بازدید 1979

آژیر خطر برای بیماران قلبی و تنفسی

«‌متأسفانه بیشترین مرگ و میر در کشور به خاطر ناراحتی‌های قلبی است که از آلودگی هوا نشأت می‌گیرد.»
کد خبر: ۱۷۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹ 20 July 2011
بر اساس آخرین گزارش مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هوای تهران دیروز هم در شرایط ناسالم قرار داشت. این وضعیت از مدت‌ها پیش همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا آخرین روزهای تابستان هم این وضعیت آلودگی‌ها برقرار باشد.
 
به نوشته جام جم، هفته پیش بود که رئیس شورای شهر تهران یکبار دیگر بیشترین مرگ ومیرها در کشور را براثر ناراحتی قلبی ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد. این درحالی است که این روزها نه از وعده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعلام تعداد واقعی مرگ ومیرها براثر آلودگی هوای تهران در سال 89 خبری هست و نه از بازخواست از مقصران.

مرضیه وحید دستجردی درست زمانی از این تصمیم خود سخن به میان آورد که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست واستانداری تهران با بی‌نتیجه خواندن برنامه 10 ساله قانون آلودگی هوا ، از برنامه سه ساله خود برای کاهش آلودگی‌های هوای مرگبار پایتخت خبردادند.

هرچند برنامه‌های مثبتی چون موظف ساختن وزارت نفت به تولید سوخت با یورو پنج از سوی سازمان محیط زیست انجام شد اما درست در نخستین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری تهران برای مبارزه با آلودگی‌ها، قانون افزایش معافیت معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال برنامه‌ها افزایش یافت تا آلودگی‌های مرگبار، نفس تهرانی‌ها را به شماره بیندازد.

سازمان محیط‌زیست هم به‌رغم همه وعده و وعیدها درحالی به نظارت تصویب این قانون نشست که آلودگی‌های ناشی از خودروهای فرسوده یکی از علل اصلی آلودگی‌های مرگبار در تهران شناخته شده‌است. همه این مسائل باعث شد تا «وحید نوروزی» یکبار دیگر از بهارستان‌نشین‌ها بخواهد تا علت اجرانشدن قانون آلودگی هوا را پیگیری کنند.

وحید نوروزی نماینده شهرداری تهران در کمیته اضطرار آلودگی‌ هوای تهران اعتقاد دارد: «اگر گزارش جدید مجلس از وضعیت آلودگی هوا مستند بر آمار و ارقام مفید باشد و در آن نهاد‌هایی را که به وظایف خود عمل‌ نکردند به جامعه و افکار عمومی معرفی کند، از کیفیت مطلوبی برخوردار خواهد بود.»

قانون جامع

مشاور معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور محیط زیست می‌گوید: «برای حل معضل آلودگی هوا بهتر است تا قانونی جامع برای کاهش آلودگی هوای تهران در مجلس به تصویب برسد و با اجرای این قانون در طول 5 سال معضل آلودگی‌هوای پایتخت رفع شود.»

به گفته او در این قانون باید مواردی مانند مجری پروژه، بودجه و چگونگی پایش و ارزیابی نحوه اجرای قانون مشخص شود.علاوه‌‌براین، طی این برنامه باید هرسال اعتباری برای اجرای این برنامه در قانون بودجه پیش‌بینی‌ شود. او می‌گوید: «البته یکبار این پیشنهاد را به‌عنوان نماینده شهرداری در جلسه آذرماه سال گذشته -89- مجمع نمایندگان تهران، مطرح کردم اما تاکنون توجهی به این پیشنهاد نشده است. این بی‌توجهی‌ها به افزایش آلودگی‌های خطرناک‌در تهران منجر شد تا در نهایت هم رئیس شورای شهر به رغم همه تکذیب‌ها از سوی بسیاری دولتی‌ها، یکبار دیگر آژیر مرگ‌های هرروزه تهرانی‌ها براثر آلودگی‌ها را بکشد.»

ایست قلبی براثر آلودگی هوا

به گفته مهدی چمران بیشترین مرگ و میر در کشور به دلیل ناراحتی‌‌های قلبی است که از آلودگی هوا نشأت می‌گیرد.

به گفته اوهماهنگ کننده دستگاه‌هایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا مسئولیتی دارند، سازمان حفاظت محیط زیست است ولی مهم‌ترین بحث آلودگی هوا به خودروها و کارخانه‌ها مربوط می‌شود. او اعتقاد دارد که یکی از گره‌های اصلی اجرایی نشدن برنامه کاهش آلودگی هوا این است که دستگاه‌های متعددی در این زمینه دخیل هستند و مسئولیت آن به عهده یک دستگاه یاسازمان نیست.

همچنین به گفته چمران در زمینه استانداردسازی موتور خودروها و موتور سیکلت‌ها مصوبه‌ای و جود دارد که دولت نیز آن را تصویب کرده و باید اجرایی شود. او می‌گوید: «برای کاهش آلودگی هوا وزارت صنایع باید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی را موظف کند که موتورهایشان استاندارد تولید شود، همچنین باید سوختی استاندارد داشته باشیم و حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم.»

وزارت صنایع یکی از مسئولان آلودگی هوای تهران است که هرگز حاضر نشد بحث نقص فنی خودروها را جدی بگیرد. در حال حاضر هم 5/ 2 میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تردد می‌کنند که فاقد برگه معاینه فنی هستند. این درحالی است که یکی از علل اصلی آلودگی‌های مرگبار پایتخت وجود وحضور همین موتورسیکلت‌هاست.

چمران همچنین یکی از مطرح‌ترین سوال‌های بی‌پاسخ سال‌های اخیر را مطرح می‌کند و می گوید: «برای نرسیدن به بحران آلودگی هوا باید به این فکر کنیم که مسئولیت انسان‌هایی که به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند یا به مشکلات قلبی دچار می‌شود با چه کسی است؟»

او می‌گوید: «‌متأسفانه بیشترین مرگ و میر در کشور به خاطر ناراحتی‌های قلبی است که از آلودگی هوا نشأت می‌گیرد.»

هرچند برخلاف نظر چمران بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که هوای تهران و بسیاری از شهرهای کشور هم اینک به حالت بحرانی رسیده‌است. براساس آمار و اطلاعات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل