بازدید 4677

سرانه مطالعه در ایران ؛ 76 دقیقه

آقای حسینی در گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با توجه به شرایط کنونی تولید و نشر کتاب و آمارهای مطالعه گفت: سرانه غیرتکلیفی مطالعه در ایران 18 دقیقه است که به اضافه 12 دقیقه مطالعه دعاها و زیارت ها و نشریات، سرانه مطالعه کشور در مجموع 76 دقیقه است که مطلوب نیست.
کد خبر: ۱۷۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲ 21 July 2011
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه مطالعه کشور را در مجموع 76 دقیقه ذکر کرد و این میزان را نامطلوب دانست.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای حسینی در گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با توجه به شرایط کنونی تولید و نشر کتاب و آمارهای مطالعه گفت: سرانه غیرتکلیفی مطالعه در ایران 18 دقیقه است که به اضافه 12 دقیقه مطالعه دعاها و زیارت ها و نشریات، سرانه مطالعه کشور در مجموع 76 دقیقه است که مطلوب نیست.

آقای حسینی در خصوص آمار نشر افزود: در سال، 65 هزار عنوان کتاب منتشر می شود اما از نظر آمار شمارگان به طور متوسط هر کتاب هزار تا سه هزار نسخه بیشتر چاپ نمی شود که این رقم هم مطلوب نیست.

وی گفت: باید بحث کتابخوانی در خانواده ها جدی شود و در این بین نقش آموزش و پرورش نقش مهمی است به همین علت کمیته ای در این جهت با مشارکت همه دستگاه ها تشکیل خواهد شد.

آقای حسینی افزود: علاوه بر فرهنگ سازی در زمینه کتابخوانی باید به اقتصاد نشر برای ناشر و نویسنده نیز توجه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب باید در دسترس همگان باشد که در این جهت ایجاد نمایشگاه های استانی و شهرستانی برای عرضه بیشتر برگزار می شود.

وی افزود‌: وزارت ارشاد برای توسعه نشر و حمایت از اقتصاد نشر خود از خریداران کتاب است.

آقای حسینی گفت: برای مثال در سال 83 ، نهاد کتابخانه ها 500 میلیون تومان کتاب از ناشران خرید که این آمار در سال 89 به 11 میلیارد تومان رسیده است،‌ البته این رقم هم کافی نیست.

آقای حسینی افزود: هم اکنون 5 هزار کتابخانه باز در کشور داریم و توسعه کتابخانه ها را از سال گذشته در مدارس آغاز کردیم و به سمتی حرکت می کنیم تا همه مدارس و همچنین مساجد کتابخانه داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین مراجعان هستند گفت: باید سیر دقیق مطالعاتی برای متقاضیان کتابخوانی مشخص شود.

آقای حسینی با اشاره به تنبلی در مطالعه افزود: انگیزه کافی برای مطالعه و کتابخوانی در کشور وجود ندارد و تبلیغات نیز در این زمینه کافی نیست.

وی درباره عرضه و تولید کتاب گفت: از مجموع 65 هزار عنوان کتاب چاپ شده در سال همه مفید نیست و برخی فقط کتاب سازی است.

آقای حسینی افزود: علاوه بر آن، کتاب مفید و سالم نیز نیاز به تبلیغ و توزیع مناسب دارد.

وی در پاسخ به این سوال که ممیزی چقدر مانع حضور کتاب در بازار است گفت: هم اکنون برخی کتاب ها از ناشران و نویسندگان معتبر یک روزه مجوز نشر می گیرند.

آقای حسینی تاکید کرد:‌ اما امروز باید مراقب باشیم تا هر کتابی منتشر نشود چرا که برخی کتابها از نظر اخلاقی و اعتقادی مشکل دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی در پی اغراض سیاسی هستند و با ارتباطاتی که با خارج از کشور دارند اهداف دیگری را در مخالفت با اسلام و اصل نظام دنبال می کنند.

آقای حسینی ممیزی کتاب را یک ضرورت دانست و افزود: ‌تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کتاب موجب اعتماد مردم در خرید و خواندن کتاب است از این رو باید مانند دیگر محصولات کتبی مجوز نشر بگیرند که سالم باشند.

وی درباره سیاست های تشویقی وزارت ارشاد در باره کتاب و کتابخوانی افزود: جشنواره هاو جوایز ادبی متفاوت برای انتخاب کتابهای برگزیده برگزار می شود تا کتابهای برتر ترجمه،تبلیغ و معرفی شوند.

آقای حسینی گفت:‌ امسال برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب، کتاب های فاخر در نمایشگاه به مردم معرفی شد و این وزارتخانه مبلغ کتابهای مفید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ از کتابهایی در مورد تاریخ اسلام، انقلاب، دفاع مقدس، جنگ نرم، عرفان های وارداتی و حجاب و عفاف حمایت می کنیم.

آقای حسینی در باره سیر مطالعه از مهدکودک ها و مدارس تا دانشگاه ها گفت:‌ ما در پی دنبال کردن زنگ مطالعه در مدارس هستیم و نباید مدرسه ای در کشور وجود داشته باشد که کتابخانه نداشته باشد.

وی افزود: ما علاوه برتجهیز کتابخانه مدارس نمایشگاه یاد یار مهربان را در مدارس برگزار کردیم اما این گونه امور نیاز به کمک های مالی دارد.

آقای حسینی گفت:‌هم اکنون 80 درصد دغدغه مردم در پی امور اقتصادی است و موضوعات فرهنگی در نزد مردم جایگاه واقعی خود را ندارد، از این رو مبلغان،‌ روحانیان و رسانه ها باید در این زمینه فعال شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از سال 71 مصوبه ای در باره ایجاد کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود داشت که براساس آن تا سال 84 حدود 2 هزار و 200 کانون در مساجد تشکیل شد.

آقای حسینی گفت: اما از دولت نهم به بعد تاکنون 10 هزار و 700 کانون در مساجد ایجاد شده و اولویت فعلی ما ایجاد این کانون ها در روستاهاست.

وی افزود: تجهیزات و امکانات اولیه این کانون ها در روستاها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود.

آقای حسینی ادامه داد: هم اکنون 62 هزار مسجد در کشور وجود دارد که باید کانون های فرهنگی و هنری در همه آنها ایجاد شود.

وی گفت: برگزاری اردوهای آموزشی از دیگر اهداف این وزارت خانه است که به طور مثال از 4 هزار نفر از مدیران کانون ها برای برگزاری دوره ای در مشهد دعوت شده و بعد از آموزش در کانون ها فعال شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ‌مساجد فقط محل نماز خواندن نیست و باید با راه های مختلف جوانان را جذب کنند.

آقای حسینی درباره برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات گفت: این جشنواره هر سه ماه یک بار در استانها با رصد کردن روزنامه ها در ده موضوع مقاله، سرمقاله، خبر، عکس، صفحه بندی و ... مسابقه ای را برگزار می کند و نفرات اول تا سوم در هر یک از این موضوعات معرفی می شوند.

وی افزود:‌علاوه بر آن نمایشگاه بین المللی کتاب هر سال درموعد مقرر برگزار می شود.

آقای حسینی با بیان این که جنبه های تشویقی تولید کتاب و آزادی بیان در کنار اصل کرامت انسانها مورد توجه وزارت ارشاد است گفت: امروز نقد باید ناظر بر واقعیت باشد.

وی افزود: هم اکنون فعالیت پایگاه های اینترنتی در زمره جرایم رایانه ای محسوب می شود اما براساس مصوبه مجلس باید تابع قانون مطبوعات شود و آیین نامه مربوطه در این زمینه آماده شده است تا بعد از تصویب در دولت پیگیری شود.

آقای حسینی گفت:‌قانون جامع مطبوعات آماده شده و بعد از تصویب در مجلس و رفع ابهامات نظارت ها جدی تر می شود تا به تبع آن حرمت افراد جدی تر گرفته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل