بازدید 2314

کمبود ويتامين D اپيدمي خاموش جامعه

در يک گزارش منتشر شده اخير در يکي از مجلات علمي معتبر در زمينه پزشکي حدود 40 تا 100 در صد بالغين مسن آمريکايي و اروپايي دچار کمبود ويتامين د تشخيص داده شده اند و همچنين مطالعات پراکنده و مشاهدات فردي در کشور ما نيز نشان مي دهد که شيوع کمبود ويتامين د به خصوص در زنان و کودکان ايراني بين 50 تا 80 درصد باشد.
کد خبر: ۱۷۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱ 20 July 2011
ويتامين ها ترکيبات آلي هستند که به مقدار کم براي ادامه حيات موجودات زنده ضروري است و اين ترکيبات نمي توانند به طور کافي در بدن توليد شود و كمبود آن از طريق مصرف مواد غذايي تامين مي شود.

به گزارش آريا به نقل ازروابط عمومي وزارت بهداشت،قائم مقام مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر حدود 13 نوع ويتامين شناسايي شده که هر کدام فعاليت فيزيولوژيکي مهمي را در بدن اعمال مي كند و تخمين زده مي شود که حدود يک بيليون از جمعيت جهان از نژادها و گروه هاي سني مختلف دچار کمبود ويتامين د باشند.

حسين دلشاد افزود: در يک گزارش منتشر شده اخير در يکي از مجلات علمي معتبر در زمينه پزشکي حدود 40 تا 100 در صد بالغين مسن آمريکايي و اروپايي دچار کمبود ويتامين د تشخيص داده شده اند و همچنين مطالعات پراکنده و مشاهدات فردي در کشور ما نيز نشان مي دهد که شيوع کمبود ويتامين د به خصوص در زنان و کودکان ايراني بين 50 تا 80 درصد باشد.

وي تصريح كرد:‌ ويتامين د يک ترکيب محلول در چربي است که به طور طبيعي در مواد غذايي محدودي يافت مي شود و گوشت ماهي هاي چرب مثل ماهي قزل آلا و روغن کبد ماهي از بهترين منابع غذايي ويتامين د است همچنين جگر گاو، پنير  و زرده تخم مرغ نيز حاوي مقادير کمي از اين ويتامن هستند.

اين متخصص غدد و متابوليسم با اشاره به اين كه بيش از 80 درصد ويتامين د مورد نياز بدن از طريق تابش اشعه ماورابنفش خورشيد در پوست بدن توليد مي شود،‌ ابراز داشت:‌ برخي از قارچ ها نيز مقادير متغيري از ويتامين د را در بدن توليد مي كنند و همچنين نيازهاي روزانه ويتامين د، براي سلامت استخوان ها در گروه هاي سني مختلف متفاوت است.

دلشاد گفت:‌ نوزادان و کودکان زير يک سال 400 واحد، کودکان بزرگتر از يک سال، با لغين و افراد مسن تا سن 70 سالگي 600 واحد و افراد بالاي 70 سال 800 واحد ويتامين د در روز نياز دارند.

قائم مقام مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت:  در صورت کمبود ويتامين د استخوان ها نازک، شکننده و دچار تغيير شکل مي شوند که در دوران کودکي به راشيتيسم و در افراد بالغ به نرمي استخوان موسوم است.

وي در خصوص بيماري راشيتيسم گفت: اين بيماري از پي آمد هاي بارز کمبود ويتامين د در انسان است که به صورت درد هاي پراکنده استخوانها و ماهيچه ها، ضعف ماهيچه ها، اشکال در نشستن و برخاستن و بالا رفتن از پله ها و نهايتا شکستگي خود بخود استخوانها ظاهر مي شود.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار