بازدید 4610

طرح مكتوب ايران براي حل بحران ليبي

وزير امور خارجه كشورمان از طرح مكتوب ايران براي حل بحران ليبي سخن گفت و درباره تغيير ساختار وزارت خارجه اظهار داشت: درصدديم بهترين و شايسته‌ترين افراد را براي معاونت‌ها منصوب كنيم كه در آينده در اين زمينه اطلاع رساني مي‌شود.
کد خبر: ۱۷۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱ 17 July 2011
علي‌اكبر صالحي رئيس دستگاه ديپلماسي كشور د درباره اظهارات قبلي‌اش در خصوص پيشنهاد ايران براي حل بحران ليبي و ديدارش با "مراد مدلسي " همتاي الجزايري كه با وي نيز درباره ليبي گفت‌وگو كرده بود، گفت: با وزير خارجه الجزاير به تفصيل راجع به موضوع ليبي و اقداماتي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد، گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرديم.

به گزارش فارس،وي با بيان اينكه ايران پيش از اين رايزني‌هايي در ارتباط با ليبي با برخي كشورها انجام داده بود،‌ اظهار داشت: آن رايزني‌ها مفيد بود و با شرحي كه وزير خارجه الجزاير داد، اين كشور و تعدادي از كشورهاي ديگر درصدد ايجاد راه‌حلي هستند كه اولاً كشتار را در داخل ليبي متوقف كنند، كشتاري كه به واسطه جنگ داخلي و حمله ناتو صورت مي‌گيرد، دوم اينكه ساختار جديد در شكل حكومتي ليبي ولي با مشاركت تمامي عناصر موجود در ليبي صورت گيرد و سوم اينكه از مداخلات خارجي در امور داخلي ليبي به گونه‌اي كه ناتو انجام مي‌دهد، جلوگيري به عمل آيد.

وي افزود: اينها مواردي بود كه مدنظر طرح كشورهايي بود كه الجزاير نيز در ارتباط با آنها است. ما نيز طرحي داشتيم كه با تعدادي از كشورها در اين زمينه مشورت كرده بوديم و طرح‌مان نيز مكتوب بود و ارائه شد.

صالحي بدون اشاره به جزييات طرح پيشنهادي ايران، در عين حال گفت كه طرح وزير خارجه الجزاير تقريباً با طرح ايران مشابهت دارد.

علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سفر اروپايي‌اش و در مسير نيجريه به منظور شركت در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي - هشت توقفي كوتاه در الجزيره داشت و با "مراد مدلسي " همتاي الجزايري‌ خود ديدار و در خصوص مسائل منطقه و به ويژه تحولات ليبي به رايزني پرداخت.

* درصدديم شايسته‌ترين افراد را براي معاونت‌ها منصوب كنيم

وزير خارجه همچنين درباره تغيير ساختار وزارت خارجه با بيان اينكه همانگونه كه قبلا اعلام كردم، تغيير ساختار وزارت خارجه يكي از اولويت‌هاي كاري اينجانب بود، خاطرنشان كرد: ساختار وزارت خارجه ساختاري بسيار گسترده بود و متناسب با شأن اين وزارتخانه نبود.

وي با بيان اينكه ساختار قبلي با 10 معاونت و تعداد زيادي ادارات كل اداره مي‌شد، افزود: با مطالعه ساختار وزارت خارجه حدود 50 كشور جهان و گفت‌وگو و تبادل‌نظر با صاحبان تجربه در داخل كشور، وزراي خارجه سابق و پيشكسوتان وزارت خارجه كه در حال حاضر در اين وزارتخانه حضور دارند، ‌مشورت‌هاي لازم را انجام داديم تا به يك جمع‌بندي در ارتباط با چارت و ساختار جديد رسيديم و در نهايت تعداد معاونت‌ها را از 10 معاونت به 6 معاونت تقليل داديم.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه براساس ساختار جديد معاونت‌هاي منطقه‌اي عمدتاً تغيير يافت، اظهار داشت: سه معاونت منطقه‌اي جديد شامل عربي و آفريقا؛ آسيا، اقيانوسيه و مشترك‌المنافع و معاونت اروپا و آمريكا ايجاد و بقيه معاونت‌ها شامل معاونت مالي و اداري، معاونت حقوقي و بين‌المللي و معاونت كنسولي تغييري نيافت.

وي با بيان اينكه در ساختار قبلي بخش اقتصادي در بحث روابط دوجانبه نبود، يادآور شد: اين در حالي است كه اقتصاد و سياست با همديگر تنيده هستند و لذا ما بخش اقتصادي را به بحث روابط دوجانبه منتقل كرديم. قسمت مربوط به اقتصاد بين‌الملل را جداگانه حفظ كرديم و اهميت ويژه‌اي نيز به بخش اقتصادي داديم كه بعدا اعلام خواهيم كرد.

وزير خارجه ادامه داد: در ساختار جديد تعداد زيادي از ادارات كل را كم كرديم و تعداد زيادي از مديران آزاد شدند و به بدنه كارشناسي اين وزارتخانه اضافه شدند. در حال حاضر معاون يكي از معاونت‌هاي جديد منطقه‌اي يعني معاونت اروپا و آمريكا (علي آهني) منصوب شده و "بهروز كمالوندي " نيز به عنوان معاون اداري و مالي جديد منصوب شده و درصدد هستيم در خصوص بقيه معاونت‌ها بهترين و شايسته‌ترين افراد را منصوب كنيم كه در آينده در اين زمينه اطلاع رساني خواهد شد.

* تمركز بر موضوع سوريه محور اصلي مذاكرات با داود اوغلو

خبرنگار فارس درباره سفر احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه به تهران و اخبار مطرح شده مبني بر اينكه اوغلو در اين سفر به دنبال ميانجيگري بين تهران و رياض بوده، اظهار داشت: سفر آقاي داود اوغلو براي ارزيابي تحولات منطقه و مشورت و رايزني در اين خصوص صورت گرفت.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تركيه را كشوري بسيار مهم برشمرد و با بيان اينكه ما با داود اوغلو رايزني‌هاي مستمري به صورت تلفني و ديداري داريم، اظهار داشت: در سفر اخير وزير خارجه تركيه به ايران و در نشست دوجانبه‌اي كه حدود 4 ساعت به طول انجاميد، عمدتاً بر موضوع سوريه متمركز شديم.

وي ايران، سوريه و تركيه را اعضاي يك خانواده برشمرد كه اگر مشكلي براي اين سه عضو پيش آمد، طرفين كمك كنند تا مشكل برطرف شود و خاطرنشان كرد: بايد به گونه‌اي عمل شود كه از دخالت‌هاي نابجاي ديگران در امور داخلي سوريه جلوگيري شود.

وزير خارجه افزود: البته دولت سوريه نيز بايد به مطالبات مشروع مردم پاسخ دهد. دولت سوريه و خوشبختانه آقاي بشار اسد اقدامات خوبي را انجام داده‌اند و رئيس جمهور سوريه قول داده كه اقدامات بيشتري را در راستاي تحقق مطالبات مردمي انجام دهد.

* مصمم به تقويت روابط با اتحاديه اروپا

صالحي همچنين درباره اولين سفر اروپايي‌اش به دو كشور اسلووني و اتريش خاطرنشان كرد: نتايج خوبي از اين دو سفر حاصل شد.

وي اين دو سفر را طليعه و مقدمه خوبي براي توسعه همكاري‌ها با اتحاديه اروپا عنوان و خاطرنشان كرد: در هر دو سفر مطالب موردنظر طرفين به صورت صريح و روشن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه از مقامات اتريش و اسلووني براي سفر به ايران دعوت به عمل آمد،‌ گفت: مقامات اين دو كشور از اين دعوت استقبال كرده و عنوان كردند كه در اولين فرصت به تهران سفر مي‌كنند.

وزير خارجه با ذكر اين نكته كه ايران مصمم به توسعه و تقويت روابط با اتحاديه اروپاست، خاطرنشان كرد: اين آمادگي نيز از سوي اتحاديه اروپا وجود دارد و اميدواريم با حسن نيت طرفين در راستاي رفع سوء تفاهمات و تقويت اعتماد متقابل به پيش برويم.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين سفرش به نيجريه و ديدارهايش با وزير خارجه و رئيس جمهور اين كشور را مفيد و مؤثر ارزيابي كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان صبح دوشنبه (20 تيرماه) در رأس هيئتي و در پاسخ به دعوت همتايان اسلوونيايي و اتريشي خود عازم اين دو كشور شد و در سفر به اسلووني ضمن ديدار با "ساموئل اژبوگار " وزير خارجه اسلووني و شركت در كنفرانس خبري مشترك، در اتاق بازرگاني و صنايع اين كشور حضور يافت و در پايان سفارت جمهوري اسلامي ايران در لوبليانا را افتتاح كرد.

وزير خارجه اسلووني در نشست خبري با صالحي با تأكيد بر نقش تاثيرگذار ايران در منطقه گفت: همواره علاقه‌منديم ديدگاه ايران در مورد مسائل منطقه‌اي و راه‌حل آن را براي حل مسائل منطقه بدانيم.
در سفر صالحي همچنين سند برنامه مبادله فرهنگي، علمي و آموزشي، گردشگري و ورزشي بين ايران و اسلووني به امضاء رسيد.

رئيس دستگاه ديپلماسي پس از آن عازم وين شد و ضمن ديدار با "تيبور تات " مدير اجرايي سازمان منع جامع آزمايش‌هاي هسته‌‌اي (CTBT) با يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پشت درهاي بسته ملاقات كرد و سپس در جمع خبرنگاران نتيجه مذاكراتش با آمانو را مفيد و سازنده برشمرد.
صالحي پس از آن عازم وزارت خارجه اتريش شد تا با «ميكائيل اشپيندل‌اگر» همتاي اتريشي خود ديدار كند و در ضيافت ناهار وزير خارجه اتريش شركت كرد و در نشستي خبري به همراه وزير خارجه اتريش به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و بار ديگر با اعلام پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود در معاهده NPT درعين‌حال يادآور شد كه جمهوري اسلامي ايران از حقوق خود به هيچ وجه عقب نشيني نمي‌كند.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تنها مرجع بين‌المللي قضاوت درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورهاي عضو عنوان كرد و گفت: ‌قضاوت ديگران نمي‌تواند مبنا قرار گيرد.
اشپيندل‌اگر وزير خارجه اتريش نيز گفت: ما خواستار راه‌حلي براي موضوع هسته‌اي ايران هستيم و به همين خاطر نيازمند گفت‌وگوهاي دو جانبه مي‌باشيم.

ديدار با 10 تن از نمايندگان و اعضاي كميسيون سياست خارجي پارلمان اتريش از ديگر برنامه‌هاي سفر يك روزه صالحي به اتريش بود و نمايندگان پارلمان اتريش در اين ديدار جمهوري اسلامي ايران را يك قدرت منطقه‌اي خواندند و خواستار گسترش همكاري‌هاي پارلماني با كشورمان شدند.

"يوري فدوتوف " مدير اجرايي دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل نيز از ديگر كساني بود كه صالحي در اين سفر با وي گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد. فدوتوف در اين ديدار بر نقش پيشروي جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر تأكيد كرد و گفت: هيچ كشوري قادر به رقابت با ايران در اين زمينه نيست.

صالحي پس از وين عازم نيجريه شد تا در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي - هشت شركت كند و در مسير توقفي كوتاه در الجزيره داشت و با "مراد مدلسي " همتاي الجزايري‌ خود درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي بخصوص ليبي به رايزني و تبادل‌نظر پرداخت.

رئيس دستگاه ديپلماسي پس از ورود به ابوجا پايتخت نيجريه با "گوبنگو اشيرو " همتاي نيجريه‌اي خود ديدار و گفت‌وگو كرد و طرفين بر گسترش همكاري‌هاي تهران و ابوجا تأكيد كردند.
صالحي در اين سفر ضمن شركت در اجلاس شوراي وزيران گروه دي - هشت با "گودلاك جاناتان " رئيس جمهور نيجريه ديدار و پيام كتبي محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان را تسليم وي كرد.
رئيس جمهور كشورمان در اين پيام ضمن تبريك موفقيت‌آميز انتخابات رياست جمهوري در نيجريه و تبريك انتخاب مجدد گودلاك جاناتان به اين سمت، بر گسترش همكاري‌ها تأكيد كرد.
صالحي پنجشنبه شب به وقت نيجريه ابوجا را به مقصد تهران ترك كرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان