بازدید 5601

زلزله بم در قاب سينماي ايران

کد خبر: ۲۱۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹ 26 December 2011
طي گذشت هشت سال از زلزله بم، «بيدار شو آرزو» كيانوش عياري، «ميناي شهر خاموش» امير شهاب رضويان و «خاك سرد» رضا سبحاني از جمله آثار سينماي ايران هستند كه به اين حادثه دلخراش پرداخته‌اند.

به گزارش ايسنا «بيدار شو آرزو» كه بعد از گذشت سالها از ساختش موفق به اكران عمومي نشد، اولين فيلمي بود كه درباره اين حادثه ساخته شد.

اين فيلم درباره معلم جواني است كه در يكي از روستاهاي اطراف بم،پس از زلزله خود را به زحمت از زير آوار بيرون مي‌كشد و به قصد آوردن كمك پياده به بم مي‌رود اما آنجا با فاجعه‌بزرگ‌تري روبرو مي‌شود و شروع به كمك به بازماندگان مي‌كند.

بهنازجعفري،مهران رجبي،محمدحسين‌اكبري،مهدي‌جعفري،احسان‌رضواني‌سحر‌سالاري زينب‌زماني و بازيگراني از بم و كرمان در اين فيلم حضور دارند.

كيانوش عياري درباره اين فيلم كه در ابتدا «بم» نام داشت گفته بود: «طرح و فكرهايي از زمان زلزله رودبار در ذهن داشتم كه با وقوع زلزله بم تصور كردم به تصوير كشيدن آن مي‌تواند از خودگذشتگي انسان‌ها را در مقابله با اين فاجعه انساني ماندگار كند.»

اين كارگردان ساعاتي پس از زلزله در بم حضور پيدا كرد و با گرفتن تصاوير مستندي از آنها در فيلمش بهره برد.

فيلم «خاك سرد» اولين ساخته سينمايي رضا سبحاني با فيلمنامه مشترك اين كارگردان و يزدان عشيري با بازي محمدرضا فروتن، رضا آشتياني، هيلا اكراني، ارسلان قاسمي درباره يک خانواده زلزله زده در دل برهوت کوير است كه فداکاري‌هاي کودک را براي نجات خانواده‌اش به تصوير مي‌كشد.

اين فيلم كه دو سال بعد از زلزله در سال 84 ساخته شد با محور قرار دادن زندگي يک خانواده کوچک که در اطراف بم زندگي مي‌کنند، جريان زندگي آنها را از چند روز قبل از زلزله تا بعد آن نشان مي‌دهد.

«ميناي شهر خاموش» با بازي عزت‌الله انتظامي، شهباز نوشير، صابر ابر، مهران رجبي، رويا جاويدنيا، مريم مسچيان كه در حاشيه‌اش به زلزله بم مي‌پردازد درباره دکتر بهمن پارسا است كه پس از سي و سه سال از آلمان به ايران بر مي‌گردد. او با يکي از دوستان قديمي پدرش به زادگاهشان (بم) مي‌روند. دکتر پارسا در پي‌يافتن عشق گمشده‌اش، مينا در بم مي‌گردد.

رضويان اين فيلم را به عنوان دومين ساخته سينمايي‌اش در سال 85 مقابل دوربين برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل