بازدید 1684
معاون وزير نفت خبر داد:

سند جامع توليد صيانتي در دست تدوين

طبق ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت نفت مكلف به انعقاد قرارداد در زمينه توسعه ميادين مشترك نفت و گاز به ويژه ميادين پارس جنوبي است .
کد خبر: ۱۷۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱ 17 July 2011
معاون وزير نفت از كشف 14 ميدان نفت و گاز طي دو سال گذشته خبر داد و گفت: سندي براي براي تهيه و اجراي برنامه جامع صيانتي از مخازن هيدروكربوري در برنامه پنجم توسعه تهيه مي شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، محسن خجسته‌مهر با بيان اينكه به منظور تامين اهداف وزارت نفت و تثبيت و ارتقاي جايگاه ايران به عنوان كشوري تاثيرگذار در بازار عرضه و تقاضاي انرژي اين تصميم گرفته شده است، افزود: تدوين يك استراتژي جامع، همه جانبه‌نگر و عملياتي براي توليد بهينه و صيانتي از مخازن هيدروكربوري كشور ضروري است.

وي تاكيد كرد: در اين ميان تدوين استراتژي خاص ميادين مشترك براي توسعه و توليد حداكثري از اين ميادين كه در واقع خط مقدم صنعت نفت هستند و جلوگيري از هرز رفت ثروت ملي به سمت كشورهاي شريك، همه مضاعف ،توجه و تدبير ويژه اي را مي‌طلبد.

تصويب تدوين سند ملي راهبردي انرژي

وي خاطر نشان كرد: تصويب تدوين سند ملي راهبردي انرژي يكي از وظايف دولت در بخش نفت است و در واقع اين سند كه توسط مجلس محترم تكليف شده در دو بخش است، يكي سند كلي است كه محتوي آن راهبرد هاي كلي انرژي است و طرح جامع انرژي نام دارد و ديگري سند راهبردي است كه مربوط به نفت و گاز است و در بحث بالادست و پايين دست نفت و گاز را شامل مي‌شود.
وي ادامه داد: بايد راهبرد و چارچوب فعاليتهاي بالادستي و پايين دستي نفت و گاز به شكل سند درآيد و اين سند بايد توسط دولت محترم تدوين و به تصويب مجلس برسد.

مهمترين برنامه هاي اكتشاف نفت و گاز ايران در برنامه پنجم توسعه

معاون وزير نفت همچنين در تشريح مهمترين برنامه هاي اكتشاف نفت و گاز ايران در برنامه پنجم توسعه با بيان اينكه در دو سال گذشته 14 ميدان جديد نفت و گاز در ايران كشف شده است، گفت: با كشف اين ميادين جديد در مجموع ميزان حجم ذخاير نفت‌خام كشور 14 ميليارد بشكه و ذخاير گاز طبيعي 1.5 تريليون متر مكعب افزايش يافته است.

وي از انجام عمليات اكتشاف به عنوان مهمترين حلقه توسعه صنايع بالادستي نفت و گاز و كشف ذخاير جديد هيدروكربوري ياد كرد و افزود: بر اين اساس در برنامه پنجم توسعه استفاده از تكنولوژي هاي جديد اكتشاف در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است كه بهره گيري از فناوري هاي جديد در اين زمينه در برنامه چارم توسعه بسيار مناسب بوده است.

رشد 270 درصدي در اكتشاف نفت

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدوروكربوري وزارت نفت همچنين افزود: طبق برنامه قرار بود 8 ميليارد بشكه نفت كشف كنيم كه از اين مقدار فراتر رفته وتوانستيم 21 ميليارد بشكه نفت را كشف كرده و نسبت به برنامه 270 در صد رشد داشتيم.

به گفته وي در برنامه 5 ساله انعقاد قرار داد اكتشاف و توسعه به شكل بيع متقابل نيز در برنامه خواهد بود و اگر پيمانكاري در يك بلوك اكتشافي به موفقيتي دست يافت و تجاري شناخته شد، اولويت توسعه اين ميدان مي تواند با آن پيمانكار باشد.

خجسته‌مهر يادآور شد: طبق ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت نفت در راستاي تقويت سازو كار هاي اعمال حق مالكيت و حاكميت بر منابع نفت و گاز، مديريت اكتشاف توسعه و توليد در وزارت نفت ايجاد خواهد شد.

صدور پروانه اكتشاف، توسعه و بهره‌برداري از سوي وزارت نفت

وي از صدور پروانه اكتشاف، توسعه و بهره برداري از سوي وزارت نفت خبر داد و گفت: اين حكم طبق ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه براي ايجاد فضاي رقابتي براي كليه شركت هاي تابعه شركت ملي نفت به وزارت نفت داده شده است كه به موجب اين قانون، اين وزارتخانه تصميم خواهد گرفت كه چه شركتي، چه ميداني را چگونه توسعه دهد.

اين مقام مسئول با بيان اينكه به موجب حكم ياد شده، وزارت نفت علاوه بر سياست گذاري، وظيفه راهبري و نظارت بر اقدام‌هاي اجرايي را به عهده خواهد داشت، توضيح داد: اين اقدام احراز حاكميتي وزارت نفت را افزايش خواهد داد.

ايجاد سامانه يكپارچه كنترل و اندازي گيري ميزان توليد، فرآورش، انتقال، پالايش، توزيع و صادرات نفت

وي با تاكيد بر اينكه وزارت نفت همچنين موظف است سامانه يكپارچه كنترل و اندازي گيري ميزان توليد، فرآورش، انتقال، پالايش، توزيع و صادرات نفت خام و گاز طبيعي و فرآورده هاي نفتي را در برنامه پنجم توسعه راه‌اندازي كند، اظهار كرد: بالغ بر 350 ميليون يورو براي اين سامانه اعتبار در نظر گرفته شده است و اين مسئوليت بر عهده نظارت بر صادرات و مبادلات نفتي خواهد بود.

افزايش يك ميلون بشكه‌اي توليد نفت در برنامه پنجم توسعه

خجسته‌مهر ازافزايش ظرفيت توليد يك ميليون بشكه نفت‌خام تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و با اشاره به تكاليف قانوني وزارت نفت در اجراي برنامه پنجم توسعه گفت: طبق ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت نفت مكلف به انعقاد قرارداد در زمينه توسعه ميادين مشترك نفت و گاز به ويژه ميادين پارس جنوبي است .

واگذاري دوپالايشگاه ستاره خليج فارس و فارس

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدوروكربوري وزارت نفت در زمينه واگذاري دوپالايشگاه ستاره خليج فارس و فارس تصريح كرد:در ماده 127 از برنامه پنجم به وزارت نفت اجازه دادند در چارچوب بودجه سنواتي از محل منابع داخلي شركت‌هاي تابعه و منابع خارجي ترجيحا با مشاركت بخش هاي خصوصي و تعاوني پس از تاييد شوراي اقتصاد نسبت به تكميل دو پالايشگاه ميعانات گازي "ستاره خليج فارس " و "فارس " با ظرفيت اسمي به ترتيب 360 هزار و 120 هزار بشكه به صورت سرمايه گذاري و يا تسهيلات در قالب وجوه اداره شده اقدام كند.

به گفته وي اعطاي تسهيلات شامل بهينه سازي و بنزين سازي در برنامه پنجم توسعه در دستور كار وزارت نفت قرار دارد.

افزايش توليد گاز پارس جنوبي به 800 ميليون متر مكعب

معاون برنامه ريزي وزير نفت از طرح افزايش توليد گاز طبيعي با اجراي فازهاي پارس جنوبي به عنوان اولويت دارترين برنامه وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه ياد كرد و افزود: با تكميل عمليات توسعه 19 فاز باقي‌مانده پارس‌جنوبي در برنامه پنجم توسعه حجم توليدات به 800 ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان