بازدید 2278

آينده منطقه يورو در معرض خطر است

نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه خواستار برگزاری نشستی فوری در سطح سران کشورهای اروپایی درروزجمعه این هفته شده است تا شاید این گونه آرامش به بازار اروپایی برگردد.
کد خبر: ۱۷۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳ 13 July 2011

کارشناسان مسائل مالی می گویند با توجه به اوضاعی که اکنون بر منطقه یورو حاکم شده ،آینده کل این منطقه، در معرض خطر است.

شبکه خبری یورونیوز در گزارشی درباره اوضاع نابسامان مالی و اقتصادی منطقه یورو اعلام کرد وزیران دارایی این منطقه نتوانستند به توافقی برای کمک به یونان برسند و این در حالی است که از همین حالا ،تنش و نگرانی سراسر بازار مالی اروپا را فرا گرفته است.
 
 نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه خواستار برگزاری نشستی فوری در سطح سران کشورهای اروپایی درروزجمعه این هفته شده است تا شاید این گونه آرامش به بازار اروپایی برگردد. بر اساس این گزارش ، در پایان معاملات روز سه شنبه برای دومین روز پیاپی ارزش شاخص سهام بورس های اروپایی به شدت افت پیدا کرد.

به طوری که ارزش شاخص سهام کک چهل پاریس حدود دو ممیز چهار دهم درصد ،ارزش شاخص سهام بورس مادرید سه درصد و ارزش شاخص سهام میلان ایتالیا سه و شش دهم درصد،کاهش یافتند.

علت این افت شدید ، ترس و نگرانی است که سراسر وجود دست اندر کاران بازار مالی و سرمایه گذاران را فرا گرفته است.

زیرا وزیران دارایی کشورهای عضو منطقه یورو نتوانستند درباره طرح دوم کمک مالی به یونان که در آن مشارکت بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است به توافق برسند.
 
 لوک فریدن وزیر دارایی لوگزامبورگ که کشورش ازمبتکران طرح دوم کمک مالی به یونان است در این باره می گوید: ما راه حل مشکل را پیدا کرده ایم اما مشکل این است که کشورها دراین باره اختلاف نظر جدی دارند.  فرانسوا باروئن  وزیر اقتصاد فرانسه هم در این باره می گوید : هدفی که بر همه اهداف در منطقه یورو ارجحیت دارد، حفظ ثبات و انسجام این منطقه است. 
 
ژان -کلود یونکر رئیس گروه وزیران دارایی منطقه یورو نیز که خودش از حامیان طرح دوم کمک مالی به یونان است در این زمینه می گوید: هر چیزی که برای تضمین ثبات مالی منطقه یورو لازم باشد انجام خواهد گرفت.
 
این اظهارات مقامات مسئول اروپایی فقط در جایگاه حرف قرار داد و اصلا دست اندرکاران بازار مالی و سرمایه گذاران را راضی نمی کند و یا حداقل آنها را از نگرانی در نخواهد آورد. زیرا آنهابه خوبی می دانند اختلافات مسئولان اروپایی درخصوص مشارکت دادن بانک های خصوصی در طرح دوم کمک مالی به یونان بسیار شدیدتر از آن است که در ظاهر به نظر می رسد .
 
 تاثیرات این نابسامانی مالی در منطقه یورو تا حدی زیاد بود که حتی ارزش شاخص سهام بورس کشورهای آسیایی و نیویورک نیز درپایان معاملات روز سه شنبه کاهش یافتند. به عنوان مثال،ارزش شاخص سهام بورس توکیو یک ممیز چهل و سه صدم درصد و ارزش شاخص سهام بورس هنگ کنگ هم سه درصد کاهش یافتند.

به هر حال ،اگراختلافات رهبران اروپایی درباره مسائل فنی ادامه یابد،هیچ گونه تصمیمی درباره کمک به یونان تا قبل از ماه سپتامبر امسال مسیر نخواهد شد. حالا اینجا مشکل دیگری نیزپدیدار می شود و آن این است اگرچه تا دیروز نگرانی ها تنها درباره سرایت بحران یونان و پرتغال به کشورهای مثل ایتالیا واسپانیا بود، اما اکنون نگرانی ها وسعت بیشتری پیدا کرده است و برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که کشورهایی دیگری مانند بلژیک و یا حتی فرانسه نیز ممکن است وارد این چرخه شوند. کارشناسان با توجه به این اوضاع و احوال نتیجه گیری می کنند که کل منطقه یورو اکنون در معرض خطر است.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان