بازدید 4263

قیمت پروازها افزایش می‌یابد، کیفیت‌ها نه

از طرفی، توجیه دیگر ایرلاین‌ها در افزایش بهای بلیت، ناچیز ‌بودن سهم حمل‌ونقل هوایی در سبد مصرفی خانوار است. بدین‌ ترتیب، شرکت‌ها برای پوشش دادن هزینه‌های خود همواره خواستار افزایش بهای بلیت بوده‌اند، به گونه ای که در هشت سال اخیر، این نرخ را 5/109درصد افزایش داده‌اند، ولی به اذعان بیشتر استفاده‌کنندگان از این بخش، سطح خدمات هوایی در این مدت با تغییر چندانی روبه رو نشده است.
کد خبر: ۱۷۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۸ 13 July 2011
سرویس اجتماعی ـ افزایش بهای بلیت هواپیما‌ها در دو نوبت در یکسال اخیر، در حالی صورت می‌گیرد که کیفیت خدمات و ایمنی پروازها، ثابت و چه بسا نزولی بوده است.

بنا به گزارش «تابناک»، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، در حالی به ‌تازگی افزایش 14درصدی بلیت هواپیما را صادر کرده که هیچ نظارتی بر کیفیت خدمات از سوی دولت نیست و تکلیفی از این افزایش قیمت برای افزایش کیفیت خدمات برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین، گویا مانند گذشته، این ‌بار نیز مسافران هوایی، شاهد بالا رفتن سطح خدمات شرکت‌ها نباشند، چرا که مدیران صنعت هواپیمایی کشور، این میزان افزایش قیمت را برای افزایش کیفیت خدمات کافی قلمداد نمی‌کنند.

به گزارش‌ همشهری، از طرفی، توجیه دیگر ایرلاین‌ها در افزایش بهای بلیت، ناچیز‌ بودن سهم حمل‌ونقل هوایی در سبد مصرفی خانوار است. بدین‌ ترتیب، شرکت‌ها برای پوشش دادن هزینه‌های خود، همواره خواستار افزایش بهای بلیت بوده‌اند، به گونه ای که در هشت سال اخیر، این نرخ را 5/109 درصد افزایش داده‌اند، ولی به اذعان بیشتر استفاده‌کنندگان از این بخش، سطح خدمات هوایی در این مدت با تغییر چندانی روبه رو نشده است.

از طرفی، قانون برنامه پنجم هم صنعت هواپیمایی را مکلف به آزادسازی قیمت‌ها تا سال سوم برنامه کرده تا بدین‌ ترتیب، امکان فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در یک فضای رقابتی فراهم شود.

اعتراف به ناتوانی در افزایش سطح خدمات

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، آخرین افزایش قیمت در این صنعت را مربوط به آبان ماه سال گذشته می‌داند و می‌گوید: این نکته را می‌پذیرم که شرکت‌ها نتوانسته‌اند سطح خدمات خود را در حد مطلوبی ارتقا بخشند؛ اما این به دلیل آن بوده که همه منافع به دست آمده از افزایش قیمت، صرف جبران ضررهای انباشته در سال‌های گذشته شده است.

حمید غوابش، افزایش 14درصدی را کمترین افزایش مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی عنوان و تصریح می‌کند: در شرایطی که نرخ تورم 14درصد، نرخ ارز 12درصد و نرخ سوخت برای هواپیماها 300 درصد افزایش داشته است، نمی‌توان بدون افزایش بههای بلیت، شاهد ادامه فعالیت ایرلاین‌ها بود.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی، باید یک حداقلی از سطح خدمات را به مشتریان خود بدهند، ولی پیش از اینکه بخواهند خدمات خود را افزایش دهند، باید امکان پوشش دادن هزینه‌های خود را داشته باشند.

توجه به افزایش هزینه‌ها در نرخ‌گذاری بلیت

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرتور هم تصریح کرد: پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تأثیر‌گذاری افزایش قیمت‌ها در بخش هوایی، در تأثیرات اولیه 30 درصد و در تأثیرات ثانویه نزدیک 42 درصد است.

سید مهدی صادقی به ایسنا گفت: اگر قرار باشد به این گزارش عمل نشود، اتفاق خوبی در این بخش رخ نمی‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار