بازدید 44418
با رونمایی از سوخوی جدید روسیه؛

رقابت در ساخت هواپیماهای رادار گریز بالا گرفت+عکس

سوخوی تی-۵۰ که مشترک با هند ساخته شده، برای نخستین بار روز چهارشنبه در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۱ ماکس در نزدیکی مسکو به پرواز درآمد و بدین ترتیب، روسیه و هند در کنار چین و آمریکا، چهار کشوری در جهان هستند که هواپیماهای رادار گریز را در اختیار خواهند داشت.
کد خبر: ۱۸۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۱ 19 August 2011
سرویس بین الملل ـ روسیه، نخستین جنگنده رادار گریز خود را که برای نمونه ارزانتر، اف-۲۲ آمریکا طراحی شده، به نمایش گذاشته است.

سوخوی تی-۵۰ که مشترک با هند ساخته شده، برای نخستین بار روز چهارشنبه در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۱ ماکس در نزدیکی مسکو به پرواز درآمد و بدین ترتیب، روسیه و هند در کنار چین و آمریکا، چهار کشوری در جهان هستند که هواپیماهای رادار گریز را در اختیار خواهند داشت.

به گزارش «تابناک»، بر پایه خبری که «بی.بی.سی» منتشر کرده، این هواپیمای مافوق صوت با هدف برابری با تازه‌ترین مدل مشابه آمریکایی ساخته شده و قادر به انجام مانورهایی است که در هواپیماهای قدیمی‌تر ممکن نبود و روسیه قصد ساختن هزار فروند از این جت‌ها را در دهه‌های آینده دارد و انتظار می رود که هند تا دویست فروند از آنها را بخرد. با این حال، تولید کامل آن تا ۲۰۱۵ آغاز نخواهد شد.



«میخائیل پوگوسیان»، رئیس شرکت «یو اِی سی» روسیه که هواپیما را ساخته است، گفت: جت تی-۵۰ نه تنها ستون فقرات نیروی هوایی روسیه بلکه نیروی هوایی هند را تشکیل خواهد داد.

او گفت: انتظار می رود که نیروی هوایی روسیه تا دویست عدد از این هواپیماها را بخرد که جایگزین جنگنده اس یو-۲۷ خواهد شد.

بنا بر این گزارش، پرواز آزمایشی تی-۵۰ که نخست قرار بود در سال ۲۰۰۷ تولید شود، بارها به دلیل مشکلات فنی عقب افتاد. این جنگنده سرانجام در ماه ژانویه سال گذشته برای نخستین بار و پنهانی آزمایش شد. سوخوی تی-۵۰ که در هر هوایی قادر به عملیات است، توانایی پرش در باندی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری و حمله همزمان به اهداف زمینی و هوایی را دارد.



سال گذشته، رسانه‌های روسیه گزارش دادند، تا ده میلیارد دلار، خرج طراحی و ساخت این جنگنده شده است؛ اما بهای هر فروند در نهایت صد میلیون دلار خواهد بود.

انتشار این خبر در حالی است که چین هم در آغاز سال 2011، اعلام کرد که این کشور، نخستین جنگنده رادار گریز (استیلت) خود را با موفقیت آزمایش کرده است. رئیس جمهور چین اتفاقا زمانی خبر موفقیت کشورش را در تولید این جنگنده های رادار گریز اعلام کرد که رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا در حال دیدار از چین بود.



رابرت گیتس، با اشاره به برنامه‌های دولت چین برای تولید نخستین جت‌های جنگنده رادار گریز، گفته بود: گویا چین در روند تولید این نوع جت‌ها، به مراتب بیش از پیش‌بینی نهادهای اطلاعاتی آمریکا، پیشرفت کرده است؛ پیشرفت‌های نظامی اخیر چین به اندازه‌ای است که می ‌تواند قابلیت‌های آمریکا را در منطقه اقیانوسیه با خطر روبه‌رو کند.

گفتنی است، بودجه نظامی چین در سال ۲۰۱۰ رسما ۷۸ میلیارد دلار اعلام شد، ولی بودجه نظامی آمریکا، بیش از هفتصد میلیارد دلار است که هنوز بالاترین بودجه نظامی در جهان به شمار می رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل