که محل برگزاری این جشن باید تغییر کند دلیلشان هم این بود که برافروختن آتش، باعث آلودگی هوا می‌شود.

نوذری تصریح می‌کند: اما امسال هم، دهم بهمن ماه از ساعت 13 در محل باغچه بداغ آباد واقع در خیابان سده جشن سده سوزی برگزار می‌شود.

انجام اقدامات لازم در برقراری نظم و امنیت مراسم

در همین حال، مدیرروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص برگزاری جشن سده در کرمان به خبرنگار مهر می‌گوید: طبق روال سالهای گذشته، میراث فرهنگی با مشارکت نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت در این مراسم اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

مهدی افضلی می‌افزاید: حفاظت بخش داخلی محل برگزاری جشن هم توسط نیروهای یگان حفاظت اداره میراث کرمان انجام خواهد شد.



وی بیان می‌دارد: همچنین خبرنگاران و عکاسان و اصحاب رسانه برای حضور در این مراسم می‌توانند با دریافت کارت ویژه، برای پوشش این مراسم اقدام کنند.

افضلی ادامه داد: جشن سده کرمان و کلیه آئینها و مراسمهای خاص زرتشتیان ثبت ملی شده است و بزرگترین جشن سده زرتشتیان است.

وی افزود: یکی از مشکلات جشن سده در کرمان فضای محدود محل برگزاری جشن است و به دلیل عدم مناسب بودن حصار بندی برقراری نظم این مراسم سخت است.

جشن سده در آتشکده

افضلی گفت: در گذشته باغچه بداغ آباد خارج از شهر کرمان بوده اما اکنون در داخل شهر قرار گرفته است و با توجه به استقبال بی نظیر از این مراسم با محدودیت جا مواجه می‌شویم و در صورت تمایل زرتشتیان می‌توان این مراسم را به مکان مناسبتر منتقل کنیم.

وی با اشاره به اقدامات سالهای اخیر در جهت حفظ آئینها باستانی و کهن این مرز و بوم گفت: ثبت جهانی نوروز و درج آن در تقویم سازمان ملل دلیلی بر این مدعا است و امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی جشن سده نیز باشیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰۹
به استناد کدام نوشته اسلام به روشنایی و گرما احترام خاصی قایل بوده است؟
ما به برادران زرتشتی و آداب و رسوم آنها احترام می گذاریم ولی چه لزومی دارد تابناک این همه با آب و تاب از مراسم آنها گزارش بدهد؟
چه حالب من نمیدونستم این مراسم های باستانی هنوز هم در ایران برگزار میشه ممنون که اطلاع دادین خوشحال شدم
پاسخ ها
مهدی باقری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
قابل توجه آقایان در ابتدا این یک جشن مذهبی مربوط به زرتشتیان و همانطور که شما هم نشان دادید چیزی به اسم ایرانی در آن نبود.
پس در تبلیغ آئینها راستگو باشید.
بسیار زیبا ، جای ما خالی...
پاسخ ها
کیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
ببخشید معنی اسم شما چی هست و این اسم زنانه هست یا مردانه؟
خیلی جالب بود مرسی کاش صدا و سیما هم یک گزارش 1 دقیقه ای نشون می داد !
پاسخ ها
شايان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
براي نشر خرافات؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
و کاش این جشن ها را می توانستیم طوری برگزار کنیم که مردم بیشتری در آنها شرکت می کردند.اطلاع از تاریخ و پیشینه پدران،حق هر انسانی است.
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تو بگو 10 ثانیه...!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
معملا شبکه استانی گزارش پخش می کند اگر بتوانید دریافت کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
صدا و سيما وقت نداره چون اول بايد جشن سال نو چين را پخش كند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
شوخی می کنی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
جنوب لبنان رو بچسب
me
| United States |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اوه اوه شما چه توقعاتی دارین!!
عالی بود، از شما به خاطر انعکاس این موضوع تشکر می کنم
چرا این گزارش را تهیه کرده و عکس قرار داده اید ؟
ای کاش صدا و سیما یه گزارش 1 دقیقه ای تهیه می کرد
اي كاش از ظرفيت هاي اينچنيني براي جذب توريست استفاده شود.
کاش صدا و سیما بطور زنده این برنامه را پخش می کرد .
مگوييد كه آتش پرستان بدند
پرستنده پاك يزدان بدند
عالی بود
جشن سده بر همه ایرانیان فرخنده باد
دولت بايد برخوردي جدي و قاطعانه با مسببان اين رخداد شوم داشته باشد.
بسيار جالب بود،؟كاش اين جشن هاي ملي پوشش خبري داشتن ، واز رسانه ملي يه خبر هم از ان پخش ميشد.
بسيار جالب بود،؟كاش اين جشن هاي ملي پوشش خبري داشتن ، واز رسانه ملي يه خبر هم از ان پخش ميشد.
تابناک ، انحرافی شدی ؟
يه جايي خوندم كه دهان بند در آداب زرتشتي منسوخ شده اما تو اين عكسها چيز ديگري ميبينم!
يه كم برام عجيبه؟!
این جشن متعلق به زرتشتیان نیست وهمه مذاهب ایرانی می توانند آنرابه جا آورند ودولت باید دراین زمینه فرهنگ سازی کند.
امیدوارم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این عزیزان در اجرای هر چه باشکوه تر مراسم سده،مهرگان و دیگر مراسم ها که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارند کمک ویژه ای کند.
ما مسلمانیم و به آئین پاک و یکتا پرستی زرتشتی احترام میگذاریم.
در پناه حق
این چه وضعیه ؟
در منطقه كاشمر نيز ساليان پيش چنين جشني داشتند و يك توپ كوچك با پارچه درست ميكردند و ان را اتش مي زدنند و شب هركس ان را بر مدداشت و به اسمان پرت مي كرد و اشعاري مي خواندند مثلا سده سده ي ما است بز در گله ي ما است و...
این جشن ماله کرمانیها نیستو مال ایرانیهاست
دست شمادردنکنه ازاین جورخبرهاهرچه بیشتراطلاع رسانی نمائیدخوبه
من در یکی از این جشنها که در کرمان در سال 71 برگزار شد بعنوان بیننده حضور داشتم حجم آتش خیلی بیشتر از آن چیزی است که در تصاویر فوق نشان داده شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
افرین به تو
این مراسم سالهاست که تو کرمان برگزار میشه
اینا کی هستن که منفی می دن؟!!!!!!!!
هر چند که از روی کریمان خجلیم
غم نیست که پرورده این آب و گلیم
در روی زمین نیست چو کرمان جایی
کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم
ما ايرانيارو جون به جونمون كنن آتيش پرستيم. نه؟!
حتما از اداره اماکن مجوز گرفتن آخه واسه برپایی جشن
پس کرمانی ها برگزار کردند.....؟!
حالا که چی؟ بگیم جشن سده مبارک؟
دوستان تابناک
لطفا گزارشی از روز برگذاری مراسم به همراه تصویر را درون سایت قرار دهید.
با تشکر
جشنهای ایرانی سرشار از پاکی و هماهنگ با طبیعت است و ایرانیها در جشنهای خود برهنه نیستند.
جشن زرتشتی چرا برگزار شود؟! مگر ما زرتشتی هستیم؟ یا آتش پرستیم؟
رد پای فراماسونها...!!!
مراسم آب پاشون فریدن هم نشون بدید به مردم روستاهای نزدیک اصفهان
این اعیاد باید برای همیشه زنده نگه داشته شود تا ایران زنده بماند لذت بردم احسنت ودست مریزاد
بچه که بودم از خونه ی ما مراسم سده سوزی رو میشد دید.
جالبه بدونید که اکثر قدیمی های اهل کرمان بر این باورند پس از سده سوزی هوا رو به گرم شدن میکند و دیگر از آن هوای سرد و خشک کویر خبری نخواهد بود.
جالبتر اینکه هوا شروع به گرم شدن میکنه پس از مراسم سده سوزی.
خیلی لذت بردم
آفرين بر مردم كرمان
زرتشتیان اصیل ترین و شریف ترین مردم ایرانند
ای ول
به نظر من همه استانهای ایران باید هر ماه یک جشن داشته باشند.
من یک یزدی هستم و بهترین دوستان من از دین زرتشت هستند
شوربختانه مانند همه ی آداب و رسوم کهن ایرانی، مانند اینگونه جشن های ملی هم رو به فراموشی است ولی نکته ی جالب اینجاست در کرمان این جشن محدود به مرکز استان نیست
؟؟؟؟؟؟؟
جشن سده طي ساليان متمادي و مسنمر در آزاودار از توايع شهرستان سبزوار بر پشت بامها و با شور و شادي همه مردم ير گزار مي شود
صدا وسيما براي مراسم سنتي ساير كشورها مادر است ولي براي ائين هاي سنتي و فرهنگي خودمان زن بابا است
با سلام. ممنون از اطلاع رساني خوبتان. اطلاعات ما از دين ايرانيان باستان(زرتشت) خيلي كم است و اين كار اگر توسط تابناك عزيز ادامه پيدا كند كمك به حفظ واشنائي باارزشها و ائينها و مراسم باستاني ما ميشود و فكر ميكنم اگر صداو سيماتمام اين مراسم را در طول سال با پوشش خبري كامل به نمايش در بياورند با استقبال عمومي جامعه روبرو ميگردد.و خيلي از ابهامات مادر خصوص نحوه برگزاري اين مراسم و كلا فلسفه اجراي انها رفع ميگردد.
بر آمد به سنگ گران سنگ خرد هم آن و هم این سنگ گردید خرد
بسیار سپاس از گزارشتان
با درود و سپاس
اين جشن نه تنها در كرمان بلكه در تهران، يزد، شيراز، اصفهان، اهواز و... بسيار بزرگ و باشكوه (بخصوص در تهران و يزد) برگزار مي شود.
با درود و سپاس
اين جشن نه تنها در كرمان بلكه در تهران، يزد، شيراز، اصفهان، اهواز و... بسيار بزرگ و باشكوه (بخصوص در تهران و يزد) برگزار مي شود.
با درود و سپاس
اين جشن نه تنها در كرمان بلكه در تهران، يزد، شيراز، اصفهان، اهواز و... بسيار بزرگ و باشكوه (بخصوص در تهران و يزد) برگزار مي شود.
با درود و سپاس
اين جشن نه تنها در كرمان بلكه در تهران، يزد، شيراز، اصفهان، اهواز و... بسيار بزرگ و باشكوه (بخصوص در تهران و يزد) برگزار مي شود.
ای کاش از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی بشه تا در شهرهای دیگر هم این جشن برپا بشه.
یادش بخیر. چند سال پیش از نزدیک رفتم و دیدم.
حیف من کرمانی هستم ولی تا حالا شرکت نکردم.سال بعد حتما شرکت می کنم.
با توجه به اينكه كرماني هستم متاسفانه هيچ اطلاعي نداشتم
اميدوارم امسال بتونم در اين مراسم ملي شركت كنم
دمتون گرم با این اطلاعات خوبتون درود به شرفتون زنده باد ایرونی درود بر کوروش کبیر
من چند ساله کرمان زندگی میکنم هنوز نتونستم این جشن رو ببینم ولی امسال حتما برای دیدنش میرم
من اگه خدا بخواد امسال تو این مراسم شرکت میکنم یکی از ارزوهام بوده خوشحالم که این مراسم کرمان برگزار میشه
خیلی ممنون دنبال این مطلب بودم ولی فکر نمیکردم که دیگه کسی به فکر اصالت خودش باشه
با سلام
لطفا بنده رو جهت اجرای برنامه افتخاری موسیقی در مراسم امسال راهنمایی کنید
با سپاس بیجاری
فردا هم ک 10 بهمن 1392 هست و ما کرمانیها می ریم برای جشن سده
سلام.من الان دانشجوی کرمان هستم تازه این مطلب رو فهمیدم خیلی دوست دارم امروز برم وببینم اما نمیدونم چجوری آخه دعوت نشدم
توضیحات خیلی کم و کوتاهه مراسمات درون باغ به چه شکلی هست؟
امسال 10 بهمن 92 من مراسم رو از نزدیک درکرمان دیدم واقعا عالی و تاثیر گذار بود
سلام من خونمون کنار باغ زرتشتیان هست هر سال هم میرم تماشا فیلمشو میزارم تو اپارات برید ببینین
سلام من کرمانی هستم این جشن همون جور که گفتن مورد استقبال خیلیا هست اما جشن اصلیش داخل باغه که فک کنم فقط خود زرتشتیان انجامش میدن ممنون بابت عکسای که از داخل سالن باغش گزاشتین خیلی جالب بودن
سلام من کرمانی هستم این جشن همون جور که گفتن مورد استقبال خیلیا هست اما جشن اصلیش داخل باغه که فک کنم فقط خود زرتشتیان انجامش میدن ممنون بابت عکسای که از داخل سالن باغش گزاشتین خیلی جالب بودن
سلام هموطنان عزیز من ساکن کرمان خیابان سده هستم در حدود 50متر با محل برگزاری این جشن فاصله دارم بسیار مراسم باشکوه وبزرگیه پیشنهاد میکنم تشریف بیارین
در روستای هدک بردسکن خراسان رضوی ۱۰و۱۱و۱۲بهمن به مدت سه شب برگذار مشه
در روستای هدک بردسکن خراسان رضوی ۱۰و۱۱و۱۲بهمن به مدت سه شب برگذار مشه
در جوین هم این مراسم به صورت کوچکتر در پشت بامها در روزهای 6 و 8 و 10 بهمن مصادف با چله کوچک برگزار می شد الان یک ده سالی است که کم این مراسم اجرا میشود
در جوین هم این مراسم به صورت کوچکتر در پشت بامها در روزهای 6 و 8 و 10 بهمن مصادف با چله کوچک برگزار می شد الان یک ده سالی است که کم این مراسم اجرا میشود و مردم با پریدن از روی اتش می گفتند سده یک خرمن زیره سده یک خرمن کندم سده دختران شدند عروس
من مطلب برا روزنامه دیواری میخوام
لطفا مطالب بیشتر و بهتری را بگذارید
با تشکر
درود, من کرمانیم و افتخار میکنم که بزرگترین جشن سده رو ما کرمانیها برگزار می‌ کنیم., کاش صدا سیما هم اطلاع رسانی میکرد کااااش...
ما کرمانی ها اعم از مسلمان و زرتشتی در این جشن شرکت می کنیم
برگزاری به ر-ز است نه دال-ذال
آتشی که هرگز نمیرد در دل ماست .
خیلی عالی بود کاشکی یه شرایطی میشد همه ی ایرانیان از این برنامه اطلاع پیدا میکردند. هر چند از طریق وایبرو...سایت به همه اعلام شده سال در یک استادیوم ورزشی انجام میشد
درود ای کاش ما هم از پاشندگان جشنهاونیایشهای باستانی مرزوبوم ایران ارجمندمان بودیم
درود ای کاش ما هم از پاشندگان جشنهاونیایشهای باستانی مرزوبوم ایران ارجمندمان بودیم
کاش که در طبرستان هم برگزار بشه
بسیاااارزیبااااا
با سلام خدمت دوستان گرامی اصل و ریشه جشن سده مربوط به روستای دوحصاران شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی است که در دهم ،یازدهم و دوازدهم بهمن ماه برگذار می گردد لازم به توضیح است که این جشن به نام همین روستا در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است..
صادق هدایت در سال‌های جوانی خود از جشن سده زرتشتیان کرمان دیدن و چنین گزارش می‌کند: سده‌سوزی جشنی است که هنوز زرتشیتان کرمان به یادگار جمشید و آیین‌های ایران باستان می‌گیرند و برای این کار موقوفاتی در کرمان در نظر گرفته‌اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار