بازدید 126187

ایرانی که هواپیما را بدون چرخ فرود آورد که بود؟

کد خبر: ۲۰۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸ 27 October 2011
خلبان هوشنگ شهبازی، مرد 55 ساله میانه ای، قهرمان فرود بوئینگ بدون چرخ است. او در گفتگو با خبرآنلاین، لحظه به لحظه فرود در پرواز 743 مسکو به تهران را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.

کاپیتان شهبازی، چرا زمانی که از مسکو بلند شدید، متوجه نشدید چرخها نقص دارد؟

زمان تیک آف (بلند شدن) این مشکل و نقص مشخص نمی شود. آنجا چرخها باز بود و ما روی زمین مسکو بودیم، طبیعتا چرخها را بعد از بلند شدن هواپیما از زمین می بندیم. پرواز ایران ایر از مسکو به تهران، به دلیل قوانین بین المللی دارای دو گروه ناوبری هواپیما بود. چون هر گروه باید ساعات خاص و محدودی را در روز پرواز کند. دو گروه خلبان و کمک خلبان و کمک مهندس در این پرواز بود. گروه اول، صبح از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی رفت، بعد از آنجا به مسکو پرواز کرد. بعد از سوار شدن مسافران، ما گروه دوم بودیم که از مسکو به تهران پریدیم. پرواز بدون هیچ مشکلی در ارتفاع 37 هزار پایی حدود 3ساعت و نیم انجام شد.

پس شما هنگام فرود متوجه شدید چرخهای دماغه هواپیما باز نمی شود؟

برای درخواست کم کردن ارتفاع لازم است مسایلی را در هواپیما رعایت کنیم. زمانی که شروع کنیم کارهای فرود را روی فرودگاه امام انجام دهیم، از خلبان بغل دستم درخواست کردم چرخها را پایین بدهد، آنجا بود که متوجه شدیم چرخهای دماغه هواپیما پایین نیامد. ما نشستن را فراموش کردیم و درخواست کردیم برای رفع نقص به آسمان ساوه برویم.

چرا آسمان ساوه؟

معمولا برای هر پروازی که به مشکل بر می خورد، اطراف فرودگاه، هواپیما مجبور می شود از خط پروازی خارج شود تا اشکال را برطرف کند و برگردد برای فرود. ما از خط فرود فرودگاه امام خارج شدیم و بالای رود شور نزدیک ساوه رفتیم، آنجا دستورالعمل های کارخانه سازنده را برای بازشدن چرخ دماغه سه چهار بار انجام می دادیم. وقتی به نتیجه نرسیدیم، درخواست کردم مهرآباد بنشینم.

چرا مهرآباد؟ چرا در همان فرودگاه امام ننشستید؟

همین را برج مراقبت مهرآباد پرسید. گفتم فرودگاه امام یک باند فعال بیشتر ندارد و در صورتی که ما فرود اضطراری داشته باشیم باند بسته خواهد شد و لاجرم تمام پروازهای بین المللی ما تغییر مسیر می دادند. این برای آبروی کشور ما خوب نیست که با بسته شدن یک باند، فرودگاه از کار بیفتد. از طرف دیگر احتمال داشت خدای نکرده هواپیما آتش بگیرد و اگر بنزین آتش می گرفت، اوضاع کاملا از کنترل خارج می شد. در مهرآباد کمکهای پزشکی و آتش نشانی، زودتر و راحتتر در دسترس قرار می گرفت.

مگر این امکانات در فرودگاه امام نبود؟

قطعا بود، ولی من مطمئن نبودم کمکهای پزشکی و آتش نشانی به موقع برسد، چون بعد مسافت هم مطرح بود. من بایستی به فکر مسافران باشم، هر کاری لازم است باید انجام بدهم مسافران آسیب نبینند.

و فرود آمدید؟

نه به این سادگی که می گویید یا در فیلم می بینید. خوشبختی من این بود در آن پرواز معلم خلبانهای دیگر حضور داشتند. با لطف خدا و وجود آنها من توانستم این کار را کنم. دوستانی مانند استاد رستگارفر معلم خلبان، عقدایی معلم خلبان و خلبان قربانپور کمک زیادی به فرود کردند.

برگردیم به موضوع باز نشدن چرخها، آیا این هواپیما قبلا هم دچار مشکل شده بود؟

به هیچ عنوان، در چندین پرواز قبلی هیچ مشکلی در چرخ دماغه این هواپیما نبود. پرواز قبلی هم پرواز مسکو بود و ما مشکلی نداشتیم. البته علت اشکال را از قسمت فنی باید بپرسید. درست است مهندس مکانیک هستم ولی از لحاظ تخصصی نمی توانم بگویم این اشکال چه بود.

سن هواپیما بوئینگ 727 که مجبور به فرود شد، چند سال است؟

فکر می کنم از سال 1976 وارد ایران ایر شده.

و همین موضوع یا قطعات مستهلک باعث مشکل نشد؟

عرض کردم نمی دانم. این را از بخش فنی باید بپرسید.

برمی گردیم به لحظه فرود. احتمال حادثه، مانند سوختن هواپیما و شعله ور شدن بنزین چقدر بود؟

همیشه این احتمال در فرودهای اضطراری هست. وقتی از تهران درخواست کردم روی مهرآباد بنشینم، روی آسمان کهریزک، چند دقیقه ای پرواز کردم تا بقیه سوخت اضافه هواپیما را بسوزاندم. این به نفع مسافران در سانحه احتمال است. میزان سوخت در هواپیما، حساب و کتاب دارد، بنزین پرواز مسکو به تهران حساب می شود و احتمال می دهیم اگر باند بسته بود تا اصفهان برویم و نیم ساعت هم برای پریدن روی اصفهان بنزین ذخیره می کنیم و علاوه بر تمام این سوختها، باید ده درصد کل بنزین را هم باید در باک داشته باشیم. همه اینها برنامه ریزی آموزش خلبان موجود است.

پس مطمئن بودید بنزین اضافه در باک نیست؟

بله، وقتی درجه سوخت را کنترل کردم، با مسافران صحبت کردم و وضعیت را توضیح دادم. همه اتمام حجتها را با همه اعضای تیم پرواز انجام دادم و دستور آمادگی برای تخلیه به مهمانداران دادم. به طور کلی در هر سانحه و اشکال که خلبان احساس کند، دستور تخلیه سریع می دهد، در عرض 30 ثانیه توسط مهمانداران، سرسره های اضطراری باز می شود تا همه به سرعت بیرون بروند، وگرنه می سوزند. به همکاران گفتم هر وقت این علامت- که زنگ خاصی است- را شنیدید، بلافاصله درها را باز کنید. سرسره های نجات بعد از باز شدن درها پایین می پرند و مردم می توانند خارج شوند.

نقش مهمانداران در این فرود چه بود؟

شاید مردم ندادند که وظیفه اصلی مهمانداران، کمک به مسافران در حالت اضطراری است تا جانشان را نجات دهند. مهماندار، وقتی بیکار است می تواند سرویس دهد، ولی وظیفه اصلی اش هدایت سریع مسافران به بیرون در موقع اضطرار است.

و نشستید؟

من بعد از اینکه اجازه گرفتم بنشینم، کارهای کارخانه سازنده را به دقت انجام دادم و چرخهای اصلی را به آرامی روی زمین گذاشتم.

بله، ما هم در فیلم دیدیم که چقدر هواپیما آرام و راحت روی زمین نشست.

باید من را در آن لحظه می دیدید چقدر دارم عرق می ریزم و چه هیجانی دارم که هواپیما ناگهان آتش نگیرد و از باند بیرون نرود. کنترلی روی هواپیما نداشتم. هواپیما وقتی روی هوا می پرد، قابل کنترل است. هر چه سرعت کمتر می شد، دماغه سنگینتر می شود. وقتی روی باند می نشیند، با فرمان می شود آن را کنترل کرد، ولی این فرمان هم روی چرخهای دماغه کنترل دارد. در فرود ما هم اصلا چرخها باز نشده بود. برای همین، هر لحظه ممکن بود هواپیما از باند منحرف شود و به جایی برخورد کند. روی حرکت آن، کنترلی نداشتم. تنها کنترلی که داشتم اختلاف ترمز روی پای چپ و راست بود. چون هواپیما، دو پدال ترمز دارد. از اختلاف این دو ترمز استفاده کردم تا هواپیما از باند منحرف نشود.

و مشکلی بعد از فرود و توقف پیش نیامد؟

شکر خدا، دماغه آتش نگرفت. دماغه بسیار سرخ شده بود. آتش نشانی سریع وارد باند شد و با آب، دماغه را خنک کرد. مسافرها هم به موقع از هواپیما و از طریق سرسره ها پایین آمدند و به فرودگاه رفتند. خوشبختانه تیمهای امدادی در فرودگاه بسیار آماده بودند و همه پیش بینیها انجام شده بود و مسافران جانشان حفظ شد.

تاکنون با کسی که این تجربه را داشته، گفتگو کرده اید؟

این تجربه بسیار کم است. من هم تجربه نداشتم، ولی آموزش لازم را دیده بودم. تصور نمی کردم کنترل هواپیما اینقدر بدون فرمان و چرخ، مشکل باشد.

از آن روز که پرواز دیگری نداشته اید؟

قانونی وجود دارد که هر خلبان هر سانحه یا حادثه تا اطلاع ثانوی اجازه پرواز ندارد، چه کار خوب انجام داده باشد یا بد. همه این گزارشها خوانده شود، مصاحبه ها و بررسیها انجام شود و اگر تشخیص دادند کسی مقصر است تنبیه می شود، هر کسی مقصر نباشد دوباره به سر کار می رود. من هم طبق این قانون الان در خانه ام و کار نرفته ام.

این مرخصی اجباری، با حقوق است؟

نه، کسانی که منتظر بازگشت به کار هستند حقوقشان از بین می رود. یعنی ممکن است دو ماه حقوق نگیریم.

فکر می کردم تشویق شده اید؟

تا حالا نشده ام ولی قرار است بررسیها انجام شود تا ببینم چه تصمیمی گرفته می شود.

وقتی وارد خانه شدید، خانمتان می دانست؟

بله، وقتی برگشتم خانه به خانمم گفتم صندوق صدقاتت درست کار کرد و خراب نبود. او همیشه موقع پروازهای من، صدقه می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۸۵
به تو افتخار كردم ...
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
موندم این منفی زنا چرا پیداشون نی، آخه بشون عادت کرده بودیم
خدا هميشه نگهدار مسافران باشد انشالله
درود بر تو قهرمان
به شما افتخار میکنم
پاداش ندادند که هیچ ... حقوقش را هم نمیدهند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
جو گیز نشو عزیز من...قانونه دیگه...گفته بررسی می کنن اگر به نتیجه رسیدن مقصر نبوده یه حال اساسی بهش می دن...
واقعا از خدا میخوام همیشه سالم و سلامت باشن
ما از اينكه هم وطني چون شما داريم بر خود مي باليم و به شما افتخار مي كنيم. متاسفانه تقدير عمومي از شما به عمل نيومد. تقدير قلبي ما رو پذيرا باشيد.
آفرین به تابناک بابت این خبر و دم خلبان هم گرم
افرین بر غیرت و توکلت بر خدا
اين مملكت به وجود عزيزاني چون شما افتخار ميكند.اميدوارم مسئولان مربوطه به نحو احسنت از ايشون تشكر كنند.
فرود بسیار عالی بود و کار خلبان قابل تقدیر
موفق باشي قهرمان
ایول واقعا عالی بودی
ايشان جان مردم را نجات داده، بايد تشويق شود اگر قضيه خداي ناكرده جور ديگري تمام شده بود تكليف چه بود؟
آفرين به اين خلبان شجاع و فهيم.
ولي تا كي با اين هواپيماهاي فرسوده و از رده خارج بايد پرواز كنيم؟
قطعا صدقات پرداختي خانم اين خلبان عزيز باعث شده تا پروردگار ياريش كند والا خدا مي داند كه چه فاجعه ي عظيمي دوباره رخ مي داد. در پس هر مرد موفقي يك زن موفق است.
حداقل پس از اينهمه اتهام به خلبان هاي عزيزي كه جان خود را از دست داده اند به يكي احترام بگذاريد و تشويقش كنيد.
زنده باشی پهلوون، خیلی کارت درسته........... من به نوبه خودم ازت تقدیر میکنم........
باعث افتخاری -قهرمان
حالا بنده خدا دو ماه حقوق نداره تا بررسي كنن ايشون مقصر هست يا نه!!!! اينم از عجايب روزگاره. فكر مي كنم حقوق بازنشستگي خلبانايي كه تو حوادث هوايي مي ميرن رو بلوكه مي كنن واسه خسارت هواپيما.
اين خلبان اگه بره كشوراي عربي ماهي خدا تومن بهش دستمزد مي دن.
خداوند هميشه حافظ تان باشد . پايدار باشيد
با سلام به مقام محترم خلبان پرواز با افتخار دست و بازوي ايشان بوسه مزنم كه خداي متعال به علت افكار و رفتار مثبت ايشان خلبان و مسافرين و جان خود را نجات داد . و همچنين خداي متعال را شاكر و سپاسگذاريم . كه جان مسافرين و خدمه هواپيما را نجات داد . و گونه هاي زيبايش را كه در هستي تبلور يافته تا ابد بوسه ميزنيم . خدا يا ترا شكر و سپاسگذار.
ادم می خواد اشک شوق بریزه
چه لحظاتی
واقعا کار قهرمانانه ای است
مرحبا بر خلبان شهبازی
و وای بر هواپیمای 35 ساله که بدبخت بازهم باید بپرد کجای دنیا هواپیمای 35 ساله می پره
بايد سر تا پاي وي را طلا بگيرند.
افسوس كه حتي يك تشكر خشك و خالي هم نديديم.
وجود چنين خلبانان حرفه اي در اين شرايط سخت تحريم براي ايران نعمت است.
مسئولين محترم لطفا" قدر اين افراد را بدانيد.
درود بر این خلبان بالیاقت و شجاع ایرانی !!!! یادتون باشه تو آمریکا یه خلبان که هواپیماش دچار نقص فنی شده بود بر روی رود خانه هادسون نشست و کلی ازش قدردانی شد و حتی عکسش رو مجله تایمز چاپ شد . امدیوارم مسئولین از این خلبان شجاع تقدیر به عمل بیاورند
درود بر تمامی ایرانیان افتخار آفرین که باعث حلقه زدن اشک شوق و غرور در چشمان هموطنانشان می شوند !
الحمدلله که به خیر گذشت و واقعا بارک الله به این خلبان متخصص که از مهارتش استفاده کرد.

خیلی متاسفم برای خودمان که مجبوریم با هواپیمای قدیمی پرواز کنیم.
دمش گرم فيلمش رو ديدم، فوق‌العاده فرود اومد. چرخ هم داشت اين قدر نرم فرود نمي اومد! واقعا بايد بابت نجات دادن جون مسافرها و كمترين آسيب وارد شده به هواپيما پاداش درست و حسابي به تمام خدمه پرواز اين هواپيما بدن.
عمر هواپیما بالای 36 ساااااااااااااااال هست
اونم تو پرواز بین المللی
آفرين به خلبانان ايران عزيزمان
تشویق این خلبان خوب خواسته همه ما ایرانیان است.
خدا خیلی کمکت کرد ...ولی با هم دمت گرم شاهکار کردی کاپیتان
ایشان شایسته دریافت نشان شجاعت می باشند.
دستتان درد نکنه افرین به شما دلیر مردان کشور کلی از اینکار شما لذت بردم منم یک جراح هستم و عرق ریختن برای حفظ جان مردم را درک میکنم.
خدا رحم كرد...جمله اي كه فراموش شد...در هر صورت مهارت خلبان ستودني است
خدا قوت قهرمان.
چرا پوشش خبریش اینقدر ضعیف بود . حتما باید خودشو همه مسافرارو میزد داغون میکرد اونوقت همه جا پر میشد ؟
تاج هم که مسئولین به سرش زدن دیگه دو ماه بدون حقوق بمونه خونه.
آفرین بر این شیرمرد و همه همکاران زحمتکش ایشان. درود بر همه خلبانان شجاع
باز هم بگوییم برخی از مسایل بین المللی در ما تأثیری ندارد.
چرا هنوز باید از یک هواپیمای س و چند ساله ای استفاده کنیم که حتی لوازم یدکی برای تعمیر آن را هم نداریم
سلام ودرود ملت ایران براین شیردلان بیباک........آیاوقت ان نیست که بعد از 36سال دیگه ازاین هواپیماها استفاده نکرد .
من به این خلبان عزیز افتخار می کنم. جناب تابناک عزیز! فیلم این فرود آمدن را من در یک سایت سوئدی دیدم. چند بار هم تماشا کردم. نمی دانم چرا فیلمش را اینجا قرار نداده اید. باید خود هواپیمایی هم راجع به این اتفاقات سمینارهایی بگذارند و از این عزیزان دعوت کنند و لحظه به لحظه آن را تحلیل کنند. موفق باشید.
خدا شما را حفظ کند کاپیتان. برایتان ارزوی موفقیت و سلامت دارم.خوشحالم کسانی هستند در ایران که با وجود مشکلات برای مردم کار میکنند.اگر امثال شما ها نبودند که ما دیگر از ایرانی بودن خود حالمان بهم می خورد.
خداوندمهربان خودت وپدرومادرت وجمیع امواتت را بیامرزد هموطن قهرمان خیر ازدنیا واخرتت ببینی البته ما که پول سوارشدن هواپیما را نداریم ولی انهای که هنوز توانش را دارند خدا نگهدارشان باد
دمت گرم که جان مسافر برات مهم تر از همه چیز دیگر است.
دمشون گرم! تیپ و نیگا! آدم کیف می کنه :-)
به نظر منبا هواپیناهای دوره نوح باید مدال جدیدی در کشورهایی که با این هواپیماها پرواز میشوند ،برای ان خلبان های فداکار و با مهارت در نظر گرفته شود. من که متولد 1976 هستم ، زوارم همین حالا هم در رفته چه برسه به هواپیما!!
این جریان مال چه تاریخی بوده؟
همیشه خلبانهای ایرانی جز بهترین خلبانان دنیا هستند. من احساس غرور می کنم
خیلی مردی تو
خدا را شكر خيلي كار با ارزشي انجام دادند
در ذهن ها ماندگار ميشوند
کاپیتان به شما و تواضعتان افتخار می کنیم!
.
.
.
.
ای خلبان استاد عزیز
.
.
با توجه به اینکه هر ماه این قضیه بوجود میاد لطفا کلاس دائمی آموزش و آمادگی با فرود بدون چرخ برای سایر همکاران بزار والله جون خانواده های مردم برای مردم ارزش داره اگه واسه مسئولان نداره
.
.
سلام ودرود خدمت جناب شهبازی که به حق با این عملیات فرود آنهم هواپیما بدون چرخ جلو و برخورداری از حداقل کنترل، با استعانت از لطف خداوند و بکار گرفتن تجربیات علمی خود شاهکار نموده ویکبار دیگر صلابت واقتدار خلبانان زبده این آب و خاک را به رخ جهانیان کشیدند، خداوند به ایشان و سایر همکارانشان عمر با عزت ،وبه بما توفیق قدر شناسی از این نعمت های بی بدیل عنایت فرماید.
احسنت به این شجاعت و احساس مسولیت
دمت گرم .ایوالله !
من فیلم کوتاه فرود این هواپیما با خلبان مجربش رو دیدم و واقعا نا خوداگاه وقتی هواپیما به سلامت روی باند نشست یک دست محکم برای خلبان زدم کارش واقعا بی نظیره تو این دوران تحریم به نظر من از این خلبان باید تقدیر بشه و در ضمن جون چندین نفر رو هم نجات داد
واقعا فرود بی نظیری داشتید. امیدوارم در همه عرصه های زندگی موفق باشید.
دست مریزاد خلبان شهبازی، خدا تو رو برای خانواده ات و این مردم نجیب حفظ کنه.
ما علیرغم محروم بودن در زمینه های فنی ولی از لحاظ داشتن خلبان و تیم فنی در دنیا بی نظیریم.
من بارها و با پروازهای مختلف ایرانی و خارجی به خارج از کشور پرواز داشتم. واقعا خلبان های ایرانی بخصوص در موقع فرود هواپیما از تمام پروازهای خارجی بهتر و نرمتر به زمین می نشینند. فقط متاسفانه بدلیل کهنه بودن هواپیماها مسافران استرس دارند که انشاء ا... یه راهکاری براش پیدا کنند
به نظر میرسه که این هواپیماها باید سریع عوض بشه البته نه با هواپیماهای روسی که اخرش هم سر از جهنم در میاری با هواپیماهای استاندارد جهانی
ما ایرانیها لیاقتمان بیشتر از اینهاست البته اگه خودمان بهش برسیم
واقعاً خدا این خلبانهای متبحر و از جان گذشته مون رو حفظ کنه چون راندن این ارابه قراضهای تاریخ مصرف گذشته کار آسانی نیست ....................
این خلبان ورزیده حتما باید مورد تشویق قرار گیرد واز او در مراسمی تجلیل شود.
واقعا متاسفم برای این نوع قوانین /هواپیمای 40 ساله معلومه که مقصر کیه /چه شغل بدی دارن خلبانها مرخصی بدون حقوق/مسخره
این مرد استثنایی است آدم بهش غبطه میخوره، باید سریعا تشویق بشه
دمش گرم . واقعا قهرمان ملیست. ولی ما همچنان امیدوار به از رده خارج کردن هواپیماهای قدیمی هستیم...!
درود بر خلبانان محترم ایرانی که به حق استادند.
واقعا آفرین ... خدا خیرت بده
خیلی بهتر بود اگه تاریخ این اتفاق هم گزارش می شد.
کادر پرواز خسته نباشید.
عجب کشوریه یکی به این شکل تلاش می کنه که جان مردم رو نجات بده / اما تشویق که نمیشه حقوق هم نمی گیره / جای تاسف داره ......!!!!!!!!!!!
باسلام خداوند نگهدارشما وهمکارانتان باشد
خداوند یار ونگهدارت باشد.آفرین بر دلاورمرد ایرانی
خیلی مردی
خداوند قادر متعال یاورت باشد.
واقعا آفرین به این شهامت و مهارت فوق العاده، خیلی افتخار کردم.
تو رو خدا یکبار هم که شده با این قهرمان ها درست رفتار کنین و به موقع و مناسب ازشون قدردانی کنین.
خدا نگهدارت باشه قهرمان
واقعاً از این هموطن متعهد ام ممنونم و امیدوارم همه ایرانیان که در جایی از این کشور مشغول کاری هستند مانند این خلبان قهرمان متعهد به کار.مردم و سرزمین شان باشند.
امیدوارم خداوند مهربان در تمام لحظات زندگی نگهدار این خلبان مهربان و خانواده اش باشد و مطمئناً ایشان پاداش خود را از خدا گرفته اند اما قدردانی از این انسان های بزرگ واجب است.
درود بر شیر مردان کم توقع
خسته نباشید
جسارت این کار واقعا قابل تحسین است
دمت گرم قهرمان
واقعا جاي تشويق دارد خداوند يارو نگهدار شما باشد
دمت گرم امثال تو اگه توي خارج باشن قدرشو خوب مي دونن به همه دنيا معرفيش مي كنن اما كشور ما متاسفانه اين جوري نيست
دمت گرم حیف که ایرانی هستی قدرتونمی دونن
از اين همه تعهد شما نسبت به مسائل مسافران ، مسائل امنيتي ، حتي مد نظر قرار دادن اينكه فرودگاه امام اگر بسته شود چه تبعاتي دارد ، به وجد آمدم .
آفرين بر فرزندان ايران زمين
گر نگهدار من آنست که من میدانم
شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد
افرین به این خلبان
خسته نباشن.امیدوارم که خداوند اجرشان رابدهد. آرزوی سلامتی برای خلبان و تیم همراهشان دارم.
آقای خلبان دست شما درد نکنه با تبحرتان . اگه تشویق نشدید و یا نشان لیافتی دریافت نکردید و یا حقوقی از شما را ندادند برایتان در این مملکت طبیعی باشد ناراحت نشوید و یا دلسرد نشوید . مهم این است اول خدا و بعد 70 میلیون ایرانی پشتتان و قدردان امثال شماها هستند
زنده باد قهرمان
خدا ذليل كنه غرب رو در راسش امريكا رو كه قطعات يدكي رو هم تحريم كرده.خدا حفظش كنه اين هموطن اذري و خانواده محترمشونو انشالله.
همیشه اینجوری بخیر نمیگذره ای ملت فرهیخته ایران!!! جای این تعریف و تمجید ها بفکر این باشید که با این ناوگان فرسوده هواپیما ها در اینده چه خطراتی ممکن است رخ دهد اگر این خلبان نمیتوانست هواپیما را کنترل کند الان باید ذکر مصیبت میکردیم بسا که در گذشته بسیار کرده ایم ؟؟؟ لطفا از نوک دماغتان جلوتر را ببینید من نمیدانم چند قرن باید بگذرد تا این ملت خردمند شود
بادرودخدمت قهرمان ايران زمين خلبان شهبازي
واقعا از ایشون متشکریم
درود برمردان غیور ایران زمین
که در تمام طول تاریخ با رشادتهای خود افتخار آفریدند
کاپیتان مطمئن باش روح شهدای اسلام از شما راضی هستند
به داشتن چنین هموطنانی به خود میبالم
افرین به انسانهای بزرگی چون این خلبان عزیز.. در پناه خدا
بارک الله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل