بازدید 3552

صالحي: از حقمان در معاهده NPT نمي‌گذريم

صالحي جمهوري اسلامي ايران را عضو معاهده NPT و متعهد به تمام تعهدات اين معاهده عنوان كرد ولي در عين حال يادآور شد: ما ضمن اينكه خود را متعهد به تعهدات مندرج در معاهده NPT مي‌دانيم، از حق و حقوق خود در اين معاهده نمي‌گذريم.
کد خبر: ۱۷۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۵ 11 July 2011
وزير خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران ضمن پايبندي به تعهداتش در NPT از حق و حقوق خود نمي‌گذرد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بهترين روابط را با آژانس دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به اسلووني، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان بعداز ظهر امروز (دوشنبه) به وقت محلي و پس از ديدار و گفت‌وگو با ساموئل اژبوگار وزير خارجه اسلووني، در نشست خبري مشترك به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

وي در خصوص مذاكرات ايران و 1+5 با بيان اينكه: "همواره اعلام كرديم براي مذاكرات آماده‌ايم و علاقه‌مند تداوم اين مذاكرات هستيم "، اظهار داشت: ما بهترين روابط را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داريم.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه در حال حاضر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران حضور دارند و دائماً از تاسيسات هسته‌اي كشور بازرسي مي‌كنند، اظهار داشت: تعداد بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌اي ايران بي‌نظير است و در طي اين مدت از هيچ كشوري اين تعداد بازرسي انجام نشده است.

صالحي جمهوري اسلامي ايران را عضو معاهده NPT و متعهد به تمام تعهدات اين معاهده عنوان كرد ولي در عين حال يادآور شد: ما ضمن اينكه خود را متعهد به تعهدات مندرج در معاهده NPT مي‌دانيم، از حق و حقوق خود در اين معاهده نمي‌گذريم.

وي با بيان اينكه ايران پيشنهاد دهنده تشكيل كنوانسيون خلع سلاح هسته‌اي است، اظهار داشت: همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند توليد سلاح هسته‌اي، انباشت و به‌كارگيري آن از لحاظ مذهبي و اعتقادي براي ما حرام است.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سؤال ديگري درباره اظهارات وزير دفاع آمريكا مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق و مجهز كردن گروه‌هاي عراقي به سلاح عليه نيروهاي آمريكايي، با بيان اينكه 30 سال است كه آمريكايي‌ها از اين حرف‌ها مي‌زنند، خاطرنشان كرد: ما آمريكا را ملاك حق و باطل نمي‌دانيم. جامعه جهاني و افكار عمومي جهان به خوبي مي‌دانند كه ايران به عنوان كشوري متعهد همواره در عرصه بين‌المللي به گونه‌اي عمل كرده كه مسئوليت‌هايش را به خوبي ايفا كرده است.

به گزارش خبرنگار فارس، علي اكبر صالحي در ابتداي اين كنفرانس نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در اسلووني خاطرنشان كرد: خاطرات خوشي از اسلووني در ذهن دارم. اسلووني كشوري با فرهنگ و مردماني با انديشه، پرتلاش و بسيار زيبا است، ممكن است اين كشور از لحاظ جغرافيايي و جمعيت كوچك باشد ولي به خاطر توانايي‌هاي بالقوه اين ملت، اسلووني كشوري بزرگ در عرصه بين‌المللي است.

وي با تبريك بيستمين سالگرد استقلال اسلووني افزود: اسلووني توانسته در دو دهه استقلالش به عنوان كشوري پيشرفته با درآمد سرانه بالا در اروپا مطرح شود.

وزير خارجه كشورمان به تشريح گفت‌وگوهايش با همتاي اسلوونيايي‌ خود پرداخت و گفت: در اين گفت‌وگوها در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي و از جمله تحولات خاورميانه گفت‌وگو كرديم.

رئيس دستگاه ديپلماسي ظرفيت همكاري‌هاي دو كشور را بسيار بالا دانست و افزود: پتانسيل بالايي براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري، صنعتي و علمي بين دو كشور وجود دارد و اميدواريم در سپتامبر آينده شاهد برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي در تهران باشيم و مسائلي كه در گفت‌وگوها مطرح شد، در كميسيون مشترك در قالب تفاهم‌نامه به امضا برسد.

صالحي با بيان اينكه اسلووني علي‌رغم پيشرفت قابل توجه در عرصه فناوري بازار كوچكي دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران با جمعيت 75 ميليوني و همسايگان آن كه بازاري 300 ميليوني را تشكيل مي‌دهند، مي‌تواند با اسلووني همكاري‌هاي وسيعي در زمينه صادرات توليدات اسلووني داشته باشد.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: در خصوص پتانسيل همكاري‌هاي چندجانبه بين ايران، اسلووني و برخي از كشورهاي منطقه گفت‌وگو شد و اميدواريم همكاري‌هاي چندجانبه را در قالب شركت‌هاي مشترك به پيش ببريم.

صالحي ضمن قدرداني از مهمان‌نوازي همتاي اسلوونيايي خود از وي خواست كه سلام گرمش را به ملت بزرگ اسلووني و دولت‌مردان اين كشور برساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار