بازدید 1795

تاکید لاریجانی بر نقش ایران و ترکیه در منطقه‌

کد خبر: ۱۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵ 12 July 2011
رییس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تهران و آنکارا به عنوان دو کشور تاثیرگذار و مهم منطقه می‌توانند نقش غیرقابل‌انکاری در حل بحران‌های منطقه ای داشته باشند.

به گزارش خانه ملت، "احمد داوود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه - 20 تیر ماه - با "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار لاریجانی با اشاره به پیشینه روابط دوستانه بین مردم دو کشور جمهوری اسلامی ایران  و جمهوری ترکیه گفت: دو کشور بزرگ مسلمان و همسایه از دیرباز روابط خوب و مستحکمی را بر پایه دوستی با یکدیگر داشته اند.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و ترکیه در گذشته در زمینه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضرورت استمرار رایزنی‌های نزدیک بین دو کشور تاکید و اظهار کرد: تهران و آنکارا به عنوان دو کشور تاثیرگذار و مهم منطقه می‌توانند نقش غیرقابل‌انکاری در حل بحران‌های منطقه‌ای داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه افزود: آنچه با عنوان خیزش‌های انقلابی مردمی در کشورهای مصر، تونس و لیبی شاهد بودیم بازخوردی از خواسته‌های دموکراتیک علیه دیکتاتوری‌های حاکم و نتیجه احساس تحقیر مسلمانان این کشورها در قبال وابستگی حاکمان به بیگانگان بود.

وی همچنین گفت: آمریکا و غرب منافع خاص خود را از این تحولات جستجو می‌کنند و به دنبال پایان تاریخ مصرف دیکتاتوری‌های حاکم بر برخی کشورها، خود را مزورانه بر امواج دموکراسی‌خواهی آنان سوار کرده اند.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر لزوم حل مشکلات جهان اسلام به دست خود آنها و حفظ وحدت مسلمانان در مواجهه با بحران‌های داخلی کشورها خاطرنشان ساخت: حمایت کشورهای مسلمان از تحولات انقلابی باید معطوف به افزایش توان امت اسلامی در مقابله با توطئه‌های طراحی شده از سوی صهیونیست‌ها و طرفداران مناقشات قومی و مذهبی بین مسلمانان باشد.

در ادامه این دیدار همچنین "احمد داوود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز سیاست کشورش در قبال ایران را توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: ترکیه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه قدرتمند و با ثبات روابط بسیار خوب و عمیقی دارد و براین باور است که بسیاری از مشکلات کنونی در منطقه با همکاری نزدیک این دو کشور قابل حل و فصل است.

داوود اوغلو در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در مناطق شمال آفریقا و خاورمیانه اظهار کرد: تاخیر حاکمان این کشورها در حل معضلات داخلی و ایجاد برخی اصلاحات لازم آنها را به سمت مقابله مردم با دیکتاتوری پیش برد و مردم در این کشورها وارد روند حاکمیت اراده خود بر سرنوشت‌شان بدون دخالت خارجی شدند.

وی با اشاره به سیاست ترکیه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی در کشورهای تحول‌یافته شمال آفریقا گفت: همواره مخالف دخالت قدرت‌های بزرگ در مسائل داخلی کشورها بوده‌ایم و معتقدیم مشکلات کشورها باید با روش‌های مسالمت‌آمیز داخلی و تحقق خواسته‌های مردم آنها حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: در حال حاضر با تکیه بر توان همکاری در رایزنی نزدیک ترکیه و جمهوری اسلامی ایران می‌توان به راه‌حل‌های مناسب برای رفع بحران‌های منطقه‌ای نائل شد و این دو کشور بزرگ اسلامی باید از ظرفیت‌های خود برای ساماندهی امور کشورهای اسلامی منطقه بهره گیرند.

وی درباره تحولات سوریه نیز یادآور شد: برای ایران و ترکیه، وجود یک سوریه قوی و با ثبات بسیار مهم است و پایداری این کشور در برابر سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی سبب محبوبیت این کشور در جهان اسلام بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر