بازدید 4469

خط لوله اسلامی گاز ایران را به اروپا می‌برد

کد خبر: ۱۷۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰ 22 July 2011
بزرگترین قرارداد صادرات و ترانزیت گاز طبیعی منطقه خاورمیانه دوشنبه هفته آینده سوم مرداد با حضور سرپرست، وزیران نفت و منابع معدنی جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه در بندر عسلویه امضا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین توافقنامه رسمی صادرات و ترانزیت گاز بین ایران، سوریه و عراق به احتمال فراوان دوشنبه هفته آینده (سوم مرداد) در منطقه ویژه اقتصادی انرزی پارس (عسلویه) امضا خواهد شد.
بر این اساس در حال حاضر مکاتبات نهایی با عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق و سفیان العلاو وزیر نفت و منابع معدنی سوریه برای حضور عسلویه و امضای پیش نویس این توافق نامه گازی انجام گرفته است.
 
مذاکرات گازی ایران، عراق و سوریه از سال 1388 برای صادرات و ترانزیت گاز طبیعی به طور جدی و با برگزاری نشست‌های سه جانبه در تهران، دمشق و بغداد آغاز شده بود و سه کشور در آخرین نشست خود بر روی کلیات پیش نویس توافق نامه به منظور انتقال، ترانزیت و صادرات گاز طبیعی به توافق رسیده بودند.
 
پیش بینی می شود با امضای پیش نویس این توافق نامه امکان ترانزیت و صادرات گاز فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به عراق، سوریه و در آینده لبنان و سواحل دریای مدیترانه فراهم شود.
 
از سوی دیگر سه کشور ایران، عراق و سوریه برای ساخت یک خط لوله 56 اینچی به طول پنج هزار و 600 کیلومتر و برای انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی هم به توافقهای کلی دست یافته اند و حتی یک مشاور بین المللی برای مکان سنجی ساخت خط لوله و تامین منابع مالی احداث ان توسط سه کشور استخدام شده است.
 
برای ساخت خط لوله گاز اسلامی به حدود 6 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است که تاکنون چند فاینانسور اروپایی برای تامین منابع مالی این خط لوله انتقال گاز طبیعی اعلام آمادگی کرده اند.
 
مطابق با اعلام مسئولان این سه کشور اسلامی در صورت تامین منابع مالی بین سالهای 2013 تا 2014 میلادی امکان بهره برداری از خط لوله گاز اسلامی با مشارکت تمامی کشورها فراهم می شود.

خط لوله اسلامی رقیب جدید ناباکو و ساوث استریم

به گزارش مهر، مطالعات موسسات معتبر بین المللی نشان می دهد که به طور تقریبی سالانه یک درصد به مصرف گاز اروپا اضافه می‌شود به طوری که کشورهای قاره سبز هم اکنون سالانه 500 میلیارد متر مکعب مصرف گاز دارند که در سال 2030 این آمار به 700 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.
 
در حال حاضر سه خط لوله ناباکو، ساوث استریم و آی.جی.ای سه خط لوله در دست اجرا برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده که به استثنای ساوث استریم دو گزینه دیگر فاقد منابع قابل توجه تامین کننده گاز است.
 
کارشناسان اقتصادی از غیبت ایران در خط لوله ناباکو با عنوان پاشنه آشیل این خط لوله گاز یاد می کننند و معتقدند در صورت ساخت خط لوله گاز اسلامی، 33.1 تریلیون ذخایر گاز طبیعی ایران می تواند به مهمترین رقیب خط لوله ناباکو تا سال 2030 میلادی تبدیل شود.
 
بر اساس برآوردهای انجام شده میزان نیاز گازی کشورهای در مسیر خط لوله اسلامی تا افق 2020 میلادی در عراق روزانه 10 تا 15 میلیون متر مکعب، سوریه روزانه 15 تا 20 میلیون متر مکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون متر مکعب است.
 
از این رو با توجه به ظرفیت 110 میلیون متر مکعبی روزانه انتقال گاز این خط لوله در صورت تامین گاز مورد نیاز تمامی کشورهای مسیر هنوز 65 تا 70 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت مازاد برای صادرات گاز به سایر کشورهای متقاضی و به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحویل در سواحل دریای مدیترانه وجود دارد.
 
در شرایط فعلی یکی از مسیرهای ایران برای انتقال گاز به خط لوله اسلامی و اروپا، خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و 300 کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول 611 کیلومتربه پایان رسیده است.
 
هم اکنون مراحل تکمیل خط لوله 56 اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار