بازدید 13175

بازی عربستان و هند برای دور زدن ایران

از نظر تکنیکی امکان استفاده نفت عربستان در پالایشگاه های هند وجود ندارد و فرافکنی های هند و حرکتهای تبلیغاتی عربستان چیزی نیست جز بازی های آمریکا برای افزایش تاثیرگذاری تحریم های اعمال شده بر ایران تا از این طریق هند بتواند نقش عمده ای در تسخیر بازار ایران پیدا کند . . .
کد خبر: ۱۷۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶ 19 July 2011
بولتن نیوز نوشت: عمده پالایشگاه های کشور هندوستان به دلیل ارزان بودن نفت سنگین برای پالایش این نوع نفت  که درجه ی PA آن بین 28 تا 34 است، طراحی و ساخته شده اند و اکنون کشور عربستان در سبد صادراتی نفت خام خود جز نفت سبک عرب با ای پی ای 37 تا 40، مخلوط دیگری را در اختیار ندارد که درجه PA آن با نفت مورد تقاضای پالایشگاه های کشور هندوستان مطابقت داشته باشد.

به دليل تحريم هاي مالي و بانكي اعمال شده عليه ايران در ماه هاي گذشته موضوع پرداخت بدهي نفتي هند به ايران يكي از مشكلات جدي بر سر راه ادامه صادرات نفت به هند بوده است به طوری که بانك هاي معتبر بين المللي به دليل تحريم ها قادر به پرداخت پول به ايران نيستند و ايران و هند چند دور مذاكره براي حل اين معضل برگزار كرده اند كه تاكنون به نتيجه نهایی نرسيده است و ایران در این راستا به شركت هاي نفتي هندي درباره بازپرداخت بدهي نفتي شان هشدار داده است ، اما برخي ناظران بر اين گمانند كه شركت هاي نفتي هندي از وضعيت پيش آمده در زمينه تحريم ايران سوء استفاده كرده و با اطمينان خاطر از اينكه ايران حاضر نخواهد بود تا دومين بازار بزرگ صادراتي خود را از دست بدهد ، همچنان به بهانه مشكل پرداخت بانكي بدهي هاي خود ، از ايران نفت وارد می كنند.

برای تبدیل نفت خام به فرآورده های گوناگون باید از پالایشگاه استفاده شود و پالایشگاه ها با توجه به فرآورده هائی که قرار است تولید کنند و با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت نفت خامی که تصفیه خواهند کرد ، طراحی و ساخته می شوند و پالایشگاه های کشور هندوستان هم از این امر مستثنا نیستند. هند  با توجه به تکنولوژی بکار رفته در پالایشگاه هایش امکان تطابق دادن خود با نفت عربستان را ندارد و اگر هم بخواهد خود را با نفت عربستان تطبیق دهد نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر 20 میلیارد دلاری در پالایشگاه ها است.

با توجه به اینکه از نظر تکنیکی امکان استفاده نفت عربستان در پالایشگاه های هند وجود ندارد برخی کارشناسان نفتی کشور معتقدند فرافکنی های هند و حرکتهای تبلیغاتی عربستان چیزی نیست جز بازیهای آمریکا برای افزایش تاثیرگذاری تحریمهای اعمال شده بر ایران و به وسیله چانه زنی های هندی ها که می خواهند به جای دلار کالاهای خود را به ایران بفروشند و تبلیغات منفی عربستان که در تلاشی غیر عملی سعی در تسخیر بازارهای ایران را دارد و به شکست خود در نشست اوپک می اندیشد که ایران به عنوان رییس سازمان اوپک با افزایش تولید اوپک مخالفت کرد.

بر این اساس هندی ها با استفاده از شرایط موجود و با اعمال فشار به ایران نهایت سعی خود را برای عدم پرداخت ارز صورت می دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار ایران را به تصاحب خود در اورده و مانند چین، کالاهای بیشتر را از محصولات صنایع داخلی خود وارد بازار ایران کنند و عملا در تدارک فشار بیشتر به ایران هستند تا با توجه به جو کنونی حاکم بر بازار نفت ایران، کسری تجاری خود با ایران را با تبادل کالا با نفت تراز کنند.

عربستانیها با اگاهی از آنچه گفته شد و علی رغم اینکه خود نیز می دانند که توان این بلوف تجاری را ندارند تنها برای قدرتمند نشان دادن خود در برقراری تعادل بازار تقاضای جهانی نفت و جایگزینی ایران در صورت لزوم، سعی در مشوش کردن اذهان عمومی جهانیان دارند و از آنجایی که نتوانستند در نشست اوپک ایران را مغلوب نمایند سعی دارند اینگونه توجه دیگر کشورها را به خود جلب کرده و وزنه خود را در تعیین بهای جهانی نفت سنگین تر نمایند و بر پایه همین اصل است که دو مقام نفتي عربستان كه نخواسته اند نامشان فاش شود به خبرگزاري بلومبرگ گفتند كه شركت نفت دولتي عربستان به شركت هاي نفتي و پالايشگاه هاي هند پيشنهاد داده تا به جاي ايران از عربستان نفت بخرند تا مشكل پرداخت پول نداشته باشند.

آمریکا و متحدانش هم به اغراض سیاسی خود در جهت موفق نشان دادن تحریمها علیه ایران خواهند رسید. ديويد كرش يك تحليلگر نفتي آمريكايي درباره پيشنهادعربستان براي جايگزيني به جاي ايران در بازار نفت هند ، مي گويد كه اين مساله كاملا در جهت منافع ملي آمريكا است و احتمالا واشنگتن از اين پيشنهاد عربستان استقبال مي كند.

گفتني است در اواخر دوران رياست جمهوري جورج بوش نيز در چارچوب سياست فشار دولت آمريكا به ايران ، ملك عبدالله پادشاه عربستان با انجام يك سفر به چين ، تلاش كرده بود تا مقامات پكن را از خريد نفت ايران منصرف سازد و به آنها وعده داده بود كه رياض حاضر است در صورتي كه چين از ايران نفت نخرد ، نفت مورد نياز اين كشور را تامين كند.

ايران پس از عربستان دومين صادر كننده بزرگ نفت به هند است كه روزانه 400 هزار بشكه نفت به اين كشور صادر مي كند و هند دومين بازار بزرگ نفت ايران است كه سالانه 12 ميليارد دلار نفت از ايران مي خرد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها