بازدید 5044

بازار نان؛ مردم ناراضی، مسئولان راضی؛ کیفیت ...

با آزاد‌سازی‌ و حذف یارانه آرد، اکنون به‌ دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری در مورد نان، ضایعات نان‌های صنعتی به شدت افزایش یافته و کسی پاسخگوی عرضه آردهای بی‌کیفیت توسط کارخانه به واحدهای نانوایی نیست.
کد خبر: ۱۷۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳ 20 July 2011
سرویس اجتماعی ـ با وجود افت کیفی نان، مسئولان دولتی یا از پذیرش این امر به استناد آمار و ارقام ارایه شده خودداری کرده و یا آنکه این امر را ناشی از موضوعات دیگری مانند کیفیت گندم، آرد و مهارت نداشتن نانوایان می‌دانند.

هرچند هر یک از این عوامل در نابسامانی کیفیت نان دخیل هستند، باید به این عوامل نکته دیگری ـ که شاید علت اصلی نابسامانی کیفی نان است ـ افزود؛ بدان معنا که تعدد مراکز تصمیم‌گیری نان و سیاستگذ‌اری‌های نادرست و شتابزده سال‌های اخیر به همراه محقق نشدن بسیاری از وعده‌های شکل‌گیری بازار رقابتی، اصلی‌ترین عامل نابسامانی کنونی بازار نان به شمار می رود.

همچنین به‌رغم دیدگاه‌های مسئولان دولتی، مبنی بر بهبود نسبی کیفیت و کاهش ضایعات آرد و نان، مصرف‌کنندگان و نانوایان بر این باورند، اکنون نه تنها ضایعات نان کاهش نیافته بلکه عرضه آرد نامرغوب نارضایتی همزمان مصرف‌کنندگان و نانوایان را موجب شده است. بررسی دیدگاه‌های برخی مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان حاوی نکات دیگری است.

به نوشته همشهری، جلیل رضایی یک مصرف‌کننده نان در منطقه سعادت‌آباد با اشاره به افت شدید کمی و کیفی انواع نان سنتی به ویژه نان سنگک گفت: به‌رغم وعده‌های مسئولان برای نظارت و برخورد با تخلفات کنونی بازار نان، بارها حضوری به برخی نهادهای نظارتی مانند تعزیرات آرد و نان مراجعه و از افت کمی و کیفی نان در این منطقه گلایه کرده‌ام؛ اما مسئولان نه ‌تنها ترتیب اثری به این امر نداده‌اند، بلکه پیگیری نابسامانی نان را به تماس با سامانه تلفنی ذی‌ربط ارجاع می‌دهند.

وی گفت، در تماس با سامانه تلفنی مورد ادعا نیز از هشت خط این سامانه، تنها یک خط از طریق منشی تلفنی، شکایات مردمی را بدون ذکر هیچ مرجع پیگیری دریافت‌ کرده و در واقع این امر زمینه سردرگمی بیشتر مصرف ‌کنندگانی که از کیفیت و کمیت نان ناراضی هستند، فراهم ساخته است.

رضایی با بیان اینکه در این منطقه نان سنگک افت شدید کمی و کیفی را شاهد بوده و این امر زمینه مشاجره مردم و نانوایی‌ها را فراهم آورده است، تصریح کرد: نانوایان پاسخگوی اعتراض مردم به افت کمی و کیفی نان نبوده و در بیشتر موارد کیفت آرد، افت فشار گاز و دیگر مشکلات تأمین سوخت یا کارگر ماهر به علاوه مقرون ‌به‌ صرفه نبودن تولید نان را عامل این امر قلمداد می‌کنند.

وی افزود: حتی کمترین اصول بهداشتی در تولید نان رعایت نشده و نانوایان برخورد بدی با مشتری دارند، به گونه ای که وقتی چندی پیشتر به افتادن خاکستر سیگار در خمیر به نانوا اعتراض کردم، با برخورد بدی روبه رو و سرانجام از خرید نان منصرف شدم. از مسئولان بپرسید آیا این معنای بهبود کیفیت و کمیت نان و راهکارهای ارائه شده برای اعمال نظارت بر این بازار است؟!

علاوه بر افت کیفیت و افزایش ضایعات انواع نان سنتی، استفاده از آرد نامرغوب در واحدهای نان فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم نیز منجر به کاهش کیفیت و افزایش ضایعات این نوع نان شده است.

یک عضو هیأت مدیره اتحادیه نان‌های فانتزی، حجیم و نیمه‌حجیم هم گفت: با آزاد‌سازی‌ و حذف یارانه آرد اکنون به‌ دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری در مورد نان، ضایعات نان‌های صنعتی به شدت افزایش یافته و کسی پاسخگوی عرضه آردهای بی‌کیفیت توسط کارخانه به واحدهای نانوایی نیست.

میرعلی سیف افت شدید کیفیت آرد عرضه شده توسط کارخانه‌ها را عامل عمده افزایش ضایعات نان فانتزی قلمداد کرد و افزود: به ‌دلیل افت شدید کیفیت آرد، واحدهای نان فانتزی، مجبور به خرید و افزودن گلتون با نرخ هر کیلو گرم دو هزار و پانصد تومان هستند تا امکان پخت نان فراهم شود، چراکه آرد تحویلی کارخانه‌ها این ماده را ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل