بازدید 2274

ابهام در آبگیری بزرگ‌ترین سد لرستان

کد خبر: ۱۷۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶ 11 July 2011
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با بیان این که سد مروک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سد استان لرستان به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه این پروژه با کمبود اعتبار روبه‌رو شده و چند ماهی است که حقوق کارگرانش پرداخت نشده است.

به گزارش خانه ملت، "عزت‌الله دهقان" با بیان این که دشت‌های استان لرستان برای رشد و شکوفایی نیاز جدی به آب دارند، افزود: یکی از مهم‌ترین دشت‌های استان لرستان، دشت سیلاخور است که در صورت آبگیری سد مروک این‌گونه دشت‌ها با شکوفایی صد چندان روبه‌رو‌ می‌شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که سد مروک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سد خاکی استان لرستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: مخزن سد مروک ۱۲۰ میلیون مترمکعب با تنظیم آب سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: سد مروک با هدف تأمین کمبود آب کشاورزی اراضی پایاب سد و توسعه آبیاری اراضی در مجموع به سطح ناخالص حدود ۹۵۰۰ هکتار و سطح خالص ۵۵۰۰ هکتار، کنترل سیلاب بهاره و تولید انرژی برق آبی ساخته می شود.

دهقان با بیان این که ساخت سد مروک در سال ۸۲ آغاز شده است، افزود: در طول این چند سال همواره پروژه سد مروک با مشکلات اعتباری روبه‌رو بوده که این امر کار را برای اجرای پروژه سخت کرده است.

وی با بیان این که اعتبارات پروژه سد مروک به صورت قطره چکانی اختصاص داده می‌شود، گفت: اعتبار اختصاص یافته به این پروژه در دو سال اخیر حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان این که هم‌اکنون پروژه سد مروک با کمبود اعتبار روبه‌رو شده است، یاد‌آور شد: هم‌اکنون این پروژه قادر به پرداخت حقوق کارگران خود هم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاکید کرد: اگر این شرایط نا به سامان در این پروژه باقی بماند و اعتبارات لازم از سوی مسئولان کشوری اختصاص داده نشود به طور حتم ساخت این سد متوقف می‌شود.

سد مخزنی مروک که در ۳۷ کیلومتری شهرستان دورود واقع شده، از نوع خاکی با هسته رسی است؛ طول تاج  سد مروک ۴۵۱ متر و عرض تاج آن ۱۲ متر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر