بازدید 48609

علت اصلی ماجرای پارک آب و آتش چیست؟

جوان امروز ما ، وقتی شغلی ندارد تا امرار معاش کند ، وقتی محدودیت های روا و ناروا ، عرصه را بر او تنگ می کنند ، وقتی اماکن تفریحی مانند ورزشگاه ها ، کلوپ های بازی ، استخرها ، سینماها و تئاترها ، کنسرت ها ، انجمن های جوانان و ... یا وجود نداشته باشند ، یا محدود باشند و یا گران و تکراری ، چه کند؟
کد خبر: ۱۸۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷ 03 August 2011
عصرایران نوشت:

درباره ماجرای آب بازی دختران و پسران جوان در پارک آب و آتش ، حرف و حدیث های زیادی گفته شده است : از این که «مگر اشکالی داشته کار این جوانان؟» تا « این کار طرح دشمن بوده برای از بین بردن حیا در جامعه » .

این که کدام یک از باورهای فوق ، مقرون به واقع است و کدامشان نادرست ، موضوع این بحث نیست و در جامعه ای که تکثر فکری در آن یک واقعیت است ، چنین تضادهایی قابل تصور است.
موضوع بحث حاضر ، خود ماجرای پیش آمده و نقد دیدگاه های موافقان یا مخالفان آن نیست ، بلکه ریشه یابی این ماجرا دغدغه اصلی این نوشتار است ، موضوعی که نه رسانه های دل کباب برای ارزش ها بدان پرداختند ، نه مسوولانی که همه چیز ، حتی باریدن و نباریدن باران را توطئه دشمن می دانند و نه آنانی که گفتند "مگه چیه؟!" .

واقعیت انکار ناپذیر این است که جامعه جوان ایرانی ، با کمبود شدید و جدی "تفریح" و "دلخوشی" روبروست. شور و انرژی جوانی در جوانان ایرانی ، کمتر فرصت تخلیه در مسیرهای صحیح می یابد و این انرژی متراکم یا «در درون جوانان به توده ای از اندوه و افسردگی و ناامیدی  تبدیل می شود» ، یا «در مسیر تبهکاری هایی هرز می رود که هر روز اخبارش را در صفحات حوادث روزنامه ها می خوانیم » ، یا « به شکل رفتارهای هنجارشکنانه ای مانند رانندگی های خطرناک در معابر عمومی و به خطر انداختن جان مردم نمود می یابد» ، یا «در بیهودگی های روزمره مانند ایستادن در سرکوچه ها و گز کردن خیابان ها و پارک ها سپری می شود» یا «ناگزیر در فرار از دنیای واقعی به فضای مجازی و وبگردی های سرگردان طی می شود» و نظایر این ها.

البته این بدان معنا نیست که همه جوانان این گونه اند چه آن که جوانان زیادی هم داریم که انرژی جوانی شان را در مسیر علم و هنر و ورزش و کار و تولید و ... صرف می کنند و منشأ اثر و خدمت و افتخار می شوند ؛ اما نباید به این جوانان بسنده کرد و میلیون ها جوان پرانرژی ، بی برنامه و سرخورده را فراموش کرد.

جوان امروز ما ، وقتی شغلی ندارد تا امرار معاش کند ، وقتی محدودیت های روا و ناروا ، عرصه را بر او تنگ می کنند ، وقتی اماکن تفریحی مانند ورزشگاه ها ، کلوپ های بازی ، استخرها ، سینماها و تئاترها ، کنسرت ها ، انجمن های جوانان و ... یا وجود نداشته باشند ، یا محدود باشند و یا گران و تکراری ، چه کند؟

الان در قرن 21 ، صدها شهر در کشور ما وجود دارند که حتی یک سالن سینما هم ندارند و حتی یک بار هم یک کنسرت موسیقی در آنها اجرا نشده است!
اماکن تفریحی و ورزشی هم که بسیار محدودند و غالباً گران و خارج از توان مالی خیلی از جوان ها . حتی خیلی از شهرهایمان پارک درست و حسابی هم ندارند و اگر هم داشته باشند ، اگر دو تا جوان بخواهند قدمی در آن بزنند هیچ بعید نیست که مورد استنطاق قرار بگیرند که "اینجا چه غلطی می کنید؟"

تازه ، این ها مشکلات عمومی جوانان در حوزه تفریح و سرگرمی است و الا اگر نگاه نزدیک تری به موضوع داشته باشیم درخواهیم یافت که اوضاع دختران جوان در جامعه ایران به مراتب بدتر است ؛ دخترانی که بر خلاف برادران خودشان ، حتی اجازه رفتن تا سرکوچه را هم ندارند و خیلی هایشان افسردگی و بیماری های مفاصل و دردهای ناشی ار بی تحرکی گرفته اند ، دخترانی که آنقدر در اجتماع غایب بوده اند که وقتی به هر دلیلی مانند ازدواج ، قبولی در دانشگاه ، مرگ پدر و ... از بند قیدهای ناروا می رهند ، دچار افراط می شوند ،اعتمادهای نابجا می کنند ، فریب می خورند و به همان اندازه که از کنج نشینی آسیب دیده اند و بلکه بیشتر ، از حضور در جامعه ضرر می کنند و حتی گاه ضرر می رسانند.
 
جوان چه کند؟ از صبح تا شب چگونه وقت خود را پر کند؟ همه اش را کار کند؟ لم بدهد و تلویزیون نگاه کند؟ خیابان ها را متر کند و آمار درختان پارک ها را دربیاورد؟ پی الواطی برود؟ واقعاً چه کند وقتی مدیران جامعه ، برای اوقات فراغت او و برای هدایت انرژی متراکم جوانی اش ، هیچ فکری نکرده اند. همه اش که نمی شود با هیات و مسجد و اعتکاف و مانند این ها به انبوه نیازهای متنوع جوانان پاسخ داد و در تلویزیون حضور جوانان در مجلس عزاداری محرم را پخش کرد و نتیجه گرفت که همه چیز بر وفق مراد است و نمونه اش همین حضور انبوه جوانان در مثلاً اعتکاف مسجد دانشگاه تهران.

شاید اگر نصف انرژی ای که آقایان مسوولان برای طرح هایی مانند "گشت ارشاد" گذاشته اند برای نشاط و تفریحات سالم جوانان می گذاشتند ، اساساً نیازی به چنان طرح هایی نبود.

در فضایی که جوان از یک سو ، با محدودیت امکانات مواجه است و از سوی دیگر انواع فشارها بر او تحمیل می شود و جایگزینی هم برای محدودیت ها عرضه نمی شود ، کاملاً قابل انتظار است که یک عده از همین جوانان ، با هم قرار بگذارند که یک روز بروند در پارک آب بازی کنند . اصلاً فرض کنیم آنهایی که می گویند این کار ، توطئه دشمنان بوده و طرحی بوده که جوانان را به بهانه آب بازی دور هم جمع کنند و اختلاط دختر و پسر را ایجاد نمایند و ... راست گفته اند ؛ در چنین حالتی باز هم برمی گردیم به مساله اصلی این بحث که لابد خلأیی در زمینه تفریح و تخلیه انرژی جوانان وجود دارد که توطئه گران می توانند بر روی آن حساب کنند!

اگر مسوولان به خود نیایند و جوانان و نیازهای آنان را به رسمیت نشناسند و بخشی از ثروت مملکت را صرف رفاه و تفریح و خنده و خوشی  جوانان نکنند ، هیچ تضمینی وجود ندارد که انرژی جوانی آنها در مسیر درست به کار برود ؛ این یک واقعیت جدی است و تعارفی هم در کار نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷۵
دوست عزیز من اونجا پرده های عفت دریده شد.کشف حجاب ها شد .

ضمنان جوانانی که شما دید بچه های متوسط و پایین شهری نبودند بچه ها ی منطقه 3 بودند که عفت را لگد مال کردند و رو سری ها را انداختند.
تابی تویی؟؟؟؟؟؟ آهان عصر ایرانه.. ببخشید
عالی بود
تابناک ، حالا تو نظرت چیه !!؟؟
واقعا ممنون از این شجاعت برای اعتراف به هنجارهای فرهنگی جامعه که در دید گاه بدون برنامه به ناهنجارهیی بدل می شود و هش دار به به جامعه که یادمان باشد چه خیل عظیمی از این جامعه در این رده سننی قرار دارند و وای بر ما که چه پدر و مادرهایی برای نسل اینده ایران میسازیم....به خود آمدن و از تنگ راهه عبور نکردن در حالیکه راه وجود دارد درمان درد خود ساخته ماست....
دقیقا درست و بجا نوشته شده. احسنت
حرف شما درست منتها به قیافه هیج کدام از انهایی که ما در پارک دیدیم نمی آمد که بیکار باشند یا مشکل پولی داشته باشند .
جناب تابناک ، بیشتر مشکلات این جامعه نه از آن جوانان پاک و محجوبی است که بیکارند ( که البته اگر جز این بود بیکار نبودند ) بلکه از جوانان و قشری است که سفر اخر هفته شان دبی و انتالیاست . بهتر است برای جذب مخاطب به روش های دیگری متصل شوید .
با سلام و خسته نباشید.خیلی خوشحالم که چنین نقدهای خوبی را مطرح میکنید کاش چند کارشناس و روانشناس رو هم جمع کنید تا راه چاره رو نشون بدهند
خانه از پای بست ویران است
یک حرف عاقلانه هم گفته شد
فقط پاسخ شما را حواه مي دهم به اين تک بيت فردوسي بزرگ
به يزدان که گر ما خرد داشتيم
کجا اين سرانجام بد داشتيم
با وجود این که تمام این تحلیل ها صحیح است اما همواره باید این نکته از رهبر فرزانه انقلاب را آویزه ی گوش خود کنیم که دشمن امروز از طریق جنگ نرم قصد مقابله با نظام اسلامی را دارد و هیچ گاه نباید از فتنه دشمنان غافل بود. خواص هم پیش از موضع گیری که منجر به تضعیف نظام می شود باید پرهیز کنند و صف خود را از خواص بی بصیرت و فتنه گران جدا سازند.
جریان نفاق ، چشم به همین وقایع دارد تا چهره نظام را در مجامع بین المللی مخدوش و هویت اسلامی امت حزب الله را در دنیا وارونه جلوه دهد و با استفاده از رسانه های زنجیره ای خود، صدای خود را بلند تر جلوه دهد
ای تابناک عزیز چه عجب راجع به نیازهای مشروع ( تخلیه هیجانات مشروع جوانان ) سخن گفتی اما کو گوش شنوا....؟! آنهایی که پای فیس بوک از قرار جوانان مطلع میشوند آیا به نیازهای حقیق آنها پی برده اند؟ تا کی با بی مسئولیتی برخرود کردن؟
.
واقع‌گرایانه بود، آفرین. شایسته هست مخالفین با استدلال دلایل مخالفتشون رو با این مقاله بیان کنند
آی قربون حرفتون، به قرآن حرف دلمون رو زدیم. من خودم دانشجوی کارشناسی ارشدم. بابا پوسیدیم از این نوع زندگی که هیچ تفریحی در اون نیست. بعدا بسیاری از معضلات اصلی در کشور ما بیکاریه و این باعث میشه بسیاری از جوانها به راه خلاف کشیده شوند.
تحلبل شما خيلي آبكي است . زيرا مشتمل بر حتي يك پيشنهاد نيست كه مثلا بفرماييد اين بيكاري با چه چيزي مي تواند پر شود؟ ديگر اينكه چرا اين اتفاقات هنجار شكنانه اتفاقا در شمال تهران رخ ميدهد ونه در فلان نقطه كه هيچ سينماو... وجود ندارد . اينها كه از همه جور امكانات نسبت به بقيه ي جاهاي كشور برخوردارند . و نكته جالب اينكه گناه كردن و اختلاط دختر و پسر و آثار سوء اخلاقي آن مورد توجه نويسنده نيست . حالا اگر با آب بازي كردن تمام آن كمبودها برطرف مي شود حتما بايد دخترو پسرها گرد هم بيايند؟ اگر پسرها براي خود و دختر ها براي خود آب بازي كنند چه اتفاقي مي افتد؟ كسي جلوي آن را مي گيرد؟مسئله اساسي اين است كه اگر اختلاط نباشد ، گناه نباشد و ... اصلا نيازي به تفريح نداريم . نه عزيز من ما خودمان را نبايد به نفهمي بزنيم . مسئله كمبود شادي و اين حرفها نيست مسئله ايجاد ارتباط با جنس مخالف است ولو اينكه بجاي بازي بگوييد برويد كوه بكنيد .
نمونه هاي جالبي برايتان دارم : در واحد فرهنگي دانشگاه وقتي اعلام مي كرديم كه مي خواهيم براي زيارت قم برويم اگر برنامه مختلط بود صد نفر اسم مي نوشتند ولي اگر بصورت تك جنسي بود داوطلبان به پنج نفر هم نمي رسيدند. شما بفرماييد مشكل چيست؟عاشقان كوهنوردي وقتي برنامه تك جنسي هست حال كوهنوردي ندارند ولي اگر مختلط باشدساعت سه صبح هم آماده اند . شما بگوييد آيا اينها واقعا مي خواهندكوه بروند و يا ....؟ نه عزيز من مشكل نبود امكانات تفريحي نيست چرا خودمان را گول مي زنيم .
يك روز به دانشجوي پسري گفتم چرا با دوستان پسرت كوه نمي روي؟ گفت آنوقت ما در كوه توي سر كي بزنيم و با كي شوخي دستي كنيم؟گفتم با رفيقت گفت : با اين پسرهاي زمخت و...؟ا
واقعا درد دل بسیاری ازجوانان راگفت من ازنویستده بسیار تشکر می کنم . موضوع بسیار جدی را مطرح کرد . حرف دل مارو زد
اولن این موضوع تو تهران اتفاق افتاده نه شهرستانهایی که سینما ندارند
ثانیا بنظر تو اقشاری که مشکلی مالی برای استفاده از فضاهای فرهنگی کشور ندارند
متن خیلی کم عمقی بود و خیلی بد نوشته شده بود
اخرش نفهمیدیم این کار هنجار شکنی هست یا نه؟!
درکشور ما همیشه رسم است که بجای ریشه یابی مشکلات عارضه یابی صورت میگیرد اگر مسئولین فقط به این یک پرسش پاسخ دهند که از بلوغ تا ازدواج جوانان برای آنان چه برنامه ایی دارند ویا چه کرده اند ؟بسیاری از مسائل حل می شود وجامعه به آرامش می رسد اما دریغ از یک راهکار عاقلانه
افرین واقعیت را بیان کردی گرچه من جوان نیستم
کاملا درست است، متاسفانه ما عادت کرده ایم که صورت مسئله و چرایی آن را پاک کنیم
کو کوش شنوا.
عزیز من این تلویزیون که برنامه های مناسب ندارد. برخی اوقات برنامه های آنقدر مزخرف و سطحی هستند که حال آدم به هم می خورد. راستی این سوال همیشه برایم مطرح بوده است که چرا برنامه های خوب صدا و سیما برای شبکه تهران است یا چرا برنامه های برون مرزی صدا و سیما در داخل کشور پخش نمی شود مگر بودجه صدا و سیما از بیت المالی که همه از آن سهم دارند نیست؟
اگر امروز مسئولان ترس از مسئولیت پذیری و وارد گود شدن را بر عهده نگیرند فردای قیامت باید در درگاه خداوند پاسخگو باشند چرا که زمانی که میتوان با برنامه ریزی تخلیه هیجانات جوانان را به شکل مشروع مدیریت نمود اگر این مهم صورت نگیرد فردا این تشکیلات به تشکیلات خطرناک نامشروع تغییر ماهیت خواهد داد انان باید بتوانند به شکل مشروع هیجانات روحی خودرا تخلیه نمایند...
دمت گرم و سرت خوش باد
من کاری به چرند و پرند های مسئولین ندارم ولی برای چی میخواین حرکت عیر شرعی و توجیه کنی؟اولا که شهرستان نبوده و خوش نشین های تهرانی بودن. ثانیا پارک لاله و ولنجک هم مشابه ش بوده. بعد خود من اضاع مالیم خوب نیست ولی افسردگی نگرفتم . سیاه نمایی نکنید اون دنیا برا نوشتن همین .... عذابتون میدن.انشاالله
من در مورد تحلیل فوق نمی گم درسته یا غلط ولی بد نیست بدونید این اعمال در شهری انجام شده که کلی سینما داره امکانات داره کلی کنسرت داره پارک داره تئاتر داره انواع و اقسام نمایشگاه ها رو داره و من مطمئنم که هیچ کدوم از این جوونها که این کارا رو کردن مشکل مالی و کار و اینجور چیزا نداشتن(همون مرفهین بی درد) چرا که اگه مشکلات داشتن فرصت این کارا رو نداشتن. بهتره که به جای نقدهای احساسی و سطحی یکم عمیقتر به موضوع نگاه کنیم و به جای انتقادات که بوی سیاست زدگی در اونها آشکار هست یکم واقعا و از ته دل به فکر این جوونها باشیم.
تازه فقط همین نیست. این همه اعتیاد تو کشور هزار جور بیماری های روحی روانی... اینا همه آخر عاقبت این جور محدودیت هاست.
دولت باید برای تفریح عمومی و برنامه های شادی عمومی هزینه کند تا مجبور نباشد برای دوا و درمان جوانان هزینه کند
جانا سخن از زبان ما میگویی !
سلام
بعد از "طنز: بساط بی‌ناموسی را چه کسی پهن کرد؟ " بدنبال ماست مالی آن هستید؟!
قبول کنید نوع خاصی از جرم سازماندهی شده به وقوع پیوسته. هر چند شاید مجریان آن از این امر بی اطلاع باشند. و اگر برخورد جدی با آن نشود از این به بعد باید منتظر هر گونه تجمع مختلط در مکانهای مختلف باشیم.
من هم می گویم اگر جوانان جلوی چشم ما آب روی هم بپاشند بهتر است تا بروند در کنج خلوت هزار کار نگفتنی بکنند.
اگر این کار در شهرهای دیگر ایران اتفاق می افتاد حرف شما درست بود . ولی درتهران که همه جور امکانات تفریحی و فرهنگی و ورزشی وجود دارد حرفی بی ربط و بی اساس است چون با توجه به عکس های منتشره افرادی که در این برنامه حضور داشتند افراد بی پول و فقیری نبودند که نتوانند هزینه های تفریحاتشان را بپردازند . و یا فرهنگشان به ویلا نشینانی می خورد که در پارتی هاشان همه جور فسق و فجور انجام می دهند ولی خوشی زیر دلشان زده و خواسته اند هرزگیشان را به نمایش عموم بگذراند و به قوانین دهن کجی کنند . پس در در ج مطالب هر چند کپی برداری از روی دیگر سایت ها دقت نمایید .
این آقای برادر تصور کرده است که این واقعه در یک روستای دور افتاده در استان کهکیلویه و بویر احمد واقع شده! آیا شهری در کشورهست که سرانه ی پارک، استخر، سینما، تفریح گاه های مجاز و غیر مجاز و چه و چه در آن به اندازه ی تهران باشد؟ آیا مشکل این آقاپسرها و دخترخانمها این چنین محدودیت هایی است؟ پس این مدل هرزگردی ها را باید در همه جای کشور انتظار داشت جز تهران.
با این همه امکانات در تهران، باز هم می گویید که امکانات تفریحی کم است. پس جوانانی که در شهرستانها زندگی می کنند وای بر احوالشان. شهرستان ها واقعا خالی از امکانات است.
من هم قبول دارم که جوان امروز ایرانی واقعا کلافه و نا امید است. ولی لطفا تنها به فکر جوان تهرانی نباشید کمی هم جوان شهرستانی را دریابید.
خدایا سرم درد گرفت از این همه مشکلات در ایران. وای ای خدا .....
با این همه
مرحبا چه تحلیل درست و عمیقی بود
ای کاش مسایل همیشه ریشه ای تحلیل می شد تا برای رفع آن اقدام می شد .
گشت ارشاد راه حل نیست
اي ول مقاله ي تحليلي بسيار جالبي بود باز از اين درد دلها بكنيد چون حرف دل جوانها است.
به عنوان یک ایرانی که در خارج از کشور زندگی میکنم و بیشتر عمر خود را در کشورم صرف کردم معتقدم که مشکل اصلی نه کمبود تفریح است و نه مشکل فرهنگی حاد، بلکه ما دو مشکل اساسی در کشور داریم اول وضعیت کار و کسب حلال و در راستای پیشرفت کشور دوم اختلاف طبقاتی که شاید بتوان به اختلافة البروجی تعبیر کرد.
در حالیکه افرادی در کشور بصورت دقیقه ای میلیونی درآمد دارند برای اکثریت جامعه ایرانی خرید و یا حتی اجاره یک سرپناه (توجه کنید نه خانه بلکه تنها سرپناه 50-60 متری) آرزوست چرا که نه تنها دیدند بلکه با تمام وجود حس میکنند که اگر روزانه 16 ساعت هم کار کنند نمیتوانند هزینه های خودشان را دربیارن. این اوضاع باعث سرخوردگی و ناامید شدن و از دست دادن انگیزه برای کار، تولید و فعالیت اقتصادی مردم شده بنابراین بدنبال پر کردن این خلا با عنوان تفریح میگردند. در حالیکه خدا میدونه که در خارج از ایران تنوع تفریحات اگر کمتر از داخل ایران نباشه بیشتر نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار