به گزارش خانه ملت، "مهرداد بائوج لاهوتی" افزود: ایران با مساحتی بیش از ۱.۶ میلیون کیلومترمربع و با بیش از ۷۵ میلیون نفر جمعیت، از کشورهای وسیع و پرجمعیت منطقه و جهان به شمار میرود که با این وجود نه مشکل زمین بدون جمعیت و نه مشکل جمعیت بدون زمین دارد و در صورتی که منابع و امکانات زیرساختی آن بهصورت منطقی و متعادل در کشور توزیع شود، توسعه متوازن تمام مناطق امکانپذیر است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این وجود برخی از استانهای کشور به دلیل موقعیت ژئوپولتیک خود شرایط ویژهای برای توسعه دارند که از جمله این استانها، میتوان استانهای واقع شده در میان رشته کوه البرز و دریای خزر را نام برد.
وی ادامه داد: امروز و در شرایطی که تلاش برنامهریزان و سیاستگذاران بر رهایی از وابستگی بودجه به نفت و شکلگیری اقتصاد بدون نفت متمرکز شده است، توجه به اقتصاد توریسم و گردشگری اهمیت بسیاری یافته دارد.
لاهوتی توضیح داد: منطقه شمالی ایران بر سر راه بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) قرار دارد و سالانه میلیونها زائر از محورهای مواصلاتی آن عبور می کنند؛ از همین رو مسافران ورودی و خروجی به این منطقه توریستی در سالهای اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است و به تبع آن ترافیک این محورها نیز به حدی رسیده که مسافران مجبور میشوند ساعتها در جادههای این مناطق معطل بمانند.
وی با بیان این که آزادراه تهران- شمال از پر حاشیهترین پروژههای عمرانی وزارتخانه تازه تأسیس مسکن و شهرسازی است، تأکید کرد: اگرچه این وزارتخانه تلاش میکند تا به صورت مشارکتی اجرای پروژههای آزادراهی خود را به سرانجام برساند، اما حداقل در پروژه آزادراه تهران - شمال این همکاری به سرانجام نرسیده است و به نظر هم نمیرسد در آینده نزدیک شاهد تکمیل این پروژه پر سر و صدا باشیم.
این نماینده مردم در مجلس، اظهار کرد: وزارت راه و ترابری به عنوان متولی اصلی توسعه شبکه ارتباطی در کشور شناخته شده و ممکن است خیلیها ندانند که بنیاد مستضعفان هم در این پروژه مشارکت دارد، از این رو فشار رسانه ای بیشتر بر وزارت راه و ترابری پیشین و وزارت راه و شهرسازی کنونی تحمیل میشود.
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: هماکنون نیز بحث تعیین کنسرسیوم این پروژه در ابهام قرار دارد و چندان روشن هم نیست که نخستین وزارتخانه ادغامی کشور به عنوان نهاد اصلی اجرای این پروژه چه راهکاری برای تعیین تکلیف شریک خود در نظر گرفته است تا هزینه های ساخت این آزادراه بیش از این افزایش نیابد، بهویژه که در نهایت این مردم هستند که باید این هزینههای سرسامآور را با پرداخت عوارض جبران کنند.