بازدید 20418

داريوش فروهر، حامل نامه امام به ارتش شاه

کد خبر: ۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷ 17 November 2007
داريوش فروهر، پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، نامه‌اي از امام خميني(ره) براي اعضاي ارتش رژيم شاه برد، اما هرگز موفق به تحويل آن نشد.

به نوشته «شهروند امروز»، داريوش فروهر 26 دي ماه 1357 براي نخستين بار از ايران خارج شد و به پاريس رفت و هجده روز بعد، همراه با امام خميني به ايران بازگشت. در همين هجده روز، رهبر فقيد انقلاب، نامه‌اي خطاب به ارتش نوشته و آن را به فروهر داد تا با سران ارتش تماس بگيرد.

فروهر مي‌نويسد: «در سفر پاريس براي ديدار و گفت‌وگو با امام خميني، قرار شد به وسيله افسراني كه به انقلاب گرايش يافته‌اند و با من آمد و رفت دارند، براي خودداري ارتش از پشتيباني نظام حاكم، اقدام كنم و ايشان پيام پيوست را نوشتند و دادند تا به ايران برگردم و اگر كار به دلخواه پيش رفت، آن را انتشار دهم. به علت بسته شدن فرودگاه تهران، بازگشتم به ايران به عقب افتاد و سرانجام با خود ايشان به تهران آمدم و بي‌درنگ با سران ارتش تماس گرفتم، ولي آنها كه با پادرمياني ژنرال هويزر با بعضي! رابطه برقرار كرده بودند به اشكال‌تراشي پرداختند و من نيز از اين كار خود را كنار كشيدم و سه چهار روز بعد، اصل پيام را به امام خميني بازگرداندم و تا اندازه‌اي هم به بازيگري‌هاي ديگران اشاره كردم».

متن پيام رهبر فقيد انقلاب ايران كه هرگز منتشر نشد، چنين بوده است:
«3 ربيع‌الاول 99
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
ارتش معظم ايران افسران محترم، درجه‌داران، سربازان ـ اعزهم الله تعالي

با احترام خاطرنشان مي‌كند از نظر ملت بزرگ ايران شوراي سلطنتي و مجلسين و دولت ناشي از آنها، غيرقانوني و فاقد اعتبار ملي است و چون ارتش از ملت و ملت از ارتش است و پشتيباني هر يك از ديگري از وظايف ملي است، لازم است به احترام ملت و رأي قاطع آن، ارتش خود را از دولت غاصب بركنار كند و اين مطلب را اعلام كند.

اينجانب به واسطه رهبري مبتني بر حكم شرعي و آراي اكثريت قريب به اتفاق ملت، دولت موقت را براي تشكيل مجلس مؤسسان و ديگر امور مقدماتي معرفي مي‌كنم تا ارتش محترم به وظيفه قانوني و ملي خود رفتار نمايد و انشاءالله تعالي به نابساماني‌ها و آشفتگي‌ها خاتمه داده شود. مطمئن باشيد در صورتي كه به وظيفه ملي و قانوني خود عمل نماييد، ملت و دولت ناشي از آن در احترام و پشتيباني شما كوشا خواهد بود.

لازم به تذكر نيست كه در اين موقع حساس و خطير، اختلاف كلمه موجب انهدام اركان كشور خواهد شد و همه ما مسئول آن هستيم.

والسلام عليكم
روح‌الله موسوي خميني».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
خواهش میکنم بند آخر پیام حضرت امام را برخی از بزرگان و مسئولین کشور به دقت و چندباره بخوانند ( والبته عمل کنند )
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل