بازدید 6111

خاتمي:كسي حق تعرض به ناهي منكرندارد

، عزيزان واقعيات را همان‌قدر كه هست ببينند؛ طبق تحقيقات اين حركات سازماندهي شده نبوده و نبايد هم با ديدن اين صحنه‌ها چنين فضايي را بسازيم كه هاله‌اي از ناامني و ياس در كشور درست كنيم؛ چراكه اين همان است كه دشمن مي‌خواهد. آنچه واقعيت است اين است كه ايران اسلامي به فضل خدا امن‌ترين كشور جهان است و اين قضايا استثنا بوده و يك قاعده نيست.
کد خبر: ۱۷۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۲ 22 July 2011
خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با بيان اين‌كه يكي از ابعاد عدالت، عدالت اقتصادي است، گفت: در اين زمينه به خصوص بايد به زندگي محرومان توجه بيشتري شود و بايد با سوء استفاده‌كنندگان از اموال عمومي هر كسي كه هست مقابله شود.

به گزارش ايسنا آيت‌الله سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان عمليات مرصاد گفت: منافقين كوردل با فرماندهي صدام با خيال خودشان مي‌خواستند از كرمانشاه به همدان آمده و از آنجا بيايند تهران را فتح كنند. غافل از اين‌كه‌ اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست.

وي ادامه داد: در اين عمليات چهار هزار و 800 نفر از منافقين كشته شدند، 120 تانك 400 دستگاه نفربر و سلاح‌هاي زيادي از آن‌ها منهدم شدند. اين‌ها كه از امام بريدند و اين سرنوشت آن‌هاست كه به جنگ با ايران اسلامي و برادران خود آمدند.

وي در ادامه سخنانش با بيان‌اين‌كه بحمدالله فضاي كشور همچنان فضاي ميلاد وليعصر (عج) است، گفت: مناسب ديدم بحثي در رابطه با مدينه فاضله مهدوي داشته باشم. مدينه‌اي كه اميد نه تنها شيعيان و مسلمانان، بلكه اميد الهيون عالم است. آنچه از روايات برداشت مي‌شود، اين مدينه حداقل هشت خصوصيت دارد اول اين‌كه مدينه حاكميت دين است دوم اين‌كه مدينه حاكميت مستضعفان صالح است و سوم اين‌كه مدينه گسترش دانش‌ها به ويژه دانش ديني است.

خاتمي ادامه داد: رفاه معقول و مناسب در چنين جامعه‌اي وجود دارد. ويژگي ديگر اخلاق و دگردوستي است ،چون وقتي كه آقا ظهور مي‌كند همه كينه‌ها از دل مي‌رود. ششمين ويژگي رضايت مردمي است، يعني همگان از حكومت وليعصر رضايت خواهند داشت و دو ويژگي آخر اين است كه مدينه فاضله مهدوي، مدينه عدل و امنيت است.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران همچنين افزود: انتظار تنها زبان قال نيست، بلكه زبان حال است. كسي كه منتظر ميهمان اس،ت چه بسا يك بار هم نگويد ميهمان دارم، از روزها قبل خودش را آماده مي‌كند، بنابراين وقتي نظام جمهوري اسلامي نظام منتظر محسوب مي‌شود كه به سمت اين خصوصيات حركت كند.

وي با بيان اين‌كه روح حكومتي كه همه‌ي انبيا دنبالش بودند، عدالت است، گفت: يك بعد عدالت، عدالت اقتصادي است و آن اين است كه به خصوص به زندگي محرومان توجه بيشتري شود و به تعبير امام (ره) پابرهنگان ولي نعمت ما هستند و بايد با سوء استفاده‌كنندگان از اموال عمومي هر كسي كه هست مقابله شود. در روايتي است كه حضرت مهدي (عج) بسيار بخشنده است و بر كارگزارانش بسيار شديد است يعني بر آن‌ها نظارت مي‌كند و اگر ببيند كارگزاري پايش را كج گذاشته است، مثل جدش امير المومنين قاطعانه برخورد مي‌كند.

خاتمي افزود: دومين بعد از عدالت، عدالت سياسي است و آن اين است كه قانون حرف اول را بزند، نه سهم‌خواهي، باج‌خواهي و شرط‌گذاري‌ها و بايد براي مسئولان سر سوزني جوسازي و غوغاسالاري‌ها در تصميماتشان تاثير نگذارد. سومين بعد هم، عدالت قضايي است، يعني اين‌كه هيچ كس خودش را در حصار آهنين نديده و معاف از اجراي قانون نداند.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران در ادامه گفت: در حكومت وليعصر (عج) امنيتي وجود دارد كه خواندن و شنيدن آن انسان را غرق در نشاط مي‌كند. اصولا از نگاه قرآن جامعه نمونه سه ويژگي دارد و بايد در آن امنيت جاني، مالي، ناموسي و آبرويي وجود داشته باشد و اين امنيت هم اختصاص به مسلمانان ندارد و هر كسي كه شهروند نظام است، طبق قانون اساسي بايد امنيت داشته باشد بخصوص غيرتمندان ديني.

كسي حق ندارد متعرض ناهيان منكر شود. در قرآن هم تعرض‌كنندگان به آمرين به معروف و ناهيان از منكر در كنار كافران قرار گرفته‌اند.

وي افزود: نكاتي را كه مي‌گويم داغ همه متدين از حوادث اين روزها تازه مي‌شود كه غيرتمندي بيايد نهي از منكر كند، چشمهايش را در بياورند، يا در معرض نابينايي قرار گيرد و يا غيرتمندي نهي از منكر كند و شاهرگ او را بزنند. من در اين رابطه تقاضا مي‌كنم، عزيزان واقعيات را همان‌قدر كه هست ببينند؛ طبق تحقيقات اين حركات سازماندهي شده نبوده و نبايد هم با ديدن اين صحنه‌ها چنين فضايي را بسازيم كه هاله‌اي از ناامني و ياس در كشور درست كنيم؛ چراكه اين همان است كه دشمن مي‌خواهد. آنچه واقعيت است اين است كه ايران اسلامي به فضل خدا امن‌ترين كشور جهان است و اين قضايا استثنا بوده و يك قاعده نيست.

وي ادامه داد: نكته بعد اين است كه دستگاه قضايي نبايد از كنار اين حوادث سطحي بگذرد كه سطحي هم نخواهد گذشت به خاطر اين‌كه ما سران محترم دستگاه قضا را مي‌شناسيم و مي‌دانيم مثل مردم غيرت ديني دارند، ولي گاهي اوقات انتظار مي‌رود، سرعت عمل همراه با موازين شرعي باشد تا اراذل و اوباش سر جاي خودشان بنشينند.

خاتمي گفت: بنده به عنوان طلبه‌اي كه به خيال خودم حدود 15، 17 سال درس خارج فقه مي‌دهم، به خودم اجازه مي‌دهم حق نظر در اين رابطه داشته باشم كه برخورد اين‌چنيني با ناهيان از منكر بي‌ترديد مصداق محاربه است. محارب كسي است كه امنيت عمومي جامعه را به هم مي‌ريزد. تعبير مفسر بزرگ مرحوم علامه طباطبايي را ببينيد؛ هر كسي كه امنيت عمومي را مختل كند چه با سلاح گرم و چه سرد و حتي در تعابير فقها ديده‌ام كه گفته‌اند اگر كسي حتي با عصا فضاي امنيت عمومي جامعه را مختل كند از مصاديق محارب است.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با اشاره به مسائل خاورميانه گفت: ما در مصر شاهد حضور مجدد انقلابيون مصري در ميدان تحرير هستيم. 1400 سال قبل امير مومنان مصري‌ها را غيور ناميد. آفرين بر مصري‌ها كه نگه داشتن انقلاب‌شان براي آن‌ها كمتر از اصل انقلاب نيست. حرف منطقي‌شان هم اين است، معنا ندارد تمامي كساني كه در حكومت سابق جنايت كرده‌اند، همچنان عضو كابينه باشند، بلكه بايد محاكمه شوند.

وي افزود: آنچه دلالت بر هوشياري فوق‌العاده مصري‌ها مي‌كند دو مطلب است؛ يكي موضع ضدصهيونيستي انقلابيون است كه بسيار ستودني است، مطلب ديگر اين‌كه آمريكا به شوراي نظامي مصر پيغام داده كه اگر منافع تل‌اويو به خطر بيفتد كمك‌ها را قطع مي‌كنيم. اين نشان دهنده اين است كه طمع دارند كه حتي در شوراي نظامي و حكومت فعلي مصر همچنان رژيم صهيونيستي از منافع مصر بهره‌مند شود.

خاتمي گفت: در رابطه با مردم بحرين هم مقاومت آن‌ها جاي تجليل دارد. بحريني‌ها يك حرف كاملا منطقي و دنياپسند دارند و آن‌ اين‌كه هر بحريني با يك راي سرنوشت خودش را رقم بزند، اما آل‌خليفه و آل‌سعود اين حرف منطقي را با گلوله، شكنجه، دستگيري و زندان‌هاي آنچناني جواب مي‌دهند.

وي ادامه داد: جالب است در عين آن‌كه مي‌زنند، مي‌كشند و زنداني مي‌كنند، مي‌ترسند؛ ديوار حائل اطراف كاخ‌هايشان مي‌كشند كه انقلابيون نتوانند نزديك كاخ‌هايشان بروند. خيلي خنده‌دار است كه آل‌خليفه به شوراي نظامي مصر پيغام مي‌دهد كه شما به شوراي همكاري خليج‌فارس بپيونديد، اشغالگران صعودي مي‌آيند آنجا هم انقلابيون را قلع و قمع مي‌كنند. شما كلاهتان را محكم نگه داريد كه باد آن را نبرد. شما رفتني هستيد، حكومت شما متزلزل است آن وقت چنين پيشنهاد سخيفي مي‌دهيد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران گفت: مطلب بعد در رابطه با يمن است. انصافا شش ماه مقاومت اين‌چنيني مردم يمن در برابر ديكتاتور ستودني است به خصوص كه مقابل توطئه‌هاي آمريكا بابصيرت ايستاده‌اند.

وي افزود: مطلب ديگر در رابطه با رسوايي مجدد صهيونيست‌هاست. سال گذشته صهيونيست‌ها 9 نفر از سرنشينان كشتي كمك‌رسان را كشتند. امسال هم كشتي كمك‌رسان كرامت كه از همه ملت‌ها بوده وارد آب‌هاي آزاده شده كه صهيونيست‌هاي جنايتكار، اين دزدهاي سابقه‌دار بين‌المللي آمد‌ه‌اند آنچه را كه اين‌ها به عنوان امداد آورده‌اند، مصادره كرده‌اند كه يك ربايش است. چهار سال است كه غزه محاصره است و متاسفانه سازمان‌هاي عريض و طويل بين‌المللي يك كلمه حرف نمي‌زنند و اين به معناي اين است كه سازمان‌هاي بين‌المللي به خاطر وابستگي به قدرت‌ها كارايي ندارند و بشريت بايد در پي يك سازمان ملل واقعي باشد.

خاتمي افزود: مطلب بعدي خبري است كه در تلويزيون هم ديديد. در يكي از ايالات‌هاي آمريكا، سياه‌پوستي كرايه اتوبوسش را نداده بود، پليس آمريكا با پنج گلوله او را جلوي چشم مردم مي‌كشد. اين سيماي دولت آمريكاست كه فرياد حقوق بشرش گوش فلك را كر كرده است. اين نشان دهنده اين است كه براي آمريكا انسانيت سر سوزني ارزش ندارد و شعار حقوق بشر براي استفاده ابزاري است.

وي گفت: همين جا مي‌خواهم از اقدام ارزشمند مجلس شوراي اسلامي كه يك طرح يك فوريتي براي تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي با 200 امضا دادند، تشكر كنم ،آفرين. اين اقدام، اقدام درستي است و اميدواريم به همين زودي شاهد تصويب آن باشيم.

خاتمي افزود: مطلب آخر رسوايي انگليسي‌ها در شنود مكالمات مردم است و عجيب‌تر كشته شدن خبرنگاري كه اين‌ها را فاش كرده است و من معتقدم همه‌ي اين‌ها ميخي است بر تابوت ليبرال دموكراسي غرب كه براي آن‌ها حتي حقوق شهروندانشان محترم نيست و گويا آدم‌كشي براي انگليسي‌ها يك هنجار پذيرفته شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار