بازدید 2345

گربه‌ها ديگر شكارچی موش‌های پايتخت نيستند!

وي با اشاره به رفتار پيچيده فيزيولوژيكي موش‌ها در قبال سم مي‌گويد: سمي كه شهرداري تهران در جوي‌ها استفاده مي‌كند ديگر جوابگو نيست چراكه موش‌ها با تغذيه زباله‌ها اثر اين سم را بعد از مدتي خنثي مي‌كنند.
کد خبر: ۱۷۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱ 19 July 2011
زنجيره قديمي كه سگ گربه شكار مي‌كرد و گربه موش را به‌هم خورده است و حالا ديگر موش‌هاي ترسو شجاع شده و به مصاف گربه‌ها مي‌روند.

به گزارش فارس، ‌موش پستانداري است كوچك از راسته جوندگان كه از گذشته با محيط زندگي انسان‌ها سازگار بوده، خسارات فراواني به منابع غذايي وارد مي‌كند و از عوامل انتشار و انتقال بيماري‌هايي مانند طاعون است.

موش‌ها به محيط‌هاي ساكت و تاريك كه حرارت معين و ثابت و همچنين رطوبت نسبي داشته باشد علاقه‌مند هستند. اين جانور موذي معمولاً روزها در لانه استراحت مي‌كند و شب‌ها براي تغذيه بيرون آمده، در سطل‌هاي زباله جولان مي‌دهد.

موش در گذشته موجودي ترسو بود ولي اكنون به دليل اينكه ديگر شكارگر طبيعي ندارد، شجاع شده و به‌راحتي در خيابان‌ها پرسه مي‌زند و از انسان‌ها نمي‌ترسد.

سال گذشته مسئولان شهري اعلام كردند كه برخي موش‌هاي پايتخت بلژيكي هستند ولي مثل اينكه امسال نژاد موش‌ها تغيير كرده و به گفته حيدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست كه به تازگي مسئوليت‌ ريشه‌كن كردن موش‌ها را در تهران به‌عهده گرفته است، موش‌هاي قهوه‌اي تهران اتريشي هستند.

موش‌ها به راحتي سم را از بدنشان دفع مي‌كنند
محمدهادي حيدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست با بيان اينكه سه نوع موش قهوه‌اي، سياه و خانگي در تهران وجود دارد به خبرنگار فارس مي‌گويد: موش‌هاي قهوه‌اي عمدتا وارداتي هستند و منشاء اصلي آنها از كشور اتريش است.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست با تأكيد بر اين موضوع كه قدرت زادوولد موش زياد است، مي‌گويد: موش‌ها به سرعت تكثير مي‌شود و به همين دليل است كه تعداد آنها در شهر روز به روز بيشتر مي‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست معتقد است كه موش يكي از مشكلات اساسي شهر تهران است و صرفاً مبارزه با اين جانور نمي‌تواند كافي باشد.

وي ادامه مي‌دهد: دليل اينكه در چند سال گذشته نتوانسته‌ايم جواب بگيريم اين بود كه از سم براي از بين بردن موش‌ها استفاده مي‌كرديم.

حيدرزاده اضافه مي‌كند: احتياج به يك مديريت راهبردي در بخش توليد زباله، جمع‌آوري و همچنين كمك مردم داريم تا بتوانيم اين مشكل را برطرف كنيم.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست تصريح مي‌كند: اينكه مي‌گويند موش يك جانور موذي است به اين دليل است كه سريعا سم را از بدنش دفع مي‌كند و اگرنه تاكنون با سم مي‌توانستيم اين حيوان را ريشه‌كن كنيم.

وي با بيان اينكه برنامه جامع‌ براي از بين بردن موش‌ها داريم مي‌گويد: اين برنامه به‌عنوان سند فرادستي براي رفع اين معضل در شهر است.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست با اشاره به اينكه در حال حاضر موش‌ها از مردم نمي‌ترسند، مي‌گويد: به دليل تنوع تغذيه و توسعه جمعيتي كه داشتند و تغييرات فيزيولوژيكي داشتند ديگر از مردم نمي‌ترسند.

موش‌هاي ترسو شجاع شدند

حيدرزاده اضافه كرد: از قديم موش به عنوان يك موجود ترسو مطرح بود ولي به دليل تغيير رفتار فيزيولوژيكي ديگر موش‌ها هستند كه به دنبال گربه‌ها مي‌‌دوند.

سايز موش‌ها از گربه‌ها بزرگ‌تر شده است

به گفته حيدرزاده سايز برخي از موشها در شهر از سايز گربه‌ها بزرگ‌تر شده است.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست اضافه كرد: زنجيره غذايي كه قبلاً وجود داشت كه سگ گربه را مي‌خورد و گربه موش را از بين رفته است در حال حاضر ديگر گربه شكار‌گر طبيعي موش نيست و به همين دليل موش‌ها شجاع شدند.

وي با بيان اينكه در گذشته در جلوي هر خانه در شهر يك كيسه زباله وجود داشت و كانون‌هاي جمع‌آوري موش بيشتر بود، مي‌گويد: در حال حاضر اين كانون‌ها كمتر‌شده است.

يك سال ديگر مشكل موش‌ در تهران برطرف مي‌شود

به گفته حيدرزاده قبلاً در هر منطقه به صورت ماهيانه 100 تا 150 كيلو سم براي از بين بردن موش‌ها توزيع مي‌شد ولي در حال حاضر به طور ميانگين 30 تا 50 كيلو شده است.

وي تصريح كرد: با طرح جامعي كه در نظر گرفته‌ايم ظرف يك سال آينده تا حدودي مشكل موش برطرف مي‌شود.

موش در سطح شهر قابل ريشه‌كن‌شدن نيست

مشكل موش در تهران كليدي شده و ديگر روش‌هاي معمول براي از بين‌ بردن اين جانور موذي پاسخ نمي‌دهد و بايد مسئولان براي رفع اين مشكل اقدامات اساسي انجام دهند ولي تاكنون اقدام كليدي در اين زمينه انجام نشده است.

حسين كلخوراني معاون خدمات شهري شهرداري تهران آب پاكي را روي دست مردم مي ريزد و مي‌گويد: پديده موش و جانوران موذي در سطح شهر قابل ريشه‌كن‌شدن نيست بلكه موضوع كنترل جمعيت اين جانوران مطرح است.

وي با بيان اينكه زباله‌هاي انهار تنها منبع تغذيه موش‌ها هستند، مي‌گويد: تا زماني كه مشاركت شهروندان تهراني براي كنترل اين پديده وجود نداشته باشد اين مشكل برطرف نخواهد شد.

سم‌ها ديگر پاسخگو نيست

وي با اشاره به رفتار پيچيده فيزيولوژيكي موش‌ها در قبال سم مي‌گويد: سمي كه شهرداري تهران در جوي‌ها استفاده مي‌كند ديگر جوابگو نيست چراكه موش‌ها با تغذيه زباله‌ها اثر اين سم را بعد از مدتي خنثي مي‌كنند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران به مضر بودن سموم استفاده شده براي كشتن موش‌ها براي انسان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: براي حل ريشه‌اي اين مشكل نيازمند فرهنگ‌سازي در حوزه جلب و مشاركت مردمي هستيم.

مسئولان شهري هر ساله وعده مي‌دهند كه مشكل موش را در تهران برطرف مي‌كنند ولي شاهديم كه اين مشكل برطرف نشده و هر روز هم بر تعداد موش‌ها افزوده مي‌شود اميدواريم با طرح جامع اين مشكل تا حدودي برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار