بازدید 1514

بازهم منع واردات كالا هاي كشاورزي

چنانچه ضوابط و شرايط قرنطينه‎اي جديدي از سوي وزارت جهاد كشاورزي اعلام شود وزارت بازرگاني آمادگي دارد تا اين موارد را اخذ و به گمركات كشور منعكس كند تا بدين وسيله ورود احتمالي هر نوع كالاي غيركيفي كشاورزي به كشور ممنوع شود‎.
کد خبر: ۱۷۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲ 17 July 2011
 با دستور جديد غضنفري براي مديريت واردات محصولات كشاورزي، وزارت بازرگاني اعلام آمادگي كرد، ضوابط جديد وزارت جهاد كشاورزي براي مديريت واردات را به گمركات ابلاغ كند تا بدين وسيله ورود احتمالي هر نوع كالاي غيركيفي كشاورزي به كشور ممنوع شود‎.

به گزارش خبرگزاري فارس، عليرضا شجاعي سخنگوي وزارت بازرگاني در اين باره گفت: چنانچه ضوابط و شرايط قرنطينه‎اي جديدي از سوي وزارت جهاد كشاورزي اعلام شود وزارت بازرگاني آمادگي دارد تا اين موارد را اخذ و به گمركات كشور منعكس كند تا بدين وسيله ورود احتمالي هر نوع كالاي غيركيفي كشاورزي به كشور ممنوع شود‎.

وي بازنگري در ضوابط و استانداردها را يكي از مكانيزم‎هاي منع واردات كالاهاي غيركيفي عنوان كرد و ادامه داد: براساس نظر كارشناسان و فعالان اقتصاد ي چنانچه دستگاه‎هاي ضابطه‎گذار و مجوزدهنده، ضوابط سخت‎گيرانه‎تري را در ورود كالا به كشور اعمال كنند، عملاً واردات محصولات غيركيفي از مبادي رسمي متوقف مي‎شود.

شجاعي با اشاره به بند ب ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 16 قانون افزايش بهره‎وري بخش كشاورزي، از آمادگي وزارت بازرگاني به منظور جلوگيري از ورود محصولات غير كيفي كشاورزي سخن گفت و توضيح داد : چنانچه ضوابط و شرايط قرنطينه‎اي جديدي از سوي وزارت جهاد كشاورزي علاوه بر موارد گذشته، اعلام شود وزارت بازرگاني آمادگي دارد تا اين موارد را اخذ و به گمركات كشور منعكس كند تا بدين وسيله ورود احتمالي هر نوع كالاي غيركيفي كشاورزي به كشور ممنوع شود.

سخنگوي وزارت بازرگاني در ادامه سخنان خود تقسيم كار ملي در حوزه واردات محصولات كشاورزي و صنعتي را مورد توجه قرار داد و افزود: از آنجايي كه ماده 16 قانون بهره‎وري بر اين نكته كه وزارت جهاد كشاورزي بايد مجوز ورود محصولات كشاورزي را صادر كند، تاكيد دارد، وزارت بازرگاني تنها قادر به اعمال تغييرات و ضوابط شرايط قرنطينه‎اي جديدي است كه آن وزارتخانه وضع مي‎كند و در اين زمينه از هيچ اقدامي فروگذار نخواهد كرد.

شجاعي اهميت و ضرورت مديريت واردات در كشور را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: هر چند اقدامات اخير درخصوص تحقق اين مهم در كشور منجربه كاهش واردات و توقف ثبت سفارش برخي از كالاهاي غيركيفي اعلام شده از سوي موسسه استاندارد شده است، اما نبايد فراموش كرد كه بازنگري در شرايط و ضوابط برخي ديگر از كالاها از جمله محصولات كشاورزي و داشتن شرايط سخت‎گيرانه‎تر مي‎تواند كمك بسزايي در مديريت واردات محصولات كشاورزي داشته باشد.
به گفته وي، وزير بازرگاني دستورات لازم را به زيرمجموعه‎ها از جمله سازمان توسعه تجارت ايران براي همكاري با وزارت جهاد كشاورزي در جهت مديريت واردات محصولات كشاورزي صادر كرده است.
به گزارش شابا، بر‌ اساس بند (ب) ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه، امور مربوط به واردات محصولات كشاورزي از جمله مسووليت تعيين سهميه مقداري، زمان ورود، انتخاب ابزار تعرفه‎ و مقدار آن به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شده است.

همچنين طبق ماده 16 قانون بهره‎وري كشاوزي، وزارت بازرگاني و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي براي واردات حتي يك كيلوگرم محصول كشاورزي بايد از وزارت جهاد كشاورزي مجوز بگيرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار