بازدید 1851
محمود زاده:

وام رئیس‌جمهور برای نجات دریاچه ارومیه به سرنوشت مصوبات استانی دچار نشود

کد خبر: ۱۷۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱ 13 July 2011
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی درباره وام ویژه رئیس‌جمهوری برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: اگر چنین وعده‌ای محقق شود، خوشحال می‌شویم و امیدوار هستیم که این وعده نیز به سرنوشت مصوبات آقای رئیس‌جمهور در استان آذربایجان غربی دچار نشود.

به گزارش خانه ملت،"سید جلال محمود زاده" با اشاره به اعتباراتی که برای حفظ دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده، تصریح کرد: دریاچه ارومیه در حال مرگ است و اعتباراتی که برای نجات این دریاچه تخصیص داده می‌شود را نمی توان گامی مثبت برای رهایی از این وضعیت ارزیابی کردد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بر این بود که اعتبارات ویژه‌ای برای مهار و هدایت آب‌های مرزی به دریاچه ارومیه در نظر گرفته شود ادامه داد: برای انجام این کار حداقل به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما در اعتباری که در بودجه سال ۹۰ برای این کار کنار گذاشته شد تنها به بخشی از این پروژه کمک می‌کند و با این بودجه عملا نمی‌توان کاری را انجام داد.

 

فعالیت‌ها برای نجات دریاچه ارومیه جنبه شعاری دارد

وی همچنین افزود: متاسفانه فعالیت دستگاه‌های اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه بیشتر جنبه شعاری دارد و اقدام عملی در رابطه با نجات دریاچه ارومیه از دستگاه‌های اجرایی  تاکنون انجام نشده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی نزدیک به ۷۰ درصد آب کشاورزی هدر می‌رود چرا که آبیاری اراضی کشاورزی به شیوه بسیار سنتی و غیر مدرن انجام می‌شود، همچنین اراضی که در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند به همین شکل آبیاری می‌شوند.

عضو  کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت: باید راندمان آبیاری را در این حوزه‌ها بالا ببریم تا بتوانیم ورودی بیشتری به دریاچه ارومیه داشته باشیم که اجرای این راه حل نیز خود مشکل دارد چرا که هزینه‌ها و اعتباراتی که دستگاه‌های اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه در نظر می‌گیرند در جای خود هزینه نمی‌شود یا اینکه اعتبارات کافی نیست و نمی‌تواند جوابگو باشد.

 

استانداری‌ها بر اعتبارات نجات دریاچه ارومیه نظارت داشته باشند

وی نظارت بر روی اعتبارات اختصاص یافته به نجات دریاچه ارومیه را مهم دانست و تاکید کرد: یکی از دستگاه‌های اجرایی که می‌تواند بر این موضوع نظارت داشته باشد، استانداری‌ها هستند. استانداری‌ها باید بر روی اعتبارات و شیوه هزینه کردن اعتبارات  نظارت داشته باشند و از طریق نهادهای نظارتی دیگری مثل دیوان محاسبات و سازمان بازررسی کل کشور تخلفاتی را که در این زمینه صورت می‌گیرد را از راه قانون پیگیری کند تا با متخلفان هم برخورد شود.

محمودزاده گفت: یکی از وظایف اصلی استانداری‌ها نظارت بر شیوه صحیح پروژه‌های عمرانی است، این وظیفه آنهاست که بروند این موضوع و بحث بسیار مهم را بیشتر و بهتر رصد کنند.

"علی نظری دوست "  رئیس طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها نیز پیش از این درباره شعاری عمل کردن دستگاه‌ها در برخورد با دریاچه ارومیه از رسانه‌ها خواسته بود به صورت تخصصی روی مسائل زیست محیطی کار کنند و گفته بود: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها از عدم آگاهی برخی از خبرنگاران استفاده می‌کنند و فقط برای جذب اعتبار با اسم حفاظت و احیا دریاچه ارومیه برای خود تبلیغ می کنند.

 

بیشتر مصوبات سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی اجرایی نشده است

نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره وام ویژه رئیس‌جمهوری برای نجات دریاچه ارومیه، اظهار کرد: اگر چنین وعده‌ای محقق شود ما خوشحال می‌شویم و امیدوار هستیم که این وعده نیز به سرنوشت مصوبات آقای رئیس‌جمهور در استان آذربایجان غربی دچار نشود.

محمودزاده به اشاره به سه سفر هیات دولت و رئیس‌جمهور به استان اذربایجان غربی، یادآور شد: متاسفانه بسیاری از مصوبات سه سفر استانی تاکنون اجرایی  نشده و اگر این قول آقای رئیس جمهور به سرنوشت مصوبات سفر دچار نشود ما خوشحال می‌شویم.

"محمود احمدی‌نژاد" رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح فاز اول راه آهن مراغه به ارومیه با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه گفت: کشاورزان آذربایجان غربی به طور نامحدود هر چقدر برای ایجاد آبیاری تحت فشار تسهیلات نیاز داشته باشند با سود بسیار اندک و در حد قرض الحسنه وام خواهند گرفت.

وی صرفه جویی در مصرف آب را اقدامی ارزشمند دانست که هم موجب ذخیره سازی آب در منابع زیر زمینی شده و در عین حال دریاچه ارومیه احیا می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل