بازدید 5110

اعلام آمادگی رهبر طالبان برای مذاکره

هما سلطاني، عضو پارلمان افغانستان از غزني و ملا عبدالبصير كه وي نيز عضو پارلمان اين كشور است، به خبرنگاران گفتند كه با ملا عمر، رهبر كليدي طالبان در منطقه‌اي در 150 كيلومتري كابل ديدار كرده‌اند.
کد خبر: ۱۷۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴ 15 July 2011
دو نماينده پارلمان افغانستان اعلام كردند: رهبر طالبان آمادگي خود را براي مذاكره با دولت كابل اعلام كرده است.

به گزارش ايسنا هما سلطاني، عضو پارلمان افغانستان از غزني و ملا عبدالبصير كه وي نيز عضو پارلمان اين كشور است، به خبرنگاران گفتند كه با ملا عمر، رهبر كليدي طالبان در منطقه‌اي در 150 كيلومتري كابل ديدار كرده‌اند.

اين دو اظهار داشتند كه ملاعمر پيشنهاد مذاكره با دولت كابل در صورت تضمين جامعه جهاني و آمريكا به خود و دستيارانش را پذيرفته است.

ملا عبدالبصير كه مدعي ديدار با رهبر طالبان شده، به خبرنگاران گفت: ملا عمر هرگونه نقل قول‌ها از وي مبني بر عدم پذيرش قانون اساسي افغانستان، امتناع از احترام به حقوق زنان و عدم پذيرش قبايل تاجيك را رد كرده است.

براساس گزارش شبكه خبري الجزيره، وي به نقل از رهبر طالبان گفت: اين درست نيست كه من به خاطر عدم پذيرش قانون اساسي كشور، عدم احترام به حقوق زنان و عدم تمايل به گفت‌وگو با قبايل تاجيك مقصر شناخته شوم.

به گفته اين نمايندگان ملا عمر از فعاليت‌هاي آژانس اطلاعاتي پاكستان در افغانستان خسته شده و مي‌خواهد يك دفتر نمايندگي صلح افغان به جاي آنچه كه اكنون در كشور تركيه شكل گرفته، تشكيل دهد.

هما سلطاني كه مي‌گويد با ملاعمر ديدار كرده از وي خواسته است صلح را بپذيرد.

وي گفت: ملا عمر مذاكرات صلح را پذيرفته و مي‌خواهد راه براي بازگشت شرايط و فراهم‌شدن زمينه‌اي جهت حمايت و حفاظت از وي و همراهانش هموار شود.

به گفته وي دليل عدم تمايل ملا عمر به پذيرش پيشنهادات شوراي عالي صلح اين است كه اعضاي نيروهاي دولتي همچنان به مبارزه با طالبان ادامه مي‌دهند.

سلطاني گفت: عمر به من گفته است ما چطور مي‌توانيم با كساني كه همچنان با ما مي‌جنگند، مبارزه كنيم.

با اين‌حال ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان با رد هرگونه مذاكره صلح با رهبر طالبان گفت كه اين گروه هرگز حاضر به پذيرش طرح صلح دولت افغانستان نيست.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل