بازدید 61135
۴

مقامات جمهوری آذربایجان: به دنبال تجزیه ایران هستیم

آیا گاه آن نرسیده که سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو ـ که بر پایه ماده سوم کنوانسیون وین، حافظ منافع کشورمان و اتباع آن کشور در آذربایجان است ـ بنا بر اصول سیاست خارجی و در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی، واکنش قاطعی نسبت به این بی‌حرمتی‌ها نشان داده و اصول و مبانی والای سیاست خارجی کشورمان را به بهانه جلوگیری از خدشه‌دار شدن مناسبات دوجانبه خدشه‌دار نکند؟!
کد خبر: ۲۱۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳ 13 December 2011
سرویس بین‌الملل ـ سرباز هجده ساله ایرانی که به اشتباه، وارد خاک آذربایجان شده بود، به دست نیروهای امنیتی این کشور دستگیر و به عمد تیرباران شد.

بنا به گزارش «تابناک»، مجید جمالی فش، جاسوس اسرائیل ـ که دکتر علی محمدی دانشمند هسته‌ای کشورمان را ترور کرد ـ در اعترافات خود اعلام کرد که در باکو توسط صهیونیست‌ها آموزش دیده بود.

این در حالی است که پرچم جمهوری اسلامی در هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، وارونه روی میز گذاشته شد.

بنا بر این گزارش، جمهوری آذربایجان به عنوان میزبان جدید اعضای گروهک‌های تروریستی پژاک و منافقین، به دنبال استقرار و اسکان آنها در درون خاک خود است؛ باکو، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان متهم قتل رافق تقی، نویسنده مرتد آذری معرفی نمود.

مقامات آذری، خواستار تعطیلی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو شدند؛ خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از باکو اخراج و دفتر نمایندگی صدا و سیما در این کشور تعطیل شد؛ جمهوری آذربایجان از دادن کارت و روادید به مأموران اعزامی ایران از جمله رئیس نمایندگی جامعه المصطفی خودداری کرد و اخباری فراوان از این قبیل رفتارهای غیر متعارف دولت آذربایجان؛ رفتارهایی که تن هر فرد حتی فرد غیرایرانی را می‌لرزاند، به ویژه هنگامی این رفتارها تحمل‌ناپذیر می‌شود که کشور مدعی، زمانی جزو خاک این سرزمین مادر بوده و در نتیجه حضور و توطئه قدرت‌های بزرگ، از مام اصلی جدا شده باشد.

این گزارش می‌افزاید، رسانه‌های جمهوری آذربایجان هماهنگ با دولت این کشور در سال‌های اخیر، موضع ضد ایرانی را در بالای برنامه‌ها و سیاست‌های خود گذارده‌اند و همواره تلاش می‌کنند با در پیش گرفتن چنین رویکردی، افکار عمومی جامعه خویش را تحت تأثیر القائات صهیونیستها و غربی‌ها قرار دهند.

مقامات آذری که با در پیش گرفتن سیاست‌های غربگرایانه و ضد دینی، تلاش می‌کنند خود را در جرگه غربی‌ها تعریف کنند، متأثر از نزدیکی مناسبات با اسرائیل و آمریکا و ترس از الگو شدن نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم شیعه آذربایجان ـ‌ که بیشترین اشتراکات ملی، مذهبی، تاریخی و... را با مردم ایران دارند ـ به دنبال معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری رادیکال، بنیادگرا و عقب مانده به ملت خویش هستند و در این راستا، از هیچ کاری ابا ندارند.
 
اما گویا این موضوعات، چندان توجه دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه ما را به خود جلب نکرده و در قبال رویدادها و رفتارهای غیر دیپلماتیک مقامات آذری، چندان تمایلی به موضعگیری جز در موارد معدود و آن هم در پاسخ به پرسش رسانه‌ها ندارند.

اکنون باید پرسید، سفارت جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به این اقدامات دور از شأن جمهوری اسلامی ایران، تا کی به بهانه حفظ و گسترش مناسبات دوجانبه، سکوت و بدون توجه به اصول محکم سیاست خارجی کشورمان «عزت، حکمت و مصلحت» اقدام خواهد کرد؟! چرایی انفعال دستگاه دیپلماسی چیست؟!

امروز در جمهوری آذربایجان، نه رفتار مقامات سیاسی این کشور با مأمورین سیاسی کشورمان در حد متعارف سیاسی است و نه رفتار مأمورین کنسولی و مرزبانان این کشور با اتباع ایرانی؟! حاصل این همه قراردادها و تفاهم‌نامه‌های میان دو طرف چیست؟

آذری‌ها دقیقا پس از چهار روز از توافقنامه گسترش رسانه‌ای میان دو کشور، مدیر دفتر صدا و سیما در باکو و نماینده کشورمان در کارگروه مشترک دوجانبه را از باکو بیرون می‌کنند و یا در نشست مدیران، آقای حسن اف مسئول شعبه سیاسی و اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان تهدید می‌کند که اگر طرف ایرانی، جلوی پخش شبکه سحر را نگیرد، دولت آذربایجان در یک عمل متقابل، شبکه‌ای اختصاصی برای مناطق آذری‌نشین ایران با هدف تجزیه طلبی با نام «شبکه شب» راه‌اندازی خواهد کرد.

آیا نتیجه تفاهم‌نامه‌های میان دو طرف، رفتار اخیر مقامات آذری است؟! چقدر مقامات آذری خود را پایبند به اجرای قراردادهای بین دو طرف کرده‌اند؟
این در حالی است که بررسی میزان اجرای قراردادهای امضا شده میان دو طرف، حاکی از آن است که آذری‌ها، تنها از اجرایی کردن معاهداتی استقبال کرده‌اند که سودمند بوده و یا بیشترین منافع را داشته اند.

آنچه امروز از رفتار طرف آذری می‌توان احساس کرد، این است که آذری‌ها از خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران، دچار توهم شده و خود را در تراز قدرت جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند.

بنابراین، آیا گاه آن نرسیده است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو ـ که بر پایه ماده سوم کنوانسیون وین، حافظ منافع کشورمان و اتباع آن کشور در کشور آذربایجان است ـ بنا بر اصول سیاست خارجی و در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی، واکنش قاطعی نسبت به این بی‌حرمتی‌ها نشان داده و اصول و مبانی والای سیاست خارجی کشورمان را به بهانه جلوگیری از خدشه‌دار شدن مناسبات دوجانبه، خدشه‌دار نکند؟!

همچنین باید پرسید، سفرهای متعدد مقامات عالی کشورمان ـ رئیس جمهور، رئیس مجلس و برخی از وزرا ـ در یک سال اخیر به جمهوری آذربایجان، چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران داشته و چقدر در کاهش سیاست‌های ضد ایرانی دولت این کشور نوپا کارساز بوده است؟!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در آغاز ورود به مجلس سوگند یاد کرده‌اند که در برابر کج‌دهنی‌ها و ناملایمات کشورهای دیگر نسبت به منافع ملت ایران سکوت نکنند و درباره هر موضوع کوچک و کم اهمیت به دستگاه‌های ذیربط و دولت تذکر می‌دهند، در برابر رفتارهای ناشایست دولت آذربایجان تنشان نمی‌لرزد که به دولت و دستگاه خارجه تذکر دهند و یا دلایل انفعال سفارت ایران را در باکو بررسی کنند؟!

امید است، دستگاه‌های متولی واکنش مناسبی به این دهن‌کجی‌ها نشان دهند و نگذارند منافع ملت مقتدر ایران و شهروندان ایرانی در این کشور، بیش از این در معرض تهمت و اتهام دولت‌های متأثر از غربی‌ها قرار بگیرد.
 
همچنین مقامات جمهوری آذربایجان، باید به این موضوع بجد توجه کنند که جمهوری اسلامی ایران، در عمل، بارها قدرت‌های بزرگ را در برابر خود به زانو و کرنش واداشته است؛ بنابراین، سکوت و خویشتنداری این کشور در قبال رفتارها و حرکات غرب‌پسند آنها، به معنای درست بودن اقدامات این کشور و بسته بودن دست ایران نیست و تداوم رفتار‌های ضد ایرانی این کشور در شرایط زمانی، خود پاسخ کوبنده خود را خواهد داشت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۴
دیگه اینا هم آدم شدن واسه ما . باید یه جواب محکم و اخطار جدی بهشون داد
می دونی مثل چی میمونه؟ انگار که مورچه بگه میخوام گوش فیل و از جاش بکنم. الکی شلوغش نکن بابا. بذار اونام یخورده اظهار وجود کنن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان