بازدید 10194
۲
بررسي علل افزايش قيمت طلا و احتمال تأثير آن در ايران؛

از وخامت اوضاع اقتصادي در كشورهاي صنعتي تا ركورد تاريخي طلا

تصويب رياضت اقتصادي در ايتاليا به حجم هفتاد ميليارد دلار، اجرا نشدن تعهدات مالي كمكي در حد انتظار يونان توسط اتحاديه اروپا، تداوم كسر بودجه در آلمان و ادامه بحران اقتصادي در پرتغال و ايرلند، از ديگر عواملي هستند كه مي توان براي بحران پدید آمده در قيمت هاي بازار فلزات گرانبها از آنها نام برد.
کد خبر: ۱۷۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵ 19 July 2011

سرويس اقتصادي ـ هرچند در دو سال گذشته، همواره بهای طلا در بازارهاي جهاني از نرخ رشد صعودي برخوردار بوده است، ركورد تاريخي ديروز قيمت طلا، غير منتظره به نظر مي رسيد.

به گزارش «تابناك»، ديروز طلا در بازارهاي جهانی به بهای 1600 دلار در هر اونس رسيد كه بالاترين قيمت ثبت شده براي اين فلز قيمتي در تاريخ است.

کارشناسان بدتر شدن اوضاع اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان و هجوم سرمایه داران برای خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن را دو عامل اصلی افزایش قیمت این فلز گرانبها می دانند.

بنابر این گزارش، همواره در تاريخ به هنگام افزايش ناامنی و نبود قطعيت در اقتصاد، ريسك پذيري سرمايه گذاران كاهش يافته و آنان به سمت خريد دارايي هاي مطمئن اما كم سودتر مانند طلا روي آورده اند؛ چيزي كه در بهار سال جاري، شاهد بروز آن در اقتصاد ايران نيز بوديم.

بهای هر اونس طلا در پایان معاملات فلزات گرانبهای لندن، روز گذشته در حالي از مرز هزار و ششصد دلار گذشت كه این رقم برای قیمت هر اونس طلا، تاکنون سابقه نداشته و اين امر خود به تشديد نگراني درباره آينده اقتصاد جهاني انجاميده است، زيرا اين افزايش قيمت، پيام مشخصي درباره آينده سرمايه گذاري هاي اقتصادي دارد.

با توجه به آن که اوضاع مالی و اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان از جمله کشورهای اروپایی رو به بدتر شدن می رود، سرمایه داران ترجیح می دهند، پول خود را در بخش هایی مانند خرید طلا سرمایه گذاری کنند که مطمئن به نظر می رسد. این در حالی است که روند افزایش بهای طلا تا این میزان، از هفته گذشته آغاز شده است.

بايد توجه داشت كه روند قیمت طلا به طور کلی از سال دو هزار و هشت (همزمان با آغاز بحران هاي اقتصادي پياپي در اروپا و آمريكا) آغاز شده است، به گونه ای که بهای هر اونس طلا در سال 2008، هشتصد و هفتاد و هشت دلار، در سال 2009، هزار و نود و پنج دلار، در سال 2010 به هزار و چهارصد و ده دلار و اکنون بهای هر اونس طلا در سال 2011 به هزار و ششصد دلار رسیده است.

«آندرو فریس»، مشاور سرمایه گذاری در بانک «بي. ان. پي پاریبا» در این باره می گوید: به محض آنکه سررسید بازپرداخت سود اوراق قرضه آمریکا بگذرد، حتی اگر پرداخت سود این اوراق چند روز هم به تعویق بیفتد و به محض آنکه مشکلات یونان در مسیر خوبی قرار گیرد، خطر افزایش بیش از اندازه بهای فلزات گرانبها تا حدودی کاهش خواهد یافت، ولی کامل از بین نخواهد رفت.

اين بدان معناست كه نگراني ها از بازپرداخت نکردن بدهي هاي آمريكا يا سود اوراق قرضه فراواني كه اين كشور در رویارویی با بحران منتشر كرده و احتمال ناتواني اش در پرداخت سود آنها زياد است، از يك سو و شدت وخامت بحران يونان به منزله عاملي براي فشار مالي به اتحاديه اروپا ـ كه خود در شرايط اقتصادي بدي است ـ از ديگر سو، مانع از ريسك پذيري سرمايه گذاران شده و در خوش بينانه ترين حالت، تنها با رفع اين دو نگراني مي توان به بازگشت وضعيت عادي سرمايه گذاري و به دنبال آن، بازگشت تعادل در بازار فلزات گرانبها اميد داشت.

تصويب رياضت اقتصادي در ايتاليا به حجم هفتاد ميليارد دلار، اجرا نشدن تعهدات مالي كمكي در حد انتظار يونان توسط اتحاديه اروپا، تداوم كسر بودجه در آلمان و ادامه بحران اقتصادي در پرتغال و ايرلند، از ديگر عواملي هستند كه مي توان براي بحران پدید آمده در قيمت هاي بازار فلزات گرانبها از آنها نام برد.

گفتني است، در ارديبهشت ماه سال جاري، برخي از بانك هاي مركزي كشورهاي بزرگ جهان همچون اتحاديه اروپا و روسيه، نسبت به افزايش ذخاير طلاي خود اقدام كردند كه اين رفتار ناشي از بي اعتمادي به دلار نيز در افزايش تقاضاي طلا در ماه هاي گذشته بي تأثير نبوده است.

ذكر این نیز لازم است که با توجه به احتمال موقتي بودن اين افزايش قيمت و حجم بالاي ذخاير طلاي بانك مركزي، احتمال تأثيرگذاري جدي آن بر بازار داخلي طلا در كوتاه مدت، جدي ارزيابي نمي شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اقتصاد خودمون چطورمال ماکه خیلی خرابه چرا همش اروپا را میگویید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار