بازدید 2480

اعتياد به اينترنت، توهم‌زاست

متأسفانه هنوز بسيارى از خانواده‌هايى كه امكان دسترسى به اينترنت را براى كودكان و نوجوانان خود فراهم كرده‌اند، تصور صحيحى از خطرات اين موضوع ندارند و علت اين امر نيز ناآگاهى خانواده‌ها از تهديدات بالقوه اينترنت است، چرا كه تهديدى كه از طريق وب متوجه وضعيت فرهنگى خانواده است، هنوز آن‌طور كه بايد شناخته شده نيست.
کد خبر: ۱۷۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱ 14 July 2011
يك روان‌شناس معتقد است: اعتياد به اينترنت مى‌تواند در حالى كه انسان‌ها را از نظر الكترونيكى به‌هم پيوند دهد، از طريق ايجاد توهم اتحاد و همبستگى با تكنولوژى‌هاى اطلاعاتى، ارتباط چهره به چهره فرد با انسان‌هاى ديگر را قطع كرده و اين امر باعث كاهش روابط انسانى و همبستگى اجتماعى خواهد شد.
 
محمد‌ جعفري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، اظهار كرد: اعتياد به اينترنت از مواردى است كه بسيارى از كاربران را اسير خود مى‌سازد؛ جذابيت‌هاى خاص اينترنت باعث مى‌شود تا نوجوانان مجذوب آن شده و ساعت‌ها وقت خود را پاى كامپيوتر بگذرانند که اين معضل، نوجوانان را از ديگر فعاليت‌هاى اجتماعى باز مي‌دارد.
 
وي تصريح كرد: متأسفانه هنوز بسيارى از خانواده‌هايى كه امكان دسترسى به اينترنت را براى كودكان و نوجوانان خود فراهم كرده‌اند، تصور صحيحى از خطرات اين موضوع ندارند و علت اين امر نيز ناآگاهى خانواده‌ها از تهديدات بالقوه اينترنت است، چرا كه تهديدى كه از طريق وب متوجه وضعيت فرهنگى خانواده است، هنوز آن‌طور كه بايد شناخته شده نيست.
 
اين روان‌شناس، تبديل شدن يادگيرى كامپيوتر به مساله‌اى ضرورى در جامعه را از مهم‌ترين دلايل اعتياد به اينترنت برشمرد و تأكيد كرد: با القاي اين مساله كه بدون داشتن تسلط كافى بر كامپيوتر و اينترنت، كار و زندگى امكان‌پذير نيست، كودكان و نوجوانان نيز براي عقب نماندن از هم‌سالان خود، فعاليت‌هاي به‌سزايي در اين زمينه انجام مي‌دهند.
 
جعفري، يادآور شد: كودكان و نوجوانان نسبت به افراد ميان‌سال از اشتياق و جرأت بيشترى براى كنجكاوى در كامپيوتر و اينترنت برخوردار بوده و راحت‌تر با پندارها و باورهاى متعارف كنار مى‌آيند كه اين نيز مي‌تواند دليل ديگري از بروز اعتياد به اينترنت باشد.
 
وي تأكيد كرد: اينترنت مزايا و امكانات بى‌شمارى را فراروى عموم به‌ويژه قشر نوجوان قرار مى‌دهد، اما از سوي ديگر، داراى تأثيرات منفى نيز مي‌باشد كه در صورت توجه نكردن به آن، سلامت اين نسل و در نهايت سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت.
 
اين كارشناس، ادامه داد: امروزه سايت‌هاى غيراخلاقى به يك معضل جدى در اينترنت تبديل شده‌اند؛ اين سايت‌ها با ارايه مطالب و تصاوير غيراخلاقى و مستهجن، سلامت روانى جوامع را به خطر مي‌اندازند.
 
وي به رواج چت در ميان نوجوانان اشاره كرد و گفت: اتاق‌هاى گفت‌وگو يا چت در اينترنت از موارد مورد استفاده بسيارى از نوجوانان است، چرا كه اين اتاق‌ها محل مناسبى براى ملاقات و گفت‌وگو با ساير كودكان و نوجوانان در سراسر جهان است، اما سوءاستفاده‌هاى بسيارى از سوى افراد شياد در اين اتاق‌ها صورت مى‌گيرد كه از جمله آنها مى‌توان به ارائه اطلاعات نادرست، سوءاستفاده از اطلاعات ديگران، به دام انداختن نوجوانان و سوءاستفاده از آنان از طريق برقرارى ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات اشاره كرد.
 
جعفري با بيان اين‌كه اينترنت امكان گمنامى را براى افراد فراهم مي‌سازد، خاطرنشان كرد: اين مساله باعث خواهد شد تا برخى افراد به ارايه اطلاعات نادرست به ديگران و گمراه كردن آنها بپردازند، روابط بين افراد در اينترنت مجازى و در سطح بوده و از عمق برخوردار نيست، اين نوع ارتباطات فاقد مشخصه‌هايى همانند مجاورت مادى، تماس منظم، اثرگذارى عميق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعى است.
 
اين روان‌شناس تصريح كرد: يكى از مشكلاتى كه روان‌پزشكان در مورد كودكانى كه ساعت‌هاى متوالى در اتاق‌هاى گفت‌وگو حضور دارند عنوان مى كنند، درگيرى ذهنى اين افراد در اثر ساخت تصاوير ذهنى از مطالبى است كه در اين اتاق‌ها رد و بدل مى‌شود كه در برخى موارد باعث بيمارى‌هاى روانى و از جمله افسردگى مى‌گردد.
 
وي به اقدامات پيش‌گيرانه در اين راستا اشاره كرد و گفت: والدين در درجه اول بايد اطلاعات خود را در زمينه رايانه و اينترنت افزايش داده و از آخرين تحولاتى كه در اين زمينه صورت مى‌پذيرد، مطلع شوند.
 
جعفري ادامه داد: در اغلب كشور‌هاى توسعه‌يافته، سازمان‌ها و مؤسساتى براى نظارت بر اينترنت و راهنمايى كاربران اينترنتي به خصوص كودكان و نوجوانان به وجود آمده است كه اين مؤسسات به انجام اقداماتى از قبيل آگاه ساختن و آموزش كاربران اينترنت درباره ضرر و زيان‌هاى احتمالى اينترنت و تعيين راه‌كار‌هايى براى جلوگيرى از اين ضرر و زيان‌ها اشاره مى‌كنند.
 
 
اين كارشناس خاطرنشان كرد: كودكان نسل امروز وقتى به سن بلوغ مى‌رسند، به‌راحتى با طرز كار وسايلى كه به سرعت راهى بازار مى‌شوند آشنا شده و متناسب با سرعت پيشرفت دانش، خود را به آخرين دانش روز مجهز مى‌كنند، لذا نسل آينده نسلى است كه با كامپيوتر و اينترنت و ديگر فناورى‌هاى نوين ارتباطى بزرگ شده و به شدت به آنها وابسته مى شود، چرا كه اين امر سبب خواهد شد تا والدين، مديران و برنامه‌ريزان بخش‌هاى مختلف فرهنگى و آموزشى، از هم‌اكنون به فكر چاره‌انديشى در خصوص تبعات منفى اين فناورى‌ها و مهم‌تر از همه، اينترنت باشند.
 
وي خطاب به خانواده‌ها، افزود: والدين بايد با كودكان و فرزندان خود درباره مضرات احتمالى اينترنت صحبت كنند. در برخى از كشور‌هاى توسعه‌يافته به والدين توصيه مى‌شود كه قبل از آنكه فرزندانشان با اينترنت شروع به كار كنند، بايد به كودكان و نوجوانان آموخت تا هيچ وقت اطلاعات و عكس‌هاى شخصى و خانوادگى خود را به‌ويژه در اتاق‌هاى گفت‌وگو در اختيار كسى قرار ندهند.
 
اين كارشناس اظهار كرد: چنانچه كودكان در هنگام كار با اينترنت خطايى را مرتكب شوند، نبايد آنها را به لغو يا ممانعت از دسترسى به اينترنت تهديد كرد، چرا كه اين‌گونه تهديدها باعث افزايش حس پنهان‌كارى كودك شده و كم‌كم مسايلى را كه با آنها روبه‌رو مى‌شوند، با والدين در ميان نخواهند گذاشت.
 
وي خاطرنشان کرد: بايد از كودكان و نوجوانان خواسته شود تا از ثبت‌نام در سايت‌ها، ايجاد صندوق‌پستى و تكميل فرم‌هايى نامشخص بدون اطلاع والدين خوددارى كنند، همچنين از باز كردن نامه‌هايى كه فرستنده آن را نمى‌شناسند، پرهيز كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها