بازدید 9033

امام‌جمعه مشهد: مانتوهاي كوتاه جمع شود

آيت‌الله علم‌الهدي ادامه داد: از مسوولان نمي‌خواهيم جلوي بي‌حجاب را بگيرند، جلوي مبادي و عوامل بي‌حجابي و بدحجابي را بگيرند. در مساله پوشاك بايستي به طور قوي و نيرومند از طرف دولت و اتحاديه و امور صنفي با توليد پوشاك نامناسب برخورد شود و اتحاديه پوشاك و وزارت بازرگاني بايد مانتوهاي كوتاه با آستين‌هاي كوتاه را از فروشگاه‌ها جمع كند.
کد خبر: ۱۷۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰ 13 July 2011
امام جمعه مشهد گفت: مانع سلطه غرب بر هر كشور شرقي، فرهنگ آن کشور است.

به گزارش ايسنا "آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي" بعد از راهپيمايي به مناسبت روز حجاب و عفاف در مسجد "گوهرشاد" مشهد خاطرنشان كرد: دانستن اين نكته مهم است كه در حدود 76 سال قبل چه قصه‌اي در اين نقطه و اين مسجد اتفاق افتاد. در واقع بايد دانست ارتباط آن‌چه 76 سال پيش به وقوع پيوست، با مساله دين و مساله حجاب چه بوده است؟

وي گفت: جريان سلطه غرب، استعمار و استكبار بر جامعه اسلامي و كشورهاي اسلامي اين طور نيست كه از همان اول، لشكركشي كنند و با تهاجم نظامي بخواهند تا بر ما سلطه پيدا كنند؛ مساله تهاجم نظامي و اردوكشي‌ها از زماني شروع مي‌شود كه يك اقليت در يك جامعه ديني در برابر آن‌ها مقاومت مي‌كند و آنها براي سركوبي آن اقليت، درصدد اعمال خشونت برمي‌آيند. امام جمعه مشهد افزود: سلطه غرب بر جهان اسلام با حيله، فتنه، توطئه و شيطنت است و بزرگترين شگرد شيطاني كه آن‌ها به كار مي‌برند، براندازي موانع سلطه در كشورهاي اسلامي است.

وي تصريح كرد: مانع سلطه غرب بر هر كشوري اسلامي و غيراسلامي، فرهنگ آن مردم است، يعني تا وقتي كه مردم به شكل فرهنگ غرب درنيايند و تا هنگامي كه يك جامعه و مردمي از تمدن غربي الهام نگيرند، سنت‌، لباس، زندگي، معاشرت و معيشت‌شان مانع سلطه است و راه سلطه غرب اين است كه مردم، فرهنگ خود را از دست بدهند و به فرهنگ غربي متمدن شوند.

آيت‌الله علم‌الهدي گفت: مردمي كه به تمدن غربي متمدن شوند، به خودي خود در برابر غرب تسليم شده و مقاومت نمي‌كنند.

وي فرهنگ‌ها را به دو نوع تقسيم کرد و افزود: نوع اول، فرهنگ‌هاي الهام گرفته از آداب و رسوم ملي، قومي، شهري، روستايي و قبيلگي افراد است. اين فرهنگ به زودي براندازي مي‌شود، چون ريشه ندارد. با تحليل يك نسلي روي كار مي‌آيد، ولي وقتي به عنوان يك حس تجددخواهي و نوطلبي، جوانان را تحريك كنند و باعث قيام اين نسل در برابر آداب و رسوم گذشته شوند، با قيام نسل جوان با عنوان تجددخواهي اين فرهنگ برگرفته از آداب و رسوم براندازي مي‌شود.

وي افزود:اما اگر فرهنگ، فرهنگ ريشه‌اي، ايدئولوژيكي و فرهنگ ريشه در اعتقاد مردم داشته باشد، ديگر اين فرهنگ را به سادگي نمي‌شود، براندازي كرد.

امام جمعه مشهد با بيان دليل اين موضوع گفت: اين اتفاق به خاطر اين است كه فرهنگ ايدئولوژيك، جان مردم است. فرهنگي كه در ميان مردم ريشه در عقيده مردم و به عنوان دين مردم مطرح است؛ اين فرهنگ در حقيقت با عمق جان مردم و با خميرمايه وجودي مردم آميخته شده است، لذا براندازي اين فرهنگ ديگر كار ساده‌اي نيست.

وي خاطرنشان كرد: در اينجا سعي مي‌كنند براي براندازي اين فرهنگ، آن ايدئولوژي و آن دين عميق را از مردم بگيرند، زيرا وقتي دين از مردم گرفته شد، در اين صورت آن فرهنگ وابسته به دين هم سقوط مي‌كند و مانع از سر راه سلطه غرب برداشته مي‌شود و اين هدفي بود كه انگليسي‌ها به وسيله رضاخان اجرا كردند.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: بعد از اين كه انقلاب مشروطيت به عنوان انقلابي اسلامي شكست خورد و جريان انقلاب مشروطيت منحرف شد و مرحوم "آيت‌الله نوري" را به دار آويختند و كشتند، انقلاب مشروطيت به دست جاسوسان و عوامل انگليس افتاد و اين‌ها شرايط را به صورتي ترتيب دادند كه سلسله قاجار سقوط كند. سپس يك مزدور چكمه به پاي خشن ناپاك را كه ريشه و بته‌اي نداشت و از يك پدر و مادر نامعلومي رشد كرده بود را در راس حاکميت قرار مي‌دهند که اين عنصر ‌خشن در مزدوري انگليس‌ها و غرب از هيچ جنايتي روي‌گردان نبود.

امام جمعه مشهد گفت: ماموريت و رسالت رضاخان از طرف انگليس‌ها، دين‌زدايي و براندازي اسلام بود. او در مقام دين‌زدايي و براندازي اسلام اول مبارزاتي را با روحانيت، اقامه عزاداري سيدالشهدا و اجراي برنامه‌هاي تبليغي ديني انجام داد، اما به خواسته انگليسي‌ها نرسيد و به همين دليل به عنوان يك حركت موثر و يك اقدام برجسته، دست به كشف حجاب زد، يعني وقتي انگليس‌ها مي‌خواهند به وسيله رضاخان، اسلام را در اين مملكت براندازي كنند و با جلوگيري از تبليغات و پيشگيري از نماز جماعت و اقامه عزا و روضه امام حسين(ع) و با بستن مسجدها و حسينيه‌ها و دستگيري علما و روحانيون و سركوبي حوزه‌هاي علميه، به مقصود نمي‌رسند، کشف حجاب تنها چيزي است كه هدف آن‌ها را تامين مي‌کند.

وي افزود: ببينيد حجاب در چه موقعيتي قرار دارد؛ حجاب تنها يك حكم شرعي براي خانم مسلمان نيست، حجاب تنها يك عامل تامين امنيت اجتماعي و اخلاقي در يك كشور و جامعه نيست، بلکه حجاب هويت ديني يك جامعه و مردم است و بي‌حجابي به وسيله دشمنان اسلام، ابزار براندازي اسلام در تاريخ استعمار بريتانياي ناپاك و نجس بوده است و حجاب يك چنين خصوصيتي دارد.

آيت‌الله علم‌الهدي، به ذکر تاريخي کشف حجاب در ايران پرداخت و خاطر نشان كرد: در سال‌هاي 1306 تا 1307 اولين قدم در مساله كشف حجاب برداشته شد كه همسر رضاخان بي‌حجاب آمد و در مجلس مردها نشست و دستور داد در داخل كاخ و دربار، زن‌هاي پيش‌خدمت ، زن‌هاي كارمند و افرادي كه رفت و آمد داشتند، حق سر كردن چادر نماز را ندارند.

وي ادامه داد: در سال 1311 دومين كنگره زنان شرق در ايران تشكيل شد كه در اين كنگره زنان طبقات بالا، زنان وزرا، زنان نخبگان سياسي، اعيان و اشراف در اين كنگره بدون چادر و بدون حجاب شركت كردند. در فروردين 1313، خانواده سلطنتي از تهران به قم رفته و زن و دختران شاه با لباس مبتذل در زمان تحويل سال، آنجا نشستند. خبر به مردم قم رسيد و مردم به عنوان اعتراض به صحن ريختند، ولي رضاخان با مردم و علما برخورد کرد.

امام جمعه مشهد افزود: در همين سال 1313، رضاخان به تركيه رفت که اين سفر بر اثر تحريك انگليس‌ها بود. آن‌ها موفق شده بودند در تركيه هم به عنوان يك كشور اسلامي اسلام، با مسلط كردن مزدوري مثل آتاتورك، اسلام را به كلي ضعيف كنند و همين مقدار كه رضاخان در اين کار ناموفق بود، آتاتورك موفق بود و اين قابليت شيعه و طرفداران ولايت اهل‌البيت بود. وي افزود: در واقع قدرت ولايت اهل‌البيت و حاكميت محبت اهل‌البيت در ايران باعث شد رضاخان مثل آتاتورك موفق نشود، ولي بعد از اين سفر رضاخان دستور داد که بايستي براي كشف حجاب و بي‌حجابي زن‌ها در ايران برنامه‌ريزي شود.

وي خاطرنشان کرد: براي اين کار جشن‌هايي برنامه‎ريزي شد که در اين جشن‌ها، دخترهاي جوان را با بدن نيمه عريان مي‌آوردند و دسته جمعي سرود و آوازه مي‌خواندند و بعد يك نفر در دفاع از بي‌حجابي سخنراني مي‌كرد و بعد از سخنراني در اين جشن، دختر و پسر به صورت مختلط با هم ورزش مي‌كردند و از همه بالاتر مقابل چشم مردم، ورزش ژيمناستيك انجام مي‌دادند و رضا خان علماي معترض به اين جشن‌ها را نيز به زندان انداخت.

آيت‎الله علم‌الهدي با بيان روند اعتراضات مردم و علما به اين اتفاقات عنوان کرد: اين اعتراضات تا روز بيستم تير ادامه داشت که اين روز مصادف با روز 10 جمادي‌الثاني يعني سالروز به توپ بستن گنبد مطهر به وسيله روس‌ها بود. مردم مشهد در قديم به اين سالروز عاشوراي دوم مي‌گفتند و عزاداري مي‌كردند؛ تحصن مردم در اعتراض به بي حجابي در اين مسجد ادامه داشت تا اينکه 21 تير شاه رسما فرمان سركوبي مردم صادر شدد و گفت ولو شده هزاران نفر كشته شوند بايد اين غائله تمام شود که در نتيجه ساعت 12 شب 22 تير صداي شليك گلوله توپ بلند شد و حدود 20 هزار متحصن به باد گلوله گرفته شدند.

وي ادامه داد: بعد از اين حادثه، تعداد زيادي كشته و زخمي را از مسجد خارج كردند و مرده و زنده را در ميان گودال انداخته و روي آن‌ها خاك ريختند؛ جمعيت شهداي گوهرشاد بين 2000 تا 4000 نفر بود كه حداقل 40 درصد زنده به گور شدند.

وي تصريح کرد: امروز هم حركت‌هايي در مملكت شروع شده و مانكن‌هايي راه افتاده‌اند و شاهد حضور زن‌هاي بي‌حجاب و بدحجاب درفرودگاه، راه‌آهن و مراكز عمومي هستيم. اين همان حركت‌هاي سال 1311 و 1313 دوران رضاخان است كه اگر الان از آن جلوگيري نشود و توسعه و ترويج بي‌حجابي در كشور به جايي برسد كه بخش عمده خانواده‌ها بي‌حجابي را بپذيرند، همان بلايي به سر جوانان و زنان ما و به سر دين و اسلام ما مي‌آيد كه رضاخان قلدر و ناپاك اين بلا را آورد و شما بايد قوي و محكم به عنوان پاسداران حجاب و مرزبانان عفت باشيد.

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: اگر به جمع زنان نخبه كشور نگاه كنيد، اكثريت زنان نخبه و تحصيل كرده با حجاب‌اند و اقليت در نخبگان بي‌حجاب ديده مي‌شود. امروز ما در دانشگاه‌ها اساتيد خواهر را در يك حد بسيار متدين و با حجاب داريم. در سطح پزشكان اساتيد خواهر ما در عين عفت و حجاب، مراتب عاليه علوم پزشكي و حتي عمليات جراحي را طي كرده‌اند.

وي با بيان اين که جامعه امروز ما جامعه عقب‌مانده زمان رضاخان نيست، افزود: ما به دين شما زن‌ها، به ايمان شما خانم‌ها، به فرهنگ و علم و دانش و تمدن شما، به آن مباني فكري اصيل و منطقي دين مداري شما تكيه داريم كه امروز بي‌حجاب در كشور ما مثل آن روز نتواند راه پيدا كند و انشاءالله شما با همه قدرت و با همه استعداد در اجراي نهي از منكر و در مقابل بي‌حجابي قوي و نيرومند اقدام خواهيد كرد.

وي خطاب به بانوان حاضر در مسجد گوهرشاد تصريح کرد: شما خواهران با حجاب، نهي از منكر بي‌حجابان را به عنوان وظيفه خود بدانيد. هم فكر داريد و هم باسواديد پس جمعيت‌هايي از خواهران را سازمان‌دهي كنيد و يك حركت سازمان يافته نهي از منكر بي‌حجابي را در شهر ايجاد كنيد. به اميد اين كه دستگاه‌هاي اجرايي فقط اقدام كننده نباشند.

آيت‌الله علم‌الهدي ادامه داد: از مسوولان نمي‌خواهيم جلوي بي‌حجاب را بگيرند، جلوي مبادي و عوامل بي‌حجابي و بدحجابي را بگيرند. در مساله پوشاك بايستي به طور قوي و نيرومند از طرف دولت و اتحاديه و امور صنفي با توليد پوشاك نامناسب برخورد شود و اتحاديه پوشاك و وزارت بازرگاني بايد مانتوهاي كوتاه با آستين‌هاي كوتاه را از فروشگاه‌ها جمع كند.

وي خاطرنشان کرد: مي‌گويند اگر ما اين كار را بكنيم، سرمايه يك عده دچارخسارت مي‌شود. ارزش سرمايه‌هاي مغازه‌دارها به اندازه چند قطره خون محسن سقط شده فاطمه(س) نيست؟ خون بچه زهرا را زير پا مي‌گذاريد كه سرمايه‌ها لطمه نبيند. اين سرمايه‌ها ارزش و حرمت دارند، اما خون محسن زهرا(س) حرمت ندارد؟ بايد پامال شود؟

امام جمعه مشهد افزود: مساله تفكيك جنسيتي بايد اجرا شود، زيرا بزرگترين سرمايه فساد، ارتباط دختر و پسر و زن و مرد جوان در محيط دستگاه‌هاي آموزشي و دانشگاهي است كه اين انديشه طرح يك وزير غيور علوم در اين كشور است و مردم مي‌خواهند با قاطعيت اجرا شود.

وي اضافه کرد: اين خواهران متدينه‌اي كه در آفتاب داغ اين مسير را امروز راهپيمايي كرده، به پاس خون شهداي حجاب در اين مسجد گوهرشاد، از بسيج دانشجويي و بسيج اساتيد مي‌خواهند مساله تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها پيگيري شود و سال آينده تحصيلي با اجراي اين برنامه در دانشگاه‌ها، اين كار آغاز شود و اين را جزو مطالبات خودشان از بسيج دانشجويي مي‌دانند.

وي سومين خواسته خود را خطاب به صدا و سيما مطرح کرد و افزود: من را به خير تو اميد نيست، شر مرسان. شما فرهنگ حجاب را توسعه و تبليغ نمي‌كنيد. لااقل جلوي اين سريال‌ها و فيلم‌ها مخصوصا اين فيلم‌هاي خارجي دوبله شده مروج بي‌حجابي و بدحجابي را بگيريد. صدا و سيما بايد مانع هر برنامه اعم از اخبار يا برنامه‌هاي نمايشي شود كه حجاب را تضعيف مي‌كند.

آيت‌الله علم‌الهدي با تاکيد بر برخورد با ماهواره نيز افزود: جمع‌آوري ديش ماهواره از پشت
بام‌خانه مردم کارگشا نيست؛ دستگاه‌هاي ديجيتالي و فيلترهاي الكترونيكي بايد به وجود بيايد كه جريان ماهواره را در كشور كاملا كنترل كند. اين مملكت به عنوان مملكت امام زمان(عج) بايد از آفات ماهواره مصون باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار