بازدید 14269

طولانی‌ترین آبشار کشور در آستانه نابودی

با احداث سد خرسان ۳ و به دنبال آن آبگیری سد خرسان ۳ بخش مهمی از این آبشار دره‌ای که به عنوان طولانی‌ترین آبشار کشور مطرح است غرق می‌شود.
کد خبر: ۲۰۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹ 27 November 2011
آبشار آتشگاه در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان طولانی‌ترین آبشار ایران و یکی از جاذبه‌های اکوتوریستی این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود می‌شود.

به گزارش مهر، فعال محیط زیست و منابع طبیعی در استان چهار محال و بختیاری اظهار داشت: آبشار آتشگاه یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری چهار محال و بختیاری است که در بروشورهای و نقشه‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به آن بسیار تاکید شده است.

هومان خاکپورافزود: با احداث سد خرسان 3 و به دنبال آن آبگیری سد خرسان 3 بخش مهمی از این آبشار دره‌ای که به عنوان طولانی‌ترین آبشار کشور مطرح است غرق می‌شود.

ساخت اسکله تفریحی، اتفاقی تخیلی

فعال محیط زیست و منابع طبیعی با بیان اینکه با آبگیری این سد، قسمت زیادی از قسمتهای پایینی این آبشار در دریاچه سد غرق می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه با وجود اینکه انتظار داشتیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حساسیت جدی و بیشتری نسبت به این موضوع برخورد کند، این سازمان به هرحال کوتاه آمده و این وعده را دادند که با ساختن اسکله‌های تفریحی و استفاده از قایق به جای خودرو، طبیعت گردان و گردشگران را منتقل کرده که این آبشار را ببینند.

هومان خاکپور با بیان اینکه هرچند که این اتفاق هم یک ایده ایده آل است، بیان داشت: با توجه به بضاعت که سازمان میراث فرهنگی دارد و همانطور که زیرساختهای گردشگری استان چهار محال و بختیاری در حال حاضر مشاهده می‌کنیم و این سازمان به خاطر مشکلات مالی و اعتباری یا سخت افزاری که داشته حتی از ساختن بسیاری از فعالیت‌ها و زیرساختهای گردشگری عاجز است و در‌‌ همان منطقه آتشگاه لردگان از ساختن سرویسهای بهداشتی تا کنون عاجز بوده است.

وی تصریح کرد: با چنین بضاعتی بعید به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی بتواند چنین امکاناتی پر هزینه‌ای را آنجا مهیا کند و همچنین با توجه به محدودیت‌ها و سیکل اداری که باید طی شود و بروکراسی که از دریاچه باید گذشت تا بتوان این مکان را بازدید کرد به نظر می‌رسد که بعید باشد.

وی با اشاره به سفر هیئت دولت به این استان و بازدیدی که رئیس جمهور از منطقه داشته و پیشنهادی انتقال آب آتشگاه از سرچشمه این آبشار برای تعدادی روستا ادامه داد: به نظر می‌رسد که همین آبشار آتشگاه نیز از سرچشمه خشک خواهد شد ویعنی واقعا آبشاری باقی نمی‌ماند که پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی نیز تحقق پیدا کند و بخواهند اسکله درست کند.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دو پروژه در حال حاضر نابودی طولان‌ترین آبشار کشور را تهدید می‌کنند، بیان داشت: آبشار از طرف پایین توسط احداث سد خرسان 3 از بین می‌رود وسرچشمه آن نیز توسط پروژه انتقال آب از بین می‌رود.

انتقال آب عقلانی و خردمندانه نیست

هومان خاکپور با اشاره به اینکه آبی که قرار است انتقال دهند به منطقه سردشت و در ادامه آن فاز دوم به منطقه «دودرا» منتقل خواهد شد، عنوان کرد: منطقه دودرا مجموعا دارای هفت، هشت روستای پراکنده در عرصه‌های جنگلی است که تعداد خانوارهای کمی در آنجا مستقر هستند و شاید به 300 خانوار نرسند و اینکه ما به خاطر این 300خانوار به بهانه توسعه و اشتغال آب را بخواهیم منتقل کنیم وچنین ظرفیت طبیعت گردی وگردشگری را از بین ببریم این مهم عقلانی و خردمندانه نیست.

وی افزود: می‌توان یک مطالعه جامع تری روی این منطقه انجام شود واز ظرفیتهای گردشگری و ظرفیتهای طبیعی منطقه استفاده بهتر شود و نباید به بهانه توسعه چنین ظرفیت گردشگری بزرگی را نابود کنیم.

هومان خاکپور بیان داشت: در بحث تامین منابع آب و آب شرب آنجا راههای خیلی مناسب تری هست که با ملاحظات زیست محیطی ما مغایرت نداشته باشد.

وی اذعان داشت: می‌توانیم در آنجا با کارهای آبخیز داری و آبخوان داری و ذخیره آب توی سفره‌های زیر زمینی مشکل آب آن منطقه را حل کنیم، همانطور که مشکل آب سردشت را می‌توانیم حل کنیم.

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی در استان چهار محال و بختیاری تاکید کرد: در بحث منطقه سردشت که بحث انتقال آب مطرح است فقط خود روستای سردشت و یک یا دو روستا اطراف مشکل آب دارند و مشکل آب این روستا‌ها را می‌توان با مطالعه دقیق تری و مدیریت بهتری روی آب شرب آن منطقه حل کرد.



وی تصریح کرد: در سالهای گذشته بحث انتقال آب آتشگاه به منطقه ریگ داشته‌ایم و نمایندگان ادوار گذشته نیز پیگیری می‌کردند و می‌خواستند به خاطر توسعه کشاورزی این آب را به صورت تونل به دشت ریگ انتقال دهند که‌‌ همان هم با توجه به اینکه آن هم چنین ظرفیتی را تهدید می‌کرد با مخالفت‌هایی دچار شد و آن هم خردمندانه به نظر نمی‌رسید.

هومان خاکپور بیان داشت: این پروژه جدید به نظر می‌رسد که فاقد هر گونه مطالعه فنی و اجرایی و حتی توجیه اقتصادی باشد.

وی افزود: این پروژه ارزیابی محیط زیستی متاسفانه ندارد و تاکنون دستگاههای متولی مانند آب منطقه‌ای و محیط زیست هیچگونه گزارشی درباره اینکه آنجا مطالعه‌ای شده و چنین پروژه‌ای واقعا ارزیابی شده باشد وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
واژه "طولانی ترین" را برای توصیف آبشار بکار نمیبرند. بهتر است بگوییم "بلندترین".
پاسخ ها
قلم شکسته
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
پسر خوب بلند را برای ارتفاع می گویند نه برای طول، همون طولانی درست است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
این آبشار بلند نیست بلکه بصورت پلکانی از بالای کوه به پائین می آید. واژه "طولانی ترین" بهتر گویای آبشار است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
اتفاقاً طولانی ترین است! چون به صورت پله ای می باشد و ارتفاع متوسطی دارد ولی طول بسیار زیاد!
hadi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
نه آخه آتیشگاه بلندترین که نیست که، چند تا آبشارن که زنجیروار در امتداد هم هستن، یعنی در ادامه هم هستن. من خودم تا سر چشمش رفتم، واقعا بی نظیره تو ایران.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
از حسن توجهت ممنون واقعا به نکته خوبی اشاره کردی. حقیقتاً که هنوز زبان خودمون رو هم درست و حسابی یاد نگرفتیم (همین چند کلمه ای هم که من نوشتم پر از اصطلاحات عربی بود!!!!!!!!!!!!!!!)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
حالا هر چی
شايد واژه طولاني به خاطر چندين آبشار كوجك وبزرگ كه درمسير از سرجشمه تا انتهاي مسير ايجاد شده اطلاق ميشود
در این محل مجموعه ای از ابشارها در امتداد هم قرار دارند بنابر این همان طولانی ترین به نظرم بهتر است
البته این پدیده آبشار نیست و ابشارک است چون پله ای است و در مسیری طولانی وزیبا !!
بكار بردن اصطلاح بلندترين و يا طولانيترين براي تصوير بالا كار صحيحي نيست زيرا كه در شهر سردشت آذربايجان غربي ابشار طولاني و يا بلندتري بنام شلماش وجود دارد كه بسيار زيبا و ديدني است.
خيلي زيباست
من رفتم جالب بود حیف که میخواهند خرابش کنند
چرا ما مردم عادت داریم میکنیم که فقط قسمت بد قضیه رو میبینیم. سد بده، پل بده، ورزشگاه بده، تونل بده، ...
آقا شاید سد بستن یه کم جلوتر می خوان روی آبشار نیاگارا را کم کنند
خب آبشارش که خیلی قشنگه.ولی تابی جون در هیچ جای دنیا سدی رو بخاطر یه آبشار هرچند زیبا جابجا نمیکنند.
این عکس مربوط به آبشار نیاسر می باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار